Η Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας & Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ύστερα από πολύμηνη, μεθοδική και εξειδικευμένη αστυνομική και προκαταρκτική ποινική έρευνα, κατάφερε να οδηγήσει στην Ελληνική Δικαιοσύνη μια από τις μεγαλύτερες υποθέσεις απάτης σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου και νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
Στην υπόθεση εμπλέκεται Μ.Κ.Ο., η οποία είχε ως ειδικότερο αντικείμενο την αποναρκοθέτηση περιοχών.
Η ζημία σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου αγγίζει το ποσό των 9 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ σχηματίστηκε δικογραφία κακουργηματικού χαρακτήρα σε βάρος των οκτώ εμπλεκομένων, εκ των οποίων ο ιθύνων νους και Πρόεδρος της Μ.Κ.Ο έχει ήδη προφυλακιστεί.
Όπως διακριβώθηκε από την έρευνα οι εμπλεκόμενοι χρησιμοποίησαν ως «όχημα» για την κακουργηματική απάτη τη Μη Κυβερνητική Οργάνωση (Μ.Κ.Ο.), η οποία χρηματοδοτήθηκε, κατά το χρονικό διάστημα από το 2000 έως το 2004, από το Ελληνικό Δημόσιο, για την πραγματοποίηση προγραμμάτων αποναρκοθέτησης σε τρίτες χώρες.
Οι εμπλεκόμενοι & οι κατηγορίες
Για την υπόθεση ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βάρος του Προέδρου της Μ.Κ.Ο., της συζύγου του, τέως δημοσίου υπαλλήλου, τριών εν ενεργεία Διπλωματικών Υπαλλήλων και τριών συνταξιούχων δημοσίων υπαλλήλων, που την επίμαχη χρονική περίοδο υπηρετούσαν στην Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (Υ.Δ.Α.Σ.), στην Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου και Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Εξωτερικών.
Κατηγορούνται για τα – κατά περίπτωση – αδικήματα της απάτης σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, κατά συναυτουργία και κατ’ εξακολούθηση, της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες («ξέπλυμα βρώμικου χρήματος»), της ψευδούς βεβαίωσης και απιστίας σχετικά με την Υπηρεσία κατ’ εξακολούθηση, σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου και εντός του πλαισίου του νόμου 4022/2011 «Εκδίκαση πράξεων διαφθοράς πολιτικών και κρατικών αξιωματούχων, υποθέσεων μεγάλου κοινωνικού ενδιαφέροντος και μείζονος Δημοσίου Συμφέροντος και άλλες διατάξεις».
Η υπόθεση
Ειδικότερα, η έρευνα της Υποδιεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας, η οποία ξεπέρασε τους είκοσι μήνες, αφορά το χρονικό διάστημα 2000-2004, κατά το οποίο, η συγκεκριμένη Μ.Κ.Ο. χρηματοδοτήθηκε από κονδύλια του Ελληνικού Δημοσίου και συγκεκριμένα από την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (Υ.Δ.Α.Σ.) του Υπουργείου Εξωτερικών, για την πραγματοποίηση οκτώ προγραμμάτων αποναρκοθέτησης στη Βοσνία – Ερζεγοβίνη, στο Λίβανο και στο Ιράκ, ύστερα από την υπογραφή συμβάσεων πραγματοποίησης προγραμμάτων αναπτυξιακής συνεργασίας.
Στο πλαίσιο της έρευνας, πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη και σε βάθος διερεύνηση οικονομικών και λοιπών στοιχείων, καθώς και συντονισμένες έρευνες σε οικίες και έδρες εταιρικών σχημάτων ιδιοκτησίας του προέδρου της Μ.Κ.Ο. σε Ελλάδα και Κύπρο, σε συνεργασία με τις κυπριακές Αρχές, κατόπιν αιτήματος δικαστικής συνδρομής από την Εισαγγελία Εφετών Αθηνών.
Στην πραγματικότητα όπως προέκυψε από την αστυνομική έρευνα και προκαταρκτική ποινική διερεύνηση, το σύνολο της χρηματοδότησης εκταμιεύτηκε παράνομα, καθώς δεν πληρούνταν οι αναγκαίες προϋποθέσεις. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο μόνο σε περιπτώσεις ανθρωπιστικής βοήθειας προβλέπεται χρηματοδότηση που να καλύπτει το 100% του προγράμματος.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις σχετικές συμβάσεις προγραμμάτων αναπτυξιακής συνεργασίας το ποσό θα κάλυπτε το 75% του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος, ενώ το υπόλοιπο 25% θα έπρεπε να προέρχεται από συμμετοχή της Μ.Κ.Ο., τουλάχιστον 15% ως ίδια συνεισφορά σε είδος ή σε χρήμα και από τρίτες πηγές, όπως χορηγίες και δωρεές.
