ΔΝΤ: ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΕΟΣ

ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΣΕ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ,ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ-ΟΛΗ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ EUROGROUP

Ένα αδυσώπητο δίλημμα εχει πλέον να αντιμετωπίσει ο κ. Α.Τσιπρας καθώς η Ευρώπη σκλήρυνε κι άλλο την στάση της απέναντι στην Ελλάδα οδηγώντας έτσι  την διαπραγμάτευση για την 2η αξιολογηση σε πλήρες αδιέξοδο.

Οι εταίροι μας έχουν πλέον μπει για τα καλα σε προ-εκλογικο «φόβο» κι αυτό φαινεται πως θα στοιχήσει ακριβά στην Ελλάδα καθως η ευρωπαικη αλληλεγγύη μπαινει πλεον σε δευτερο πλανο.

Οι θεσμοί ζήτησαν από τον Ελληνα υπουργό Οικονομικών προληπτική νομοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων που θα τεθούν σε ισχύ μετά την ολοκλήρωση του Μνημονίου, δηλαδή από το 2019, στη συνάντηση που είχαν πριν την έναρξη του Eurogroup.

Το ιδιαίτερα ανησυχητικό για την ελληνική πλευρά είναι ότι «έχασε» και τον τελευταίο «σύμμαχό» της, την Κομισιόν η οποία συντάσσεται με τις απαιτήσεις του ΔΝΤ και του Σόιμπλε για νομοθέτηση μέτρων από τώρα για την περίοδο μετά το μνημόνιο, από το 2018 και μετά.

Οι δανειστές ζητούν να ψηφιστούν προληπτικά τα μέτρα τα οποία θα αφορούν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό και μείωση του αφορολόγητου ορίου.

Η ελληνική κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει πως δεν προτίθεται να ψηφίσει προληπτικά μέτρα λιτότητας, κάτι που δημιουργεί σκηνικό εμπλοκής με τους δανειστές.

Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές οι επαφές του Έλληνα ΥΠΟΙΚ με τους δανειστές δεν απέδωσαν, οι θεσμοί απέρριψαν την πρόταση Τσακαλώτου και ζητούν άμεση ψήφιση των μέτρων. Ο ίδιος ανέφερε πως οι θεσμοί ζήτησαν από τον Έλληνα υπουργό περισσότερα μέτρα λιτότητας, πέραν του 2018, ήτοι και μετά τη λήξη του προγράμματος διάσωσης της χώρας.

Η πίεση εκδηλώνεται από όλους του θεσμούς που φέρονται να είχαν κοινή θέση απέναντι στον Ευκλείδη Τσακαλώτο.

Νωρίτερα, είχε ολοκληρωθεί με έντονη διαφωνία η συνάντηση Σόιμπλε-Τσακαλώτου, στο περιθώριο της συνεδρίασης του Eurogroup.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες από τις Βρυξέλλες, στο τετ α τετ των δύο ανδρών δεν υπήρξε σημείο σύγκλισης. Προσερχόμενος στο Eurogroup ο Β. Σόιμπλε δήλωσε με νόημα πως «ήρθε η ώρα, η Ελλάδα να εφαρμόσει τις δεσμεύσεις της».

Ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ δήλωσε ότι η ελληνική οικονομία έχει εισέλθει σε τροχιά ανάπτυξης και δημοσιονομικής εξυγίανσης, λίγο μετά το πέρας των εργασιών της σημερινής συνεδρίασης στις Βρυξέλλες, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι είναι προς το συμφέρον όλων η ταχεία ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος.

Από πλευράς του ο Επίτροπος Πιέρ Μοσκοβισί ανέφερε ότι η συζήτηση στο Συμβούλιο ήταν καλή και ότι είναι “περισσότερο αισιόδοξος” για το κλείσιμο της αξιολόγησης. Ανέφερε ότι “δυο τρία σημεία παραμένουν ανοικτά” και επισήμανε ότι στο πλαίσιο του Συμβουλίου θεωρείται απαραίτητο να υπάρχει ένας μηχανισμός διασφάλισης της δημοσιονομικής σταθερότητας στην Ελλάδα. Κανείς δεν επιθυμεί επιστροφή στο παρελθόν, ανέφερε ο Γάλλος Επίτροπος τονίζοντας ότι ευελπιστεί σε σύντομη επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα “αν όλοι κάνουν αυτό που πρέπει”.

