Μπύρα : Το πανόραμα της ελληνικής αγοράς ζύθου

Μπύρα : Το πανόραμα της ελληνικής αγοράς ζύθου το 2012, με όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ελληνικής μπύρας καθώς και την πορεία των εισαγωγών & των εξαγωγών μπύρας.

 

Το τοπίο της Ελληνικής αγοράς ζύθου συνέχισε και το έτος 2012 να διαφοροποιείται σταθερά από την εικόνα που παρουσίαζε τις τελευταίες δεκαετίες. Η οικονομική κρίση επηρεάζει αρνητικά την τεράστια κατανάλωση στην «κρύα αγορά» της μαζικής εστίασης, αλλά κερδίζει συνεχώς έδαφος στην «ζεστή αγορά» (Σούπερ Μάρκετ) υποκαθιστώντας ακριβότερα ποτά που φορολογήθηκαν υπέρμετρα με αποτέλεσμα να καταστούν απρόσιτα για μεγάλη μερίδα καταναλωτών. 

Η κατά κεφαλή κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα υπολογίζεται για το 2012 σε 30 περίπου λίτρα  (έναντι 37 λίτρων το 2010) αφού η συνολική κατανάλωση υποχώρησε μέσα στο 2012 κατά 8% περίπου σύμφωνα τον σχετικό δείκτη παραγωγής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Αν το έτος 2011 η συνολική αγορά είχε εκτιμηθεί σε 3.650.000 εκατόλιτρα (από 4.150.000 εκατόλιτρα το 2010), το 2012 η συνολική αγορά υπεχώρησε σε 3.400.000 εκατόλιτρα περίπου.  

Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα ο «πλουραλισμός» εισαγόμενου ζύθου από κάθε πιθανή και απίθανη γωνιά του πλανήτη υποκαθίσταται σταδιακά, αργά αλλά σταθερά, από ολοένα και περισσότερες προτάσεις μπύρας Ελληνικής παραγωγής σε ένα εκπληκτικό επίπεδο ποικιλίας και ποιότητας που καλύπτει κάθε σπιθαμή πιθανών επιλογών σε πολλούς και διαφορετικούς τύπους ζύθου. Οι πωλήσεις όλων των εισαγόμενων σημάτων μπύρας (επώνυμων ή ιδιωτικής ετικέτας) εκτιμάται ότι συνέχισαν να υποχωρούν και το 2012, μετά την μεγάλη «βουτιά» του 2011, αλλά παραμένουν ακόμα σε ακατανόητα υψηλά επίπεδα.

Αντίθετα οι ελληνικές εξαγωγές ζύθου αυξάνονται σημαντικά αν και δεν μπορούν να καλύψουν το χάσμα της υψηλής αξίας εισαγόμενης μπύρας με την χαμηλή αξία των αντίστοιχων ελληνικών εξαγωγών. Βλέπετε είμαστε «κακομαθημένοι» και χρυσοπληρώνουμε κάθε απίθανη μπύρα που μας σερβίρουν από τα πιο μακρινά μέρη του κόσμου, χωρίς να μπαίνουμε στον κόπο να επιμένουμε σχολαστικά σε μια Ελληνική μπύρα που τις περισσότερες φορές είναι και καλύτερη και φθηνότερη!

Σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής το ποσοστό μείωσης του δείκτη παραγωγής στην χώρα μας ήταν -7,7% για το ενδεκάμηνο του 2012 (ο Δεκέμβριος δεν επηρεάζει σημαντικά την γενική εικόνα), ενώ η αξία των εισαγωγών μπύρας από ολόκληρο τον κόσμο εξακολουθεί να είναι υπερδιπλάσια από την αξία των εξαγωγών μπύρας, όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής:

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΙΣΑΓΩΓΩΝ ΚΑΙ ΕΞΑΓΩΓΩΝ ΜΠΥΡΑΣ

 

Αξία* εισαγωγών

Λίτρα

εισαγωγών

Αξία εξαγωγών

Λίτρα εξαγωγών

Έτος 2011

50.739.570

75.119.734

19.730.029

31.523.532

1/1-31/11/2012

41.788.623

67.458.701

18.761.104

38.627.735

*Οι αξίες σε Ευρώ – Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης – Στοιχεία: Προσωρινά, Φεβρουάριος 2012 ΕΛΣΤΑΤ