Το κόλπο
Για να συγκαλυφθεί η ελλειμματική αυτή συμμετοχή της Μ.Κ.Ο., επινοήθηκε τέχνασμα εικονικών δωρεών. Ειδικότερα, οι αλλοδαποί εργαζόμενοι στα προγράμματα αποναρκοθέτησης, όπως για παράδειγμα ναρκαλιευτές, φέρονταν ότι επέστρεφαν στη Μ.Κ.Ο. υπό τη μορφή δωρεάς το 20-30% των φερόμενων αποδοχών τους, τις οποίες η Μ.Κ.Ο. δεν καταχωρούσε, ως όφειλε, στα σχετικά βιβλία που τηρούσε, αλλά αντίθετα τα παρουσίαζε ως ίδια συμμετοχή της, εξασφαλίζοντας έτσι περαιτέρω χρηματοδότηση.
Εκτός από την παραπάνω ιδιότυπη μεθοδολογία, ουσιαστικά ανακύκλησης του δημοσίου χρήματος, όπως διαπιστώθηκε από την έρευνα, δεν εφαρμόστηκαν επιπλέον διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας σχετικά με τη χρηματοδότηση των Μ.Κ.Ο.
Συγκεκριμένα:
- δε ζητήθηκε, ως επιβαλλόταν, σε καμία περίπτωση αποναρκοθέτησης, στις χώρες εκτέλεσης των προγραμμάτων, η έγκριση της οικείας Ελληνικής Πρεσβείας, σχετικά με τη σκοπιμότητα υλοποίησης,
- οι καταβολές χρηματοδότησης πραγματοποιούνταν ενώ δεν υποβάλλονταν εκθέσεις προόδου,
- γίνονταν δεκτά παραστατικά στην αραβική ή τη σερβική γλώσσα χωρίς να υπάρχει ελληνική μετάφραση,
- δεν πιστοποιούνταν η υλοποίηση των προγραμμάτων από τις οικείες ελληνικές Πρεσβείες, κάποιες φορές μάλιστα η εκτέλεση τελούσε σε άγνοια των διπλωματών, ενώ,
- ο έλεγχος των παραστατικών που υποβάλλονταν από τη Μ.Κ.Ο., από πλευράς της αρμόδιας διεύθυνσης της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών, ήταν ανύπαρκτος.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι μέρος των κονδυλίων που εκταμιεύονταν προς την Μ.Κ.Ο. διοχετεύονταν στην κάλυψη μη επιλέξιμων δαπανών, σύμφωνα με τον Ειδικό Οδηγό για τις Μ.Κ.Ο., που δεν σχετίζονταν με λειτουργικά έξοδα για την εκτέλεση των προγραμμάτων, αλλά σε δαπάνες όπως η ενοικίαση γραφείων της Μ.Κ.Ο στην Αθήνα, προμήθεια αναλώσιμων, ακόμα και σε αγορές σε super market, πληρωμή εστιατορίου και parking του αυτοκινήτου ιδιοκτησίας του Προέδρου.
Όπως προέκυψε από την έρευνα οι κατηγορούμενοι, εν ενεργεία ή τέως δημόσιοι υπάλληλοι, κατά περίπτωση, ανάλογα με την θέση και τα καθήκοντα που κατείχαν την επίμαχη χρονική περίοδο, βεβαίωναν εν γνώσει τους ψευδώς σε δημόσια έγγραφα σχετικά με την νομιμότητα και κανονικότητα των κονδυλίων που εκταμιεύονταν προς την Μ.Κ.Ο. για την υλοποίηση των προγραμμάτων, ως συμμετοχή του Δημοσίου και προέβαιναν στην σχετική εκκαθάριση και εντολή πληρωμών προς την Μ.Κ.Ο.
Για την υπόθεση, μετά την ολοκλήρωση της προκαταρκτικής ποινικής διερεύνησης και αστυνομικής έρευνας της Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ασκήθηκαν ποινικές διώξεις και παραγγέλθηκε η διενέργεια κύριας Ανάκρισης.
