«Ελληνικό προϊόν»: Η απαραίτητη ένδειξη σε κάθε προϊόν που αγοράζουμε

 

Ελληνικό Προϊόν 2

Εάν οι μισοί Έλληνες επέλεγαν για τις καθημερινές τους ανάγκες προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα όχι μόνο θα λύναμε το μεγαλύτερο μέρος των οικονομικών προβλημάτων της χώρας μας, αλλά θα εξασφαλίζαμε απασχόληση τόσο για τους Έλληνες όσο και για το μεγαλύτερο μέρος των νόμιμων οικονομικών μεταναστών που φιλοξενούμε στην χώρα μας!

 

 

Όταν τον Μάρτιο του 2010 αναρτούσαμε το πρώτο άρθρο της σειράς «Αγοράζουμε Ελληνικά!»* γράφαμε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Αποτελεί πλέον κοινή συνείδηση ότι τα δημόσια οικονομικά της χώρας μας βρίσκονται σε τόσο απελπιστική κατάσταση ώστε προσελκύουν πλέον τους παγκόσμιους καρχαρίες που «μυρίζονται αίμα» και συρρέουν για να μας κατασπαράξουν, απομυζώντας όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από τα σχεδόν άδεια ταμεία μας.

Εμείς καταθέτουμε την δική μας απλή και πρακτική λύση, η οποία δεν είναι δυνατόν (για πολλούς, ευνόητους και απόλυτα κατανοητούς λόγους) να διατυπωθεί από καμιά επίσημη ελληνική αρχή: 

Εάν οι μισοί Έλληνες επέλεγαν για τις καθημερινές τους ανάγκες προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα όχι μόνο θα λύναμε το μεγαλύτερο μέρος των οικονομικών προβλημάτων της χώρας μας, αλλά θα εξασφαλίζαμε απασχόληση τόσο για τους Έλληνες όσο και για το μεγαλύτερο μέρος των νόμιμων οικονομικών μεταναστών που φιλοξενούμε στην χώρα μας!

Έκτοτε έχουν περάσει αρκετά χρόνια αλλά τα πρώτα λόγια της σειράς των άρθρων «Αγοράζουμε Ελληνικά!»* παραμένουν επίκαιρα όσο ποτέ. Για τον επιπρόσθετο λόγο πως αν σήμερα κοιτάξουμε γύρω μας, μέσα στο ίδιο μας το σπίτι, θα ανακαλύψουμε έντρομοι πως γύρω μας υπάρχουν τα προϊόντα μιας χούφτας πολυεθνικών εταιριών κάποιες από τις οποίες (κατά την γνώμη μας)  δεν αποτελούν μόνο τον πυρήνα των αόρατων αγορών, δηλαδή των απαιτητικών δανειστών μας, αλλά και τον πυρήνα της αόρατης Νέας Τάξης Πραγμάτων η οποία απειλεί την ίδια την ελευθερία μας! Σύμφωνα με πολλούς έγκυρους αναλυτές, ελάχιστες οικογένειες που έχουν μετατραπεί σε οικονομικές αυτοκρατορίες και ελέγχουν άμεσα ή έμμεσα μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες, αποτελούν την αόρατη κυβέρνηση του πλανήτη, η οποία καθορίζει το μέλλον μας ανάλογα με τα συμφέροντα της, έχοντας εξασφαλίσει μέσω των πανίσχυρων διασυνδέσεων της με τα διάφορα κέντρα νομοθετικής εξουσίας σε ολόκληρο τον κόσμο, την απρόσκοπτη παραγωγή αμύθητου πλούτου!   (Σχετικό με το θέμα αυτό είναι το άρθρο 25ης Νοεμβρίου 2013 του Β. Βιλιάρδου με τίτλο Οι κυρίαρχοι του πλανήτη).

Όσο απίστευτο, όσο εξωπραγματικό και αν ακούγεται, αξίζει τον κόπο να το σκεφτούμε λίγο. Και πρώτα απ΄ όλα να ρίξουμε μια λίγο πιο προσεκτική ματιά σε ορισμένες πολυεθνικές που βρίσκονται σε κάθε σπίτι, που διαθέτουν απεριόριστα «όπλα» και δύναμη, «νόμιμη» φορολογική ασυλία κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους  με την μέθοδο της φοροαποφυγής και (το χειρότερο) απ΄ όλα: Εμείς οι ίδιοι τις ενισχύουμε συνεχώς με τις αγοραστικές μας επιλογές είτε επειδή επιδίδονται σε συστηματική «πλύση εγκεφάλου» μέσω της μαζικής διαφήμισης την οποία πληρώνουμε εμείς οι ίδιοι μαζί με την τελική τιμή του προϊόντος, είτε επειδή «εξαγοράζουν» προνομιακούς χώρους των αλυσίδων λιανικής της χώρας μας που πλημμυρίζουν με δικά τους προϊόντα:

 . 

