Άξονες φορολογικής πολιτικής

Προς αυτή την κατεύθυνση, μέσα από συντονισμένες δράσεις και πρωτοβουλίες του Υπουργείου
Οικονομικών, και ειδικότερα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) και του Σώματος
Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος ( ΣΔΟΕ), έχουν ήδη αρχίσει ν α προωθούνται και να υλοποιούνται
μέτρα και παρεμβάσεις στους εξής άξονες πολιτικής:

Μεταρρύθμιση του φορολογικού θεσμικού πλαισίου
• Νομοθέτηση και εφαρμογή του νέου ολοκληρωμένου Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης
Συναλλαγών, με τον οποίο θεσπίζεται ένα νέο σύστημα τήρησης λογιστικών βιβλίων με βάση τη
βέλτιστη διεθνή πρακτική και τις ανάγκες του διεθνούς επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Κατά
συνέπεια δημιουργείται ένα σύστημα ρυθμίσεων, απλών, λειτουργικών και φιλικών προς τις
επιχειρήσεις.
• Άμεση εφαρμογή των δύο νεοεισαχθέντων κωδίκων, ήτοι του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
και του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα
Φορολογικής Διαδικασίας και σε άλλες φορολογίες και αναμόρφωση του ΚΕΔΕ στη βάση των
διατάξεων του ως άνω Κώδικα.
• Επανεξέταση του νομοθετικού πλαισίου του συμψηφισμού των οφειλών προς τους φορείς Γενικής
Κυβέρνησης, σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης.
• Εξέταση των δυνατοτήτων μείωσης των φορολογικών συντελεστών υπό την προϋπόθεση της
διασφάλισης σταθερής και βιώσιμης δημοσιονομικής ισορροπίας.
• Θέσπιση και εφαρμογή του νέου Ενιαίου Φόρου Ακινήτων με ταυτόχρονη κατάργηση του ΕΕΤΑ
και ΦΑΠ.
• Δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου σκαφών αναψυχής σε συνεργασία με τα συναρμόδια
Υπουργεία μέσω του οποίου θα εξασφαλίζεται η τήρηση της φορολογικής και τελωνειακής
νομοθεσίας και η είσπραξη του Τέλους Πλεύσης και Παραμονής.
Εντοπισμός και καταπολέμηση της αποφυγής ή διαφυγής φόρων και τελών
• Ανασχεδιασμός των ποινικών διατάξεων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ώστε να
αυστηροποιηθεί το νομοθετικό καθεστώς για περιπτώσεις μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγής, και να
μην προβλέπεται ποινική κύρωση σε περιπτώσεις οικονομικής αδυναμίας εκπλήρωσης των
οφειλών.
• Συντονισμός των δράσεων για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας και της νοθείας καυσίμων σε
συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
• Αξιοποίηση διακρατικών συμφωνιών με σκοπό τη διευκόλυνση των φορολογικών και
τελωνειακών ελέγχων. Χρησιμοποίηση των δυνατοτήτων αμοιβαίας συνδρομής με βάση τις
διεθνείς συμβάσεις που έχει υπογράψει η Ελλάδα με άλλες χώρες για την λήψη στοιχείων, όπως η
πληρωμή τόκων σε Έλληνες κατοίκους.
• Εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Περιουσιολογίου. Η δημιουργία του Περιουσιολογίου θα επιτρέψει
να γίνει πραγματικότητα η συνταγματική πρόβλεψη περί συμμετοχής των πολιτών στα
φορολογικά βάρη με βάση τις οικονομικές τους δυνατότητες. Με το Ηλεκτρονικό Περιουσιολόγιο
θα γίνει πλήρης αποτύπωση της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων (ακίνητη και
κινητή περιουσία) και μέσω αυτού θα υπάρχει η δυνατότητα σύγκρισης του επιπέδου διαβίωσης
σε σχέση με τα δηλωθέντα εισοδήματά τους. Θα αποτελέσει, επίσης, σημαντικό εργαλείο για τη
διευκόλυνση των ελεγκτικών μηχανισμών.
• Προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού X–RAY στα Τελωνεία.