Οι κυρώσεις και οι κατασχέσεις
Με βούλευμα του Δικαστικού Συμβουλίου Αθηνών, απαγορεύτηκε η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του Προέδρου της Μ.Κ.Ο. και της συζύγου του, μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Μ.Κ.Ο. και συγκεκριμένα δύο ακινήτων στους Αμπελόκηπους και δύο στη Ρόδο, συγχρόνως δε, θα κατασχεθεί και παραδοθεί στον Ο.Δ.Δ.Υ. πολυτελές επιβατηγό όχημα, περιουσιακό στοιχείο της Μ.Κ.Ο., το οποίο χρησιμοποιούσε κατά τις μετακινήσεις του ο Πρόεδρός της.
Ύστερα από αίτημα δικαστικής συνδρομής των ελληνικών δικαστικών Αρχών πραγματοποιήθηκαν έρευνες από τις κυπριακές Αρχές, με την παρουσία Αξιωματικών της Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, σε οικίες ιδιοκτησίας ή διαμονής του προέδρου και της συζύγου του στην Κύπρο, όπου είχαν μετεγκατασταθεί από τον Αύγουστο του 2013, κατά τις οποίες βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:
- έγγραφα σχετικά με τη δράση της Μ.Κ.Ο., όπως αρχικές και τελικές εκθέσεις υλοποίησης προγραμμάτων αποναρκοθέτησης και τραπεζικά παραστατικά,
- πιστωτικές κάρτες,
- ένας οπτικός δίσκος και μια κινητή μονάδα αποθήκευσης δεδομένων (USB stick), ενώ,
σε φερόμενες ως έδρες εταιρικών σχημάτων ιδιοκτησίας του Προέδρου της Μ.Κ.Ο. στην Κύπρο, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:
- χρήσιμα έγγραφα, αναφορικά με τη ίδρυση και λειτουργία των εταιρειών αυτών.
Επιπλέον, σε έρευνα που διενεργήθηκε από την Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, σε κατοικία ιδιοκτησίας της συζύγου του Προέδρου της Μ.Κ.Ο. στη Ρόδο, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν, μεταξύ άλλων:
- εκθέσεις προόδου και υλοποίησης προγραμμάτων αποναρκοθέτησης,
- καταστατικά και τραπεζικά παραστατικά αναφορικά με οικονομικές συναλλαγές της Μ.Κ.Ο.,
- φορολογικά στοιχεία,
- τραπεζικές κάρτες,
- εξωτερικές μονάδες αποθήκευσης δεδομένων, καθώς και
- χειρόγραφες σημειώσεις.
Επίσης, σε έρευνα που διενεργήθηκε από την 4η Ειδική Ανακρίτρια του Πρωτοδικείου Αθηνών, με τη σύμπραξη Αξιωματικών της Υποδιεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας, σε διαμερίσματα και αποθήκη στους Αμπελόκηπους, ιδιοκτησίας της συζύγου του Προέδρου της Μ.Κ.Ο., βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:
- αποδείξεις ανταλλακτηρίων συναλλάγματος,
- τραπεζικά παραστατικά,
- αλληλογραφία,
- επαγγελματικές κάρτες,
- χειρόγραφες σημειώσεις,
- κλειδιά τραπεζικής θυρίδας,
- τραπεζικά βιβλιάρια,
- τρεις σφραγίδες του Υπουργείου Ανάπτυξης (εκ των οποίων μία στρογγυλή),
- λειόκανο κυνηγετικό τυφέκιο μάρκας SAIGA-410 με γεμιστήρα που περιέχει τέσσερα φυσίγγια τύπου 410*73MAG,
- περίστροφο μάρκας SMITH & WESSON και
- κουτί με πενήντα φυσίγγια διαμετρήματος 38 mm special, καθώς και ένα ξίφος.
Σε βάρος του Πρόεδρου της M.K.O. είχε εκδοθεί Ευρωπαϊκό Ένταλμα Σύλληψης καθώς και Ερυθρά Αγγελία Αναζητήσεων της INTERPOL για την υπόθεση.
Την προηγούμενη Παρασκευή (14-02-2014), μετά την απολογία του στην 4η Ειδική Ανακρίτρια, κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος, ενώ για τους συγκατηγορούμενούς του αναμένονται σχετικές αποφάσεις των δικαστικών Αρχών.