Ο διευθυντής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας Κλ.Ρένγκλινγκ ανέφερε τα μέτρα που έχουν υιοθετηθεί για την ελάφρυνση του ελληνικού άχθους από το δημόσιο χρέος τόσο σε βραχυπρόθεσμη όσο και σε μεσοπρόθεσμη βάση.

ΔΝΤ: Εξαιρετικά μη βιώσιμο…

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν υποχωρεί στο θέμα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, το οποίο χαρακτηρίζει εξαιρετικά μη βιώσιμο, και θεωρεί ανεπαρκείς τις προτάσεις-δικαιολογίες των Ευρωπαίων και την άρνησή τους να ασχοληθούν σοβαρά με το μείζον αυτό ζήτημα.

Επίσης: Το ΔΝΤ απαιτεί σημαντική αναδιάρθρωση των όρων των ευρωπαϊκών δανείων προς την Ελλάδα για να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα του χρέους. Χωρίς αναδιάρθρωση το χρέος δεν είναι βιώσιμο, τονίζει το Ταμείο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, που δεν επιβεβαιώθηκαν από το Ταμείο, τα παραπάνω αναφέρονται στη νέα αναθεωρημένη έκθεση βιωσιμότητας, που παραδόθηκε την Τρίτη το βράδυ στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΔΝΤ. Η έκθεση θα συζητηθεί σε ειδική συνεδρία του Δ.Σ. στις 6 Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο Πολ Τόμσεν και οι συνεργάτες του επιθυμούν: Πρώτον, μεγαλύτερη ελάφρυνση του χρέους με επέκταση της περιόδου χάριτος και αναβολές καταβολής τόκων έως το 2040, Δεύτερον, επέκταση των ωριμάνσεων των ευρωπαϊκών δανείων έως το 2070 και Τρίτον, τη μείωση των επιτοκίων όλων των δανείων του ESFSF και του ESM για 30 χρόνια, χαμηλότερα του 1,5%.

Στο Ταμείο πιστεύουν ότι το ελληνικό χρέος δεν είναι καθόλου βιώσιμο, και δεν θα καταστεί τέτοιο ούτε με την πλήρη εφαρμογή των πολιτικών που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος του ESM. Η αναφορά αυτή, εφόσον επιβεβαιωθεί, στην ουσία δείχνει το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται το Ελληνικό Πρόγραμμα με βάση τη λογική του ΔΝΤ.

Πιστεύουν επίσης ότι μακροπρόθεσμα οι δημόσιες δαπάνες για τη χρηματοδότηση του χρέους θα λάβουν εκρηκτικό χαρακτήρα, καθώς η Ελλάδα δεν δύναται να αντικαταστήσει τη ιδιαίτερα χαμηλή χρηματοδότηση που λαμβάνει από τους δανειστές της, με χρηματοδότηση από τις αγορές, οι οποίες θα προσφέρουν υψηλότερα επιτόκια.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το Ταμείο αναζητεί λύσεις που θα διασφαλίσουν ότι το ελληνικό χρέος θα έχει καθοδική πορεία, και επίσης θα διατηρηθούν οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες στο 15 με 20% του ΑΕΠ.

Στο Ταμείο πιστεύουν ότι ΔΕΝ είναι συνεπείς με τη βιωσιμότητα οι όποιες λύσεις προσφέρουν μόνο προσωρινή ανακούφιση, και οι οποίες δεν οδηγούν σε μια πτωτική πορεία του χρέους στο χρονικό ορίζοντα έως το 2060.

Το Ταμείο, όπως πάντα, καταγράφει και τα σενάρια του. Έτσι, ένα από τα σενάρια αναφέρει ότι μέχρι το 2020 το ελληνικό χρέος αναμένεται να φτάσει στο 170% του ΑΕΠ, και το 2022 μέχρι το 164% του ΑΕΠ.

Στη συνέχεια αναμένεται να αυξηθεί μέχρι το 2060 και να φτάσει στο 275% του ΑΕΠ. Πιστεύουν δηλαδή ότι το κόστος του χρέους θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου καθώς ο δανεισμός από τις αγορές θα αντικαθιστά τα χαμηλότοκα δάνεια των Ευρωπαίων δανειστών.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδος θα ανέλθουν στο 15% του ΑΕΠ ήδη από το 2024 και στο 20% του ΑΕΠ μέχρι το 2031, φθάνοντας περίπου το 33% από το 2040 και περίπου το 62% του ΑΕΠ μέχρι το 2060.

