Όλα όσα ειπώθηκαν στην σημερινή συνέντευξη τύπου των κ. Κωστή Χατζηδάκη και Θανάση Σκορδά:
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Καλημέρα. Αυτονόητος στόχος της Κυβέρνησης είναι, ειδικά στις παρούσες συνθήκες, να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αντιμετωπίσουμε την ανεργία και προφανώς μια από τις παραμέτρους αντιμετώπισης της ανεργίας, είναι να δούμε τι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε ως προς τις αδειοδοτήσεις των επιχειρήσεων για να γίνει πράγματι η Ελλάδα μια χώρα πιο φιλική στην επιχειρηματικότητα.
Στην προσπάθεια αυτή προφανώς οι ατελείωτες άδειες και οι αμέτρητοι έλεγχοι που μέχρι σήμερα υπάρχουν, είναι αποτρεπτικός παράγοντας. Κάποιος βέβαια θα μπορούσε να αντιτείνει ότι όλες αυτές οι διαδικασίες υπάρχουν για να προστατευτεί το δημόσιο συμφέρον. Παραδείγματος χάριν το περιβάλλον, η ασφάλεια, η δημόσια υγεία. Αυτό πράγματι ισχύει θεωρητικώς.
Πρακτικώς ωστόσο, η πολυπλοκότητα των διαδικασιών συχνά έχει ως συνέπεια είτε να μην γίνονται οι επενδύσεις, είτε αρκετοί να εφαρμόζουν τους νόμους κατά το δοκούν και έτσι θεωρητικώς μόνο να υπηρετούνται αυτοί οι στόχοι που ανέφερα, στην πράξη όμως να συμβαίνει το αντίθετο.
Επομένως, έτσι όπως έχει σήμερα η κατάσταση και θα ήθελα τη μαρτυρία του κάθε καλόπιστου, ούτε το αναπτυξιακό αποτέλεσμα που όλοι θα θέλαμε έχουμε αλλά ούτε και την προστασία των υπολοίπων αγαθών που υποτίθεται ότι υπηρετούμε, πράγματι στο τέλος, υπηρετούνται.
Ασφαλώς η προσπάθεια για την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων δεν ξεκινάει σήμερα. Έχουν γίνει βήματα και στο παρελθόν και στο πρόσφατο παρελθόν. Παραδείγματος χάριν ήταν θετική η απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης με το Νόμο 4014/2012 ο οποίος εναρμόνιζε το ελληνικό πλαίσιο με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, ήταν πρωτοβουλία τότε του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Όπως και ο δικός μας νόμος, δηλαδή του Υπουργείου Ανάπτυξης το 2011, ο Νόμος 3982 για την αδειοδότηση της βιομηχανίας.
Καθώς το Υπουργείο Ανάπτυξης αφορά ο δεύτερος νόμος, θέλω να σας πω ότι εμείς έχουμε εκδώσει ήδη το σύνολο της δευτερογενούς νομοθεσίας, τις Υπουργικές Αποφάσεις, τα Προεδρικά Διατάγματα και λοιπά για την αδειοδότηση της βιομηχανίας, αυτό ισχύει και για τα επιχειρηματικά πάρκα για τα οποία υπήρχαν προβλέψεις στο συγκεκριμένο νόμο και για τα τεχνικά επαγγέλματα. Ήταν μια δύσκολη προσπάθεια, διότι ούτε λίγο ούτε πολύ όπως θα δείτε και σε έναν πίνακα, ήταν 60 διαφορετικά Προεδρικά Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις και τα λοιπά. Εκδόθηκαν όμως.
Αλλά θέλω να είμαι απολύτως ξεκάθαρος απέναντί σας, όλα αυτά καλά και άγια. Ο νόμος ήταν ένα βήμα μπροστά, οι αποφάσεις εκδόθηκαν, αλλά όπως αποδεικνύει ένας πίνακας που αμέσως μετά παρουσιάζουμε, παρά την απλούστευση, η κατάσταση είναι αυτή που βλέπετε. Αντιλαμβάνεστε ότι παλαιότερα ήταν ακόμη χειρότερα και γι’ αυτό είχα σημειώσει πριν από μερικούς μήνες ότι το σημερινό θέμα από πλευράς τεχνικής τουλάχιστον πολυπλοκότητας, ίσως είναι και το πιο δύσκολο που εμείς έχουμε να αντιμετωπίσουμε στο Υπουργείο Ανάπτυξης στην παρούσα φάση.
Διότι η Ελληνική Δημοκρατία ως προς τις αδειοδοτήσεις έχει κυριολεκτικά αυτοπαγιδευτεί. Ουσιαστικά με αυτό το σύστημα είναι σαν να λέει σε Έλληνες και ξένους επενδυτές περίπου «δεν σας θέλουμε». Λοιπόν αυτή την κατάσταση πάμε να αντιμετωπίσουμε και γι’ αυτό προχωρούμε σε ριζοσπαστικές αλλαγές, που για πρώτη φορά αντιμετωπίζουν συνολικά το ζήτημα των αδειοδοτήσεων.
Η προσπάθεια αυτή γίνεται στο πλαίσιο της στενής μας συνεργασίας με έναν από τους πιο αξιόπιστους και εξειδικευμένους διεθνείς Οργανισμούς, την Παγκόσμια Τράπεζα με την οποία η συνεργασία μας έχει ξεκινήσει εδώ και μερικούς μήνες και έχει ήδη υπάρξει σοβαρή προεργασία.
Με πόρους από το ΕΣΠΑ εκπονήθηκε από το Παρατηρητήριο επιχειρηματικού περιβάλλοντος μια πολύ χρήσιμη μελέτη 780 σελίδων, όπου αναλύονται τα σχετικά προβλήματα. Αλλά αντιλαμβάνεστε και από το μέγεθος και μόνο της μελέτης, 780 σελίδες, πόσο περίπλοκα είναι τα πράγματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Είχαμε επίσης στη διάθεσή μας μια άλλη έκθεση της BCG, του Boston Consulting Group, που και αυτή συνοψίζει τις δυσχέρειες και φυσικά έχει δουλέψει προς αυτή την κατεύθυνση η Επιτροπή Εργασίας του Υπουργείου Ανάπτυξης για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, υπό την καθοδήγηση μέχρι πρόσφατα, του πρώην Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας του Υπουργείου, του κ. Σπύρου Ευσταθόπουλου, η οποία Επιτροπή συνεστήθη για να προχωρήσει την αξιολόγηση, ανάλυση των αναφορών που κατέθεσαν φορείς της αγοράς και να λάβει υπόψη της και άλλες παραμέτρους.
Με βάση τα στοιχεία των μελετών έχουμε τα εξής προβλήματα, τα καταγράφω για λόγους τάξεως, δεν νομίζω ότι θα εκπλαγεί κανένας.
