Εκτροχιασμός του δημόσιου και επιστημονικού λόγου και η ανάγκη για πολιτικό ορθολογισμό

Παναγιώτης  Ήφαιστος

Μερικές μόνο εβδομάδες πριν τις προεδρικές εκλογές της Κύπρου πολλά λέγονται εκτός κάθε μέτρου και λογικής. Πέραν του συμβολικά πολύ σημαντικού ταξιδιού του Αντώνη Σαμαρά στην Λευκωσία, κατά τα άλλα η Αθήνα υπνώττει παραβλέποντας ότι ειδικά αυτές οι προεδρικές είναι προσδιοριστικές όχι μόνο για την πορεία της Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά και του νεοελληνικού κράτους. Επειδή «η Κύπρος δεν είναι μακριά» όπως κάποιες επικίνδυνες και ακραία ζημιογόνες θεωρήσεις επέβαλαν επί δεκαετίες, όλοι οι Έλληνες έχουν συμφέρον και ενδιαφέρον οι κυπριακές προεδρικές εκλογές να δημιουργήσουν μια νέα αφετηρία.

Η δημιουργία μιας νέας αφετηρίας εξαρτάται από το κατά πόσο η ελληνική πλευρά θα σταματήσει να συζητά –όπως αντί-παραγωγικά και αδιέξοδα πράττει μετά το 1977– τη νομιμοποίηση των τετελεσμένων. Νέα αφετηρία σημαίνει κάθετη απόρριψη της διζωνικής παράκρουσης –ούτε υπήρξε ποτέ και ούτε θα υπάρξει τέτοια ρατσιστική δομή πολιτείας– και ασυμβίβαστη και ακλόνητη αξίωση εφαρμογής της διεθνούς και ευρωπαϊκής νομιμότητας.

Μόνο ο ανεξάρτητος υποψήφιος Γιώργος Λιλλήκας τοποθετείται προγραμματικά πολιτικά ορθολογιστικά με το να απορρίπτει τη διζωνική και με το να αξιώνει αμετάθετα την εφαρμογή της διεθνούς νομιμότητας. Οι εκλογές αυτές δεν είναι εκλογές όπως άλλες: Πολιτικός ορθολογισμός σημαίνει ότι οι δύο άλλοι Ανανικά βεβαρημένοι κομματικοί υποψήφιοι καλό θα ήταν να αποσυρθούν και να στηρίξουν τον Γιώργο Λιλλήκα. Πολιτικός ορθολογισμός σημαίνει, ακόμη, ότι η κυπριακή κοινωνία αφού δεν αποσύρονται θα απορρίψει με την ψήφο των πολιτών της αυτούς που συνηγόρησαν με τον Ανανικό φασισμό, που συνέπραξαν στην εχθρική επιχείρηση επιβολής ενός εξοντωτικού ανελεύθερου και αντιδημοκρατικού καθεστώτος και που γι’ αυτό αυτό-καταδικάστηκαν ως πολιτικά επικίνδυνοι για την εθνική ανεξαρτησία και την ελευθερία της Κύπρου.

Όπως συνήθως συμβαίνει στην ελληνική ιστορία –πριν την πτώση της Κωνσταντινούπολης, πριν και μετά το 1897, πριν και μετά το 1922, πριν και μετά τον μεταπολεμικό εμφύλιο πόλεμο,  πριν και μετά την Χούντα, πριν και μετά το εγκληματικό πραξικόπημα του 1974– ο κυπριακός προεκλογικός αγώνας θυμίζει θέατρο του παραλόγου. Ένα θίασο όπου πρωταγωνιστεί και κυριαρχεί η παράκρουση και ο ανορθολογισμός. Τα επιχειρήματα, πλέον, χάνουν τη σημασία τους. Το περιεχόμενό τους είναι διαφορετικό αλλά μορφικά παραμένει το ίδιο όπως σε κάθε μια από τις εποχές που αναφέραμε μόλις. Ο καθείς λέει ό,τι θέλει και όπως θέλει. Τα αυθαίρετα άλματα συλλογισμών είναι γιγαντιαία. Ιδιωτεία, ιδιοτέλεια, γνώμες και ασυναρτησία κυριαρχούν. Επιστρατεύονται επικοινωνιακά τεχνάσματα πίσω από τα οποία κανείς δεν ξέρει τι κρύβεται!! και ποιος και ποιοι σκοποί εξυπηρετούνται. Τα ζήσαμε αυτά και πρόσφατα: Την αθλιότητα της ανθελληνικής και αντί-κυπριακής εκστρατείας επιβολής του θανατηφόρου σχεδίου Αναν. Χαρακτηριστικά, για παράδειγμα, πολλοί παρακάμπτουν με ελαφρά πηδηματάκια το φασιστικό σχέδιο Αναν, το γεγονός ότι αμετανόητοι επιζητούν το πηδάλιο της Προεδρίας και το γεγονός ότι καμιά σχέση δεν έχουν οι παρωχημένες ιδεολογικές ή κομματικές ονοματολογίες ή οι τεχνητές εκλεκτικές συγγένειες οποιουδήποτε Ανανικού υποψήφιου με τους ήρωες του απελευθερωτικού αγώνα. Ανίερα, εν τούτοις, κάποιοι επικαλούνται ακόμη και τους τελευταίους.

