Μας λέει ο κ. Ηλίας Κώνστας, Υποψήφιος ευρωβουλευτής της Δημιουργίας Ξανά , Δράσης, Γέφυρες, με τον οποίο μιλάμε σήμερα
1.Φαίνεται πως η ΕΕ σήμερα δεν είναι αυτό που υποσχέθηκαν οι ιδρυτές της. Ποιες πιστεύετε πως είναι οι αιτίες;
- Η καταψήφιση του Ευρωπαικού Συντάγματος σε δημοψήφισμα κράτους μέλους. Στις 29 Μαΐου 2005 η Ευρώπη κατάλαβε πόσο άσχημα παιχνίδια μπορούν να παιχτούν στο όνομά της προς χάριν των μικροπολιτικών συμφερόντων ενός εκάστου κράτους-μέλους. Και ο Ζακ Σιράκ συνέδεσε το όνομά του με την αποτυχία να αποτελέσει η Ευρωπαϊκή Συνταγματική Συνθήκη την αρχή για μια καινούργια Ευρώπη. Από εκεί φαίνεται πως κάποιες αποφάσεις οι οποίες απαιτούν ιδιαίτερη μελέτη πριν ληφθούν δεν μπορεί να αφεθούν να γίνουν έρμαιο δημαγωγών.
- Η επιρροή των ΗΠΑ στα ευρωπαικά θέματα και η κηδεμονία συγκεκριμένων χωρών από αυτές.
- Η εγγενής γραφειοκρατία που δυσκολεύει τη λήψη αποφάσεων.
- H φοβίες ηγεμονίσκων ότι θα απολέσουν την τοπική επιρροή.
- Η μείωση της απασχόλησης
- Οι διαφορές κεντρικών και περιφερειακών οικονομιών
2.Πως ‘θεραπεύονται’ αυτά τα προβλήματα;
Με την βήμα-βήμα θέσπιση συγκεκριμένων μέτρων. Ενδεικτικά:
- Ολοκλήρωση προγράμματος ΤΕΝ-Τ ενιαίων ευρωπαικών μεταφορών ως το 2030
- Άσκηση πραγματικά κοινής εξωτερικής πολιτικής ως ΕΕ. Μία ενιαία ισχυρή φωνή.
- Σύσταση κοινής άμυνας. Σαφής διαπραγματευτική ισχύ και εξοικονόμηση πόρων.
- Θέσπιση παραπλήσιων κριτηρίων για πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό των ευρωπαίων επιχειρηματιών ασχέτως γεωγραφικής κατανομής ώστε να μην υπάρχουν τεράστια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ενός έναντι του άλλου.
- Αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων από μια χώρα στην άλλη ώστε να γίνει πρακτική πραγματικότητα η ελεύθερη διακίνηση εργαζόμενων.
- Παραπλήσιες φορολογικές πρακτικές.
- Μείωση γραφειοκρατίας
- Ανάληψη περισσότερων αρμοδιοτήτων από το Ευρωπαικό κοινοβούλιο και αντίστοιχα μείωση των αρμοδιοτήτων των εθνικών κοινοβουλίων. Το αντέχουμε;
- Με την ενημέρωση των Ευρωπαίων πολιτών για το τι θέλουμε να πετύχουμε και ποιο το όφελός του στην καθημερινότητά του.
3. Λέτε ότι προσβλέπετε στην Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση. Ακόμα και αν τα προβλήματα δεν λυθούν, αντίθετα μεγεθυνθούν, θα πρέπει να προσβλέπουμε σε Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση;
Κάθε βήμα από τα παραπάνω που υλοποιείται μας φέρνει εγγύτερη στην ευρωπαική ολοκλήρωση τόσο πρακτικά όσο και ουσιαστικά διότι είναι βήματα που θα έχουν άμεσο αντίκτυπο τα περισσότερα στην καθημερινότητα του πολίτη. Η καθυστέρηση μας απομακρύνει και δίνει έδαφος στους λαικιστές να σπείρουν φοβικά σύνδρομα στους πολίτες.