Η έρευνα συνεχίζεται στο πλαίσιο της κύριας Ανάκρισης.
http://www.epoli.gr/apati-9000000-euro-stithike-megalo-a-68581.html
Σχετικά με την υπόθεση της ΜΚΟ ΙΜΙ (InternationalMineInitiative – Διεθνής πρωτοβουλία για τις νάρκες), στελέχη της οποίας διώκονται για αδικήματα που προκάλεσαν ζημία εκατομμυρίων ευρώ στο ελληνικό δημόσιο και τη χρηματοδότηση της οργάνωσης για ένα πρόγραμμα αποναρκοθέτησης σε Βοσνία, Λίβανο και Ιράκ, υπενθυμίζουμε τα εξής:
Το ΚΚΕ είχε αναδείξει το θέμα της δράσης της συγκεκριμένης ΜΚΟ με πρωτοσέλιδο στο Ριζοσπάστη αλλά και με ερωτήσεις στη βουλή, από το 2003.
Στις 12 Δεκεμβρίου 2003 ο Ριζοσπάστης διατύπωνε πρωτοσέλιδα την ερώτηση για τη δράση της συγκεκριμένης οργάνωσης καθώς στον διεθνή Τύπο είχαν εμφανιστεί φωτογραφίες στελεχών της με λεζάντα ότι πρόκειται για Έλληνες στρατιώτες στο Ιράκ.
Στις 13 Δεκεμβρίου 2003 η εφημερίδα αποκάλυπτε ότι πρόκειται για την ΜΚΟ ΙΜΙ, ενώ στις 14 Δεκεμβρίου 2003 επανήλθε με περισσότερα στοιχεία.
Από τις αποκαλύψεις του Ριζοσπάστη προέκυπτε ότι η συγκεκριμένη οργάνωση λειτουργούσε ως προβιά για τη συμμετοχή της Ελλάδας στην κατοχή του Ιράκ. Στην χρηματοδότησή της μάλιστα εμπλέκονταν και ελληνικές εταιρίες που φιλοδοξούσαν να πάρουν μέρος στη λεηλασία του Ιράκ. Επίσης, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, η οργάνωση αυτή είχε συνεργαστεί και με τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις στο πλαίσιο σήμανσης ναρκοπεδίων στον Έβρο. Τέλος, όπως αναφερόταν στην ιστοσελίδα της εκείνη την περίοδο, αποτελούνταν από 100 άνδρες, διασπαρμένους σε 20 ομάδες.
Στις 17 Δεκεμβρίου 2003 βουλευτές του ΚΚΕ, στο πλαίσιο συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, ρώτησαν ευθέως τον τότε υπουργό Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου για τη συγκεκριμένη οργάνωση. Ο Γ. Παπανδρέου απάντησε ότι πρόκειται για ελληνική οργάνωση, έχει σημαντική δραστηριότητα, ενώ δεν παρείχε καμιά πληροφόρηση για τη χρηματοδότηση της οργάνωσης.
Παραθέτουμε ένα μικρό απόσπασμα από τα πρακτικά της συνεδρίασης
Λιάνα Κανέλλη: «Θα ήθελα τη γνώμη του Υπουργού Εξωτερικών και το ποσό με το οποίο χρηματοδοτείται η οργάνωση για τις νάρκες, είναι η περιβόητη ΙΜΙ η οποία δραστηριοποιείται αυτή τη στιγμή στη Βοσνία και μετέχουν Έλληνες που αποναρκοθετούν, ως μέλη μη κυβερνητικής οργάνωσης. Θέλω να ξέρω αν η ΙΜΙ χρηματοδοτείται ως μη κυβερνητική οργάνωση από το υπουργείο Εξωτερικών και με τι ποσό».
………………
Γ. Παπανδρέου: «Σ’ ό,τι αφορά το ΜΚΟ, είναι ελληνικό και λειτουργεί υπό την εποπτεία και την καθοδήγηση του Κέντρου Αποναρκοθέτησης του ΟΗΕ με απόλυτη διαφάνεια στο έργο του. Έχει τρία έργα κάνει: α) Βοσνία-Ερζεγοβίνη 1,6 εκατομμύρια ευρώ, β) Λίβανος (2 έργα) 1,7 εκατομμύρια ευρώ και γ) Νότιο Ιράκ 1 εκατομμύριο ευρώ.
Έχει βραβευθεί από την Κυβέρνηση του Λιβάνου για τις σημαντική δουλειά που έχει κάνει. Βεβαίως, όλα αυτά τα στοιχεία είναι στη διάθεσή σας. Έχουμε και την ετήσια τακτική έκθεση για όλες τις δραστηριότητες. Αν υπάρχουν καταγγελίες, καλό είναι να τις γνωρίζουμε. Απ’ ό,τι ξέρω αυτός ο οργανισμός έχει μία σημαντική δραστηριότητα».