• Αξιοποίηση των δεδομένων από τα ήδη εγκατεστημένα συστήματα ελέγχου εισροών–εκροών
καυσίμων.
• Εφαρμογή συστήματος μοριακής ιχνηθέτησης των ναυτιλιακών καυσίμων καθώς και
εγκατάστασης συστημάτων GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα μεταφοράς καυσίμου.
• Εκπόνηση Επιχειρησιακού Σχεδίου Κοινών Ελέγχων με την Ελληνική Αστυνομία στα συνοριακά
σημεία διέλευσης.
• Ανασχεδιασμός συστήματος επισήμανσης προϊόντων καπνού.
• Εμπλουτισμός προφίλ φορολογούμενων με τα δεδομένα που συλλέγονται ηλεκτρονικά.
Αύξηση των δημοσίων εσόδων
• Εφαρμογή δράσεων Ηλεκτρονικής Υποστήριξης της Εισπραξιμότητας.
• Κατάργηση ταμείων στις κατά τόπους Δ.Ο.Υ. και εξασφάλιση δυνατότητας καταβολής σε
πιστωτικά ιδρύματα, ΕΛΤΑ κ.λπ. μέσω ανάπτυξης σχετικών εφαρμογών όπως e–παράβολο, e–
αποδεικτικό ενημερότητας, e–οίκοθεν εισπράξεις.
• Κατάρτισης ετήσιου προγράμματος υποβολής δηλώσεων και πληρωμής φόρων.
• Δημιουργία και τήρηση Κρίσιμων Δεικτών (CPIs) για την παρακολούθηση των υπηρεσιών της
φορολογικής διοίκησης.
Μεταρρυθμίσεις του φορολογικού μηχανισμού
• Απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών επιστροφής φόρων.
• Ολοκλήρωση και εφαρμογή του MIS (σύστημα διοικητικής πληροφόρησης) της φορολογικής
διοίκησης.
• Ανάπτυξη συστήματος βαθμολογίου και προαγωγών για το προσωπικό της φορολογικής
διοίκησης.
• Παρακολούθηση στοχοθεσίας υπηρεσιών και υπαλλήλων της φορολογικής διοίκησης.
• Ανασχεδιασμός της διασποράς και της αρμοδιότητας των Τελωνείων της χώρας, καθώς και των
τελωνειακών διαδικασιών.
• Κατάργηση προσκόμισης αδειών τρίτων φορέων ως δικαιολογητικών σε διαδικασίες μητρώου.
• Λειτουργία σταδιακά, εντός του 2014, 46 επιπλέον Τμημάτων Ελέγχων των 61 ενισχυμένων
ΔΟΥ, δεδομένης της ενίσχυσης αυτών με Ελεγκτές Βεβαίωσης και Αναγκαστικής Είσπραξης των
εσόδων του Κράτους.

 

Εκσυγχρονισμός φορολογικού μηχανισμού
Η αναδιάρθρωση και ο εκσυγχρονισμός του φορολογικού μηχανισμού αποτελεί βασική
προτεραιότητα των διαθρωτικών παρεμβάσεων που υλοποιούνται μέσα από το τρίπτυχο αναβάθμισης
των τεχνολογικών υποδομών, του ελεγκτικού έργου και των σχέσεων με τον πολίτη. Ειδικότερα, όσον
αφορά τα εν λόγω τρία πεδία, προωθούνται και υλοποιούνται οι εξής δράσεις:
Αναβάθμιση των τεχνολογικών και λοιπών υποδομών του φορολογικού μηχανισμού
• Δημιουργία ολοκληρωμένου σχεδίου για την αξιόπιστη και αποτελεσματική ηλεκτρονική
διασύνδεση των υπηρεσιών, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η ανταλλαγή στοιχείων και
πληροφοριών μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και των συναρμόδιων Υπουργείων.
• Ανάπτυξη νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους συναλλασσομένους, όπως Ενιαία Δήλωση
ΦΜΥ–ΑΠΔ, Μισθωτήρια Συμβόλαια, Ιδιωτικά Συμφωνητικά κ.λπ.
• Υλοποίηση προσαρμογών στα ΟΠΣ και τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες Φορολογίας, Τελωνείων και
Ελέγχου, μέσω του έργου Change Requests.
• Έναρξη παραγωγικής λειτουργίας του ΟΠΣ των Τελωνείων ICISnet και διασύνδεσής του με το
SIS II.
• Πρόσληψη νέων υπαλλήλων (μέσω ΑΣΕΠ).

