Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για το επτάμηνο του 2014:
1ον. Το πρωτογενές αποτέλεσμα είναι πλεονασματικό.
Το πρωτογενές πλεόνασμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκε στα 2,3 δισ. ευρώ ή στο 1,25% του ΑΕΠ, έναντι στόχου για 800 εκατ. ευρώ ή 0,4% του ΑΕΠ.
Προκύπτει, συνεπώς, υπέρβαση έναντι του επικαιροποιημένου εφετινού στόχου περίπου κατά 1,5 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τα στοιχεία για το 1ο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, που ανακοινώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, διαμορφώθηκε στα 1,8 δισ. ευρώ, από πρωτογενές έλλειμμα 1,9 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
2ον. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκε στα 1,7 δισ. ευρώ ή στο 0,95% του ΑΕΠ έναντι στόχου για έλλειμμα 3,4 δισ. ευρώ ή 1,8% του ΑΕΠ.
Προκύπτει, συνεπώς, υπέρβαση έναντι του βελτιωμένου, επικαιροποιημένου, εφετινού στόχου περίπου κατά 1,6 δισ. ευρώ.
3ον. Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώνονται, αιτιολογημένα λόγω της μεταφοράς των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος (Securities Market Programme – SMPs), ύψους 1,5 δισ. ευρώ, χαμηλότερα από τα περυσινά επίπεδα, αλλά αισθητά υψηλότερα από τον επικαιροποιημένο στόχο.
Ειδικότερα, κατά το επτάμηνο του 2014:
§ Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 29,5 δισ. ευρώ, περίπου 1,3 δισ. ευρώ χαμηλότερα από πέρυσι, αλλά και περίπου 700 εκατ. ευρώ υψηλότερα από το στόχο.
§ Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 26,2 δισ. ευρώ, περίπου 600 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από πέρυσι λόγω και των υψηλότερων – εφέτος – επιστροφών φόρων, όμως 460 εκατ. ευρώ υψηλότερα από το στόχο.
§ Τα έσοδα προ επιστροφών φόρων ανήλθαν στα 28,2 δισ. ευρώ, περίπου 570 εκατ. ευρώ υψηλότερα από πέρυσι και 720 εκατ. ευρώ καλύτερα από το στόχο.
Ενώ, τα φορολογικά έσοδα, τον Ιούλιο, ήταν 1,5 δισ ευρώ υψηλότερα από τον αντίστοιχο περυσινό μήνα και 465 εκατ. ευρώ καλύτερα από το στόχο του μήνα.
Το αποτέλεσμα είναι τα φορολογικά έσοδα να διαμορφωθούν 562 εκατ. ευρώ καλύτερα από το στόχο, σωρευτικά για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2014.
Πρέπει να τονισθεί ότι στον στόχο του Ιουλίου είχε προβλεφθεί και η καταβολή της 1ης δόσης του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), ύψους 440 εκατ. ευρώ.
Η παράταση στην καταβολή αυτής της δόσης, καθιστά τα αποτελέσματα ακόμη καλύτερα και επιβεβαιώνει ότι οι εκτιμήσεις μας διαπνέονται από ρεαλισμό.
4ον. Οι επιστροφές φόρων κινήθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, πολύ υψηλότερα έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
Συγκεκριμένα, οι επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 2 δισ. ευρώ έναντι 900 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Αυτή η τάση αποτυπώνεται σε όλους τους μήνες του επταμήνου, ενισχύοντας, έτσι, ουσιαστικά τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.
5ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες είναι σταθερά μειωμένες, τόσο έναντι του επικαιροποιημένου στόχου όσο και έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
Διαμορφώθηκαν στα 23,6 δισ. ευρώ, περίπου 1,5 δισ. ευρώ χαμηλότερα από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, και 880 εκατ. ευρώ καλύτερα από το στόχο.
Μάλιστα, πρέπει να σημειωθεί ότι, κατά το επτάμηνο του έτους, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, πραγματοποιήθηκαν αυξημένες δαπάνες, ύψους 585 εκατ. ευρώ, για κοινωνική προστασία.
Ειδικότερα, έχουν χορηγηθεί 483 εκατ. ευρώ για τη διάθεση «κοινωνικού μερίσματος», επιπλέον 37 εκατ. ευρώ για επίδομα θέρμανσης [σύνολο 116 εκατ. ευρώ] και επιπλέον 66 εκατ. ευρώ για επιδόματα πολυτέκνων [σύνολο 200 εκατ. ευρώ].
Ενώ, διατέθηκαν και 64 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση των δαπανών για τη διενέργεια των εκλογών.
Συνεπώς, στο σκέλος των δημοσίων δαπανών έχει ελεγχθεί η διαχείριση και έχει προωθηθεί η πειθαρχία, με αποτέλεσμα η απόδοση των παρεμβάσεων δημοσιονομικής πολιτικής να ανταποκρίνεται στις αρχικές εκτιμήσεις.
6ον. Έχει γίνει ιδιαίτερα λελογισμένη χρήση και αξιοποίηση του αποθεματικού του Τακτικού Προϋπολογισμού.