Το εκκρεμές των κυπριακών προεδρικών εκλογών ήδη κινείται μεταξύ του ενός πόλου όπου βρίσκεται ο μαζικός πολιτικός ανορθολογισμός των δύο κομματικών υποψηφίων και των ποικιλόχρωμων φανατικών οπαδών του και του άλλου πόλου όπου βρίσκονται οι ορθολογιστικές πολιτικές θέσεις του Γιώργου Λιλλήκα. Σε αυτό τον άλλο πόλο ήδη πολλοί συσπειρώνονται δίνοντας αγώνα για τα αυτονόητα χωρίς μέσα, χωρίς πόρους και προς τιμή τους χωρίς έξωθεν «ενισχύσεις». Γύρω από τον ανεξάρτητο Γιώργο Λιλλήκα συγκροτήθηκαν ελπιδοφόρες θέσεις πολιτικά ορθολογιστικές και για πρώτη φορά μετά το 1974 πολλά υποσχόμενες. Μόνο ο κακός εαυτός μας μπορεί να επιλέξει υποψήφιο που φανατικά υποστήριξε το σχέδιο Αναν και ούτε καν μετανόησε και ούτε καν ζήτησε ένα απλό και ταπεινό συγνώμη. Μόνο πολιτικά τυφλοί –και πάντοτε ο Ελληνισμός διέθετε πολλούς πολιτικά τυφλούς, ιδίως «ηγέτες», όπως και το αντίστροφο– δεν βλέπουν ότι το σχέδιο Αναν τερμάτιζε την ιστορική παρουσία των Ελλήνων στην Ανατολική Μεσόγειο και καθιστούσε την Μεγαλόνησο ξανά αποικία της Βρετανίας και της Τουρκίας. Θα εκλέξουμε τους εγχώριους δράστες; Μήπως πάσχουμε από σύνδρομα αυτοκτονίας;

Μόνο αυτοκτονικά σύνδρομα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια αλλόκοτη απόφαση αυτοχειριασμού με το να επικυρώσει τον Ανανικό φασισμό. Οι θέσεις του Γιώργου Λιλλήκα είναι πολλά υποσχόμενες γιατί δημιουργούν τις προϋποθέσεις ορθολογιστικής διπλωματικής και διαπραγματευτικής στρατηγικής διεξόδου και γιατί ακόμη και αν δεν επιτύχουν βραχυχρόνια δεν θα επιτρέψουν τον αυτοχειριασμό των ελλήνων της Κύπρου. Η Κυπριακή Δημοκρατία θα συνεχίσει. Το αντίθετο ισχύει για τους άλλους δύο υποψηφίους. Λογικά είτε οι κύπριοι πολίτες θα πρέπει να εκλέξουν με συντριπτική πλειοψηφία τον ανεξάρτητο και αντί-Ανανικό Γιώργο Λιλλήκα είτε ακόμη πιο λογικά φρόνιμα και ταπεινά οι άλλοι δύο μετανοημένοι να παραιτηθούν αυτοβούλως και να πάνε σπίτι τους. Δεν πληρούν τις προϋποθέσεις να είναι αρχηγοί ενός κράτους, όταν συνηγόρησαν με τους εχθρούς μας να καταργήσουν αυτό το κράτος.