Αναβάθμιση του φορολογικού ελεγκτικού έργου
• Υλοποίηση στοχευμένων δράσεων ελέγχων όπως για offshore εταιρείες, φορολογούμενους που
απέστειλαν χρηματικά ποσά στο εξωτερικό, σκάφη αναψυχής Ολλανδικού Νηολογίου.
• Υλοποίηση δράσεων αξιολόγησης κινδύνου όσον αφορά ελέγχους, επιστροφές φόρου, είσπραξης
ληξιπροθέσμων, εισαγωγών και εξαγωγών, τελωνειακών δειγμάτων.
• Αξιοποίηση των δεδομένων που απορρέουν από τις υφιστάμενες και νέες φορολογικές διατάξεις,
μέσω διασταυρώσεων και εμπλουτισμού της εικόνας των φορολογουμένων (πχ. profil elenxis,
αξιοποίηση της διαδικασίας των έμμεσων τεχνικών ελέγχου).
• Λειτουργία του μητρώου τραπεζικών λογαριασμών.
• Διασταύρωση και εντοπισμός των ανασφάλιστων οχημάτων.
• Κατάρτιση και υλοποίηση ετησίου προγράμματος επιθεωρήσεων του Γενικού Χημείου του
Κράτους.
• Υλοποίηση συστήματος συγκέντρωσης στοιχείων συναλλαγών–αποδείξεων λιανικής πώλησης
καθώς και συναλλαγών–τιμολογίων κ.λπ.
• Υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης.
Αναβάθμιση της σχέσης με τον πολίτη–λογοδοσία και ενίσχυση της εκούσιας συμμόρφωσης
• Επέκταση υποδομών και πόρων τηλεφωνικού Κέντρου Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ),
για αποτελεσματικότερη επικοινωνία με τους φορολογούμενους.
• Ανάπτυξη διαύλων επικοινωνίας με τους πολίτες και ενημέρωσής τους για το έργο της
φορολογικής διοίκησης (διοργάνωση ημερίδων για φορολογικά θέματα κ.λπ.).
Αναδιάρθρωση της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης
Παράλληλα με τις προαναφερθείσες πρωτοβουλίες, προωθούνται και υλοποιούνται μία σειρά από
παρεμβάσεις αναδιάρθρωσης και βελτίωσης των φορολογικών και τελωνειακών υπηρεσιών της
ΓΓΔΕ, μεταξύ των οποίων είναι:
• Ηλεκτρονική υποβολή στοιχείων που αφορούν δικηγορικούς συλλόγους, λιμεναρχεία, γραμματείς
δικαστηρίων, συμβολαιογράφους και λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.
• Υλοποίηση της ηλεκτρονικής υποβολής ενιαίας δήλωσης ΦΜΥ και ασφαλιστικών εισφορών
ΙΚΑ–ΕΤΑΜ.
• Λειτουργία 24 ακόμη Γραφείων Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΓΕΦ), όταν εκλείψουν οι λόγοι
για τους οποίους δεν έχουν λειτουργήσει μέχρι σήμερα και διεύρυνση των αρμοδιοτήτων όλων
των ΓΕΦ δεδομένης της εξέλιξης του νέου TAXIS για την καλύτερη εξυπηρέτηση των
φορολογουμένων.
• Κατάργηση ταμείων στις κατά τόπους ΔΟΥ και εξασφάλιση δυνατότητας πληρωμής σε πιστωτικά
ιδρύματα, ΕΛΤΑ κ.ά.
• Ανάπτυξη συστήματος βαθμολογίου και προαγωγών των υπαλλήλων της ΓΓΔΕ.
• Αύξηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων/ικανοτήτων του ελεγκτικού δυναμικού μέσω της
συνεχούς εκπαίδευσης σχετικά με τον έλεγχο των επιχειρήσεων παραγωγής και εισαγωγής
χημικών προϊόντων, νομοθεσίας χημικών προϊόντων και μεθοδολογίας ελέγχων και μετρήσεων
καυσίμων και λοιπών χημικών προϊόντων.
• Εκπαίδευση νέων ελεγκτών σε βασικό πρόγραμμα εκπαίδευσης και έμπειρων ελεγκτών σε
εξειδικευμένα φορολογικά θέματα.
• Δημιουργία αρχείου καταγγελιών και λοιπών αναφορών από διάφορους φορείς με σκοπό τη
δημιουργία αντίστοιχου γραφείου.
• Ολοκλήρωση και εφαρμογή του MIS (Σύστημα Διοικητικής Πληροφόρησης).
• Αναδιάρθρωση των Περιφερειακών Τελωνειακών Υπηρεσιών μετά από την ολοκλήρωση της
εφαρμογής του ICISnet στα Τελωνεία.
• Δημιουργία σώματος επιθεωρητών REACH και CLP.

• Διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης και αναδιάρθρωση των
Τμημάτων της, προκειμένου να επιτευχθεί η αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία
αυτής.
• Σύσταση στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων Ειδικής Αποκεντρωμένης Υπηρεσίας
Προληπτικού Ελέγχου με Τμήματα που θα εδρεύουν σε έδρες Περιφερειών, τα οποία θα ασκούν
τις αρμοδιότητες που μεταφέρθηκαν από το ΣΔΟΕ.
• 46 επιπλέον Τμήματα Ελέγχων των 61 ενισχυμένων ΔΟΥ θα λειτουργήσουν, σταδιακά, εντός του
2014, δεδομένης της ενίσχυσης αυτών με Ελεγκτές Βεβαίωσης και Αναγκαστικής Είσπραξης των
Εσόδων του Κράτους.
• Σταδιακή λειτουργία, μέσα στο 2014, 3 Τμημάτων Επανεξέτασης της Υποδιεύθυνσης της
Υπηρεσίας Εσωτερικής Επανεξέτασης, ανάλογα με τις ανάγκες της Υπηρεσίας.
Δίωξη Οικονομικού Εγκλήματος
Με το Ν. 4152/2013 έγινε επαναπροσδιορισμός των αρμοδιοτήτων του ΣΔΟΕ και ολοκληρώθηκε στις
31.10.2013 η διαδικασία μεταφοράς αρμοδιοτήτων, οργανικών θέσεων, προσωπικού και αναγκαίων
πόρων του ΣΔΟΕ στην ΓΓΔΕ. Παράλληλα, προωθείται ο ανασχεδιασμός των προτεραιοτήτων του
ΣΔΟΕ και η αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του, έτσι ώστε να δοθεί έμφαση σε ελέγχους ιδιαίτερα
σημαντικών περιπτώσεων οικονομικών εγκλημάτων, όπως, ιδίως, (i) κοινοτικών επιδοτήσεων σε
συνεργασία με Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς (OLAF) και (ii) κίνησης κεφαλαίων, χρηματιστηριακών
συναλλαγών και απάτης μέσω διαδικτύου. Παράλληλα, αναλήφθηκαν πρωτοβουλίες οργανωτικού
χαρακτήρα για την αποφυγή επικαλύψεων του ΣΔΟΕ προς τις υπηρεσίες άλλων Υπουργείων.
Επιπρόσθετα, δημιουργείται κεντρική βάση δεδομένων τραπεζικών λογαριασμών, στην οποία η
Υπηρεσία θα έχει άμεση πρόσβαση, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Η εν λόγω βάση θα
ολοκληρωθεί μέχρι τέλους του έτους και το 2014 θα είναι σε πλήρη παραγωγική διαδικασία με σκοπό
την επιτάχυνση και τη διευκόλυνση των ελεγκτικών ενεργειών με τελικό στόχο την διασφάλιση του
Δημοσίου Συμφέροντος. Τέλος, έχει ήδη συσταθεί και λειτουργεί το Εθνικό Γραφείο Ανάκτησης
Περιουσιακών Στοιχείων που συνεργάζεται με τις αντίστοιχες Υπηρεσίες των κρατών–μελών της
Ευρωπαϊκής Ένωσης (AROs), καθώς με τους εθνικούς συνδέσμους του δικτύου CARIN (CAMDEN
ASSETS RECOVERY INTERAGENCY NETWORK) για την ανίχνευση και τον εντοπισμό, εντός
και ε κτός των συνόρων της χ ώρας, προϊόντων και άλλων περιουσιακών στοιχείων που προέρχονται
από διασυνοριακές εγκληματικές δραστηριότητες.
Η υλοποίηση του προγράμματος δράσης του ΣΔΟΕ για το έτος 2012 και το πρώτο εννεάμηνο του
2013 έχει επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, διενεργήθηκαν 34.249 στοχευμένοι
έλεγχοι αντί προγραμματισθέντων 28.000 ελέγχων και διαπιστώθηκαν 908.745 παραβάσεις σε 18.473
περιπτώσεις. Το ποσοστό ελέγχων έναντι των στόχων ανήλθε σε 122%. Το μέσο ποσοστό
παραβατικότητας διαμορφώθηκε στο 54%. Διενεργήθηκαν επίσης 16.588 έλεγχοι διακίνησης και
εντοπίστηκαν 2.247 παραβάτες στους οποίους διαπιστώθηκαν 12.376 παραβάσεις. Το μέσο ποσοστό
παραβατικότητας διαμορφώθηκε στο 14%. Το πρώτο εννεάμηνο του 2013 το ΣΔΟΕ, υπερβαίνοντας
το στόχο των 16.695 προγραμματισμένων ελέγχων, διενήργησε συνολικά 24.358 ελέγχους (ποσοστό
υλοποίησης στόχων 146%), σε επιλεγμένες επιχειρήσεις, όπου διαπιστώθηκαν 358.622 παραβάσεις σε
11.494 παραβάτες (μέσο ποσοστό παραβατικότητας 47%). Τέλος, διενεργήθηκαν 9.199 έλεγχοι
διακίνησης και εντοπίστηκαν 1.285 παραβάτες στους οποίους διαπιστώθηκαν 3.611 παραβάσεις. Το
μέσο ποσοστό παραβατικότητας διαμορφώθηκε στο 14%.