 

Εξ άλλου, η αγορά ζύθου παρουσιάζει αξιόλογη «αναδιανομή» μεριδίων μέσα στην Ελλάδα, αφού τόσο η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» (Μπύρα Φιξ) ή η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης» (Μπύρα Βεργίνα) όσο και η «Μύθος» (Ομίλου Calsberg) εκτιμάται ότι συνέχισαν να κερδίζουν έδαφος ή να διατηρούν την θέση τους παρά την γενική υποχώρηση της αγοράς και το 2012, παράλληλα με την ενίσχυση περιφερειακών, «μικρών» ζυθοποιείων που εδραιώνονται ή μεγαλώνουν σταθερά (Ρόδος, Κέρκυρα, Άργος, Σαντορίνη, Εύβοια, Κρήτη, Καλαμάτα).

Παράλληλα οι εξαγωγές Ελληνικού ζύθου σε λίτρα αυξήθηκαν το 2012 όχι μόνο για τους γενικότερους λόγους που συντέλεσαν στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών συνολικά αλλά και για ειδικούς λόγους που σχετίζονται με την ολοένα και μεγαλύτερη εξαγωγική δραστηριότητα της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» που στοχεύει στον διπλασιασμό του ποσοστού των εξαγωγών της, επί της συνολικής της παραγωγής μέσα στο 2013, ώστε να φθάσει στο 20%.

Ας εξετάσουμε όμως αναλυτικά, στο κατώφλι του έτους 2013, την πορεία της ελληνικής αγοράς ζύθου με όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή Ελληνικού ζύθου, με τα όλα τα προϊόντα που προσφέρονται όχι μόνο στον Έλληνα καταναλωτή αλλά και στα εκατομμύρια των ξένων επισκεπτών της χώρας μας οι οποίοι δεν έρχονται μόνο για να απολαύσουν τον πολιτισμό, τις υπέροχες παραλίες ή την  απαράμιλλη φυσική ομορφιά που απλόχερα χαρίζει η Ελλάδα σε κάθε γωνιά, αλλά και τον πλούτο των προϊόντων της.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_LOGO_ATHENIANb.jpg

 

(1)  ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Η «Αθηναική Ζυθοποιία» συμπληρώνει φέτος μισό αιώνα παρουσίας στην Ελλάδα (ιδρύθηκε το 1963) και λειτουργεί τέσσερις συνολικά παραγωγικές μονάδες (τρείς μονάδες παραγωγής ζύθου και μια μονάδα για την παραγωγή του φυσικού μεταλλικού νερού ΙΟΛΗ). Η «Αθηναική Ζυθοποιία» αποτελεί μέλος του Ομίλου Heineken N.V. ο οποίος το 2011 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 17,1 δις Ευρώ με 140 ζυθοποιία σε 71 χώρες του κόσμου διαθέτοντας 200 διαφορετικά σήματα.

Το 2013 βρίσκει, όπως άλλωστε και τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες, την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σαν τον αναμφισβήτητο ηγέτη της ελληνικής αγοράς μπύρας. Παρ΄ όλα αυτά, η αναδιανομή των μεριδίων που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στην Ελληνική αγορά προς όφελος των ανταγωνιστών της (νέων, παλαιών ακόμα και μικρών ζυθοποιείων) οδήγησε την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σε εντονότερο εξαγωγικό προσανατολισμό προκειμένου να κρατήσει ολόκληρο το παραγωγικό της δυναμικό στην χώρα μας καθώς και το εξαιρετικό επίπεδο του κοινωνικού της προσώπου (Σχετικό είναι το άρθρο μας 24ης Απριλίου 2012). Έτσι, το 2012 η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σε συνεργασία με την μητρική της, ανέλαβε την εμφιάλωση μέρους των υποχρεώσεων του Ομίλου Heineken στις αραβικές χώρες  ενώ παράλληλα διεύρυνε τις ήδη αξιόλογες εξαγωγικές της επιδόσεις με στόχο το 2013 να καλύψουν το 20% της συνολικής παραγωγής! Η σημαντική αύξηση των εξαγωγών του Ομίλου Heineken στις αραβικές χώρες (+12% το 2011, 2,2 δις Ευρώ κύκλος εργασιών) διευκολύνει την στρατηγική αυτή που «συμπληρώνεται» με τις εξαγωγές ελληνικών σημάτων (ΑΛΦΑ, Zorbas, Marathon, Athenian).

