Η «βόμβα» των 100 δισ. €

Η ευρωζώνη είναι ένα μεγάλο βήμα πιο κοντά στην επίλυση της πιο μακροχρόνιας και καταστροφικής ελληνικής κρίσης. Αλλά  υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος.

Η Ελλάδα αυτή την εβδομάδα τελικά συμφώνησε με τους πιστωτές της για μια δέσμη μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται για να ξεκλειδώσει την επόμενη δόση της διάσωσης. Με την λήξη των ομολόγων τον Ιούλιο, η Αθήνα χρειάζεται τα χρήματα.

Αλλά, όπως συμβαίνει σήμερα, δεν θα λάβει ούτε ένα € μέχρι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να είναι πεπεισμένο ότι υπάρχει ένα αξιόπιστο σχέδιο που θα θέσει το χρέος της Ελλάδας σε βιώσιμη βάση. Χωρίς αυτό, το ΔΝΤ δεν θα δανείσει τίποτα στην Ελλάδα – και χωρίς το ΔΝΤ επί του πλοίου, η γερμανική κυβέρνηση δήλωσε ότι δεν θα δώσει στην Ελλάδα άλλα χρήματα.

Επομένως, η σκηνή καθορίζεται για μια ακόμη δύσκολη διαπραγμάτευση, αυτή τη φορά η οποία φέρνει το ΔΝΤ έναντι των δανειστών της ευρωζώνης της Ελλάδας με επικεφαλής το Βερολίνο.

Το πρώτο επιχείρημα θα είναι το πόση ελάφρυνση του χρέους θα χρειαστεί η Ελλάδα. Αυτό θα εξαρτηθεί εν μέρει από τα δημοσιονομικά πλεονάσματα που οι πιστωτές της Ελλάδας αναμένουν να επιτύχει μεσοπρόθεσμα. Το πρόγραμμα διάσωσης προβλέπει σήμερα ότι η Αθήνα θα παρουσιάσει πρωτογενές πλεόνασμα το 2018, 3,5%, πριν από το κόστος τόκων, και θα διατηρηθεί για 10 χρόνια. Αλλά κανείς δεν πιστεύει ότι αυτό είναι ρεαλιστικό.

Το ΔΝΤ θα προτιμούσε στόχο 1,5%: πιστεύει ότι οποιοσδήποτε φορολογικός χώρος που δημιουργήθηκε ως αποτέλεσμα των συνταξιοδοτικών και φορολογικών μεταρρυθμίσεων που συμφώνησε η Ελλάδα την Τρίτη θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των φόρων, την επένδυση στην κατάρτιση και την τόνωση των κεφαλαιουχικών δαπανών αντί για την αποπληρωμή του χρέους .

Η Ελλάδα όχι μόνο θα παραβίαζε τους δημοσιονομικούς κανόνες της ευρωζώνης, οι οποίοι απαιτούν από τις χώρες να φέρουν το δημόσιο χρέος κάτω από το 60% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος σε διάστημα 20 ετών, αλλά θα έδινε στην Ελλάδα ευκολότερους στόχους πλεόνασμα από αρκετές άλλες χώρες της ζώνης του ευρώ.

Ένα δεύτερο ζήτημα είναι ποια μορφή θα πρέπει να λάβει η ελάφρυνση του χρέους. Σύμφωνα με τις δύσκολες υποθέσεις του ΔΝΤ, πιστεύει ότι χωρίς περαιτέρω μεταρρυθμίσεις  των αγορών προϊόντων και εργασίας, η ανάπτυξη είναι απίθανο να αυξηθεί πάνω από 2,7%. Η Ελλάδα θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερη ελάφρυνση του χρέους απ ‘ότι μπορεί να πετύχει απλώς με περιόδους χάριτος και επεκτάσεις ωριμότητας.

debtΌλες οι εναλλακτικές λύσεις είναι πολιτικά τοξικές. Οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης απέκλεισαν απλά τη διαγραφή του χρέους. Η προτιμώμενη λύση του ΔΝΤ είναι ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας – το ταμείο διάσωσης της ευρωζώνης – θα πρέπει να καθορίσει τα επιτόκια των δανείων του στην Ελλάδα για να κλειδώσει το σημερινό κόστος δανεισμού του τελευταίου έτους.

Αλλά αυτό θα φόρτωνε  τον ΕΜΣ με μεγάλες απώλειες μόλις αυξηθούν τα επιτόκια. Με βάση τις προσδοκίες της αγοράς για τα μελλοντικά επιτόκια, το κόστος καθορισμού του επιτοκίου για τα δάνεια του ESM στην Ελλάδα με το σημερινό επίπεδο του 1% θα ήταν περίπου 100 δισ. Ευρώ (περίπου 109 δισ. Δολάρια σε τρέχοντα επιτόκια), σύμφωνα με αξιωματούχο της ευρωζώνης .