Οι 10 γιγαντιαίες εταιρίες που βρίσκονται σε κάθε Ελληνικό σπίτι

Οι 10 γιγαντιαίες εταιρίες που βρίσκονται σε κάθε Ελληνικό σπίτι

Η Nestle είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων σε ολόκληρο τον κόσμο με έδρα το Βεβέ της Ελβετίας και διαθέτει 481 εργοστάσια σε 87 χώρες των πέντε ηπείρων. Το 2012 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 92,186 δισεκατομμυρίων Ελβετικών φράγκων (103,2 δις Δολάρια) με κέρδη (Trading operating profit) 14,012 δισεκατομμυρίων Ελβετικών φράγκων ή 15,68 δις Δολαρίων. Διαθέτει εκατοντάδες σήματα στην παγκόσμια αγορά –  στην Ελλάδα τα περισσότερο γνωστά είναι ο στιγμιαίος καφές Nescafe, τα είδη βρεφικής διατροφής Neslac και Nan, οι σοκολάτες Crunch, Smarties και KitKat, τα στιγμιαία ροφήματα Νεσκουίκ, τα προϊόντα μαγειρικής με το σήμα Μaggi, τα μεταλλικά νερά Κορπή, Perrier, St Pelgrino, Vittel και μερικές δεκάδες ακόμα, τα παγωτά Aloma, Boss, Clasic, διάφορα προϊόντα για κατοικίδια (όπως τα Friskies), προϊόντα κοσμητικής (L’ Oreal, Garnier, Vichy, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent) και πολλά, πάρα πολλά άλλα. H Nestlé διοικείται στην Ελβετία από 14μελές συμβούλιο διευθυντών υπό τον Πρόεδρο Peter Brabeck-Letmathe. Στην Ελλάδα, η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, τον Φεβρουάριο του 2009, επέβαλε στην Nestle Ελλάς πρόστιμο 29,9 εκατομμυρίων Ευρώ με το σκεπτικό ότι «έκανε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά του στιγμιαίου καφέ» δηλαδή, παρείχε στα σούπερ μάρκετ εκπτώσεις στόχων και πίστης, απαγόρευε και παρεμπόδιζε τις παράλληλες εισαγωγές, απαγόρευε στις αλυσίδες να διενεργούν παράλληλες προωθητικές ενέργειες με άλλα ανταγωνιστικά προϊόντα, επέβαλε ρητούς όρους αποκλειστικής προμήθειας και ομαδικών πωλήσεων κ.α.

Procter & Gamble : Η Procter & Gamble είναι μια γιγαντιαία πολυεθνική η οποία την οικονομική περίοδο 2013 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 84,167 δισεκατομμύρια Δολάρια με καθαρά κέρδη 11,312 δισεκατομμύρια Δολάρια στις 80 χώρες του κόσμου όπου πουλάει τα προϊόντα της. Η Procter & Gamble τον Απρίλιο του 2011 καταδικάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού σε πρόστιμο 211,2 εκατομμυρίων Ευρώ για καρτέλ µε στόχο την χειραγώγηση των τιµών απορρυπαντικών ρούχων σε οκτώ ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα (μαζί με την Unilever – η τρίτη της παρέας Henkel την γλύτωσε γιατί «κάρφωσε» τις άλλες δύο). Η Procter & Gamble τον Δεκέμβριο του 2011 καταδικάστηκε από την Γαλλική Επιτροπή Ανταγωνισμού σε πρόστιμο 233,6 εκατομμυρίων Ευρώ για καρτέλ µε στόχο την χειραγώγηση των τιµών προς το Γαλλικό λιανεμπόριο (μαζί με τις Henkel και Palmolive – η τέταρτη της παρέας Unilever την γλύτωσε γιατί «κάρφωσε» τις άλλες τρεις). Σχετικό με το θέμα αυτό είναι το άρθρο μας 12ης Αυγούστου 2012 με τίτλο Απορρυπαντικά σε σκόνη (πλυντηρίου & χεριού) : Το μεγάλο φαγοπότι ελάχιστων πολυεθνικών με την συνδρομή ενός ιδιότυπου «οικονομικού» μαζοχισμού της Ελληνίδας νοικοκυράς!

Μήπως γνωρίζετε πόσα από τα προϊόντα της Procter & Gamble πληρώνετε και χρησιμοποιείτε μέσα στο σπίτι σας; Αν δεν θυμάστε, να σας θυμίσουμε μερικά: Pampers, Tide, Ariel, Always, Pantene, Bounty, Swiffer , Pringles, Fairy, Crest, Iams, Actonel, Clairol, Wella, Oral B, Gilette, Old Spice, Duracell, Braun, Head & shoulders, Lacoste (ναι, ναι τα φορέματα με σήμα το κροκοδειλάκι!), Boss, Vicks και πολλά, πολλά άλλα που φέρνουν το σήμα P&G!