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_athenianbrewry.jpg

 

Σήμερα, η  «Αθηναική Ζυθοποιία», προσφέρει στην Ελληνική αγορά πλήθος ετικετών ζύθου από τις οποίες στην Ελλάδα παράγονται τα σήματα Amstel, Heineken, ΑΛΦΑ, Fischer, Buckler, BIOΣ 5 καθώς και όλα τα σήματα εξαγωγής,ενώ εισάγονται από το εξωτερικό πολλά ακόμα (Sol, McFarland, Erdinger, Duvel, Chimay κ.α). Εκτιμάται ότι το έτος 2012 η εγχώρια (πλην εξαγωγών) παραγωγή της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» υπεχώρησε σαν συνέπεια της (γενικής) συρρίκνωσης της Ελληνικής αγοράς με την παράλληλη σταθεροποίηση ή την βελτίωση της θέσης των ανταγωνιστών της.

Η οικονομική πορεία της «Αθηναικής Ζυθοποιίας» την περίοδο 2007-2011 (τα οικονομικά στοιχεία του 2012 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:

ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ (AΡMAE 7727/01ΔΤ/Β/86/29)  

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη 

Καθαρά κέρδη προ φόρων  

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

435.264.067

109.740.144

78.236.132

156.346.990

2008

460.847.879

112.751.405

83.716.590

162.603.801

2009

448.320.418

102.467.248

64.861.632

164.561.816

2010

440.794.375

78.076.057*

29.791.715*

167.449.934*

2011

389.331.938

60.964.761

48.613.685

154.642.926

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης   *=Αναπροσαρμοσμένα ποσά.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_RESIZED_MYTHOS.jpg

 

(2) ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Η ιστορία της Μύθος Ζυθοποιία ξεκίνησε το 1968 με την ίδρυση της Ζυθοποιίας  Henninger Hellas ΑΕ στην Θεσσαλονίκη η οποία το 1992 εξαγοράστηκε από τον Όμιλο Μπουτάρη και μετονομάστηκε σε Ζυθοποιία Βορείου Ελλάδος ΑΕ. Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Μπουτάρη Κωνσταντίνος Μπουτάρης κυκλοφόρησε το 1997 την μπύρα Mythos που γνώρισε αμέσως μεγάλη επιτυχία. Πέντε χρόνια αργότερα (2002) η Ζυθοποιία Βορείου Ελλάδος ΑΕ που μετονομάστηκε σε «Μύθος Ζυθοποιία» εξαγοράστηκε από την Βρετανική Scottish & Newcastle η οποία με την σειρά της (2008) εντάχτηκε στον Όμιλο Carlsberg – τον τέταρτο μεγαλύτερο Όμιλο ζυθοποιίας στον κόσμο, με καθαρά έσοδα της τάξεως των 8,6 δις Ευρώ (2011), τα προϊόντα του οποίου πωλούνται σε περισσότερες από 150 αγορές του κόσμου.

Σήμερα η Μύθος Ζυθοποιία διατηρεί στην Θεσσαλονίκη εγκαταστάσεις παραγωγής καθώς και κέντρα διανομής σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη, κατέχοντας την δεύτερη θέση της Ελληνικής αγοράς με μερίδιο το οποίο η μητρική της εταιρία υπολογίζει σε 14,9% για το 2011 (το 2012 εκτιμάται ότι αυξήθηκε).