§ Το πρώτο είναι η γραφειοκρατία. Στην έκθεση του Boston Consulting Group αναφέρεται ως ο κυριότερος λόγος αποτροπής για τις ξένες επενδύσεις στη χώρα μας. Δεν ξέρω αν είναι ακριβές ή όχι, αλλά πάντως και στην έκθεση του World Economic Forum -που νομίζω σήμερα θα δημοσιευτεί- αναδεικνύεται ως ο δεύτερος πιο προβληματικός παράγοντας για την επιχειρηματικότητα, πίσω μόνο από την πρόσβαση στη χρηματοδότηση, στη ρευστότητα. Άρα καταλαβαίνετε ότι σήμερα εδώ δεν σας έχουμε καλέσει για να σας μιλήσουμε για ένα δευτερεύον θέμα. Όσο και αν μπορεί να φαίνεται τεχνικό για κάποιους, είναι ένα ζήτημα ουσίας, είναι ένα ζήτημα κομβικής σημασίας για την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη στην Ελλάδα.
§ Ο δεύτερος λόγος είναι η πολύπλοκη νομοθεσία. Κυρίες και κύριοι, το πιστεύετε ή όχι, υπάρχουν 47 σχετικοί Νόμοι, 11 Προεδρικά Διατάγματα, 19 Υπουργικές Αποφάσεις, 14 βασιλικά υγειονομικά και Προεδρικά Διατάγματα και 115 ρυθμίσεις γενικού ενδιαφέροντος.
§ Τρίτος παράγοντας είναι η διαφθορά, η οποία προκύπτει και λόγω της υποχρεωτικής επαφής με πολλές αρμόδιες διοικητικές Αρχές.
§ Τέταρτον, η περιορισμένη χρήση της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών στο δημόσιο και
§ Πέμπτον, το αποσπασματικά μεταβαλλόμενο πλαίσιο αδειοδότησης γι’ αυτό έχουμε κι αυτή την «κουρελού» στο νομοθετικό πλαίσιο που σήμερα υφίσταται, διότι σε αντίθεση με την συνολική αναθεώρηση που σχεδιάζουμε οι αλλαγές στο παρελθόν είχαν περιπτωσιολογικό χαρακτήρα.
Σε τι μεταφράζονται όλα αυτά; Μεταφράζονται σε χρονικές καθυστερήσεις με σημαντικό διοικητικό κόστος ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Θα είμαι συγκεκριμένος. Παράδειγμα: για μια νέα βιομηχανία θα έπρεπε, η βιομηχανία αυτή, να λαμβάνει άδεια έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, της λεγόμενης κατηγορίας Α2, σε 82 μέρες. Αυτό λέει ο νόμος. Ωστόσο, παρά το ότι αυτός ήταν ο στόχος του νόμου, λόγω των περίπλοκων διαδρομών που απαιτούνται και καθορίζονται από τον ίδιο το νόμο στην πραγματικότητα ή από προγενέστερους νόμους, ακόμη και σήμερα χρειάζονται συνολικά 368 μέρες, όπως καταγράφεται στην έκθεση αυτή του Παρατηρητηρίου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, που σας έδειξα προηγουμένως. Άρα περισσότερος από τον τετραπλάσιο χρόνο που κανονικά κατά το νόμο ισχύει.
Από την άλλη πλευρά, όπως σημειώνεται στις μελέτες υπάρχει ζήτημα και με το λεγόμενο κόστος ευκαιρίας, δηλαδή μεταξύ άλλων με το πόσο μειώνεται το κέρδος που θα μπορούσε άμεσα να αποφέρει μια νέα επένδυση εξ αιτίας του ρυθμιστικού πλαισίου.
Έχω ένα παράδειγμα για μια επένδυση βιομηχανίας τροφίμων ύψους 2,5 εκ. ευρώ, όχι τη μεγαλύτερη επένδυση εν πάση περιπτώσει, που θεωρητικώς σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο θα έπρεπε να έχει κόστος ευκαιρίας 37.000 € αλλά τελικά λόγω των καθυστερήσεων των δυσχερειών και όλων των υπόλοιπων προβλημάτων επιβαρύνεται με 63.000 €, δηλαδή με το διπλάσιο κόστος σε σχέση με το προβλεπόμενο.
Το μήνυμα που στέλνουμε σήμερα σε σχέση με τις αδειοδοτήσεις και την γραφειοκρατία από τις αδειοδοτήσεις είναι πως δεν πάει άλλο. Δεν έχουμε μόνο τις μελέτες, δεν έχουμε μόνο τα στοιχεία για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, κυρίως έχουμε τη βούληση να έρθουν τα πάνω – κάτω στις αδειοδοτήσεις. Είναι κατεύθυνση του Πρωθυπουργού και δεν πρόκειται να χάσουμε ούτε μία μέρα, ως προς την προσπάθεια να προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Είναι πραγματικά ζήτημα εθνικής προτεραιότητας. Και είναι από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
Δεν αυτοσχεδιάζουμε φυσικά, ούτε επιχειρούμε να ανακαλύψουμε τον τροχό. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές. Με αυτή τη βάση σήμερα παρουσιάζουμε τη στρατηγική μας, το σχέδιο μεταρρύθμισης για τις αδειοδοτήσεις και τους ελέγχους. Και θα συνεργαστούμε με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία, γιατί είναι πολλά Υπουργεία που είναι συναρμόδια, για να προχωρήσουμε προς την κατεύθυνση που θα περιγράψουμε.
Ιδιαίτερα, θα συνεργαστούμε και συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Ξέρετε ότι πριν από μερικές μέρες είχαμε συνάντηση με τον κ. Μανιάτη, έτσι ώστε και τα δυο Υπουργεία να προχωρήσουν προς την ίδια κατεύθυνση να εκπέμπουν στο ίδιο μήκος κύματος. Και πραγματικά σημειώνω ότι και από την πλευρά του κ. Μανιάτη, είδαμε ότι υπάρχει διάθεση πράγματι για ριζοσπαστικές αλλαγές.
Πιο συγκεκριμένα. Το σχέδιο μεταρρύθμισης αφορά το μέρος εκείνο των διαδικασιών το οποίο συνδέεται πιο στενά με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς μας. Αφορά κάθε τύπο άδειας, όπως άδειες εγκατάστασης, άδειες λειτουργίας, ίδρυση επιχειρήσεων, περιβαλλοντικές άδειες που προφανώς σε αυτό το θέμα το Υπουργείο Περιβάλλοντος θα έχει τον βαρύνοντα λόγο και άλλες ειδικές άδειες. Και αναφέρεται σε ένα μεγάλο εύρος κλάδων όπως: βιομηχανικές δραστηριότητες, εξορυκτικές δραστηριότητες, υδατοκαλλιέργειες, λιμενικά έργα, συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών, επιχειρηματικά πάρκα.