Η Unilever, μια Αγγλο-Ολλανδική εταιρεία που δημιουργήθηκε το 1930 με τη σημερινή της μορφή, θεωρείται σαν μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων παγκοσμίως με περισσότερα από 400 επώνυμα προϊόντα στους τομείς των τροφίμων, παγωτών, οικιακής και προσωπικής φροντίδας και υγιεινής – πολλά από αυτά βρίσκονται μέσα σε κάθε Ελληνικό σπίτι! Το 2012 είχε συνολικές πωλήσεις 51,3 δις Ευρώ, με καθαρά κέρδη 4,948 δισεκατομμυρίων Ευρώ (σε δολάρια τα ποσά είναι 69,800 δις και 6,729 δις αντίστοιχα με ισοτιμίες αρχής 2014). Μεταξύ των εκατοντάδων σημάτων της, στην Ελληνική αγορά διαθέτει τα προϊόντα της Sara Lee την οποία εξαγόρασε το 2011 (Proderm, Fissan, Badedas), την σειρά Lipton (τσάι, χαμομίλι κα), μαργαρίνες (Βιτάμ Soft, Becel pro-activ, Άλτις Soft), αποσμητικά (Axe , Rexona), προϊόντα στοματικής υγιεινής (Aim), προϊόντα περιποίησης προσώπου και σώματος (Dove,  Lux), τοματικά προϊόντα (Pummaro), παγωτά (Algida, ΕΒΓΑ), κύβους, σάλτσες (Knorr), μαγιονέζες (Hellmann’s), προϊόντα περιποίησης μαλλιών (Ultrex, Sunsilk), απορρυπαντικά και μαλακτικά ρούχων (Skip, OMO, Cajoline), σπορέλαια (Φλώρα, Sol), τρόφιμα (κρέμα και μπεσαμέλ Carte d’Or), καθαριστικά σπιτιού (Klinex, Cif) και πολλά άλλα. Στην χώρα μας (και όχι μόνο) διαθέτει επίσης ελαιόλαδα και προϊόντα ελιάς της ΕΛΑΙΣ την οποία εξαγόρασε το 1962. Το 2011 καταδικάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού σε πρόστιμο 104 εκ. Ευρώ για καρτέλ που χειραγωγούσε τις τιμές πώλησης σε 8 Ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Στο τιμόνι της Unilever βρίσκονται οι Michael Treschow (Πρόεδρος) και Paul Polman (CEO).

Η Johson & Johson είναι μια πολυεθνική που ιδρύθηκε το 1886 και σήμερα διαθέτει ένα πλήθος από συσκευασμένα καταναλωτικά προϊόντα για την φροντίδα της υγείας (προϊόντα καθαρισμού και ενυδάτωσης προσώπου, αφρόλουτρα, κρέμες σώματος κπα), ιατρικές συσκευές και φαρμακευτικά προϊόντα, με 250 περίπου θυγατρικές εταιρίες ανά τον κόσμο, παραγωγική δραστηριότητα σε 57 χώρες και πωλήσεις σε περισσότερες από 175 χώρες του κόσμου. Στα εμπορικά σήματα της Johnson & Johnson περιλαμβάνονται αναρίθμητα φαρμακευτικά προϊόντα, εφόδια πρώτων βοηθειών όπως οι σειρές Band-Aid, Tylenol, τα προϊόντα μωρού Johnson’s, τα προϊόντα δέρματος και ομορφιάς Neutrogena και AVEENO, τα διάφορα προϊόντα καθαρισμού προσώπου Clean & Clear, οι φακοί επαφής Acuvue, το νέο φάρμακο (ναρκωτικό) για την φυματίωση Sirturo κ.ο.κ.ε. Στις 10 Δεκεμβρίου 2013 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε ποινή 10,7 εκατομμυρίων Ευρώ στην Johnson & Johnson και 5,4 εκ. Ευρώ στην Novartis διότι το 2005 οι Ολλανδικές θυγατρικές τους συμφώνησαν να καθυστερήσουν την είσοδο στην αγορά φθηνότερου γενόσημου φάρμακου για καρκινοπαθείς (φαιντανύλη – ανακουφίζει τον πόνο 100 φορές περισσότερο από την μορφίνη) κατά παράβαση των αντιμονοπωλιακών νόμων. Το οικονομικό έτος 2012 η Johnson & Johnson πραγματοποίησε συνολικές πωλήσεις 67,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων με καθαρά κέρδη 10,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Από τον Απρίλιο του 2012 στο τιμόνι της πολυεθνικής βρίσκεται ο επιχειρηματίας Alex Gorsky.’

Η PepsiCo είναι μια πολυεθνική διαφόρων τροφίμων (51% του κύκλου των εργασιών της το 2012) και μη αλκοολούχων ποτών, με έδρα την Νέα Υόρκη των Ηνωμένων Πολιτειών η οποία ιδρύθηκε το 1965 με την συγχώνευση της Pepsi-Cola Company και της Frito-Lay. Έκτοτε μεγεθύνεται με συνεχείς εξαγορές (Tropicana, 1998 – Quaker Oats, 2001 κ.π.α.). Η PepsiCo διαθέτει τα προϊόντα της σε περισσότερες από 200 χώρες ή περιοχές του κόσμου πραγματοποιώντας το έτος 2012 συνολικό κύκλο εργασιών 65,948 δισεκατομμυρίων δολαρίων με καθαρά κέρδη 9,112 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα πιο γνωστά από τα εκατοντάδες  σήματά της, σε παγκόσμιο επίπεδο, περιλαμβάνουν την Pepsi Cola, τα Lays (snack), τα αναψυκτικά για αθλητές με το σήμα Gatorade, τα δημητριακά Quaker, τους χυμούς φρούτων Tropicana, τα αναψυκτικά 7UP, τα αναψυκτικά Lipton σε συνεργασία με την κάτοχο του σήματος  Unilever, τα Doritos, τα Ruffles κ.α. Η γιγαντιαία αυτή πολυεθνική από το έτος 2006 διευθύνεται από την Ινδο-Αμερικανίδα Indra Krishnamurthy Nooyi. Τον Φεβρουάριο του 2012 η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε στην PepsiCo πρόστιμο ύψους 16,2 εκ. Ευρώ για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης της (θυγατρικής) Tasty Foods στην αγορά των αλμυρών σνακς (ρήτρες αποκλειστικότητας και εκπτώσεις για εξασφάλιση αποκλειστικότητας σε επίπεδο χονδρικής, ρήτρες αποκλειστικότητας στη χρήση παγίων στα μικρά σημεία πώλησης, εκπτώσεις έναντι δέσμευσης χώρου για την τοποθέτηση των δικών της προϊόντων στα ράφια των μικρών σημείων πώλησης, με αποκλεισμό των ανταγωνιστών, συντονισμένες και στοχευμένες ενέργειες αντικατάστασης και εξαφάνισης από την αγορά, με ακραίες και ανορθόδοξες μεθόδους, ανταγωνιστικών προϊόντων και παγίων κα).