Σημειώνεται ότι υπάρχει πλήρης διαφωνία του ΔΝΤ με τους Ευρωπαίους στο θέμα του χρέους, καθώς οι τελευταίοι είναι αισιόδοξοι ότι θα υπάρξει πιο ήπια δυναμική.

Οι Ευρωπαίοι ενημέρωσαν το Ταμείο για τα εξής: Το ελληνικό χρέος προβλέπεται να μειωθεί κάτω από 120% του ΑΕΠ μέχρι το 2030 και ελαφρώς πάνω από το 100% του ΑΕΠ από το 2040, με τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες να παραμένουν κάτω από το 10% του ΑΕΠ μέχρι το 2023, κάτω από το 20% του ΑΕΠ μέχρι το 2040, αλλά να αυξάνονται στο 24% του ΑΕΠ από το 2060.

Η πρόβλεψη αυτή βασίζεται σε σημαντικά πιο αισιόδοξες παραδοχές από εκείνες του ΔΝΤ, ιδίως όσον αφορά στην ανάπτυξη και το πρωτογενές πλεόνασμα, που βάσει των ευρωπαϊκών εκτιμήσεων θα διατηρηθεί στο 3,5% του ΑΕΠ για μια δεκαετία (έως το 2028),θα μειωθεί σταδιακά στο 3,2% από το 2030, και στο 1,5% μετά το 2040.

Το ακριβες κειμενο της ανακοινωσης του Eurogroup:

Main results

Eurogroup President Jeroen Dijsselbloem presents the main results after the Eurogroup meeting on 26 January 2017

Meeting information

Draft annotated agenda, Eurogroup meeting of 26 January 2017

Greece

The institutions briefed the Eurogroup on the second review of the economic adjustment programme, following their review mission to Athens in December.

The Eurogroup urged the Greek authorities and the institutions to swiftly resume negotiations to agree on a policy reform package shared by all stakeholders. Such an agreement is a condition for the successful conclusion of the second review.

The reforms concern Greece’s labour and product markets, its energy sector and other areas. An agreement on Greece’s medium-term fiscal strategy, i.e. in 2018 and beyond, is also expected.

The European Stability Mechanism (ESM), which is providing the financing for the programme, informed ministers about progress made in implementing the short-term debt relief measures for Greece. These measures were endorsed by the Eurogroup in December and formally adopted by the ESM and EFSF (European Financial Stability Facility) boards of directors on 23 January 2017.

The measures aim to reduce interest rate risk for Greece, including by changing some debt rates from floating to fixed, and to make the burden of debt repayment easier. They do not have any budgetary implications for the ESM shareholders, which are the euro area member states.

 

 

Σαφή προθεσμία για ολοκλήρωση της αξιολόγησης μέχρι τον Φεβρουάριο έθεσε ευρωπαίος αξιωματούχος που ενημέρωσε τον τύπο σήμερα στις Βρυξέλλες.

«Παρότι όμως το χρέος δεν θα συζητηθεί αύριο, θα είναι στο πίσω μέρος του μυαλού των μετεχόντων στην συνάντηση. Ο Πώλ Τόμσεν θα εκπροσωπεί το ΔΝΤ», εξήγησε ο αξιωματούχος.

Σύμφωνα με τον ίδιο αξιωματούχο, την επόμενη εβδομάδα ή αμέσως μετά το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ αναμένεται να συζητήσει την έκθεση του άρθρου 4 για την Ελλάδα και περιέχει ένα τμήμα για την ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους.

Το μοντέλο του “κόφτη” που ετοιμάζεται να προτείνει ο κ. Τσακαλώτος  απέχει σημαντικά από εκείνο που έχει συγκροτηθεί ως πρόταση μετά από εντολή του Eurogroup. Ο μεν Έλληνας ΥΠΟΙΚ προτείνει ενα μοντέλο που θα συνοδεύεται εκ των προτέρων με προσδιορισμένα αλλά όχι νομοθετημένα μέτρα, ενώ αντίθετα ο “κόφτης” του ESM, δηλαδή του Βερολίνου, προϋποθέτει τα νομοθετημένα μέτρα τα οποία εφ’ όσον επιτυγχάνεται το 3,5% του ΑΕΠ ως πρωτογενές πλεόνασμα, δεν θα εφαρμόζονται.