Συγκεκριμένα, έχουν διατεθεί 374 εκατ. ευρώ ή το 33,3% (1/3) του αποθεματικού που προβλέπονταν στον Προϋπολογισμό (αρχική πίστωση 1,12 δισ. ευρώ, υπόλοιπο προς χρήση 746 εκατ. ευρώ).
Και αυτό έχει χρησιμοποιηθεί εφέτος, εκτός από την κάλυψη ανελαστικών δαπανών για εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων (130 εκατ. ευρώ), κυρίως για την αντιμετώπιση έκτακτων δαπανών της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος (18 εκατ. ευρώ), για τη λειτουργία του έργου ΣΥΖΕΥΞΙΣ Ι (15 εκατ. ευρώ), για την επιχορήγηση των «Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων – ΕΑΣ ΑΕ» και της «ΕΛΒΟ ΑΕ» (25 εκατ. ευρώ), για την ενίσχυση των πιστώσεων για προμήθεια καυσίμων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (8 εκατ. ευρώ), για την αντιμετώπιση δαπανών που αφορούν στην ασφάλεια των καταστημάτων κράτησης της χώρας (υπερωρίες σωφρονιστικών υπαλλήλων 2,5 εκατ. ευρώ), για την κάλυψη δαπανών εισιτηρίων εξετάσεων στο Υπουργείο Παιδείας (7,8 εκατ. ευρώ), για την ενίσχυση αθλητικών ομοσπονδιών και σωματείων (11 εκατ. ευρώ), για αποζημιώσεις του προσωπικού της «ΕΡΤ ΑΕ» (32 εκατ. ευρώ), για επιχορήγηση στο Δήμο Κεφαλλονιάς λόγω του σεισμού (10 εκατ. ευρώ), για επιχορήγηση στον «ΟΑΣΘ ΑΕ» (20 εκατ. ευρώ), για επιδοτήσεις άγονων γραμμών (15 εκατ. ευρώ) και για τη μίσθωση επιπλέον εναέριων μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος για την αντιπυρική περίοδο 2014 (5 εκατ. ευρώ).
7ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκαν σημαντικά.
Διαμορφώθηκαν περίπου στα 3 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 40% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
Χρηματοδοτώντας έτσι την αναπτυξιακή πολιτική της χώρας, με έργα που συμβάλλουν στην αύξηση του ιδιωτικού και δημόσιου κεφαλαίου της οικονομίας και στηρίζουν την αναπτυξιακή διαδικασία.
Συμπερασματικά, η ικανοποιητική εκτέλεση του Προϋπολογισμού συνεχίζεται.
Οι δημοσιονομικοί στόχοι, με πολύ κόπο, με μεγάλη προσπάθεια, με τεράστιες θυσίες, για 3η χρονιά, επιτυγχάνονται.
Η επίτευξη αυτών των στόχων δείχνει ότι τα δημόσια οικονομικά σταθεροποιούνται σε καλό επίπεδο.
Αυτό αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ενίσχυση της διαπραγματευτικής θέσης της χώρας, για τη διανομή «κοινωνικού μερίσματος» – ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ – που ήδη ολοκληρώθηκε, για την σταδιακή αποκατάσταση της πρόσβασης στις αγορές που ήδη υλοποιείται, για τη σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών, για την τροποποίηση πολιτικών που έχουν αποδειχθεί οικονομικά αναποτελεσματικές και κοινωνικά άδικες, για την εύρεση ρεαλιστικών λύσεων για την περαιτέρω ενίσχυση και την οριστική τακτοποίηση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους.
Η χώρα, σήμερα, μετά τα πολύ δύσκολα χρόνια, βρίσκεται σε θέση με σαφώς καλύτερες προσδοκίες.
Βέβαια, από την κρίση δεν έχουμε βγει.
Όμως, βγαίνουμε…
Όπως, όμως, η κρίση ξεκίνησε από τους αριθμούς και μεταφέρθηκε στην κοινωνία, έτσι και η βελτίωση θα ξεκινήσει από τα δημοσιονομικά μεγέθη και στη συνέχεια θα γίνει αισθητή στην πραγματική οικονομία και στην κοινωνία.
Ήδη είμαστε στην αρχή αυτής της μετάβασης.
Με σταθερά βήματα, με μεθοδικότητα, διορατικότητα και σκληρή δουλειά, «οικοδομούμε» πάνω στη σταθερότητα που η χώρα επέτυχε.
Δύο είναι πλέον οι βασικές επιδιώξεις:
1η. Η διασφάλιση των μέχρι σήμερα επιτευγμάτων και η προστασία των τεράστιων θυσιών της Ελληνικής κοινωνίας.
2η. Η μετατροπή της υπάρχουσας σταθεροποίησης της οικονομίας σε δυναμική και βιώσιμη ανάπτυξη, με κοινωνική συνοχή, πάνω σε στέρεες βάσεις.
Με πίστη, εθνικό σχέδιο και αποφασιστικότητα πρέπει και μπορούμε, όπως έχει αποδειχθεί, να πετυχαίνουμε τους στόχους και ταυτόχρονα να διεκδικούμε καλύτερους όρους συνεργασίας από τους εταίρους και δανειστές μας».