KraftFoods / MondelēzInternational : Από τον Οκτώβριο του 2012 αποτελούν δύο (τυπικά) ξεχωριστές εταιρίες με συνολικό κύκλο εργασιών 53,344 δισεκατομμυρίων Δολαρίων και καθαρά κέρδη 3,209 δισεκατομμυρίων Δολαρίων.  Η Kraft Foods Inc. είναι η μεγαλύτερη εταιρία ζαχαροπλαστικής, τροφίμων και ποτών με έδρα στις Ηνωμένες Πολιτείες (η Ευρωπαϊκή της έδρα βρίσκεται κοντά στην Ζυρίχη της Ελβετίας). Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα αποτελέσματα της (2012) πραγματοποιεί κύκλο εργασιών 18,339 δισεκατομμυρίων Δολαρίων με καθαρά κέρδη 1,642 δισεκατομμύρια Δολάρια σε περισσότερες από 155 χώρες του κόσμου. Η Mondelēz International, Inc. που καλύπτει τον τομέα των σνακ, το 2012 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 35,015 δισεκατομμυρίων Δολαρίων με καθαρά κέρδη 1,567 δισεκατομμύρια Δολάρια σε 80 χώρες. Μεταξύ των εκατοντάδων προϊόντων και σημάτων που πωλούν είναι και τα Kraft, Jacobs, Cadbury, Oscar Mayer, Maxwell House, Nabisco, Oreo, Halls, Philadelphia, Milka, LU, Toblerone, Stimorol, οι τσίχλες Trident και η σοκολάτα Lacta (εξαγοράστηκε από την  Kraft το 1990 μαζί με όλες τις εγκαταστάσεις της σοκολατοποιίας Παυλίδη στην οδό Πειραιώς 135 της πρωτεύουσας – μερικοί από τους κωδικούς της σοκολάτας αυτής παράγονται ακόμα στην Ελλάδα). Τον Οκτώβριο του 2011 η Γερμανική Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμο ύψους 9 εκ. Ευρώ περίπου στις εταιρίες Kraft Foods Deutschland και Krüger για συμφωνία τιμών που αφορούσε την «αμοιβαία» αύξηση τιμών του καφέ (cappuccino).

Η CocaCola«γεννήθηκε» το 1886 όταν o John Pemberton ένας φαρμακοποιός της Atlanta, κάνοντας διάφορα πειράματα, δημιούργησε τυχαία ένα αρωματικό υγρό (σιρόπι) με χρώμα καραμέλας το οποίο μετέφερε στο διπλανό του Jacobs’ Pharmacy. Εκεί, το μείγμα αναμείχτηκε με ενανθρακωμένο νερό και προσφέρθηκε δοκιμαστικά στους πελάτες του φαρμακείου οι οποίοι ενθουσιάστηκαν. Έτσι, το ποτό αυτό άρχισε να πωλείται από το  φαρμακείο προς 5 σεντς το ποτήρι. Αυτό ήταν η αρχή μιας πολυεθνικής αυτοκρατορίας, με έδρα την Ατλάντα των ΗΠΑ, η οποία σήμερα προσφέρει 500 σήματα μη αλκοολούχων ποτών σε 200 χώρες ή περιοχές του κόσμου, πραγματοποιώντας (το 2012) ένα συνολικό κύκλο εργασιών 48,017 δισεκατομμυρίων δολαρίων με καθαρά κέρδη 9,019 δισεκατομμύρια δολάρια – σύνολο του ενεργητικού της εταιρίας το 2012 διαμορφώθηκε στα 86,1 δισεκατομμύρια δολάρια! Η εταιρία συμμετέχει και σε δεκάδες άλλες επιχειρήσεις που διαθέτουν το σήμα της Coca-Cola αλλά δεν εμφανίζονται στα συγκεντρωτικά της αποτελέσματα για διάφορους λόγους. Από το 2008, Διευθύνων Σύμβουλος της «The Coca-Cola Company», η οποία  διαθέτει 550 εκατομμύρια κιβώτια προϊόντων σε όλο τον κόσμο,  ορίστηκε ο Τουρκο-αμερικανός Muhtar Kent. Το 2006 η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμο 8,6 εκ. Ευρώ στην Coca Cola Τρία Έψιλον για παράβαση κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού και την καταχρηστική μονοπωλιακή συμπεριφορά της που αφορούσε τα ψυγεία της.