Από εκεί και πέρα εκτός από τους κλάδους που αναφέρθηκαν, θα υπάρξει αρκετή ευελιξία ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν και άλλες πιο ειδικές κατηγορίες δραστηριοτήτων. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο και ξεκάθαρο πλαίσιο που θα εξασφαλίζει:
§ Χαμηλό κόστος,
§ Ταχύτητα και ασφάλεια Δικαίου, χωρίς δυσανάλογα εμπόδια για τις επιχειρήσεις
§ Με ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για τις επενδύσεις σταθερό και αντίστοιχο με τα διεθνή πρότυπα που αναγνωρίζουν οι επενδυτές,
§ Διαφάνεια, για να περιορίσουμε τη διαφθορά μειώνοντας τα σημεία επαφής κρατικού μηχανισμού και διοικούμενου
§ Δημοσιονομικό όφελος, ώστε να μπορέσουν οι υπάλληλοι που σήμερα είναι επιφορτισμένοι με άδειες και ελέγχους, να ασχοληθούν σε τομείς με μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για την οικονομία και τη χώρα.
Τώρα, έρχομαι στην ουσία των κατευθύνσεών μας. Η στρατηγική μας επιδιώκει να κάνει τέσσερις τομές. Ποιες είναι αυτές;
1. Σύστημα δήλωσης συμμόρφωσης.
2. Όχι έλεγχοι εκ των προτέρων, αλλά έλεγχοι κατά τη λειτουργία.
3. Έλεγχος των επιχειρήσεων από πιστοποιημένους φορείς και
4. Κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης.
Εξηγώ τι είναι το καθένα από αυτά τα τέσσερα σημεία.
Πρώτον, εισάγουμε ένα καινοτόμο σύστημα δήλωσης συμμόρφωσης των επιχειρήσεων. Απομακρυνόμαστε από το ισχύον πλαίσιο όπου η επιχείρηση κάνει μια αίτηση και περιμένει πότε το Δημόσιο θα την ελέγξει και θα εκδώσει την άδεια. Περνάμε σε ένα νέο σύστημα όπου δηλώνεται άμεσα και τεκμαίρεται η συμμόρφωση μιας επιχείρησης με τις γενικές προδιαγραφές, που θέτει ο νόμος και γι’ αυτό τον λόγο χρησιμοποιούνται τρία εργαλεία.
§ Το πρώτο είναι η αυτοσυμμόρφωση, όπου η ίδια η επιχείρηση δηλώνει με ανάληψη της σχετικής ευθύνης πως έχει ήδη συμμορφωθεί και φέρει το βάρος της απόδειξης. Μια υπεύθυνη δήλωση δηλαδή ουσιαστικά της επιχείρησης. Τώρα θα πει κάποιος «μα, αυτοσυμμόρφωση ισχύει με κάποιο τρόπο και σήμερα». Μπορεί να το προσδιορίσει κανείς κατ’ αυτό τον τρόπο, αλλά το ζητούμενο δεν είναι να υποβάλλει κανείς μια υπεύθυνη δήλωση όπου όμως εξακολουθούν να απαιτούνται ένα σωρό συνημμένα πιστοποιητικά. Δεν μιλάμε γι’ αυτό.
§ Δεύτερο εναλλακτικό εργαλείο, η πιστοποίηση τρίτου. Δηλαδή το outsourcing της διαδικασίας όπως γίνεται παραδείγματος χάριν στην έκδοση πολεοδομικών αδειών με τα πιστοποιητικά που εκδίδουν οι μηχανικοί, που ήταν μια αλλαγή που εισήχθη το 2012.
§ Και τρίτο εργαλείο είναι η αξιοποίηση εργαλείων της αγοράς. Παράδειγμα: προσκομίζοντας ασφαλιστήριο συμβόλαιο θα συνάγεται πως οι εταιρείες που υποχρεωτικώς ασφαλίζουν μιαν εγκατάσταση, έχουν εξετάσει εκ των προτέρων αν τηρήθηκαν οι προδιαγραφές. Δηλαδή, δεν υπάρχει λόγος να στείλεις να πας να ελέγξει η Πυροσβεστική αν μια ασφαλιστική εταιρεία που παίρνει το ρίσκο και λέει «εγώ ασφαλίζω, κάνω πυρασφάλεια στο κτίριο», έχει ήδη προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Δυο φορές να κάνουμε την ίδια δουλειά.
Άρα αυτοσυμμόρφωση με υπεύθυνη δήλωση, πιστοποίηση τρίτου και αξιοποίηση εργαλείων της αγοράς που έχουν αποδεικτική αξία και είναι ισοδύναμα με κρατικούς ελέγχους. Ανάλογα με την κρισιμότητα του θέματος, που αφορά στο Δημόσιο συμφέρον, θα επιλέγεται ένα εκ των τριών εργαλείων και όλα αυτά θα τα προσδιορίσει ο νόμος φυσικά. Γιατί σήμερα παρουσιάζουμε το πλαίσιο για να ξεκινήσει ο διάλογος με τους ενδιαφερομένους.
Ενδεχομένως τώρα –και θέλω να είμαι σαφής- να υπάρχουν συνταγματικοί ή άλλοι περιορισμοί σε σχέση με την εφαρμογή αυτού του συστήματος. Κυρίες και κύριοι, προφανώς θα σεβαστούμε αυτούς τους περιορισμούς. Βούληση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας είναι πάντως να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα τρία εργαλεία στο μέγιστο δυνατό βαθμό και όλες οι υπόλοιπες μέθοδοι να εφαρμόζονται κατ’ εξαίρεση. Η χώρα, ως προς το ζήτημα των αδειοδοτήσεων πρέπει να αλλάξει πορεία και τελείωσε, θα αλλάξει πορεία. Το επόμενο διάστημα όπως σημείωσα θα κάνουμε διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους ώστε να βρούμε τις καταλληλότερες λύσεις. Πρώτη τομή λοιπόν είναι η δήλωση συμμόρφωσης με ό,τι περιλαμβάνει αυτό που καλούμε «δήλωση συμμόρφωσης».
Δεύτερη τομή είναι μετάθεση των ελέγχων από το στάδιο της παροχής άδειας, στο στάδιο λειτουργίας της εκάστοτε δραστηριότητας. Ο έλεγχος θα είναι σε δειγματοληπτική βάση πιο ουσιαστικός και πιο αποτελεσματικός και φυσικά με αυστηρές κυρώσεις. Δεν θα εξετάζονται χαρτιά, πριν ξεκινήσει μια επιχείρηση, αλλά εγκαταστάσεις εν λειτουργία, όπως ήδη συμβαίνει με επιτυχία στις αδειοδοτήσεις χαμηλής όχλησης στη βιομηχανία. Αυτό στις αδειοδοτήσεις χαμηλής όχλησης συμβαίνει και σήμερα.
Σημασία δεν έχει, παραδείγματος χάριν, το πόσο θόρυβο παράγει ένα μηχάνημα τυπικώς στα χαρτιά σύμφωνα με τις προδιαγραφές του αλλά το πόσο θόρυβο πράγματι παράγει στη συγκεκριμένη περίπτωση. Αυτό σημαίνει ότι μετράει το αποτέλεσμα. Δίνουμε ευελιξία στις επιχειρήσεις και αφήνουμε περιθώρια για την εισαγωγή καινοτομιών στη λειτουργία τους. Με τον έλεγχο εν λειτουργία επίσης η επιχείρηση θα τηρεί αδιαλείπτως τις προδιαγραφές και τα πρότυπα του νόμου, αφού θα μπορεί να ελεγχθεί κάθε στιγμή και θα ελέγχεται αυστηρά.