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_Mythos_bottle.jpg

 

Η Μύθος Ζυθοποιία παράγει στην Ελλάδα την μπύρα Mythos, τις μπύρες Kaiser, Kaiser Blondeτην οποία 3.000 καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα της TNSICAP επέλεξαν ως το Προϊόν της Χρονιάς 2013  (το πιο καινοτόμο προϊόν στην κατηγορία μπύρας), Kaiser DoubleMalt και Henninger. Η Μύθος Ζυθοποιία διανέμει επίσης στην ελληνική αγορά πλήθος εισαγόμενων ζύθων (Carlsberg, Corona Extra, Kronenbourg 1664, Grimbergen, Shneider Weisse,Guinness & Kilkenny της Diageo, τους μηλίτες (οίνοι από μήλα) Magners και Somersby).  Απασχολεί 300 περίπου εργαζόμενους και εξάγει την ελληνική μπύρα Mythos, βραβευμένη κατ΄ επανάληψη σε διεθνείς διαγωνισμούς, σε περισσότερες από 40 χώρες του κόσμου.

Εκτιμάται ότι το έτος 2012 η συνολική παραγωγή της Μύθος Ζυθοποιία έφθασε τις 600.000 εκατόλιτρα ενώ η (εξαιρετική) οικονομική της πορεία την πενταετία 2007-2011 (τα οικονομικά στοιχεία του 2012 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:

ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ  (ΑΡΜΑΕ 1220/62/Β/86/1480)

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη 

Καθαρά κέρδη προ φόρων  

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

52.496.630

30.736.910

2.238.961

7.287.954

2008

61.064.599

35.409.121

2.881.461

9.138.543

2009

65.545.885

36.640.924

7.538.412

11.611.652

2010

74.473.737

39.115.155

5.077.612

11.573.144

2011

84.980.887

42.574.444

4.406.372

12.778.246

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_RESIZED_FIX.jpg

 

(3) ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ

Η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» αποτελεί τον τρίτο μεγάλο σταθμό στο εντυπωσιακό ταξίδι της «FixHellas» που ουσιαστικά ξεκίνησε εδώ και ενάμισι περίπου αιώνα (Για την ιστορική διαδρομή της Φιξ μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο μας με τίτλο Μπύρα Fix: Άλλαξαν χέρια τα σήματα της ιστορικής ελληνικής μπύραςμε σχετική επικαιροποίηση του κειμένου –στο τέλος του άρθρου- τον Φεβρουάριο 2010).

Η μπύρα «FIX Hellas» έκανε εντυπωσιακή επιστροφή στην Ελληνική αγορά την άνοιξη του 2010, αντάξια της ιστορίας της, «σκαρφαλώνοντας» στην τρίτη θέση της ελληνικής αγοράς λίγους μόλις μήνες μετά την επανακυκλοφορία της και καταλαμβάνοντας μέσα σε ενάμισι περίπου χρόνο από την κυκλοφορία της, μερίδιο αγοράς της τάξεως του 12% το έτος 2012!  

Η επιτυχία αυτή βασίστηκε σε μια μικρή ομάδα Ελλήνων επιχειρηματιών: Το 2005 οι αδελφοί Ηλίας και Γιώργος Γκρέκης ίδρυσαν  τις «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» Α.Ε.και τρία χρόνια αργότερα (2008) η πλειοψηφία των μετοχών (51%) μεταβιβάστηκε στον Γιάννη Χήτο, ένα εκ των ιδιοκτητών και πρόεδρο ΔΣ της «ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ». Τον επόμενο χρόνο (2009) η ΑΕ «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» απορρόφησε την «Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ» (την οποία είχε ιδρύσει το 2000 ο Βασίλης Κουρτάκης) και την πρώτη ημέρα του Ιανουαρίου του 2010 η ΑΕ «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» μετονομάστηκε σε «Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ» έχοντας πλέον στην διάθεση της όλα τα σήματα της ιστορικής  μπύρας FIX.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/NEW_FIX_HELLAS.jpg       http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/05_00000_FINALDARK.jpg

 