Η Mars είναι  ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές διαφόρων τροφίμων παγκοσμίως – γνωστή για τις σοκολάτες και τα γλυκά της, την φροντίδα κατοικίδιων ζώων με διάφορες τροφές, καθώς και άλλων γνωστών προϊόντων. Η εταιρία που ιδρύθηκε το 1911 από τον Franc Mars, παραμένει υπό τον πλήρη έλεγχο της οικογένειας, η οποία είναι απρόσιτη αν όχι εχθρική σε κάθε δημοσιότητα. Θεωρείται η τρίτη σε μέγεθος ιδιωτική εταιρία των ΗΠΑ, έχει έδρα την Βιρτζίνια και επιχειρεί σε 74 χώρες του κόσμου. Ο κύκλος των εργασιών της το έτος 2012 ανήλθε σε 33 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά για τα καθαρά της κέρδη μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν, αφού δεν γνωστοποιούνται τα σχετικά στοιχεία. Μεταξύ των πλέον γνωστών προϊόντων της εταιρίας είναι τα M&M’S (σνακ μικρού μεγέθους με κομμάτια σοκολάτας ή με φιστίκια μέσα σε ένα κέλυφος με καραμέλα), SNICKERS το πρώτο σε πωλήσεις γλύκισμα σοκολάτας στον κόσμο, τα σοκολατίνια MARS, η πρώτη τσίχλα χωρίς ζάχαρη των ΗΠΑ (Extra gum), τα ρύζια UNCLE BEN’S, μια σειρά θρεπτικών τροφών, το φαγητό για γάτες WHISKAS, το φαγητό για γάτες και σκύλους ROYAL CANIN κ.π.α. Η Mars διευθύνεται από 5μελές συμβούλιο διευθυντών το οποίο καθοδηγείται από τον Πρόεδρο του ομίλου Paul Michaels. Τον Ιούνιο του 2013 η Mars και η Nestle κατηγορήθηκαν ότι ρύθμιζαν από κοινού τις τιμές των προϊόντων τους στην Καναδική αγορά και τον Σεπτέμβριο του 2013 προσφέρθηκαν να καταβάλλουν 3,2 εκ. δολάρια η πρώτη και 9 εκ. δολάρια η δεύτερη προκειμένου να απαλλαγούν από τις κατηγορίες, κάτι όμως που δεν αίρει τις ποινικές ευθύνες των υπευθύνων σύμφωνα με την νομοθεσία του Καναδά.

Η GeneralMills ξεκίνησε τις δραστηριότητες της στην Μινεσότα των ΗΠΑ την δεκαετία του 1860, με δύο αλευρόμυλους επιφέροντας σημαντικές καινοτομίες  στη βιομηχανία άλεσης, στην παραγωγή του αλευριού και στο ψήσιμό του με ένα δικό της, ιδιαίτερο τρόπο. Σήμερα, είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες τροφίμων του κόσμου με παραγωγή προϊόντων  σε τουλάχιστον 30 χώρες. Το πληθωρικό πρόγραμμα των προϊόντων της  περιλαμβάνει τα παγκόσμια σήματα Häagen-Dazs (παγωτά), Old El Paso (πακέτα δείπνου με μπαχαρικά, καρυκεύματα κα)   , Yoplait («Ελληνικό» γιαούρτι για τα αμερικανάκια), Green Giant (μεγάλη ποικιλία συσκευασμένων Λαχανικών, μεσογειακών μειγμάτων με πατάτες, κολοκυθάκια, καρότα κα), Pillsbury (Ζύμες για πίτσα, κρουασάν, φύλλα ζύμης, πίτες για σάντουιτς κα), Cheerios (δημητριακά πρωινού τα οποία κυκλοφορεί και η Nestle με το δικό της όνομα) κ.π.α. Η General Mills το 2012 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 17,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων με καθαρά κέρδη 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος είναι, από το 2007 και 2008 αντίστοιχα, ο Ken Powell. Στις 3 Οκτωβρίου 2012 στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ κινήθηκε νομική διαδικασία εναντίον της General Mills με την κατηγορία ότι προβάλλει το προϊόν της Nature Valley σαν φυσικό, ενώ περιέχει γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς κατά παράβαση της νομοθεσίας περί αθέμιτου ανταγωνισμού.