4. Πιστεύετε ότι ένα νόμισμα όπως το ευρώ, ταιριάζει σε μια οικονομία της περιφέρειας όπως η δική μας;
To ευρώ δεν είναι παρά ένα εργαλείο. Δεν παρέχει τη δυνατότητα υποτιμήσεων ως όπλο υποστήριξης των εξαγωγών αλλά κάτι τέτοιο μόνο βραχύβια αποτελέσματα θα είχε. Εάν οι λοιπές οικονομικές συνθήκες, διαρθρωτικές προυποθέσεις και υποδομές, που αυτό το εργαλείο εξυπηρετεί, υφίστανται τότε είναι χρήσιμο. Αυξάνει την σταθερότητα και την ασφάλεια, μειώνει τις ξαφνικές νομισματικές διακυμάνσεις και θωρακίζει την οικονομία.
5.Το νόμισμα μιας χώρας, θα πρέπει να ελέγχεται από υπερεθνικούς οργανισμούς, όπως η ΕΚΤ ή η ΕΕ, και από ιδιωτικούς φορείς όπως η ΤτΕ, ή θα πρέπει να συντελεί στην εθνική ανεξαρτησία
Είπαμε ότι είμαστε υπέρ ένος ενιαίου νομίσματος. Η διαχείρισή του θα πρέπει να γίνεται από μια κεντρική ευρωπαική αρχή. Η εθνική ανεξαρτησία εξυπηρετείται ευκολότερα από μία ισχυρή οικονομία.
6.Η παραμονή στην ΕΕ, τελικά για σας είναι αδιαπραγμάτευτη; Τι είναι το ‘αδιαπραγμάτευτο’ σε σχέση με την ΕΕ;
Αδιαπραγμάτευτες είναι οι συνθήκες κοινωνικής και οικονομικής ελευθερίας που επιβάλλει και στηρίζει. Αδιαπραγμάτευτα είναι τα πανευρωπαικά προγράμματα όπως το Horizon 2020 που στηρίζει την έρευνα και την καινοτομία με 80 δις. ευρώ την επόμενη εξαετία ή το ΤΕΝ-Τ που διαμορφώνει τις πανευρωπαικές μεταφορές στηρίζοντας τες με 26 δις. ευρώ την ίδια περίοδο. Αδιαπραγμάτευτες είναι οι μελλοντικές δυνατότητες κοινής άμυνας και εξωτερικής πολιτικής που θα μπορούσαν με οικονομίες κλίμακος να μειώσουν κατά 2 δις ευρώ ετησίως τα έξοδα της Ελλάδας για την άμυνα. Αδιαπραγμάτευτες είναι η προοπτικές που μας προσφέρονται.
7. Το σημερινό πολιτικό σύστημα, μπορεί να δώσει λύση στο αδιέξοδο που το ίδιο δημιούργησε;
Είναι σαφές πως όχι! Το σημερινό πολιτικό σύστημα στηρίχτηκε βαθμιαία και αυξανόμενα στις σχέσεις με κρατικοδίαιτους επιχειρηματίες, συνδικάτα και συντεχνίες, πλέκοντας μία άρρηκτη σχέση όπου ο ένας καρπωνόταν οφέλη από τον άλλο. Η επιβίωση των κομμάτων εξουσίας (και όχι μόνο) στηρίζονταν σε αυτή τη αμοιβαία ωφέλεια έστω και αν ήταν εις βάρος του γενικότερου καλού. Το να προσπαθήσει το σημερινό πολιτικό σύστημα να δώσει λύση στο αδιέξοδο είναι σαν να πριονίζει το κλαδί που στέκεται. Δεν μπορεί να συμβεί νομοτελειακά. Ακόμη και μεμονωμένοι άνθρωποι σε αυτά τα κόμματα αν επιχειρήσουν μια δονκιχωτική πορεία προσπαθώντας να δώσουν λύση εκτός κατεστημένου θα βρεθούν στο περιθώριο από τους δικούς τους κομματικούς ανθρώπους. Άρα είναι μονόδρομος η λύση να έρθει από αλλού. Από πολιτικές κινήσεις που δεν έχουν αναπτύξει τέτοιες σχέσεις εξάρτησης, έχουν την δυνατότητα συνεπώς να επιβάλλουν διαρθρωτικές αλλαγές και που θα τους δοθεί ένα σεβαστό ποσοστό από το εκλογικό σώμα ως αναγνώριση για αυτό. Εδώ υπεισέρχεται και η συν ευθύνη του εκλογικού σώματος, το οποίο οφείλει να ψάξει και να «βασανίσει» την ψήφο του.