Όσον αφορά τα “μεσοπρόθεσμα” μέτρα παρέμβασης στο χρέος, το Βερολίνο επιμένει ότι πρέπει να εφαρμοσθεί η απόφαση του Μαΐου (2016) η οποία προβλέπει ότι η συζήτηση για την σύνθεσή τους αφορά το 2018 ήτοι την μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος περίοδο. Αντίθετα η ελληνική πλευρά ζητά την άμεση, αν όχι δρομολόγησή τους, τουλάχιστον την ρητή δέσμευση του Eurogroup για εφαρμογή τους, έχοντας από τώρα προσδιορίσει το είδος και το εύρος τους. Κάτι τέτοιο θα επιτρέψει στο ΔΝΤ να τα αξιολογήσει και να προσδιορίσει τις επιπτώσεις τους στο ελληνικό χρέος, ώστε να εκτιμήσει την βιωσιμότητά του… Και παράλληλα θα επιτρέψει στην ΕΚΤ να εντάξει την Ελλάδα στο QE.

Αυτό που ξεκαθάρισε ο ίδιος αξιωματούχος είναι ότι πρέπει να υπάρξει πλήρης συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο πρόγραμμα. «Μία σειρά από υποθέσεις ότι το Ταμείο δεν θα είναι μέρος του προγράμματος έδειξαν πολύ καθαρά ότι θα δημιουργήσει τεράστια τεχνικά  προβλήματα και καθυστερήσεις” είπε κάνοντας κριτική σε αυτούς που ευχόντουσαν την μη συμμετοχή του ΔΝΤ και εκτιμώντας την ως ένα θετικό σενάριο λέγοντας τους ότι “ οι άνθρωποι θα πρέπει να γνωρίζουν τι εύχονται και να σταματήσουν να το εύχονται»

Για τα θετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα του 2016, ο ευρωπαίος αξιωματούχος είπε πως «το 2016 ήταν μια πολύ καλή δημοσιονομικά χρονιά, δεν ξέρω πως όμως θα επηρεάσει το 2017, δεν έχουμε ακόμα κάποια ανάλυση, αλλά θεωρώ ότι και το 2017 θα έχει καλύτερη απόδοση από τις προβλέψεις».

Επιπλέον εξήγησε ότι «για να προτείνει όμως το ΔΝΤ ένα πρόγραμμα στο ΔΣ του, πρέπει να υπάρχει και συμφωνία για το μετά διάστημα. Και ο λόγος είναι ότι η ωρίμανση του ελληνικού χρέους φτάνει στο 2060 και ως εκ τούτου η βιωσιμότητα του χρέους θα πρέπει να εκτείνεται πολύ πέρα του κλασικού ορίου. Όμως πρέπει να ξέρουμε μια σειρά από παραμέτρους, όπως την απόδοση της οικονομίας, την ανάπτυξη και το συνολικό ύψος του χρέους».

«Τα βραχυπρόθεσμα τα κάναμε και τα μεσοπρόθεσμα είναι ήδη στη θέση τους, έχουν περιγραφεί και η απόδοσή τους είναι σημαντική. Τόσο είναι το πόσο λεπτομερείς μπορούμε λογικά να γίνουμε», είπε.

Ο καταλογος των μετρων

Ο κατάλογος με τα προαπαιτούμενα όπως περιγράφεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο έχει ως εξής:

1 Δημοσιονομική πολιτική. Να νομοθετηθεί η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική 2017-2020.

2 Βελτίωση της είσπραξης φορολογικών οφειλών. Δημοσίευση ανανεωμένης λίστας με τους μεγάλους οφειλέτες φόρων.

3 Διαχείριση δημοσιονομικών. Παρουσίαση ενός μεσοπρόθεσμου σχεδίου δράσης προκειμένου να υπάρξει συμμόρφωση με την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών.

4 Κοινωνική ασφάλιση. Έναρξη της σταδιακής εφαρμογής του σχεδίου για το εγγυημένο ελάχιστο εισόδημα.

5 Επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Τροποποίηση του νομικού πλαισίου για εξωδικαστική διευθέτηση με λεπτομερείς προβλέψεις.