Η Kelloggs είναι άλλη μια πανίσχυρη πολυεθνική στον τομέα των τροφίμων η οποία παράγει δημητριακά και πρόχειρο φαγητό (μπισκότα, κράκερ, γλυκά τοστιέρας, μπάρες δημητριακών με γεύσεις φρούτων, σνακ, κατεψυγμένες βάφλες, και χορτοφαγικά τρόφιμα). Εδρεύει στην περιοχή του Michigan των Ηνωμένων Πολιτειών, παράγει τα προϊόντα της σε 35 χώρες – το μεγαλύτερο εργοστάσιο της βρίσκεται στην Αγγλία στο Trafford Park του Manchester – και τα πουλάει σε 180 αγορές. Την οικονομική περίοδο του 2012 πραγματοποίησε συνολικό κύκλο εργασιών 14,197 δισεκατομμυρίων Δολαρίων με κέρδη 2,014 δισεκατομμύρια Δολάρια. Μεταξύ των «διάσημων» προϊόντων της περιλαμβάνονται τα σήματα Corn Flakes, Pringles, Fruit Loops, Frosted Flakes, Rice Krispies, Special K, Cocoa Krispies, Keebler, Pop-Tarts, Kashi, Cheez-It, Eggo, Nutri-Grain, Morningstar Farms κ.π.α. Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή της Αμερικής (Federal Trade Commission) το 2010 επέβαλε περιορισμούς στις ενδείξεις της συσκευασίας και στην διαφήμιση προϊόντων τηςKelloggs οι οποίες διαφημιζόταν με τον παραπλανητικό ισχυρισμό ότι «τα δημητριακά της βελτιώνουν την υγεία των παιδιών».

Οι δέκα παραπάνω εταιρίες πραγματοποίησαν μόνο μέσα στην τελευταία τους χρήση κύκλο εργασιών 556,641 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με καθαρά κέρδη  69,830 δισεκατομμυρίων δολαρίων περίπου μέσα σε ένα χρόνο, όπως προκύπτει από τον πίνακα 1 που ακολουθεί:

.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1 : ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ & ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ ΣΕ ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΔΟΛΑΡΙΑ

A/A

ΕΤΑΙΡΙΑ

Οικ. Χρήση

Κύκλος Εργασιών

Κέρδη

1 Nestle

2012

103,200

15,680

2 Procter & Gamble

2013

84,167

11,312

3 Unilever

2012

69,800

6,729

4 Johnson&Johnson

2012

67,200

10,900

5 PepsiCo

2012

65,942

9,112

6 Kraft Foods*

2012

53,344

3,209

7 Coca Cola

2012

48,017

9,019

8 Mars

2012

33,000

5,000**

9 General Mills

2013

17,774

1,855

10 Kellogg’s

2012

14,197

2,014

  ΣΥΝΟΛΑ

 

556,641

69,830

           

*Μαζί με την MondelēzInternational ** Αυθαίρετη εκτίμηση λόγω έλλειψης επίσημων στοιχείων.

.

Ορισμένες από τις παραπάνω πολυεθνικές, παράγουν μέσα στην χώρα μας ένα μικρό μόνο αριθμό από τα προϊόντα που διαθέτουν στην Ελληνική αγορά είτε σε δικές τους εγκαταστάσεις που έχουν ήδη εξαγοράσει, είτε με «φασόν» σε Ελληνικές επιχειρήσεις. Εμείς σαν συνειδητοποιημένοι καταναλωτές έχουμε υποχρέωση να επιλέγουμε μόνο τα προϊόντα εκείνα που γράφουν στην συσκευασία τους ξεκάθαρα την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ». Όλα τα άλλα που δεν έχουν την ξεκάθαρη αυτή ένδειξη, πρέπει (κατά την γνώμη μας) να απορρίπτονται  ασυζητητί. Φυσικά και όσα έχουν τον παραπλανητικό κωδικό που αρχίζει από 520 και… εισάγονται από το εξωτερικό! (Σχετικό άρθρο μας εδώ)

Αν θέλουμε να βοηθήσουμε την χώρα μας, την οικογένεια μας και τον ίδιο μας τον εαυτό, πρέπει επί τέλους να κάνουμε κάτι «πρακτικό». Είναι εύκολο, είναι μόδα, είναι εκτόνωση να λιθοβολούμε από τον καναπέ του σπιτιού μας όποιον επιθυμούμε για τα δεινά της Ελλάδος, για την φτώχεια των συνανθρώπων μας μέσα στην πλούσια χώρα μας, για την ανεργία, για τη  διαπλοκή, για την ασήκωτη φορολογία και για τόσα άλλα.

Δυστυχώς όμως αυτά είναι λόγια και φωνές του αέρα που δεν έχουν κανένα απολύτως πρακτικό αποτέλεσμα. Αν θέλουμε πρακτικό αποτέλεσμα πρέπει να προσπαθήσουμε, πρέπει να κάνουμε συγκεκριμένες ενέργειες με κάτι χειροπιαστό προκειμένου να καταπολεμήσουμε την κατάσταση αυτή.

Να σταματήσουμε να αγοράζουμε Ariel, Essex,  Lenor, Rol, Tide, Skip, OMO, Cajoline, Dixan, Neomat, Persil Rol, Essex, Mirage, AVA, Forte, Rif, Roli, Purlan, V82, Svelto και χιλιάδες άλλα προϊόντα, χωρίς να μπαίνουμε στον κόπο να ψάχνουμε σχολαστικά επάνω στην συσκευασία τους την ένδειξη «Ελληνικό προϊόν». Πρέπει να σταματήσουμε επιτέλους να αγοράζουμε το προϊόν που μας κάνει διαφημιστική «πλύση εγκεφάλου» (με τα δικά μας λεφτά που πληρώνουμε μέσα στην τιμή του), το προϊόν που βλέπουμε μπροστά στα μάτια μας από τα «κατειλημμένα» ράφια των αλυσίδων λιανικής. Υπάρχουν στις γωνιές των καταστημάτων «κρυμμένα» αντίστοιχα προϊόντα Ελληνικής παραγωγής, που προσφέρουν εργασία, εισφορές, φόρους και πολύτιμη βοήθεια στην χώρα μας και είναι και πολύ φθηνότερα! Τι νόημα έχει να συνεχίζουμε να αγοράζουμε πανάκριβα εισαγόμενα προϊόντα όταν είμαστε οι μισοί (και πλέον) άνεργοι;