Εξυπακούεται, μιλώντας γι’ αυτό, πως μεγάλο μέρος της μεταρρύθμισης όσον αφορά την αποσαφήνιση των προδιαγραφών και των προτύπων που θέτει ο νόμος για την εκάστοτε δραστηριότητα, με βάση τις διεθνείς πρακτικές, συνδέεται μ’ αυτό. Θα αποσαφηνίσουμε τις προδιαγραφές των προτύπων για την εκάστοτε δραστηριότητα.
Πάμε στην τρίτη αλλαγή.
Οι έλεγχοι θα διεξάγονται από πιστοποιημένους φορείς είτε του δημόσιου είτε του ιδιωτικού τομέα με βάση συγκεκριμένα πρότυπα προδιαγραφών οργάνωσης και λειτουργίας. Δηλαδή, outsourcing θα υπάρχει στις αδειοδοτήσεις αλλά και σε μέρη των ελέγχων. Για να γίνει αυτό όμως οι φορείς αυτοί θα πρέπει να είναι πιστοποιημένοι. Δεν θέλουμε να καταργήσουμε το σύστημα των ελέγχων φυσικά, αλλά αντίθετα να το απλουστεύσουμε και να το εκλογικεύσουμε.
Για να γίνει κατανοητό: θα γίνεται τηρουμένων των αναλογιών αυτό που συμβαίνει σήμερα στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ, όπου το κράτος δεν έρχεται να ελέγχει κάθε αυτοκίνητο χωριστά, αλλά μέσω των φορέων του ελέγχει τα ίδια τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Άρα, από τους περιττούς και γραφειοκρατικούς ελέγχους περνάμε σε ελέγχους των ελεγκτών. Θα ελέγχονται οι ίδιοι οι ελεγκτές, είτε είναι φορείς εξειδικευμένοι σε αυτό, μηχανικοί, λογιστές ανάλογα με την περίπτωση πιστοποιημένοι φυσικά, είτε και δημόσιοι φορείς Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα έχουν αυτές τις αρμοδιότητες.
Και τελειώνω με την τέταρτη τομή.
Εγκαθιδρύουμε ένα κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης της αδειοδοτικής και ελεγκτικής διαδικασίας. Σύστημα το οποίο θα έχει τη μορφή ενός portal όπου θα έχουν πρόσβαση όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, είτε για την εύρεση της πληροφορίας είτε για να διεκπεραιώσουν μέρη της αδειοδοτικής διαδικασίας. Η αρχειοθέτηση των στοιχείων κάθε επένδυσης θα γίνεται ηλεκτρονικά και θα υπάρχει εξ’ αποστάσεως πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο. Με την ιχνηλάτηση της κάθε περίπτωσης θα μπορούμε πλέον να βλέπουμε που λειτουργεί καλά το σύστημα και που όχι, ώστε να επεμβαίνουμε και να το βελτιώνουμε. Και στόχος μας είναι με το νέο σύστημα η αδειοδότηση να προχωρά πολύ γρήγορα φυσικά και ει δυνατόν να γίνεται ακόμη και αυθημερόν, δεδομένου ότι παρακάμπτουμε μια σειρά από γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Αυτές είναι λοιπόν οι τέσσερις βασικές τομές του συστήματος.
– Σύστημα δήλωσης συμμόρφωσης.
– Όχι έλεγχοι εκ των προτέρων, αλλά έλεγχοι κατά τη λειτουργία.
– Έλεγχος των επιχειρήσεων από πιστοποιημένους φορείς και
– Όχι ένα χειροκίνητο ξεπερασμένο σύστημα ελέγχων, αλλά ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα.
Ασφαλώς και το τονίζω αυτό προκειμένου να πετύχει το σχέδιο, θα βασιστεί σε ένα ισχυρό σύστημα ελέγχου και σε σαφείς αυστηρές ποινές για όσους δεν τηρούν τις προδιαγραφές. Δεν θέλουμε και δεν πρόκειται να χαριστούμε σε κανέναν παραβάτη. Στόχος μας είναι να έχουμε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό αυστηρό πλαίσιο. Άλλο όμως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό αυστηρό πλαίσιο για τις αδειοδοτήσεις και άλλο όλοι αυτοί οι γραφειοκρατικοί «ζουρλομανδύες» που τυλίγουμε τις επιχειρήσεις, τις πνίγουμε, δεν τις αφήνουμε να προχωρήσουν και έτσι καταδικάζουμε τα νέα παιδιά σε ανεργία. Αυτά, τελειώσανε! Και θέλω να είμαι ξεκάθαρος απέναντι σε όλους αυτούς που θα βγουν και θα πουν «το άλφα ή το βήτα», ότι κάνουμε υπερβολικά ανοίγματα στην επιχειρηματικότητα.
Κάνουμε άνοιγμα στην επιχειρηματικότητα γιατί θέλουμε οι άνεργοι να βρουν δουλειά και όλη αυτή η υπερβολική «κλάψα» για τα πρότυπα και τα λοιπά, πολλές φορές κρύβει άλλου είδους επιδιώξεις, τα «γρηγορόσημα» και όλα αυτά τα φαινόμενα δεν είναι καθόλου άσχετα με αυτή την «κλάψα» και θέλω να πιστεύω ότι δεν θα έχουμε τέτοιου είδους παρατηρήσεις.
Κάνουμε ένα άνοιγμα στην επιχειρηματικότητα γιατί θέλουμε επενδύσεις στην Ελλάδα. Συνεργαζόμαστε με διεθνείς Οργανισμούς, υιοθετούμε τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές, πρέπει να στείλουμε ένα μήνυμα ότι οριστικά και αμετάκλητα η χώρα αυτή ως προς την επιχειρηματικότητα αλλάζει σελίδα.
Τώρα, όπως σας είπα, συνεργαζόμαστε με την Παγκόσμια Τράπεζα, η Τράπεζα θα παρουσιάσει ειδική έκθεση με τις διαδικασίες αδειοδότησης που πρέπει να συγχωνευτούν ή να καταργηθούν με βάση τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές μέσα στον Οκτώβριο.
Από την πλευρά μας, θα κινηθούμε σύμφωνα με τις τέσσερις αρχές που ανακοινώσαμε και θα ξεκινήσουμε τη διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερομένους. Είμαστε σε συνεργασία με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία και ο κύριος κορμός των μεταρρυθμίσεων πρέπει να είναι έτοιμος προς ψήφιση μέχρι το τέλος του 2013.
