Οι μακροοικονομικές προβλέψεις

Στην ίδια την υπόθεση για επιτάχυνση του ρυθμού αύξησης των επενδύσεων 3,9 – 6% (σε σύγκριση με πρόβλεψη 2,5% για το 2013), βρίσκονται οι κίνδυνοι του βασικού σεναρίου, αναγνωρίζει το υπουργείο. Οι πιθανότητες όπου η οικονομική ανάπτυξη θα είναι χαμηλότερη από την αναμενόμενη εκτίμηση, είναι περισσότερες από τις πιθανότητες για μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης.

Οι επενδύσεις όμως, μπορεί να επιταχύνουν την οικονομία, τουλάχιστον κατά το επόμενο έτος, για τεχνικούς λόγους. Η πτώση των επενδύσεων, φέτος, οφείλονταν και πάλι σε τεχνικούς λόγους, εξηγεί το υπουργείο. Η «Gazprom», η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 10% του συνόλου των επενδύσεων κεφαλαίου στην οικονομία, έχει ολοκληρώσει την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου «Nord Stream» και μείωσε το επενδυτικό της πρόγραμμα σχεδόν κατά το ένα τρίτο. Το Κράτος, στο πλαίσιο του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ), έχει επίσης ολοκληρώσει μια σειρά από megaprojects. Έτσι, οι δημόσιες επενδύσεις μειώθηκαν κατά 20% σε πραγματικούς όρους. Το επόμενο έτος δεν θα υπάρξει μια τέτοια μείωση και το «φαινόμενο βάσης», που έχει για φέτος αρνητικό αντίκτυπο στο ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας, την επόμενη χρονιά θα παίξει ένα θετικό ρόλο. Σε αυτό το «φαινόμενο», οφείλεται η αύξηση του ΑΕΠ κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2013, που έφτασε στο 2,2%, έναντι του 1,4% που είχαμε στο πρώτο εξάμηνο.

Οι ιδιωτικές επενδύσεις

Η αύξηση όμως των ιδιωτικών επενδύσεων, επιβραδύνεται. Από το 11% το 2013, προβλέπεται ότι πέσει στο 5% το 2014. Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Οικονομικής Ανάπτυξης αναμένει τη συμμετοχή στις επενδύσεις από έργα που χρησιμοποιούν πόρους από Εθνικό Ταμείο Πρόνοιας, όπως είναι η κατασκευή δρόμων. «Οι υποδομές, θα αυξήσουν το ρυθμό της ανάπτυξης και το κράτος θα πρέπει να συμμετέχει ενεργά σε αυτά τα έργα», εξήγησε ο τμηματάρχης του υπουργείου Οικονομικής Ανάπτυξης, Ολέγκ Ζάσοφ. Είναι αλήθεια ότι αυτή η προσπάθεια δυσκολεύεται από τους περιορισμούς του προϋπολογισμού και έτσι, πρακτικά, υπάρχουν μόνο οι πόροι από τα ταμεία του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.

Πιο εύκολα δάνεια

Η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής της Κεντρικής Τράπεζας, θα διατηρήσει ένα υψηλό ρυθμό ανάπτυξης των καταναλωτικών δανείων τουλάχιστον 20% ετησίως, αντισταθμίζοντας την επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης του πραγματικού εισοδήματος. Πριν από ένα μήνα, ο παραπάνω δείκτης προβλεπόταν ότι για την περίοδο 2014-2016 θα είναι είτε λίγο πάνω ή στο επίπεδο του 2013. Η επιβράδυνση, οφείλεται κυρίως στη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που ξεκινά το 2015. Στη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση, προβλεπόταν αυξημένες πληρωμές για συντάξεις σε εργαζόμενους με πάνω από 30 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας για τις γυναίκες και 35 έτη για τους άνδρες. Το μέτρο αυτό τελικά αποσύρθηκε. Σύμφωνα με το Ταμείο Συντάξεων, σήμερα υπάρχουν πάνω από είκοσι εκατομμύρια συνταξιούχοι, περίπου οι μισοί του συνόλου, που πληρούν το παραπάνω κριτήριο. Η πτωτική πρόβλεψη – αναθεώρηση του μεγέθους της μέσης σύνταξης για το 2015, στηρίχθηκε στις απαισιόδοξες εκτιμήσεις του ρυθμού αύξησης του πραγματικού εισοδήματος, που θα μειωθεί κατά περίπου 10%, από το 3,3 στο 3%. Η μέση ετήσια ονομαστική αύξηση των συντάξεων για την περίοδο 2014 – 2016 θα είναι 7,5%, αντί του αρχικά εκτιμώμενου 10%.

Στην κατανάλωση, τα εγχώρια προϊόντα θα αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας, προβλέπει το υπουργείο Οικονομικής Ανάπτυξης. Σε αυτό, θα συμβάλλει τόσο η αποδυνάμωση του Ρουβλίου, όσο και οι προσπάθειες των επιχειρήσεων να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους.

Αύξηση δημόσιου χρέους

Οι αιτίες της επιβράδυνσης στη Ρωσία δεν είναι «κυκλικές», αλλά δομικές και στα επόμενα 5-10 χρόνια, η αύξηση του ΑΕΠ είναι μάλλον απίθανο να είναι υψηλότερη από το 2%, λέει ο Ιβάν Τσακάροφ της επενδυτικής τράπεζας «Renaissance Capital». Προκειμένου να αυξηθεί ο ρυθμός ανάπτυξης, υπάρχουν δύο επιλογές. Η πρώτη, είναι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Τα σημάδια όμως δείχνουν, ότι η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει σε αυτή την επιλογή, λέει ο ο Τσακάροφ. Οι ιδιωτικοποιήσεις οδεύουν σε αναβολή και η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, προχωρά με ρυθμούς χελώνας. Έτσι, παραμένει η δεύτερη επιλογή: Η αύξηση του δημόσιου χρέους.  Η αύξηση του εξωτερικού χρέους από το σημερινό επίπεδο του 3% στο 35% του ΑΕΠ (ποσοστό που είναι μόνο το μισό του επιπέδου της Ινδίας ή της Βραζιλίας και πέντε φορές λιγότερο του ελληνικού δημόσιου χρέους) σημειώνει ο Τσακάροφ, θα φέρει, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της «Renaissance Capital», περίπου 1,2 τρισεκατομμύρια δολάρια επενδύσεων στη ρωσική οικονομία.

«Χωρίς την εφαρμογή του προγράμματος μεταρρυθμίσεων, η αύξηση του δημόσιου χρέους με εξωτερικό δανεισμό, είναι το μόνο δυνατό σενάριο για την κυβέρνηση που θα μπορεί να αποβεί θετικό για την οικονομία», δήλωσε ο Τσακάροφ στο forum της Fitch. Πραγματικά χρήματα στην οικονομία θα χρειαστούν σε κάθε περίπτωση. Σε μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό, μπροστά μας βρίσκονται οι εκλογές για την Κρατική Δούμα και οι επόμενες προεδρικές εκλογές, συνεπώς, συνεχίζει ο εμπειρογνώμονας: «Σε κάθε περίπτωση θα χρειαστεί (η κυβέρνηση) να προβεί σε νέες δαπάνες».

Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση:www.vedomosti.ru/

http://rbth.gr/business/2013/10/09/megala_erga_kai_ftino_xrima_proypothesi_anaptyksi_gia_ti_rosiki_oiko_25577.html