Τι ξενομανία είναι αυτή να αγοράζουμε από τα ράφια Perrier και San Pelegrino (τρομάρα μας) και να μην «καταδεχόμαστε» τα αντίστοιχα Ελληνικά, εξαιρετικής ποιότητας, σε πολύ φθηνότερη τιμή;

Οι νέοι μας θέλουνε ακόμα Budweiser, Corona, Carib, Duvel και τόσες άλλες εισαγόμενες μπύρες – δεν καταλαβαίνουν πως αν δεν επιλέξουν μια από τις 80 περίπου ετικέτες εξαιρετικής Ελληνικής μπύρας που παράγεται σε κάθε γωνιά της Ελλάδος και συνεχίσουν να εμπνέονται από ξενομανία, τότε είναι σχεδόν βέβαιο πως θα ψάχνουν πάρα πολλά χρόνια για μια δουλειά μέσα στην πατρίδα τους.

Όσοι έχουν την κακιά συνήθεια του καπνίσματος γιατί άραγε χρυσοπληρώνουν τις εισαγόμενες μάρκες τσιγάρων; Γιατί δεν αγοράζουν μια από τις πάρα πολλές επιλογές που μας προσφέρει η 100% Ελληνική Καπνοβιομηχανία Καρέλιας; Αυτή προσλαμβάνει κόσμο για να παράγει, αυτή καταβάλλει πολλαπλάσιες εισφορές εργοδότη και εργαζόμενου, αυτή εξάγει χαρίζοντας υπεραξία στην Ελληνική οικονομία. Γιατί λοιπόν αγοράζουμε εισαγόμενα Dunhill, Gauloises, Kent, More, Pall Mall, Benson & Hedges,  Winston, Stuyvesant, Camel και δεκάδες άλλες εισαγόμενες μάρκες τσιγάρων – ακόμα και τούρκικα Maltepe; Μήπως έχουμε την ψευδαίσθηση ότι ο ένας καρκίνος είναι καλύτερος από τον άλλο;

Γιατί χρυσοπληρώνουμε επώνυμα εισαγόμενα ρούχα, τσάντες, παπούτσια, αρώματα, τα περισσότερα από τα οποία παράγονται από μεγάλες πολυεθνικές στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές του πλανήτη για μισό κομμάτι ψωμί; Όταν γκρεμίζεται το σπίτι μας μήπως μας νοιάζει η σκόνη που συσσωρεύει; Αφού δεν μας νοιάζει, τότε γιατί διαλέγουμε «μεγάλες» (και πανάκριβες) μάρκες εισαγόμενων και δεν ψάχνουμε αντίστοιχα προϊόντα Ελληνικής παραγωγής; Πιστεύουμε στο παραμύθι πως τάχα «δεν παράγουμε τίποτα»; Ή μήπως μας μάρανε ο «Μενούνος» και θέλουμε να χρυσοπληρώσουμε εισαγόμενες κολόνιες και αρώματα;

Τι τις θέλουμε τις εισαγόμενες σοκολάτες με τις οποίες φορτώνονται οι αλυσίδες λιανικής της χώρας μας από τις διάφορες πολυεθνικές; Χάθηκε η ΙΟΝ που από το 1930 βρίσκεται δίπλα μας, προσφέροντας εξαιρετικά προϊόντα και θέσεις εργασίας μέσα στη χώρα μας;

Τι τα θέλουμε τα εισαγόμενα Balsamico, όταν έχουμε θαυμάσιο (αν όχι καλύτερο) Βαλσαμικό ξίδι Καλαμάτας από την Ελληνική Βιομηχανία Παπαδημητρίου που είναι και φθηνότερο;

Τι θέλουμε τα Γερμανικά και τα Ολλανδικά γάλατα στην καθημερινή μας διατροφή όταν διαθέτουμε μια γαλακτοβιομηχανία – καμάρι με ασύγκριτη ποιότητα που είναι λογικό να πληρώνεται μερικά λεπτά παραπάνω; Τόσο πατριωτισμό διαθέτουμε ώστε να δικαιολογούμε την επιλογή Γερμανικού και Ολλανδικού γάλακτος «επειδή είναι πιο φτηνό»; Ο κατά τα άλλα θορυβώδης «πατριωτισμός» μας αξίζει σε χρήμα λίγες μόνο πενταροδεκάρες; Για να μην θυμηθούμε τον «πατριωτισμό» μας που δεν ενοχλείται καθόλου όταν χρυσοπληρώνουμε χιλιάδες εισαγόμενα προϊόντα πολύ  ακριβότερα από τα αντίστοιχα προϊόντα της Ελληνικής παραγωγής!