Δεν έχω αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα δύσκολο έργο και φιλόδοξο υπό την έννοια της τεχνικής πολυπλοκότητας, αλλά πρέπει να ολοκληρωθεί. Όχι διότι είναι μνημονιακή μας υποχρέωση, αλλά γιατί είναι υποχρέωση απέναντι στη συνείδησή μας και απέναντι στους νέους ανθρώπους ιδιαίτερα, που δεν μπορούν να βρουν δουλειά σήμερα.
Ξέρουμε ότι το σχέδιο αυτό θα συναντήσει αντιδράσεις. Σίγουρα οι οπαδοί του κρατισμού ακόμη μια φορά θα πουν «γιατί ενδυναμώνουμε την ιδιωτική πρωτοβουλία» και η απάντηση είναι γιατί θέλουμε να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας. Σίγουρα θα αντιδράσουν ορισμένοι διότι θα στερηθούν γραφειοκρατική εξουσία, αλλά όλα αυτά τα γρηγορόσημα δεν τα κυκλοφορήσαμε εμείς δεν τα κυκλοφορούμε εμείς στην πιάτσα, κυκλοφορούν διότι…κάτι παραπάνω ενδεχομένως μπορεί να ξέρουν οι επιχειρηματίες. Και εμείς δεν είμαστε εδώ παρατηρητές, είμαστε για να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα.
Επομένως, καταλαβαίνετε ότι θα κάνουμε διάλογο, θα ακούσουμε τους ενδιαφερομένους. Αλλά δεν πρόκειται να αποστούμε από τη βασική κατεύθυνση, που είναι ένα καινούργιο, σύγχρονο, απλοποιημένο σύστημα για τις αδειοδοτήσεις έτσι ώστε η χώρα να ανέβει ως προς την ανταγωνιστικότητα, να γίνει πιο ελκυστική σε επενδύσεις και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για να ανοίξουν καινούργιες δουλειές στην Ελλάδα. Παρακαλώ οι ερωτήσεις σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα καταρτιστεί, θα έχει γενική ισχύ για όλες τις δραστηριότητες της βιομηχανίας; Και το ρωτάω αυτό διότι άλλο βαθμό όχλησης και άλλο βαθμό επιβάρυνσης του περιβάλλοντος έχει μια βιομηχανία τροφίμων, άλλο μια εξορυκτική δραστηριότητα, άλλο μια εγκατάσταση υδατοκαλλιεργειών. Ή απλώς αυτές είναι γενικές αρχές και θα υπάρχει εξειδίκευση;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Αυτές είναι οι γενικές αρχές και θα υπάρχει εξειδίκευση. Δηλαδή, πράγματι το θέμα είναι πολύπλοκο και ο στόχος μας δεν είναι να πάμε από τη γραφειοκρατία στη διάλυση, αλλά από τη γραφειοκρατία στην απλούστευση. Διότι είμαστε κράτος Δικαίου, υπάρχει Σύνταγμα, υπάρχουν και άλλα έννομα αγαθά που πρέπει να προστατευτούν. Άλλο να προστατευτούν όμως τα άλλα έννομα αγαθά και άλλο στο όνομα της προστασίας τους να έχουμε ανεργία-ρεκόρ και να συνεχίσουμε ενδεχομένως να έχουμε ανεργία ρεκόρ.
Επομένως ο στόχος είναι να παρουσιάσουμε μια βασική νομοθετική ρύθμιση στο τέλος του χρόνου. Να το πω κάπως αυθαίρετα ένα νόμο – πλαίσιο και στη συνέχεια να περάσουμε στις εξειδικεύσεις φέρνοντας και πιο ειδικές νομοθετικές παρεμβάσεις. Αλλά, άλλο ειδικές νομοθετικές παρεμβάσεις και άλλο αυτό που ισχύει σήμερα με την πλειάδα των Νόμων, των Προεδρικών Διαταγμάτων και των Υπουργικών Αποφάσεων στις οποίες χάνεται ο όποιος επενδυτής θέλει να δει τι γίνεται.
Επίσης, να θυμίσω ότι μια τέτοια λογική, σαν κι αυτή που παρουσιάζουμε σήμερα, παρουσιάσαμε και πριν από μερικούς μήνες και πια έχει γίνει νόμος του κράτους -τον Επενδυτικό Νόμο- που είναι άλλης τάξεως ζήτημα όμως, αφορά το fast track, αφορά τη διαδικασία μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών και Στρατηγικών Επενδύσεων. Εδώ σκάβουμε, παρακάτω μιλάμε για τη διαδικασία αυτή καθαυτή και τι απαιτείται για να φτάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω δυο πράγματα θέλω. Το πρώτο, έστω ότι ο νόμος παρουσιαστεί στο τέλος του χρόνου και ψηφιστεί κάποια στιγμή και γίνει, έστω ότι βγουν και οι ρυθμίσεις το 2014 και μετά. Το ηλεκτρονικό σύστημα κεντρικής Διοίκησης πότε θα είναι έτοιμο;
Και δεύτερον, αν με βάση αυτές τις γενικές αρχές που μας ανακοινώσατε, υπάρχει μια εκτίμηση μια βιομηχανία κατηγορίας Α2 πόσο καιρό θα χρειαστεί για να πάρει μια άδεια έγκρισης περιβαλλοντικών όρων; Από τις 368 μέρες δηλαδή πόσο θα πάει;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Να δώσω το λόγο, υπεύθυνος του έργου σε σχέση με την Παγκόσμια Τράπεζα είναι ο κ. Στασινάκης. Να μας πει μερικά τεχνικά στοιχεία βασιζόμενος στην ερώτηση.
Α. ΣΤΑΣΙΝΑΚΗΣ: Όσον αφορά το portal στο οποίο αναφέρεστε, επειδή αυτό γίνεται σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα ευελπιστούμε ότι θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει στους προσεχείς εννιά με δώδεκα μήνες, από σήμερα. Όσον αφορά τη δεύτερη ερώτηση, αυτή τη στιγμή δεν είμαστε σε θέση να το αξιολογήσουμε αυτό γιατί περιμένουμε τις εκθέσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας στα μέσα Οκτωβρίου, όπου από εκεί θα προκύψει ακριβώς ποιες άδειες θα διατηρήσουμε, ποιες θα κρατηθούν στην αρχή της διαδικασίας της λειτουργίας μιας εταιρείας και ποιες άλλες θα μεταφερθούν μετά. Άρα θα είμαστε σε θέση να σας ενημερώσουμε για τέτοια θέματα λίγο πιο αργά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Περιμένουμε την Παγκόσμια Τράπεζα για να νομοθετήσουμε;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όχι δεν περιμένουμε την Παγκόσμια Τράπεζα …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό κατάλαβα. Επειδή δεν έχουμε εντοπίσει τι διαδικασίες θα φύγουν …
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Απλώς υπάρχουν πολλές διαφορετικές κατηγορίες σε σχέση με τις επιχειρήσεις. Η κατεύθυνσή μας είναι όσο περισσότερο μπορούμε να πάμε ακόμη και σε αυθημερόν αδειοδοτήσεις, με τις δηλώσεις αυτοσυμμόρφωσης, με τις δηλώσεις αυτές που δείξαμε τα εργαλεία της αγοράς και τα λοιπά. Ωστόσο, κρατάει ο κ. Στασινάκης μια επιφύλαξη και δεν θέλει να σας είναι τόσο κατηγορηματικός, διότι μπορεί για παράδειγμα να υπάρξει κάποιο θέμα με μια συνταγματική ρύθμιση ως προς το περιβάλλον. Διότι οι άδειες αυτές δεν είναι μονοσήμαντες. Εκ των πραγμάτων άλλη η άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας και άλλη η άδεια των περιβαλλοντικών όρων. Άρα δεν μπορούμε να το προσδιορίσουμε με ακρίβεια, πάμε να κόψουμε όμως όσο περισσότερο δρόμο γίνεται.