8. Μιλάτε για ‘επαγγελματισμό στη δημόσια διοίκηση. Δεδομένου, ότι τα περισσότερα άτομα, έχουν προσληφθεί με κομματικές διαδικασίες’ θα έπρεπε να υπάρχει αξιολόγηση και απομάκρυνση των μη εχόντων τα απαιτούμενα προσόντα; Και τι θα γίνει αν μια τέτοια διαδικασία, θεωρήσει ως μη ικανούς την μεγάλη πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων;
Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Η αξιολόγηση δεν είναι μία διαδικασία που γίνεται άπαξ και κατατάσσει έναν υπάλληλο ανάλογα με τα τυπικά του προσόντα και την απόδοσή του. Είναι (ή οφείλει να είναι) μία διαρκής διαδικασία που παρακολουθεί και καταγράφει τα προσόντα και τις αδυναμίες του εργαζόμενου με σκοπό την βελτίωσή του ώστε, με την κατάλληλη εκπαίδευση, να καταστεί αυτός μακροπρόθεσμα αποτελεσματικότερος για την Υπηρεσία ή την Εταιρία. Αλλιώς μία αξιολόγηση απομονωμένη και διαβλητή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όπλο ενάντια σε υπαλλήλους που δεν είναι «ημέτεροι».
Προφανώς δεν είναι δυνατή μια μαζική έξοδος δημόσιων υπαλλήλων η οποία θα σηματοδοτήσει και κοινωνική κρίση. Είναι όμως εφικτή η αναδιανομή θέσεων ανάλογα με την καταλληλότητα και την προσφορά τους.
9. Τι θα λέγατε για την ιδέα της κλήρωσης για δημόσια αξιώματα;
Αν το να είναι οι πλέον άξιοι στα δημόσια αξιώματα μας εξασφαλίζει την καλύτερη λειτουργία των θεσμών, η κλήρωση δύσκολα θα το εξασφαλίσει αυτό. Η κλήρωση από την άλλη έχει το πλεονέκτημα ότι τα πρόσωπα που θα προκύψουν δεν θα έχουν επιλεγεί με κομματικά κριτήρια ή με σχέση ανταπόδοσης με το εκλογικό σώμα. Ίσως η βέλτιστη χρήση αυτής της δυνατότητας είναι μέσα από ένα μικτό σύστημα. Κάποιοι, η πλειοψηφία ίσως των προσώπων, να επιλέγονται μέσα από εκλογικές διαδικασίες και κάποιοι λιγότεροι, σαν δικλείδα ασφαλείας, να επιλέγονται δια μέσου κλήρωσης.
10. Μπορούμε να αλλάξουμε το πολίτευμα σε άμεση δημοκρατία;
Στην κλασική Αθήνα, στο μοντέλο που έχουμε πιο κοντά σε άμεση δημοκρατία, αυτό ήταν εφικτό λόγω των συγκεκριμένων πληθυσμιακών και εδαφικών περιορισμών της πόλης –κράτος. Οι δημοκρατίες, όπως αυτές συστήθηκαν στον 19ο και τον 20ο αιώνα δεν ήταν εφικτό να κυβερνηθούν με το μοντέλο της άμεσης δημοκρατίας πλέον διότι ήταν μη διαχειρίσιμο λόγω των μεγεθών. Όμως πλέον η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα να επανέλθουμε στο μοντέλο της άμεσης δημοκρατίας «συρρικνώνοντας» μεγέθη και αποστάσεις και καθιστώντας την καταμέτρηση άμεση και εύκολη. Η ηλεκτρονική ψηφοφορία, μοντέλο που χρησιμοποιείται από τη «δημιουργία, ξανά!» και τη «Δράση» κατά κόρον στις εσωτερικές διαδικασίες, δίνει τη δυνατότητα σε κάποιον εύκολα να συμμετέχει είτε βρίσκεται στην Αθήνα, είτε στο Καστελόριζο, είτε στο Σίδνει! Δεν υπάρχουν πια περιορισμοί στο γεωγραφικό χώρο και στον χρόνο που απαιτείται προς διεκπεραίωση. Άρα οφείλει το νομοθετικό πλαίσιο να ενσωματώσει τάχιστα τις δυνατότητες της τεχνολογίας καταρχήν στην τοπική αυτοδιοίκηση με δημοψηφίσματα. Όμως προσοχή, για να είναι αποτελεσματική η άμεση δημοκρατία δεν αρκεί η επιλογή του πολίτη αλλά και το πως τίθεται η ερώτηση. Τα θέματα που τίθενται προς ψήφιση πρέπει να είναι απλά, κατανοητά και μετρήσιμα, διότι δεν είναι όλοι οι ψηφοφόροι σε θέση να πραγματευθούν σύνθετες έννοιες. Τις πιο πολύπλοκες διαδικασίες οφείλουμε να τις θέσουμε ενώπιον των αιρετών αρχόντων που εκλέγονται για να κάνουν ακριβώς αυτό. Να διαβάζουν και να αξιολογούν με τη βοήθεια των ειδικών συμβούλων εκατοντάδες σελίδες από πολύπολα θέματα, υγείας, περιβάλλοντος, οικονομίας κλπ. Η γραμμή που θα τραβήξουμε θα κάνει τη διαφορά ανάμεσα σε μια επιτυχημένη άμεση δημοκρατία και σε μια οχλοκρατία έρμαιο των λαικιστών.