Το υπερσύγχρονο εργοστάσιο της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας ΑΕ» βρίσκεται στη Ριτσώνα Ευβοίας με παραγωγική δυνατότητα που αυξάνεται συνεχώς με νέες επενδύσεις – το 2013 υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 550.000 εκατόλιτρα. Η «FIX Hellas» διατίθεται στην ελληνική αγορά σε συσκευασίες επιστρεφόμενων φιαλών (500 & 330 ml.), αλουμινένιων κουτιών (500 & 330 ml.), βαρέλι των 30 lt., καθώς και σε παραδοσιακή φιάλη μιας χρήσης (330 ml). Το 2012 κυκλοφόρησε στην Ελληνική αγορά η «περιορισμένης παραγωγής» FixDark που έγινε ανάρπαστη αφού απουσιάζει πλέον από τα περισσότερα σημεία πώλησης. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2012 η μπύρα «FIX Hellas» είχε αρχίσει εξαγωγική δραστηριότητα σε 14 δυναμικές αγορές του εξωτερικού (Αγγλία, Αυστραλία, Αυστρία, Αλβανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Σουηδία, Φιλανδία και Παναμά) ενώ η είσοδος της στην Κυπριακή αγορά αναμένεται τελικά στις αρχές του 2013.

Μέχρι στιγμής έχουν δημοσιευτεί τα οικονομικά αποτελέσματα της πρώτης εταιρικής χρήσης της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας ΑΕ» (Μάρτιος 2010 – Δεκέμβριος 2011) με συνολικό κύκλο εργασιών στα επίπεδα των 25 εκ. Ευρώ. Στην δεύτερη εταιρική χρήση (1-31/12/2012) η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ» πέτυχε κύκλο εργασιών ύψους 45 εκατομμυρίων Ευρώ περίπου ενώ εκτιμάται ότι το 2012  διέθεσε (εσωτερικό & εξαγωγές) περισσότερα από 430.000 εκατόλιτρα ζύθου. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η μπύρα «FIX Hellas» βρίσκεται σε ατομικό περίπτερο της εικονικής έκθεσης XHellenica που άρχισε και πάλι να λειτουργεί στο διαδίκτυο από τις 31/1/2013 (Περισσότερες πληροφορίες για νέα περίπτερα της εικονικής έκθεσης καθημερινά στο http://www.facebook.com/XHellenica).

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_RESIZED_VERGINA.jpg

 

(4) ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ

Η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε» ιδρύθηκε στην Κομοτηνή το 1998 ξεκινώντας τις δραστηριότητες της (παραγωγή, εμφιάλωση  και εμπορία μπύρας) τον αμέσως επόμενο χρόνο (1999). Η μπύρα «Βεργίνα» αποτελεί το βασικό προϊόν της Ζυθοποιίας (Premium, Kόκκινη – ανήκει στην κατηγορία των Special Beers και Weiss) και κυκλοφορεί σε φιάλες (330 ml & 500 ml), κουτάκι (330 ml & 500 ml) και βαρέλι (30 & 50 λίτρων). Η Ζυθοποιία παράγει επίσης την μπύρα Edelsteiner (Premium Pilsner) σε φιάλη ή κουτί. 

Η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε» εξάγει από την ίδρυση της τα προϊόντα της στις Η.Π.Α επεκτείνοντας σταδιακά τις εξαγωγές της και σε άλλες χώρες (Αυστραλία, Κύπρο,  Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Πολωνία, Αλβανία κ.α) ενώ ανανεώνει και αναβαθμίζει συνεχώς τον μηχανολογικό της εξοπλισμό γεγονός που της επέτρεψε (μεταξύ πολλών άλλων) να υπερ-διπλασιάσει τον κύκλο των εργασιών της μέσα σε μια πενταετία ενάντια στην συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς μπύρας αλλά και στην σφοδρότητα της οικονομικής κρίσης.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_BOTTLES.jpg  

 

 «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε» εκτιμάται ότι διατηρεί τον συνολικό όγκο της ετήσιας παραγωγής της (200.000 εκατόλιτρα) στα ίδια επίπεδα βελτιώνοντας την κερδοφορία της όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα με οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας (τα οικονομικά στοιχεία του 2012 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες):  

ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ ΑΕ  (ΑΡΜΑΕ 35100/67/Β/96/Β003)

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη 

Καθαρά κέρδη προ φόρων  

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

6.942.459

1.838.275

-101.033

4.525.473

2008

8.423.637

2.291.972

61.995

6.227.245

2009

10.246.472

2.977.117

32.472

7.092.425

2010

14.097.477

5.608.186

313.275

6.911.299

2011

16.061.871

7.272.803

948.323

6.778.098

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

 

  http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_EZA_resized_LOGO.jpg 

 