Ο προεκλογικός αγώνας στην Κύπρο, πάντως, ξαναπέφτει στο βάραθρο των παρακρούσεων της περιόδου 1970-74 και της περιόδου 2003-4. Για παράδειγμα, με πρωτόγνωρες, μονοσήμαντες και γραμμικές ιστορικές αποφάνσεις περί ενός δήθεν υποθετικού λάθους για το σχέδιο Άτσεσον το 1963-4 εκτοξεύονται αφορισμοί, γίνεται δίκη προθέσεων κατά παντός μη πολιτικοκομματικού και ιδεολογικού φίλου και αλματωδώς εκλογικεύεται το σχέδιο Αναν μονοδιάστατα για να βολέψει την κατάληψη της εξουσίας από τον φανατικότερο ίσως σύμμαχο της Ανανικής παράδοσης της Κύπρου στις νέο-Οθωμανικές αγκάλες.

Εδώ λοιπόν, όσο πιο σύντομα μπορώ, θα προσδιορίσω τον εξ αντικειμένου μόνο άξονα συζητήσεων στο εσωτερικό ενός βιώσιμου κράτους. Δεν μπορεί να είναι άλλος παρά μόνο ο κοσμοθεωρητικός και πολιτικός άξονας που δημιουργούν οι έννοιες της εθνικής ανεξαρτησίας, της δημοκρατίας και της ελευθερίας. Θα αναφερθώ συνοπτικά, επίσης, στην διάκριση μεταξύ ιστορικής αφήγησης και ανεκδοτολογίας ή λογοτεχνίας και για να φωτίσω καλύτερα το επιχείρημα θα κάνω μερικές νύξεις για το περιβόητο σχέδιο Άτσεσον. Στοιχειώδεις αναφορές, κατά τα άλλα, οι οποίες εν τούτοις αναιρούν την υπερβολική τουλάχιστον μαζική δίκη προθέσεων κατά παντός μη αρεστού κομματικού ή ιδεολογικού φίλου. Αν μη τι άλλο, τα λογοτεχνικά έργα, οι φιλολογικές συζητήσεις θα μπορούσαν ενίοτε να απορρέουν από ευγενείς και αγαθές προθέσεις και να θέλουν να εξυπηρετήσουν καλούς σκοπούς, πλην καλό θα ήταν να διακρίνονται από την ιστορική ανάλυση που σωστά νοούμενη ποτέ δεν διεκδικεί την μια και μοναδική αλήθεια.

Η σίγουρη διυποκειμενική αλήθεια που υπάρχει είναι ότι, μετά το 1960 το κομματικό σύστημα –παρόμοια με την Ελλάδα– παρά τα φρικτά εγκλήματα δεν ανασυγκροτήθηκε και δεν ανανεώθηκε. Επιμένει να παραμείνει καβαλάρης της εξουσίας συνεχίζοντας την ίδια όπως και στο παρελθόν διχαστική και διαιρετική τροχιά. Οι διαφορές μεταξύ του ενός (ανεξάρτητου) υποψηφίου και των δύο αμετανόητων Ανανικών υποψηφίων είναι η διαφορά μεταξύ γης και ουρανού. Ο εγκλωβισμός στη διζωνική παράκρουση από την οποία μόνο ο Γιώργος Λιλλήκας δεσμεύεται να προσπαθήσει να μας αποκολλήσει είναι φυλάκισή μας στο κακό παρελθόν μας. Αν δεν αποκολλήσουμε από το τέλμα που μας έριξαν τα κόμματα στο παρελθόν η διζωνική παράκρουση θα αποτελέσει το τελικό και τελεσίδικο πλήγμα κατά του κυπριακού ελληνισμού και κατ’ επέκταση κατά των υπόλοιπων Ελλήνων.

Ο εγκλωβισμός πολλών κυπρίων πατριωτών στις δαγκάνες της καπηλείας της ενώσεως από ένα σύστημα που τελικά στήριξε την Ανανική κατάργηση της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της εθνικής ανεξαρτησίας, συνιστά αυτόβουλη πολιτική ακύρωση. Οι Κύπριοι έχουν την ευκαιρία να αποφασίσουν είτε να δημιουργήσουν μια νέα πολλά υποσχόμενη αφετηρία είτε να αυτοχειριαστούν εκλέγοντας επικεφαλής αμετανόητους Ανανικούς. Δική τους η απόφαση για αυτοχειριασμό και ευθανασία ή για νέα ελπιδοφόρα αφετηρία.

 www.ifestosedu.gr