Και γι’ αυτό σας είπα, μπορεί να έχετε την απορία «μα καλά, όλο αυτό γιατί δεν έγινε μέχρι τώρα;» Διότι υπάρχουν πολλές και διαφορετικές άδειες, υπάρχουν πολλά τεχνικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, υπάρχουν σε πολλές περιπτώσεις συνταγματικοί περιορισμοί, άρα πάμε να φωτογραφίσουμε το πρόβλημα –το έχουμε κάνει- πάμε να εντοπίσουμε τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές μαζί με την Παγκόσμια Τράπεζα και στη συνέχεια χωρίς καθυστερήσεις να ξεκινήσουμε να το αντιμετωπίζουμε. Με μια οριζόντια τομή που θα έρθει το Δεκέμβριο του 2013 και με επιμέρους δράσεις που θα έρχονται όχι πολλές, αλλά πάντως θα έρχονται μετά η μία μετά την άλλη. Αυτή είναι η λογική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με βάση δηλαδή τις ασκήσεις επί χάρτου που κάνατε τώρα και με την καλή πρόθεση που έχετε να απλοποιήσετε την αδειοδοτική διαδικασία, υπάρχει μια εκτίμηση σε βάθος χρόνου πόσο δηλαδή, σε τι ποσοστό θα ενισχυθούν οι επενδύσεις;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όχι δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό και θα ήταν τελείως αυθαίρετο να το κάνουμε. Υπό την έννοια ότι, αλίμονο αν μπορούσαμε να προβλέπουμε με κάθε μέτρο το οποίο φέρνει η Κυβέρνηση ότι τόσες επενδύσεις θα γίνουν και τόσες θέσεις εργασίας. Το βασικό που θέλουμε να κάνουμε είναι να στείλουμε ένα μήνυμα ότι αλλάζει αυτή η χώρα.
Κοιτάξτε, μέχρι τώρα είχαμε αυτό που ονόμασα προηγουμένως «γραφειοκρατικό ζουρλομανδύα». Εάν στείλουμε το μήνυμα ότι «δείτε, εδώ αυτή η χώρα πάει σ’ ένα σύστημα αυτοσυμμόρφωσης με υπεύθυνες δηλώσεις, πάει σ’ ένα σύστημα όπου δε θα ελέγχουν απλά και μόνο δημόσιοι υπάλληλοι» αλλά θα γίνεται η εκχώρηση αυτής της ελεγκτικής αρμοδιότητας σε τρίτους φορείς και αυτοί θα ελέγχουν, ελεγχόμενοι οι ίδιοι αυστηρά, αν στείλουμε το μήνυμα ότι υιοθετούμε τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές, τότε βάζουμε στη φαρέτρα μας και άλλα βέλη προς την κατεύθυνση της επίτευξης του τελικού στόχου. Αυτή είναι η λογική. Και η τομή αυτή είναι πάρα πολύ μεγάλη και πολύ σημαντική διότι όπως σημείωσα και προηγουμένως, μετά τη ρευστότητα, το θέμα των αδειοδοτήσεων των επιχειρήσεων καταγράφεται στη σημερινή έκθεση του World Economic Forum ως το δεύτερο πιο σημαντικό πρόβλημα για την ελληνική οικονομία.
Θ. ΣΚΟΡΔΑΣ: Θέλω να συμπληρώσω κάτι με αφορμή τις τελευταίες δυο ερωτήσεις: Αυτό το οποίο στην ουσία επιχειρούμε και είναι ένα κομμάτι που έχει αδικηθεί ενδεχομένως επικοινωνιακά, η πολιτική του Υπουργείου στο κομμάτι της βιομηχανίας τον τελευταίο χρόνο, έχει να κάνει με το πώς αντιστρέφουμε το αναπτυξιακό υπόδειγμα της χώρας. Πώς δηλαδή από κοινωνία κατανάλωσης θα γίνουμε κοινωνία παραγωγής.
Η χώρα έχει ένα πρόβλημα που ήταν οι άτυπες βιομηχανικές περιοχές και αν θέλετε η άναρχη ανάπτυξη κάποιων βιομηχανικών μονάδων σε περιοχές, όπου ο καθένας ήθελε να το πούμε έτσι. Έχουμε κάνει πολύ σημαντικές παρεμβάσεις και ολοκληρώνεται σήμερα και η έκδοση των Υπουργικών Αποφάσεων, για τα κριτήρια καθορισμού της αδειοδότησης των επιχειρηματικών πάρκων, πώς οργανώνουμε δηλαδή και τις υφιστάμενες άτυπες βιομηχανικές περιοχές.
Γιατί το λέω αυτό; Διότι η χώρα έχει θεσμικό πλαίσιο όπου οι αδειοδοτήσεις περιβαλλοντικού χαρακτήρα, για παράδειγμα, που θίξατε ή τα προβλήματα που μπορεί να παρουσιάζονται στην αδειοδότηση μιας εταιρείας από την Αρχαιολογία είναι λυμένα αν οι εταιρείες πάνε να εγκατασταθούν εντός των βιομηχανικών περιοχών. Άρα, το κομμάτι στο οποίο αναφέρθηκε σήμερα ο Υπουργός με όλη αυτή την παρουσίαση, έχει να κάνει με το κομμάτι της αδειοδότησης που αφορά αμιγώς τις υπηρεσίες τις δικές μας, να το πω έτσι. Που έχουν να κάνουν δηλαδή με την εγκατάσταση και με τη λειτουργία της επιχείρησης. Και εδώ, θα ήθελα να πω ότι έχουμε κάνει όλο αυτό τον τελευταίο χρόνο με τη συμβολή των Γραμματέων της Βιομηχανίας και των στελεχών της Γραμματείας πάρα πολύ σημαντική δουλειά.
Επίσης όπως ξέρετε, αλλά ας το θυμίσω με αυτή την ευκαιρία, έχουμε δώσει και μια παράταση για τη μετεγκατάσταση των επιχειρήσεων στην Αττική μέχρι 31/12/2017, ένα πρόβλημα που ήταν πάρα πολύ οξύ για τις επιχειρήσεις ιδίως που λειτουργούσαν εντός της Αττικής. Σε μια περίοδο με προβλήματα οικονομικά ήταν δύσκολο να αντιμετωπίσουν και το επιπλέον κόστος που συνεπαγόταν η υποχρέωση της μετεγκατάστασης.