(5) ΕΖΑ ΠΡΟΤΥΠΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Το 1989 η Γερμανική «Lowenbrau» ίδρυσε την θυγατρική της στην Ελλάδα («LowenbrauHellas») δημιουργώντας ένα εργοστάσιο Ζυθοποιίας στην Αταλάντη για να προωθήσει την Γερμανική μπύρα που κυκλοφορούσε στην Ελλάδα από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Η εταιρία αυτή το 1998 μετονομάστηκε σε «Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης ΑΕ (ΕΖΑ)» και το 2003 πέρασε σε ελληνικά χέρια (οικογένεια Συριανού). Το 2011, η αναδιάρθρωση της ΕΖΑ περιέλαβε και την αλλαγή της εταιρικής της ονομασίας σε «ΕΖΑ Πρότυπος Ελληνική Ζυθοποιία» καθώς και του σήματός της.

Στο κατώφλι του 2013 η «ΕΖΑ Πρότυπος Ελληνική Ζυθοποιία» (απασχολεί περίπου 100 εργαζόμενους) προσπαθεί να αντιμετωπίσει την συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς με τα βασικά προϊόντα της, δηλαδή τα σήματα Berlin Premium Lager  (παράγεται με μία εντελώς νέα συνταγή και ζυμώνεται για 21 ολόκληρες μέρες πριν διατεθεί στην κατανάλωση), Pils Hellas (μια μπύρα την οποία η ΕΖΑ εμπνεύστηκε από το 1996 – σήμερα της παρέχει ισχυρή επικοινωνιακή υποστήριξη) και την νέα, «καλοκαιρινή» μπύρα BlueIsland σε μια μοντέρνα και εξαιρετική συσκευασία που υποκαθιστά επάξια αντίστοιχες μπύρες εισαγωγής στην τεράστια τουριστική αγορά (και όχι μόνο).

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_BOTTLE_BERLIN.jpg  http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/03_PILS.jpg  http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/04_BLUEISLAND.jpg  

 

Η «ΕΖΑ Πρότυπος Ελληνική Ζυθοποιία» η οποία διαθέτει  στην Ελληνική αγορά και διάφορες εισαγόμενες μπύρες (Krombacher, Bavaria Premium, Arcobrau, Μοναστηριακή Augustijn, Gulden Draak) υπολογίζεται ότι το 2012 απώλεσε από τον συνολικό όγκο παραγωγής της ένα τμήμα, λόγω τερματισμού της συνεργασίας της με την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία», ενίσχυσε όμως τον κύκλο των εργασιών της δημιουργώντας νέα προϊόντα (όπως η εξαιρετική «καλοκαιρινή» μπύρα BlueIsland) και στοχεύοντας στην σύντομη «επαναφορά» της σε κανονικούς ρυθμούς παραγωγής. Επί πλέον, στην αγορά κυκλοφορεί έντονα η φήμη πως ο πλουσιότερος «άνεργος – βιομήχανος» της χώρας (Δημήτρης Δασκαλόπουλος), αποφάσισε να εξαγοράσει το ένα τρίτο της ΕΖΑ προσθέτοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην συνολική αγορά μπύρας – κάτι όμως που μένει να αποδειχτεί στο σύντομο μέλλον. Ο εκτιμώμενος όγκος παραγωγής της «ΕΖΑ Πρότυπος Ελληνική Ζυθοποιία» το 2012 ανέρχεται σε 160.000 περίπου εκατόλιτρα ενώ η οικονομική της πορεία την πενταετία 2007-2011 (τα οικονομικά στοιχεία του 2012 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί: 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΤΑΛΑΝΤΗΣ  (ΑΡΜΑΕ 17626/14/Β/88/7)

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη 

Καθαρά κέρδη προ φόρων  

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

14.359.340

6.422.822

170.303

4.683.772

2008

14.942.425

5.833.039

-46.832

6.002.885

2009

13.515.621

4.474.915

-79.447

5.025.923

2010

12.319.315

3.546.260

-163.377

5.962.761

2011

10.734.674

3.884.598

-194.519

7.955.734

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_LOGO_VAP.jpg

 