6 Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Ολοκλήρωση του ενοποιημένου σχεδίου εφαρμογής για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με ειδικούς στόχους για το 2016/17 και το 2017/18. Έναρξη δύο μικρής εμβέλειας πιλοτικών προγραμμάτων μαθητείας για το 2016/17. Ανάπτυξη, υιοθέτηση του πλαισίου για μία σειρά μεγάλων συνεργασιών σε επίπεδο επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη στήριξη εργοδοτών ούτως ώστε να προσφέρουν κενές θέσεις μάθησης με βάση την εργασία και να διασφαλίσουν μία βιώσιμη επέκταση μαθημάτων για τα ακαδημαϊκά έτη 2016-17 και 2017-18.

7 Αγορές προϊόντων. Η σύσταση της εργαλειοθήκης Ι του ΟΟΣΑ για μη συνταγογραφούμενα φαρμακευτικά προϊόντα θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή.

8 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Κλειστά επαγγέλματα: να συμφωνηθεί με τους θεσμούς ένας οδικός χάρτης για την απελευθέρωση των «προστατευμένων» δραστηριοτήτων των μηχανικών.

9 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση της προβλεπόμενης νομοθεσίας με βάση τον οδικό χάρτη μεταρρύθμισης των επενδυτικών αδειών σε τρεις τομείς.

10 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση νομοθεσίας των one-stop shops για επιχειρήσεις.

11 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση των μέτρων που απομένουν και τα οποία κρίνονται αναγκαία για την ολοκληρωτική εφαρμογή των επιλεκτικών μεταρρυθμίσεων σε ανταγωνισμό, επενδυτικές άδειες και διοικητικά βάρη που εντοπίστηκαν στον πρώτο γύρο της εκ των υστέρων αξιολόγησης των επιπτώσεων.

12 Ενέργεια. Επανεξέταση του προγράμματος έκλυσης αερίων, βελτίωση των συνθηκών πρόσβασης για εναλλακτικούς προμηθευτές και ουσιαστική αύξηση των διαθέσιμων ποσοτήτων.

13 Ενέργεια. Στο πλαίσιο της υιοθέτησης του μοντέλου-στόχου της Ε.Ε. για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία του υψηλού επιπέδου σχεδιασμού αγοράς που υπάρχει στο μοντέλο στόχο της Ε.Ε. για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

14 Δημόσια Διοίκηση. Έκδοση δευτερογενούς νομοθεσίας για την εφαρμογή της μεταρρυθμισμένης λειτουργίας του σχεδίου αξιολόγησης.

15 Δημόσια Διοίκηση. Ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του εξορθολογισμού των ειδικών μισθολογίων.

16 Δημόσια Διοίκηση. Υιοθέτηση νομοθεσίας για εισαγωγή νέου μόνιμου σχεδίου κινητικότητας.

17 Δικαιοσύνη. Στον αναθεωρημένο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, υιοθέτηση των βασικών Προεδρικών Διαταγμάτων που απαιτούνται από τις μεταβατικές διατάξεις του Νόμου 4335/2015 για τον καθορισμό της αξίας της ακίνητης περιουσίας που έχει κατασχεθεί με βάση την αξία της αγοράς και την πρώτη προσφερόμενη τιμή για τη δημοπρασία (Μάιος-Ιούνιος 2016).

18 Καταπολέμηση της διαφθοράς. Τροποποίηση και εφαρμογή του νομικού πλαισίου για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων σε βασικά ζητήματα.

19 Υπηρεσία εσόδων. Υιοθέτηση μέτρων για παροχή επαρκών πόρων ώστε να επιτραπεί η αποτελεσματική λειτουργία της υπηρεσίας.

20 Υπηρεσία εσόδων. Διορισμό διοικητικών συμβουλίων.

21 Αγορά εργασίας. Υιοθέτηση ενοποιημένου σχεδίου δράσης για την πάταξη της αδήλωτης εργασίας.

22 Ενέργεια. Η ΔΕΗ ΔΕΗ-1,38% ανοίγει τον διαγωνισμό για την πώληση τουλάχιστον του 20% της ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή.

23 Τελωνεία. Ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης των τελωνείων.

24 Αγορά εργασίας. Εναρμόνιση των πλαισίων μαζικών απολύσεων και βιομηχανικής δράσης και συλλογικές συμβάσεις με τις καλύτερες πρακτικές της Ε.Ε.

25 Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Να προωθηθούν μία σειρά από προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που θα λειτουργούν ως διαμεσολαβητικές δομές, ώστε να στηριχθούν οι εργοδότες να προσφέρουν θέσεις πρακτικής και να διασφαλιστεί η βιώσιμη επέκταση των προγραμμάτων μαθητείας για τα ακαδημαϊκά έτη 2016-17 και 2017-18.