Νομίζω δηλαδή ότι στο κομμάτι αυτό, πρέπει να καταλήξουμε σ’ ένα κεντρικό συμπέρασμα. Είναι με βάση αυτές τις παρεμβάσεις εφικτή μια καλύτερη λειτουργία στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων ή όχι; Νομίζω η απάντηση είναι προφανής. Και νομίζω ότι αυτό είναι και το μείζον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ αναφέρατε στην αρχή ότι υπάρχει πολύπλοκη νομοθεσία, Προεδρικά Διατάγματα, Βασιλικά κτλ. Θα καταργηθούν με αυτό το νόμο που φέρνετε;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ο στόχος είναι να φύγει από τη μέση αυτό το σύστημα-κουρελού και να κάνουμε μια νομοθέτηση ας το πούμε σε μηδενική βάση. δηλαδή να υπάρξει ένας νόμος ο οποίος θ’ αντικαθιστά τους προηγούμενους νόμους και στη συνέχεια να υπάρξει μια εξειδίκευση του καθεστώτος. Αλλά αυτό είναι μια περίπλοκη νομική δουλειά και γι’ αυτό το λόγο χρειάζεται προσοχή. Μακάρι να μπορούσαμε να το κάνουμε αύριο το πρωί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα κάποιο διάστημα θα τρέχουν παράλληλα;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Θα μας το δείξει η ίδια η πραγματικότητα και οι ίδιες οι μελέτες οι νομικές. Ο νόμος – πλαίσιο προφανώς ο οποίος θα εισαχθεί, από τη φύση του και από μόνος του θα αντικαταστήσει ένα μεγάλο εύρος διατάξεων τις οποίες θα προσδιορίζει φυσικά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορείτε να μας πείτε το χρόνο ωρίμανσης αυτού του νομοθετήματος; Ψηφίζετε στο τέλος του χρόνου, προχωράτε με Υπουργικές Αποφάσεις, οι διευκρινιστικές μέσα στο 2014. Για να πετύχετε το στόχο σας πόσος χρόνος ωρίμανσης χρειάζεται;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Το 2014 αυτή τη δουλειά θα κάνουμε όπως αντιλαμβάνεστε. Το ‘14, όλη αυτή η ομάδα της Παγκόσμιας Τράπεζας και όλοι οι οποίοι θα συμμετέχουν είτε από την πλευρά την οικονομοτεχνική είτε από την πλευρά τη νομική, θα δουλεύουν προς αυτή την κατεύθυνση για να κλείσει αυτή η εκκρεμότητα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αναφερθήκατε στις έρευνες – μελέτες της Παγκόσμιας Τράπεζας και της Boston Consulting. Λέτε πού βρισκόμαστε τώρα. Υπάρχει εκτίμηση πού θα πάμε με το νέο σχέδιο; Γιατί συνήθως κάνουμε και μια πρόβλεψη για το μετά.
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ποια είναι η πρώτη αποτύπωση; Είναι τα μεγέθη της ανταγωνιστικότητας. Προφανώς όλο αυτό θα μας ενισχύσει από πλευράς αντιλήψεων που υπάρχουν διεθνώς ως προς το κατά πόσο είναι ανταγωνιστική η ελληνική οικονομία. Αλλά πού θα ανέβουμε τελικά, ακριβώς επειδή είναι ένας αγώνας δρόμου όλων των οικονομιών, εξαρτάται και από το τι θα κάνουν οι υπόλοιποι. Εμείς αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να κάνουμε αυτό που μας αναλογεί. Δηλαδή να φέρουμε ρυθμίσεις που και κατά την Παγκόσμια Τράπεζα και κατά άλλους Διεθνείς Οργανισμούς θα ωθήσουν προς τα εμπρός την ελληνική οικονομία από πλευράς ανταγωνιστικότητας. Εάν οι άλλες χώρες αδρανήσουν, θα έχουμε μια πιο θεαματική βελτίωση. Εάν οι άλλες χώρες και αυτές τρέξουν προς αυτή την κατεύθυνση θα έχουμε βελτίωση αλλά όχι τόσο μεγάλη.
Πάντως, έτσι κι αλλιώς, ανεξαρτήτως των πινάκων ανταγωνιστικότητας και για τους ξένους επιχειρηματίες και αν θέλετε ακόμη περισσότερο για τους Έλληνες, μόνο να τους αφαιρέσεις αυτό το γραφειοκρατικό βραχνά, μόνο να τους δώσεις τη δυνατότητα να ξέρουν ότι όταν αποφασίσουν να κάνουν επιχείρηση μπορούν να το κάνουν με μια δήλωση αυτοσυμμόρφωσης, είναι ένα πολύ μεγάλο βήμα. Και δημιουργείται νομίζω κι ένα άλλο κλίμα γενικά στην αγορά όταν πας προς αυτή την κατεύθυνση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια διευκρίνιση κ. Σκορδά: Είπατε ότι ολοκληρώνεται η έκδοση των Υπουργικών Αποφάσεων για τις άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις ώστε να μπορούν να οργανωθούν..
Θ. ΣΚΟΡΔΑΣ: Για τα πάρκα εξυγίανσης και τα πάρκα βαριάς δόμησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν τώρα έτσι να οργανωθούν ώστε να έχουν ίσως κάποιες κοινόχρηστες υποδομές; Τι ακριβώς σημαίνει στην πράξη;
Θ. ΣΚΟΡΔΑΣ: Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σ’ αυτό το κομμάτι μια σωστή λειτουργία. Όλα τα κριτήρια που έπρεπε με βάση το Ν. 3982 να καθοριστούν για την οργάνωση στα πάρκα εξυγίανσης και στα πάρκα βαριάς δόμησης, έχουν πάρει το χαρακτήρα Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, έχουν υπογραφεί από το δικό μας Υπουργείο και ολοκληρώνονται και από τα Υπουργεία Οικονομικών και ΥΠΕΚΑ και θα τις έχετε μέσα στις επόμενες μια δυο μέρες φαντάζομαι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πέρα από τις ενέργειες που κάνετε σαν Υπουργείο Ανάπτυξης για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, ένα σημαντικό κομμάτι της αδειοδότησης στη βιομηχανική δραστηριότητα είναι και αυτό του Κτηματολογίου, του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου και τα διάφορα που είναι ακόμα ασκήσεις επί χάρτου. Αυτά θα συμβαδίσουν όμως με τις αλλαγές που εσείς προωθείτε;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Αναφέρθηκα ήδη στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και χαίρομαι να πω, δε μπορώ να μιλώ εκ μέρους του Υπουργού του κ. Μανιάτη, ότι στη συνάντηση που κάναμε – άλλωστε έγιναν και δηλώσεις ως προς αυτό στη συνέχεια- εγώ κατάλαβα ότι υπάρχει μια συναντίληψη. Και είπαμε ότι και από την πλευρά τη δική τους θα υπάρχει μια επαφή με την ομάδα της Παγκόσμιας Τράπεζας έτσι ώστε και εκείνοι να κάνουν αντίστοιχες απλουστεύσεις και να προχωρήσουμε προς την ίδια κατεύθυνση. Φυσικά με φροντίδα για το περιβάλλον, αλίμονο. Αλλά άλλο η φροντίδα για το περιβάλλον ή για οποιοδήποτε άλλο έννομο αγαθό και άλλο οι προφάσεις προκειμένου στο τέλος να μη γίνονται επενδύσεις στη χώρα. Ο κ. Στασινάκης καταλαβαίνω ότι έχει κάνει κάποια περαιτέρω συζήτηση..
