Κοινοτισμός, τό ἔργο τοῦ Κωνσταντίνου Καραβίδα καί οἱ συγγενεῖς προσεγγίσεις

 

Συγγραφέας: Μελέτης Η. Μελετόπουλος

Σελ. 488

Έτος Έκδοσης: 2013

Τιμή: 23 ευρώ

Εναλλακτικές Εκδόσεις / Δοκίμιο 19

μελέτη ατή (πού γκρίθηκε μέ ριστα ς διδακτορική διατριβή πό τήν Φιλοσοφική Σχολή το Πανεπιστημίου θηνν) χει ς ντικείμενο να πρωτότυπο, ρηξικέλευθο νεοελληνικό δεολογικό κίνημα, τόν Κοινοτισμό. Ο κοινοτικές δέες, πού βρίσκονται σήμερα στήν πρώτη γραμμή τς πικαιρότητας στίς ΗΠΑ, χάρις στό ργο το. τζιόνι, στήν λλάδα εχαν δη μφανισθεπό τίς ρχές το περασμένου αἰῶνα. Τό νεοελληνικό κοινοτικό ρεμα δεν κφράζεται κυρίως πό τέσσερις στοχαστές: τόν ωνα Δραγούμη, πού πρτος προέβαλε τίς κοινότητες ς κύτταρα τς κοινωνικς καί πολιτικς ζως τοθνους, τόν Κωνσταντνο Καραβίδα, πού παρουσίασε λοκληρωμένη κοινοτική κοσμοθεωρία, τόν Ντνο Μαλλοχο, πού ξέδωσε στόν Μεσοπόλεμο τό ριζοσπαστικό περιοδικό «Κοινότης» καί τόν Δημοσθένη Δανιηλίδη, πού δικαίωσε στορικά τίς κοινότητες μέ τό κοινωνιολογικό του ργο. Ο στοχαστές ατοί δέν συγκροτον σχολή μέ τήν στενή ννοια τορου, λόγω τς σχυρς διοτυπίας τους. λλά oλληλεπιδράσεις μεταξύ τους ταν σχυρές, σέ προσωπικό καί σέ δεολογικό πίπεδο, πως καί οκλεκτικές συγγένειες. συγγραφέας μελετ καί ναλύει πομένως τήν σωτερική δομή ατο το ρεύματος δεν, τήν θέση του στόν κόσμο τς νεοελληνικς διανόησης, τίς πολιτικές κφράσεις καί συμμαχίες του, τίς ποικίλες βραχυπρόθεσμες καί μακροπρόθεσμες πιδράσεις του.


πίσης ξετάζονται ο διαστρεβλώσεις πού πέστησαν οδέες ατές, λόγω δεολογικν καί προσωπικν κινήτρων. κτός πό τήν συστηματική ποδελτίωση καί ταξινόμηση τοργου τν λλήνων κοινοτιστν καί τήν ξιοποίηση γνωστου μέχρι σήμερα πρωτογενος λικο, ναγνώστης θά βρε στήν μελέτη ατή μία πλήρη, πρωτότυπη βιογραφία το Κ. Καραβίδα, πού ποδεικνύει τήν συνέπεια μεταξύ τν δεν του καί το βίου του. Τήν γνωστη προσωπικότητα το Ντίνου Μαλούχου, πού ξεκίνησε ς μαρξιστής φοιτητής γεωπονικς στήν ταλία, προσηλυτίσθηκε στόν κοινοτισμό πό τόν Καραβίδα, μεταφέροντας μως στήν κοινοτική σκέψη σημαντικά στοιχεα το μαρξισμο, γιά νά πεθάνει νεώτατος στά τριανταένα του χρόνια. Τήν βιωματική σχέση το Δ. Δανιηλίδη μέ τόν κοινοτισμό, φοφετηρία τς πολυκύμαντης ζως του ταν oλληνικές κοινότητες τς Καππαδοκίας. Τήν προσπάθεια το Δραγούμη νά φαρμόσει τίς κοινοτικές του ντιλήψεις στήν Μακεδονία του Μακεδονικογώνα καί στήν Κωνσταντινούπολη τς νεοτουρκικς πανάστασης. τήν διαμόρφωση πό τους κοινοτιστές πρωτότυπων μεθοδολογικν καί ννοιολογικν ργαλείων γιά τήν ρθή προσέγγιση τς νεοελληνικς πραγματικότητας. μία ξαιρετικά πρωτότυπη καί ριζοσπαστική κριτική τς νεοελληνικς πολιτικς καί πνευματικς ζως.Τέλος, μία νδιαφέρουσα σύγκριση το νεοελληνικο κοινοτισμο μέ ντίστοιχα ερωπαϊκά καί μερικανικά ρεύματα δεν, που πισημαίνεται διαιτερότητα το νεοελληνικο μοντέλου, πού φείλεται στήν πίδραση τοδεώδους τορχαιοελληνικοστεως καθώς καί στήν πουσία βιομηχανικο μετασχηματισμο δυτικο τύπου πό τήν λληνική κοινωνική ξέλιξη.