Ετήσια Τακτική Ενημέρωση Δράσεων Οικονομικών Διευθύνσεων του Υπουργείου Εξωτερικών

 Ενημερωτική εκδήλωση με θέμα τις δράσεις των Οικονομικών Διευθύνσεων του Υπουργείου κατά το 2012 και τον προγραμματισμό για το 2013 διοργάνωσε την Τρίτη 9 Απριλίου 2013, στο «Αμφιθέατρο Κρανιδιώτη» του ΥΠΕΞ, η Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων.

Την εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμό του ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Δημήτρης Κούρκουλας, ο οποίος ανέφερε ότι η κρίση που διέρχεται σήμερα η χώρα αποτελεί μια δυσάρεστη εμπειρία για όλους, είναι όμως ταυτόχρονα και ευκαιρία. Δίνοντας έμφαση στο ότι η δύναμη μιας χώρας βασίζεται κυρίως στην οικονομία της και στις δυναμικές επιχειρήσεις που μπορούν επάξια να ανταγωνισθούν σε διεθνές επίπεδο, ο κ. Κούρκουλας τόνισε ότι η έξοδος από την κρίση δεν μπορεί παρά να διέλθει μέσα από τους μηχανισμούς του ευρώ και της ΕΕ, και σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα θα αξιοποιήσει πλήρως την προσεχή ανάληψη της Προεδρίας της ΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2014.

Ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Παναγιώτης Μίχαλος, κατά την ομιλία του, επεσήμανε ότι όλες οι συνισταμένες της εξωστρέφειας καταλήγουν σε δύο πυλώνες: Πρώτον, τις ενέργειες στο εξωτερικό, όλες τις δράσεις δηλαδή για την προσέλκυση επενδύσεων, την υποστήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων, την προώθηση των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, και δεύτερον τις ενέργειες στο εσωτερικό, δηλαδή την πολιτική που υλοποιούμε εντός της χώρας για την ενίσχυση των επιχειρήσεων και την υποδοχή των επενδύσεων. Ο κ. Μίχαλος υπογράμμισε τα βήματα που έχουν γίνει για τον συντονισμό των ενεργειών όλων των εμπλεκομένων στην υπόθεση της εξωστρέφειας, με τη δημιουργία μίας ενιαίας δομής και τη συνένωση των έως σήμερα διάσπαρτων αρμοδιοτήτων.
Στην εκδήλωση, εκτός από τις ενέργειες που υλοποίησε η Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων το 2012 και εκείνες που έχει προγραμματίσει για το 2013, παρουσιάσθηκαν επίσης το επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΟΠΕ από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού κ. Αλκιβιάδη Καλαμπόκη, η ίδρυση και δραστηριότητα της εταιρείας Marketing Greece Α.Ε. από τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέα Ανδρεάδη, τα εργαλεία προώθησης της Google για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις από τον Υπεύθυνο Εταιρικής Πολιτικής και Επικοινωνίας της εταιρείας κ. Διονύση Κολοκοτσά, καθώς και οι πρωτοβουλίες της Eurobank, Go International και Exportgate.gr, από τον κ. Ράλλη Σπανδωνίδη, Σύμβουλο Διοίκησης της εταιρείας και τον κ. Αθανάσιο Ντάφλο, επικεφαλής του προγράμματος Exportgate.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν εκπρόσωποι δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και εξαγωγικών επιχειρήσεων.

 

 

Ομιλία ΥΦΥΠΕΞ Δ. Κούρκουλα στην εκδήλωση του ΥΠΕΞ
«Οικονομική Διπλωματία: Απολογισμός 2012
Προγραμματισμός 2013»

«Κυρίες και Κύριοι,

Στη σημερινή εκδήλωση το ΥΠΕΞ θα παρουσιάσει τις δράσεις οικονομική διπλωματίας που ανέπτυξε το 2012, καθώς και τον προγραμματισμό για το 2013.

Η οικονομική διπλωματία αποτελεί για τον Υπουργείο Εξωτερικών βασική συνιστώσα της συνολικής εξωτερικής πολιτικής, αλλά και εργαλείο προώθησης των στόχων της πολιτικής διπλωματίας.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, είναι ολοφάνερο ότι η οικονομική κατάσταση μιας χώρας προσδιορίζει – μαζί με άλλους παράγοντες- τη θέση της στο διεθνές πεδίο. Όταν μάλιστα το διεθνές γεωπολιτικό, αλλά και οικονομικό πλαίσιο, είναι εξαιρετικά ρευστό, όπως σήμερα, τότε η προώθηση της οικονομικής διπλωματίας αποκτά στρατηγική σημασία.