Αυτό θα έπρεπε να βαρύνει τα κράτη μέλη είτε με τη μορφή ανακεφαλαιοποίησης του ΕΜΣ είτε με τη δέσμευση να αντισταθμιστούν οι ζημίες μέσω διαβιβάσεων δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως από τους εθνικούς προϋπολογισμούς. Κάτι που θα ήταν  θα ήταν πολιτικά εκρηκτικό.

Τις επόμενες εβδομάδες, οι ευρωπαίοι πιστωτές είναι βέβαιο ότι θα αναπτύξουν μια σειρά επιχειρημάτων για να πείσουν το ΔΝΤ να μετριάσει τη στάση του.

debt2017Θα προσπαθήσουν να πείσουν το ΔΝΤ να αυξήσει τις προβλέψεις του για την ανάπτυξη. Θα επισημάνουν ότι το κόστος δανεισμού της Ελλάδας είναι από τα χαμηλότερα στην ευρωζώνη και ότι πολύ λίγα χρέη θα κηγουν για δεκαετίες, επομένως δεν υπάρχει λόγος να βιαστούμε μια απόφαση για την ελάφρυνση του χρέους. Θα υποστηρίξουν ότι το πλαίσιο του ΔΝΤ για την εξέταση της βιωσιμότητας του χρέους με βάση ένα χρονικό ορίζοντα 10 ετών μπορεί να είναι κατάλληλο για τις αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά δεν έχει νόημα στο πλαίσιο ενός μέλους ενός κοινού νομίσματος που έχει σταθερή και 30ετή χρηματοδότηση χαμηλού κόστους και την πλήρη υποστήριξη των εταίρων της.

Πάνω απ ‘όλα, οι πιστωτές θα απευθύνουν έκκληση στο ΔΝΤ να είναι ρεαλιστικό. Θα επισημάνουν ότι ο ΕΜΣ έχει ήδη δηλώσει την πρόθεσή του να εξαγοράσει όλα τα υπάρχοντα δάνεια του ΔΝΤ στην Ελλάδα, ως μέρος ενός πακέτου μέτρων για τη μείωση του δανειστικού κόστους της Ελλάδας. Το μόνο που ζητά η ευρωζώνη είναι ότι το ΔΝΤ θα την βοηθήσει να βγει από μια πολιτική τρύπα, παρέχοντας ένα συμβολικό δάνειο στην Ελλάδα ύψους λίγων δισεκατομμυρίων ευρώ για τη διάρκεια του τρέχοντος προγράμματος ESM, το οποίο λήγει σε λίγο περισσότερο από ένα χρόνο. Μετά από αυτό, λένε αξιωματούχοι της ΕΕ, το ΔΝΤ δεν χρειάζεται να συμμετέχει ποτέ ξανά στη διάσωση της ευρωζώνης.

Ωστόσο, το ΔΝΤ μπορεί να αποδειχθεί τόσο επίμονο για την ελάφρυνση του χρέους όσο και για τις μεταρρυθμίσεις της Ελλάδας. Ξέρει ότι η αξιοπιστία του έχει πληγεί σοβαρά από τη συμμετοχή του σε δύο αποτυχημένα ελληνικά προγράμματα. Η χαλάρωση των κριτηρίων διατηρησιμότητας του χρέους κινδυνεύει επίσης να βλάψει περαιτέρω την αξιοπιστία της στις αγορές, ιδίως μεταξύ των επενδυτών που συνήθως θεωρούν ένα πρόγραμμα ΔΝΤ ως πηγή διαβεβαίωσης.

Εκτός αν το ΔΝΤ και οι ευρωπαίοι πιστωτές μπορούν να βρουν έναν τρόπο να ξεδιπλώσουν τις διαφορές τους, η ευρωζώνη μπορεί σύντομα να αναγκαστεί να κάνει μια άσχημη επιλογή. Κανείς δεν θέλει άλλη ελληνική κρίση. Αλλά για να αποφευχθεί ένας, οι γερμανοί ηγέτες ενδέχεται να χρειαστεί να συμφωνήσουν στα αιτήματα του ΔΝΤ για την ελάφρυνση του χρέους ή να αποκηρύξουν την υπόσχεσή τους στους νομοθέτες και να προχωρήσουν με την ελληνική διάσωση χωρίς το ΔΝΤ. Αυτή δεν είναι μια κατάσταση που το Βερολίνο θα ήθελε να βρεθεί  λίγους μήνες πριν από τις εκλογές.

Last modified onThursday, 04 May 2017 15:02
http://sofokleous10.gr/index.php/top-stories/item/83045-100