11.Κάποιες ιδέες για το μεταναστευτικό
Η μετανάστευση είναι παμπάλαια έννοια, η οποία παρέχει δυνατότητες εμπλουτισμού της οικονομίας με εργατικό δυναμικό, επιστημονικό προσωπικό, ιδέες κλπ. Άρα μια ελεγχόμενη μετανάστευση είναι καταρχήν επιθυμητή. Μια ανεξέλεγκτη μετανάστευση πέρα από τις δυνατότητες απορρόφησης της χώρας, κοινωνικής, πολιτισμικής και οικονομικής ενέχει κινδύνους κοινωνικής έκρηξης. Τηρώντας πάντα τις δεσμεύσεις της μια χώρα όσον αφορά τις διεθνείς συνθήκες για τους πρόσφυγες οφείλει να προστατεύσει τα σύνορά της από την παράνομη μετανάστευση σε συνεργασία με τις όμορες χώρες, να στήσει ένα αποτελεσματικό δίκτυο υποδοχής όπου θα διαχωρίζονται οι κατηγορίες των παράνομων μεταναστών και θα υπάρχει επαναπροώθηση όσων δεν πληρούν τα κριτήρια παραμονής στην Ελλάδα ή σε άλλη χώρα της ΕΕ.
Η Δημοκρατία είναι απαιτητικό πολίτευμα. Χρειάζεται συμμετοχικότητα για να λειτουργήσει. Δεν μπορείς να ψηφίσεις αλόγιστα, ή να αδιαφορήσεις και να περιμένεις να προκύψει κάτι καλό για τη ζωή σου.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δικαιοδοσία σε πολλούς τομείς της καθημερινής ζωής που αφορούν τις επιχειρήσεις και τους πολίτες. Λειτουργεί ως θεματοφύλακας της ειρήνης και των ανθρώπινων ελευθεριών και μας παρέχει τη δυνατότητα να διαμορφώσουμε τις υποδομές μας και το αναπτυξιακό μας σχέδιο ως κράτος μέλος. Είναι όμως και δικό μας οικοδόμημα, είναι και δική μας ευθύνη η βιωσιμότητα και εύρυθμη λειτουργία του. Είμαστε Έλληνες-Ευρωπαίοι-Πολίτες. Ας σκεφτούμε τι είδους απεσταλμένοι θα θέλαμε να μας εκπροσωπήσουν στην Ευρωβουλή προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις αυτές. Ας ψηφίσουμε με την καρδιά μας και την λογική.
Ας ρίξουμε ΓΕΦΥΡΕΣ στην Ευρώπη!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Συμμετείχε στην κατασκευή του πρώτου τραμ τύπου “Low Floor” της Βορείου Αμερικής, καθώς και στον σχεδιασμό, υλοποίηση και λειτουργία του μετρό και του τραμ της Αθήνας. Μιλάει
Συμμετείχε στις εθνικές εκλογές του Μαΐου 2012 ως υποψήφιος βουλευτής με τη «δημιουργία, ξανά!» και είναι μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου της.
Είναι υποψήφιος Ευρωβουλευτής στις εκλογές του Μαΐου 2014 με το συνδυασμό ΓΕΦΥΡΕΣ «δημιουργία, ξανά!» – «Δράση».
Επικοινωνία: e.konstas@dimiourgiaxana.gr Twitter: @Elias_Konstas
Ιστοσελίδα: www.facebook.com/KonstasEuroelections
Αρθρογραφία στο www.dimiourgiaxana.gr και στο www.politicaldoubts.com