Η δημιουργία των δικτύων υπολογιστών προήγαγε την αλληλεπίδραση των χρηστών διευκολύνοντας την διάδοση των πληροφοριών από στόμα σε στόμα. Έκανε την πληροφορία προσβάσιμη στις μάζες και όχι πλέον προνόμιο των λίγων. Οι καταναλωτές δικτυώθηκαν διεκδικώντας την ενημέρωσή τους.
του Νίκου Καραγεωργίου *
Προκειμένου να συμβαδίσουν με αυτές τις αλλαγές, οι ειδικοί του μάρκετινγκ σε ολόκληρο τον κόσμο διεύρυναν την έννοιά του εστιάζοντας στα ανθρώπινα συναισθήματα
Στις σημερινές συνθήκες παγκοσμιοποίησης αλλά και απίστευτης επικοινωνιακής έκρηξης, τεράστιος είναι για την ανάδειξη της μάρκας ο ρόλος του αποκαλούμενου από τον μέγα γκουρού του μάρκετινγκ Φίλιπ Κότλερ «Μάρκετινγκ 3.0». Τί είναι, όμως, αυτή η νέα θεώρηση;
Είναι καθημερινά αισθητό και ορατό ότι ο πλανήτης μας διανύει μία καταλυτική περίοδο αλλαγών, με κύριο χαρακτηριστικό τους την ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται. Και, όπως είναι επόμενο, οι αλλαγές αυτές προκαλούν κοινωνικούς τριγμούς που εκδηλώνονται με συμπεριφορές που ξεφεύγουν από την πεπατημένη. Έτσι, η οικονομική κρίση που εκδηλώθηκε το 2007 στις Ηνωμένες Πολιτείες πυροδότησε μία αλυσσίδα επιμέρους κρίσεων, με κορυφαία τις ημέρες μας αυτήν του ελληνικού δημοσίου χρέους και της ευρωζώνης.
Την ίδια στιγμή, όλοι αναγνωρίζουν πως οι κλιματικές αλλαγές και οι επιπτώσεις τους στο περιβάλλον ωθούν τις χώρες να περιορίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που απελευθερώνουν στην ατμόσφαιρα, με αρνητικές, ωστόσο, επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις τους. Παράλληλα, οι πλουσιότερες χώρες της Δύσης καταγράφουν μείωση στον ρυθμό ανάπτυξής τους, ενώ η οικονομική δύναμη ήδη περνά στα χέρια των χωρών της Ανατολής με πολύ υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Στο δε επίπεδο της τεχνολογίας είναι πλέον σαφές ότι τα μηχανικά συστήματα οδεύουν προς την λησμονιά, ενώ εδραιώνεται μία ψηφιακή εποχή στην οποία κυριαρχούν το Διαδίκτυο, οι υπολογιστές, τα κινητά τηλέφωνα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με σημαντικές προεκτάσεις στην συμπεριφορά των παραγωγών και των καταναλωτών.
Αυτές και πολλές ακόμη αλλαγές απαιτούν μια νέα, ριζική αναθεώρηση των θεωριών του μάρκετινγκ. Η έννοια του μάρκετινγκ είναι άμεσα εξαρτώμενη από την μακροοικονομική εξέλιξη. Με κάθε αλλαγή στο μακροοικονομικό περιβάλλον επέρχονται αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, οι οποίες, με την σειρά τους, επιβάλλουν αλλαγές στην προσέγγιση του μάρκετινγκ. «Τα τελευταία 60 χρόνια», λέει ο Φίλιπ Κότλερ, «το μάρκετινγκ εξελίχθηκε από την απλή προώθηση ενός προϊόντος (Μάρκετινγκ 1.0) σε μία πιο πελατοκεντρική προσέγγιση (Μάρκετινγκ 2.0).
Σήμερα βλέπουμε το μάρκετινγκ να εξελίσσεται περαιτέρω, ανταποκρινόμενο στη νέα δυναμική των εξελίξεων. Βλέπουμε τις εταιρείες να διευρύνουν το πεδίο εστίασής τους από τα προϊόντα στους καταναλωτές και πλέον στα ζητήματα πανανθρώπινου ενδιαφέροντος. Το Μάρκετινγκ 3.0 είναι το στάδιο κατά το οποίο οι εταιρείες μετατοπίζουν το επίκεντρο της δράσης τους από τον καταναλωτή στον άνθρωπο και εξισορροπούν τις πρακτικές κερδοφορίας τους με την εταιρική ευθύνη».
Η εξέλιξη αυτή έχει κοσμογονικό χαρακτήρα, γιατί φέρνει στο προσκήνιο το άλλο πρόσωπο που πρέπει να έχει και να προβάλλει προς τα έξω η εταιρεία. Ένα πρόσωπο συμμετοχικό, υπεύθυνο, το οποίο θα αναδεικνύει τα οράματα και τις αξίες της εταιρείας αλλά όχι την απλή επιδίωξη της κερδοφορίας. Μέσα δε σε αυτό το περιβάλλον, είναι ξεκάθαρο πως άλλη θα πρέπει να είναι στο εξής και η εικόνα της μάρκας. Το επώνυμο προϊόν θα πρέπει να περιέχει και αυτό υψηλή δόση κοινωνικής ευθύνης και να ανταποκρίνεται στις νέες καταναλωτικές συμπεριφορές –ιδιαίτερα όπως αυτές διαμορφώνονται στον δυτικό αναπτυγμένο κόσμο.
Με στόχο λοιπόν την ανταπόκριση στις αλλαγές αυτές, οι ειδικοί του μάρκετινγκ σε ολόκληρο τον κόσμο διευρύνουν την έννοιά του και την εστιάζουν περισσότερο στα ανθρώπινα συναισθήματα. Έφεραν έτσι στο προσκήνιο νέες έννοιες, όπως το συναισθηματικό μάρκετινγκ, το εμπειρικό μάρκετινγκ και την εταιρική ταυτότητα. Για να δημιουργήσουν ζήτηση, δεν ήταν πλέον αρκετό να στοχεύσουν στο μυαλό του καταναλωτή με το κλασσικό μοντέλο τοποθέτησης, έπρεπε να στοχεύσουν στην καρδιά του.
Το σημαντικότερο στοιχείο που ανέδειξαν οι αρχές του μάρκετινγκ, που διαμορφώθηκαν τις δεκαετίες του 1990 και του 2000, ήταν η αρχή της διαχείρισης της επωνυμίας. Διαχείριση ο οποία, εφεξής, θα πρέπει να εδράζεται στο οριζόντιο και όχι στο κάθετο μάρκετινγκ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα εκλείψουν θεμελιακές αρχές του τελευταίου. Αυτή είναι λοιπόν μία μεγάλη πρόκληση για την επιχείρηση ως οντότητα, η οποία θα πρέπει να περάσει τα προϊόντα της από τους πελάτες της στους ανθρώπους.
* Πρόεδρος του Συνδέσμου Επωνύμων Βιομηχανικών Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ)
http://www.europeanbusiness.gr/page.asp?pid=1138