Εμείς ιδιαίτερα, στο Υπουργείο Εξωτερικών, βιώνουμε καθημερινά τις δυσκολίες που η κακή οικονομική συγκυρία προκαλεί στην άσκηση εξωτερικής πολιτικής. Βιώνουμε καθημερινά τις ιδεοληψίες και τα αρνητικά στερεότυπα διεθνών παραγόντων και οργανισμών. Δεν πρόκειται όμως να επιτρέψουμε αυτή η πρόσκαιρη αδυναμία μας να επηρεάσει αρνητικά  την εξωτερική μας πολιτική. Όσοι ποντάρουν στη σημερινή δύσκολη συγκυρία και καραδοκούν, πλανώνται. Η κυβέρνηση και ο ελληνικός λαός θα αποτρέψουν οποιαδήποτε τέτοια απόπειρα.

Γνωρίζουμε ότι η δύναμη μιας χώρας βασίζεται κυρίως στην οικονομία της. Βασίζεται στις δυναμικές επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα που προτιμά ο Έλληνας καταναλωτής, αλλά και που μπορούν επάξια να ανταγωνισθούν σε διεθνές επίπεδο ομοειδή προϊόντα άλλων χωρών. Βασίζεται στις δραστήριες επιχειρήσεις που σχεδιάζουν την δραστηριότητά τους με όρους διεθνούς παρουσίας και δεν στηρίζονται αποκλειστικά στο μοντέλο της εσωστρεφούς ανάπτυξης που αποτέλεσε το πρότυπο της τελευταίας εικοσαετίας. Βασίζεται στις εξωστρεφείς επιχειρήσεις που διαμορφώνουν τη στρατηγική τους με γνώμονα την παγκοσμιοποίηση.

Με αυτά τα δεδομένα το Υπουργείο Εξωτερικών σχεδιάζει την πολιτική του για την Ελλάδα της κρίσης και την Ελλάδα μετά την κρίση. Έχει περάσει ανεπιστρεπτί η εποχή που η «ανάπτυξη» εντός εισαγωγικών στηριζόταν στην εσωτερική κατανάλωση εισαγόμενων, κατά βάση, προϊόντων χρηματοδοτούμενη σε μεγάλο βαθμό από το «φθηνό» χρήμα που εισέρεε στη χώρα μετά την είσοδο της στην ΟΝΕ. Τα αποτελέσματα είναι γνωστά σε όλους μας: ένα συνεχώς επιβαρυνόμενο εμπορικό ισοζύγιο, καταβαράθρωση της ανταγωνιστικότητας, και περιορισμός των εξαγωγών.

 

Είναι αναμφισβήτητο ότι η κρίση που διέρχεται σήμερα η χώρα αποτελεί μια δυσάρεστη εμπειρία για όλους μας. Η κρίση όμως αποτελεί και ευκαιρία για αναθεώρηση των συνθηκών που μας οδήγησαν σε αυτή. Το ζητούμενο είναι η αναδιάρθρωση της οικονομίας και του κράτους σε πιο στερεές και υγιείς βάσεις. Μόνο έτσι θα καταφέρουμε να διασφαλίσουμε το κοινωνικό μοντέλο που χαρακτηρίζει και διαφοροποιεί τις Ευρωπαϊκές χώρες από άλλες περιοχές του πλανήτη, που εγγυάται τη δημοκρατία και την ειρήνη. Ο ανηφορικός δρόμος για την έξοδο από την κρίση δεν μπορεί παρά να διέλθει μέσα από τους μηχανισμούς του ευρώ και της ΕΕ. Οποιαδήποτε άλλη επιλογή εκτός ΕΕ θα ήταν ολέθρια. Μόνο έτσι θα θωρακίσουμε τη δημοκρατία. Μόνο έτσι θα εξοβελίσουμε ακραίες ιδεολογίες, σαν κι αυτές που αιματοκύλισαν την Ευρώπη και ξαναεμφανίζονται δυστυχώς και στη χώρα μας. Αυτό είναι και το πραγματικό διακύβευμα της εποχής μας.

Το Υπουργείο Εξωτερικών σχεδιάζει την πολιτική του με γνώμονα την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων, μεταξύ δε αυτών εξέχουσα θέση έχει η ανάκαμψη της οικονομίας, θεμέλιο ανεξαρτησίας  και ευημερίας, θεμέλιο για την ανάκτηση της χαμένης μας αξιοπιστίας στο εσωτερικό και στο εξωτερικό.

Για το σκοπό αυτό αξιοποιούμε τις δυνατότητες και της πολιτικής διπλωματίας και της οικονομικής. Οι στόχοι μας είναι οι εξής:

–          Η υποστήριξη των Ελληνικών οικονομικών συμφερόντων σε διμερές και πολυμερές επίπεδο.