Γιατί αγοράζουμε Lurpak και αγνοούμε τα πολύτιμα βούτυρα αγελάδας της Ελληνικής παραγωγής όπως είναι το Δωδώνη, το Όλυμπος και τόσα άλλα;

Γιατί αγοράζουμε μετά μανίας Lipton χρυσοπληρώνοντας ζάπλουτες πολυεθνικές και δεν βρίσκουμε σε μικρά καταστήματα μπαχαρικών τα αγνά και υγιεινά ροφήματα που απλόχερα μας προσφέρει η Ελληνική φύση (τσάι του βουνού, φασκόμηλο, χαμομήλι, τίλιο, λουΐζα και τόσα άλλα) τα οποία είναι και πολύ φθηνότερα;

Ο κατάλογος με τις επιλογές προϊόντων Ελληνικής παραγωγής που μπορούμε να κάνουμε –τις περισσότερες φορές φθηνότερα!- είναι ατέλειωτος. Εκείνο που μας τέλειωσε είναι δυστυχώς η κοινή λογική. Και η έλλειψη αυτή είναι εκείνη που μας οδήγησε εδώ που βρισκόμαστε σήμερα!

.

greek_products_banner

.

Ας ευχηθούμε το 2014 να «ξυπνήσουμε» για να βοηθήσουμε επιτέλους στην πράξη την χώρα μας και τον εαυτό μας.

Ας ελπίσουμε ότι θα ψάχνουμε με επιμονή και υπομονή τα ράφια των διαφόρων καταστημάτων και ότι θα αγοράζουμε μόνο τα προϊόντα εκείνα που έχουν την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ» – στο κάτω-κάτω ας στερηθούμε και κάποια ελάχιστα τρόφιμα που ίσως δεν παράγονται στη χώρα μας.

Με τον τρόπο όμως αυτό είναι σίγουρο πως θα αποκτήσουμε μια πραγματική, μια χειροπιαστή ελπίδα να βγούμε σύντομα από την επικίνδυνη γωνία στην οποία μας στρίμωξαν οι γνωστοί και μη εξαιρετέοι εχθροί και «φίλοι»!


Black-Strip

Λεωνίδας ΚουμάκηςΟ Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες.

Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (πρώτη έκδοση 1992,  η τέταρτη έκδοση το 2008 – περισσότερα στο  e – shop της ιστοσελίδας) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997). Τον Δεκέμβριο 1996 κυκλοφόρησε  τον σύντομο «Aποχαιρετισμό».

facebook-icon-size1analyst-blogΕιδικότητα: Εξαγωγικές Αγορές / Τρόφιμα & Ποτά

Black-Strip

.

* Η σειρά των άρθρων «Αγοράζουμε Ελληνικά!» από το έτος 2010 μέχρι σήμερα:

Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο πρώτο) – Προτιμάτε με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα:Η πιο απλή και πρακτική λύση στα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας!  (15 Μαρτίου 2010),   Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο δεύτερο) – Δυναμική καμπάνια στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής! (14 Ιουνίου 2010),   Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο τρίτο) – Μπορούμε να ξεπεράσουμε την κρίση – είναι στο χέρι μας! (12 Ιουλίου 2010),    Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο τέταρτο) – Πρόκληση για την νέα γενιά και την ελληνική νεολαία – και όχι μόνο.(5 Φεβρουαρίου 2011),   Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο πέμπτο) – Απόδημος Ελληνισμός και φιλέλληνες: Οι καταλυτικές δυνάμεις που μπορούν να οδηγήσουν την Ελλάδα στην έξοδο από την κρίση, εύκολα και αποτελεσματικά. (6 Μαΐου 2011),    Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο έκτο) – «Κίνημα Πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε»: Καμπάνια προώθησης Ελληνικών προϊόντων στις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής. (8 Ιουνίου 2011),    Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο έβδομο) – Μετά την Αυστραλία και το Χόλιγουντ, με τον δικό του τρόπο, φαίνεται να προσπαθεί να βοηθήσει την Ελλάδα! (4 Αυγούστου 2011),    Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο όγδοο) – Η Ελλάδα δεν βούλιαξε παρά την φιλότιμη προσπάθεια στρατιάς κερδοσκόπων και «φίλων»  – Εμείς ψάχνουμε επίμονα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΪΌΝΤΑ όχι μόνο για να βοηθήσουμε τη χώρα μας αλλά γιατί υπάρχουν και πραγματικές ευκαιρίες!  (25 Νοεμβρίου 2011),    Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο ένατο) – Τι πρέπει να προσέχουμε στις ενδείξεις των προϊόντων που αγοράζουμε. (28 Μαρτίου 2012),    Αγοράζουμε Ελληνικά (Άρθρο δέκατο) – Ο μύθος του κωδικού 520 (EAN Bar Code) και η μεγάλη εξαπάτηση των Ελλήνων καταναλωτών. (4 Ιουλίου 2012),    Pampers ή «Aγοράζουμε Ελληνικά»; – Μια κρίσιμη επιλογή που πρέπει να γίνεται συνειδητά! (11ο άρθρο της σειράς «Αγοράζουμε Ελληνικά», 31 Ιουλίου 2013) και Ελληνικό προϊόν: Η απαραίτητη ένδειξη σε κάθε προϊόν που αγοράζουμε (12ο άρθρο της σειράς «Αγοράζουμε Ελληνικά», 6 Ιανουαρίου 2014)

 

http://www.analyst.gr/2014/01/06/5552/3/