26 Κτηματολόγιο. Να εφαρμοστεί το νέο νομικό πλαίσιο για τα κτηματολογικά γραφεία σε όλη την επικράτεια.

27 Ενέργεια. Να προωθηθεί ο πρώτος διαγωνισμός υπό τον μηχανισμό NOME στην ελληνική αγορά ηλεκτρικού ρεύματος.

28 Εταιρείες ύδρευσης. Η Ειδική Γραμματεία Υδάτων θα οριστικοποιήσει, με τη στήριξη τεχνικής βοήθειας, τους κανόνες τιμολογιακής πολιτικής για τις υπηρεσίες ύδρευσης.

29 Μεταφορές και Logistics. Εφαρμογή του νόμου για την εφοδιαστική (logistics).

30 Ιδιωτικοποίηση. Το ΤΑΙΠΕΔ θα αποτιμήσει τα στοιχεία ενεργητικού των περιφερειακών αεροδρομίων και λιμένων και θα μεταβιβάσει στο νέο Ταμείο εκείνα που δεν σχεδιάζει να αναπτύξει.

Στο τραπέζι φέρεται να παραμένει και το ενδεχόμενο «σαλαμοποίησης». Το σενάριο προβλέπει ότι θα αποδεσμευτεί το 1,7 δισ. ευρώ που αφορά την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, ενώ η εκταμίευση του υπόλοιπου ποσού, που προορίζεται για κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών, θα συνδεθεί με την εκπλήρωση και της τελευταίας εκκρεμότητας.

31 Ιδιωτικοποίηση. Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων θα αποτιμήσει τους εσωτερικούς κανονισμούς και τους απαιτούμενους νόμους για να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητά της.

32 Ιδιωτικοποίηση. Να ολοκληρωθεί η επιλογή του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου.

33 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων θα συσταθεί σε σώμα.

34 Ιδιωτικοποίηση. Να συμφωνηθεί η διαδικασία, βάσει της οποίας θα καθοριστεί η εξαίρεση των εναπομείναντων χαρτοφυλακίων ακινήτων και κρατικά ελεγχόμενων επιχειρήσεων, που δεν θα μεταφερθούν στο Ταμείο.

35 Κοινωνική ασφάλιση. Να νομοθετηθούν οι μεταρρυθμίσεις για τα κοινωνικά επιδόματα.

36 Διαχείριση μη εξυπηρετούμενων δανείων. Να τροποποιηθεί ο πτωχευτικός νόμος, σε ευθυγράμμιση με τη συμφωνηθείσα πρόταση.

37 Αγορές προϊόντων. Συστάσεις της εργαλειοθήκης ΙΙΙ: η κυβέρνηση θα υιοθετήσει νομοθεσία για να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα που έχουν προσδιοριστεί στους εναπομείναντες κλάδους.

38 Μεταφορές και Logistics. Να ετοιμαστεί μία ολοκληρωμένη επαναξιολόγηση των επιδοτήσεων για όλους τους τρόπους μεταφοράς.

39 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων οριστικοποιεί εκκρεμή ζητήματα εσωτερικής ρύθμισης.

40 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων ορίζει τα συμβούλια των θυγατρικών του.

41 Ιδιωτικοποίηση. Να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση/ κατανομή ενεργητικού συγκεκριμένων τάξεων ενεργητικού, που θα προσδιοριστούν από την τεχνική βοήθεια.

42 Σύγχρονο κράτος και Δημόσια Διοίκηση

43 Δικαιοσύνη. Να υιοθετηθεί Προεδρικό Διάταγμα που θα ορίζει το σύστημα ηλεκτρικών μητρώων (e-dockets) για ηλεκτρονικές δημοπρασίες.

44 Ανεξάρτητες αρχές. Να υιοθετηθεί νομοθεσία για την ενίσχυση της θεσμικής, οικονομικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

45 Ανεξάρτητες αρχές. Να τροποποιηθεί η όποια πρωτογενής και δευτερογενής νομοθεσία για να αντιμετωπιστούν ζητήματα που αφορούν σύγκρουση συμφερόντων των μελών του διοικητικού συμβουλίου της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της στελέχωσης του εσωτερικού νομικού γραφείου της Επιτροπής Ανταγωνισμού.