 

–          Η ενίσχυση της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας, ως κεντρικής πολιτικής επιλογής.

 

–          Η τόνωση της Ελληνικής επιχειρηματικής παρουσίας στο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον και η ανάπτυξη δεσμών συνεργασίας μεταξύ Ελληνικών και διεθνών επιχειρήσεων.

Δεν νοείται σήμερα αναπτυξιακή στρατηγική που θα παραμένει εγκλωβισμένη σε εθνικά όρια και πρότυπα. Αντίθετα, επιβάλλεται η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη «έκθεση» στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον. Μόνο εκείνοι που τολμούν να εκτεθούν στον διεθνή ανταγωνισμό, θα έχουν ελπίδες επιβίωσης, σε ένα κόσμο όπου οι όροι εσωτερική αγορά και προστασία χάνουν συνεχώς την παλιά τους έννοια. 

Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει πλήρη συνείδηση των προτεραιοτήτων που επιβάλλει η νέα παγκόσμια πραγματικότητα. Έχουμε κατανοήσει ότι η εξωστρέφεια αποτελεί βασικό όρο για ένα καλύτερο μέλλον, βασικό εργαλείο για την έξοδο από την κρίση και θα έλεγα, αν και δεν μου αρέσουν τα μεγάλα λόγια, πατριωτικό καθήκον.

Στις σημερινές συνθήκες παγκόσμιου οικονομικού πολέμου η χώρα μας διαθέτει σημαντικά στρατηγικά πλεονεκτήματα:

–          Υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό

–          Επίκαιρη γεωπολιτική θέση που μπορεί να αξιοποιηθεί για πρόσβαση σε μεγάλες αναπτυσσόμενες αγορές

–          Ισότιμη συμμετοχή στην ΕΕ που μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί με πιο ενεργή παρουσία μας σε αποφάσεις οικονομικού ενδιαφέροντος.

Το ΥΠΕΞ διαθέτει ένα πυκνό δίκτυο Διπλωματικών Αντιπροσωπειών (Πρεσβειών και Γενικών Προξενείων) με  Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) που είναι  στη διάθεση των  Ελλήνων επιχειρηματιών. Με επιλεκτικές δράσεις σε περιοχές του πλανήτη με ιδιαίτερο οικονομικό ενδιαφέρον, αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία προβολής των  ελληνικών προϊόντων, των υπηρεσιών, κυρίως του τουρισμού αλλά και των επενδυτικών ευκαιριών.

Ήδη, οι ελληνικές επιχειρήσεις αξιοποιούν όλο και περισσότερο τις παρεχόμενες από τα Γραφεία ΟΕΥ υπηρεσίες. Το 2012 κατεγράφησαν 15.300 αιτήματα έναντι 11.700 το 2011, δηλαδή αύξηση 30%.

Είμαι πεπεισμένος ότι οι προοπτικές για τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις είναι ιδιαιτέρα θετικές σήμερα, όσο και αν αυτό μοιάζει περίεργο εν μέσω της σημερινής κρίσης. Η υψηλή ποιότητα και η βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων που έχει ήδη  επιτευχθεί αναμένεται να αναδειχθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια με την ομαλοποίηση της λειτουργίας της οικονομίας.

Ήδη βλέπουμε τα πρώτα θετικά μηνύματα. Οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια. Από μία σχέση εισαγωγών προς εξαγωγές 3 προς 1, σήμερα καταγράφεται σχέση μικρότερη του 2 προς 1.

Η προσεχής ανάληψη της Προεδρίας της ΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2014 από την Ελλάδα θα αξιοποιηθεί για να συμβάλουμε και εμείς σε σημαντικές ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, όπως η ενδεχόμενη σύναψη συμφωνίας ελευθέρου εμπορίου μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ, και να προστατεύσουμε τα δικά μας ελληνικά συμφέροντα.

Με βάση την εξωστρέφεια ως την σύγχρονη Μεγάλη Ιδέα, που πρέπει να μας εμπνέει αν θέλουμε να χτίσουμε μια καλύτερη πατρίδα για τα παιδιά μας, θα σας παρουσιασθεί σήμερα, τόσο ο Απολογισμός 2012, αλλά κυρίως ο Προγραμματισμός του ΥΠΕΞ για την Οικονομική Διπλωματία για το 2013. Γιατί σήμερα στο οικονομικό πεδίο θα αναμετρηθούν οι λαοί και στο οικονομικό πεδίο θα προκύψουν οι νικητές και οι ηττημένοι. Και εμείς θέλουμε  να μετατρέψουμε τη σημερινή ήττα μας σε αυριανή νίκη.»