Α. ΣΤΑΣΙΝΑΚΗΣ: Όπως ανέφερε ο Υπουργός η συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, έχει ξεκινήσει. Ψάχνουμε να βρούμε αν υπάρχουν κάποια shortcuts, να κόψουμε λίγο δρόμο όσον αφορά τις αδειοδοτήσεις που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον και με τις χρήσεις γης. Αυτή τη στιγμή είναι λιγάκι πρόωρο να μιλήσουμε για συγκεκριμένα πράγματα, αλλά νομίζω ότι στο προσεχές διάστημα θα μπορούμε να πούμε και άλλα πράγματα από το Υπουργείο Αλλά σίγουρα εκεί πέρα τον τόνο τον δίνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φέρατε δυο παραδείγματα για τη βιομηχανία τροφίμων που αυξήθηκε το κόστος και για την αύξηση των ημερών για να πάρει την άδεια. Οι προθέσεις σας είναι καλές και ο στόχος επίσης. Το θέμα είναι πόσο θα λειτουργήσει αυτό και θα έχετε το αποτέλεσμα που προσδοκάτε στο τέλος της ημέρας.
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Θέλουμε τώρα, στις επόμενες μέρες να κουβεντιάσου με το ΣΕΒ, με τα Επιμελητήρια, με τη ΓΣΒΕΕ, με την ΕΣΕΕ ενδεχομένως, με κάθε εν πάση περιπτώσει ενδιαφερόμενο γι’ αυτό το θέμα. Μιλάμε με την ομάδα της Παγκόσμιας Τράπεζας και γνωρίζοντας την πολυπλοκότητα του θέματος, είπαμε ότι θα νομοθετήσουμε στο τέλος του χρόνου. Η ομάδα, να σας πω την αλήθεια, αντιδρούσε ως προς το στόχο αυτό, λέγοντας ότι είναι υπερβολικά φιλόδοξος. Αλλά είπαμε, ότι ακριβώς λόγω της σημασίας του θέματος θα πρέπει να δουλέψουμε από το πρωί μέχρι το βράδυ και να προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Εμείς επενδύουμε πολλά σε αυτή την πρωτοβουλία και επενδύουμε διπλά από όσο ίσως καταλάβατε. Επενδύουμε τόσο στην ουσία των αλλαγών αυτών. Απλουστεύσεις, μείωση του κόστους, μείωση του χρόνου. Αλλά επενδύουμε και στο δευτερογενές αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών που θα είναι μια συμβολή στην αλλαγή της εικόνας της χώρας. Γι΄ αυτό στεκόμαστε πάρα πολύ σε αυτή την πρωτοβουλία. Ξαναλέω ένα θέμα που μπορεί να προκύψει είναι αντιδράσεις από ορισμένους οι οποίοι θα υπερασπίζονται διάφορες καθεστηκυίες αντιλήψεις, ένα άλλο θέμα είναι η τεχνική πολυπλοκότητα του ζητήματος αυτού, αλλά παρά ταύτα θα προχωρήσουμε, δε γίνεται να μην προχωρήσουμε σε αυτό, είναι βασικό για την οικονομία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποινές θα υπάρξουν σε υπαλλήλους που καθυστερούν την έκδοση μιας άδειας;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Μα ο στόχος είναι να έχουμε τη μικρότερη δυνατή εμπλοκή των υπαλλήλων, όπως καταλάβατε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν υπάρξει εμπλοκή, θα υπάρξουν ποινές;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ποινές για οποιονδήποτε, είτε είναι στη Δημόσια Διοίκηση, είτε είναι τρίτος ελεγκτής και δεν κάνει τη δουλειά του, οι ποινές είναι κομβικής σημασίας ζήτημα σε όλο αυτό το θέμα που έχουμε μπροστά μας, δεν μπορεί να γίνει κάτι διαφορετικό. Αλλά φεύγουμε από την κλασσική λογική, το βλέπετε. Αντί να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε το όχημα, αλλάζουμε το όχημα και κάνουμε ένα άλλο όχημα, περί αυτού πρόκειται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα ερώτημα τεχνικής φύσεως. Στην πρώτη φάση που περιγράφετε, για τη δήλωση συμμόρφωσης των επιχειρήσεων, έχετε μέσα τρία εργαλεία. Αυτά θα χρησιμοποιούνται εναλλακτικά ή ανάλογα με την περίπτωση ας πούμε; Ανάλογα με την περίπτωση της επιχείρησης, τι επιχείρηση ενδεχομένως είναι, τι θέλει να κάνει;
Α. ΣΤΑΣΙΝΑΚΗΣ: Αυτά τα εργαλεία, ανάλογα με το τι άδεια θέλουμε να δώσουμε και το βαθμό επικινδυνότητας και το βαθμό ρίσκου που μπορεί να υπάρχει ή ανάλογα με το δημόσιο συμφέρον που θέλουμε να προστατεύσουμε, το δημόσιο αγαθό που θέλουμε να προστατεύσουμε, θα επιλέξουμε ένα από τα τρία αυτά εργαλεία. Άρα έχει να κάνει με το βαθμό όχλησης ας πούμε που είναι ένα κριτήριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το outsourcing ας πούμε, για παράδειγμα μπορεί να αναθέτει μια επιχείρηση σε λογιστές να της κάνει τα χαρτιά να τα μαζέψει, αυτό εννοούμε; Αυτό είναι στην ουσία, η πιστοποίηση τρίτου, δηλαδή το outsourcing της διαδικασίας που λέτε;
Α. ΣΤΑΣΙΝΑΚΗΣ: Το outsourcing όπως έχει λειτουργήσει σήμερα, ας πούμε για τις φορολογικές δηλώσεις και τις οικοδομικές άδειες, που δεν ξέρω αν γνωρίζετε τις συγκεκριμένες περιπτώσεις, κατά αναλογία θα μπορέσουμε να δούμε αντίστοιχη πιστοποίηση και σε διάφορες αδειοδοτικές διαδικασίες που θα κοιτάξουμε εμείς τη διαδικασία μας. Δηλαδή φέρνω έναν μηχανικό, του λέω «έλεγξέ το και υπόγραψε τι είναι σωστό».
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Σας ευχαριστούμε πολύ».