(6) VAP ΚΟΥΓΙΟΣ ΑΕ

Η επιχείρηση που δημιούργησε το 1967 στην Ρόδο ο Παντελής Κουγιός, χάραξε μια εξαιρετική πορεία που την οδήγησε στις κορυφαίες θέσεις των επιχειρήσεων των Δωδεκανήσων – και όχι μόνο. Από το 1980 συνεργάζεται με την Pepsico διανέμοντας τα προϊόντα της στην Ρόδο ενώ μια δεκαετία αργότερα και αφού μεταφέρθηκε σε νέες, σύγχρονες και μεγάλες εγκαταστάσεις στο 9ο χιλιόμετρο Ρόδου – Λίνδου (1991), ξεκίνησε τον προσεκτικό σχεδιασμό για την είσοδο της στον τομέα της παραγωγής. 

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_VAP_BOTTLE_Resized.jpg

 

Ο σχεδιασμός άρχισε να υλοποιείται το 1998 με την εμφιάλωση του νερού Απολλώνιο και συνεχίστηκε το 2005 με την σειρά των φυσικών χυμών VAP . Από το 2009 η επιχείρηση μπήκε στην αγορά μπύρας με θεαματικά αποτελέσματα: Πρώτα κυκλοφόρησε την VAPDraftBeer σε μεγάλες συσκευασίες 30 και 50 λίτρων εξυπηρετώντας την τεράστια τουριστική βιομηχανία της Ρόδου για τις ανάγκες της σε μπύρα που προσφέρεται σε ποτήρι. ΗVAPDraftBeer κυκλοφόρησε μέσα στο 2012 και σε συσκευασίες γυάλινων φιαλών (330 και 500 γραμμαρίων) καθώς και σε κουτί αλουμινίου 330 γραμμαρίων, ενώ η συνολική ποσότητα που διέθεσε το 2012 εκτιμάται σε 20.000 εκατόλιτρα. Η εξαιρετική πορεία της επιχείρησης την πενταετία 2007-2011 (τα οικονομικά στοιχεία του 2012 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί: 

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΟΥΓΙΟΣ ΑΒΕ (ΑΡΜΑΕ 12220/80/Β/86/183)

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη 

Καθαρά κέρδη προ φόρων  

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

10.024.351

3.701.706

1.033.759

6.949.175

2008

10.712.566

3.914.792

993.176

7.310.278

2009

10.814.728

3.651.255

735.898

6.506.871

2010

11.640.864

3.697.050

602.482

7.560.861

2011

11.623.569

3.912.905

702.795

7.276.069

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_RESIZED_MAGISTER.jpg

 

(7) Εμμ.Παπαδημητρίου Α.Ε / ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΡΟΔΟΥ A.E..

Η δεύτερη, σημαντική βιομηχανία της Ρόδου στον ίδιο τομέα είναι η «Ε. Παπαδημητρίου ΑΕ» η οποία ιδρύθηκε την δεκαετία του 1980. Η εταιρία παράγει και διακινεί την μπύρα Magnus Magister (Premium Lager) και τα αναψυκτικά Δροσιά – το 2003 δημιούργησε μια νέα, υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής στην Κρεμαστή της Ρόδου, πιστοποιημένη από την TUV Austria για ένα πλήρες σύστημα διαχείρισης ποιότητας καθώς και από την Rabek Enginering (Πιστοποιητικό ποιότητας). Το δίκτυο διανομής της «Ε. Παπαδημητρίου ΑΕ» καλύπτει όχι μόνο την Ρόδο ή τα Δωδεκάνησα αλλά και  άλλες περιοχές της Ελλάδος ενώ εξάγει τα προϊόντα της στην Κύπρο.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02A_Weiss.jpg   http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02B_premium.jpg

 

Η «Ε. Παπαδημητρίου ΑΕ»  το 2012 πρόσθεσε στην μπύρα Magnus Magister που παράγει από το 2003 την Magnus Weiss και την Magnus Premium. Η εταιρία εκτιμάται ότι το 2012 διέθεσε περισσότερα από 20.000 εκατόλιτρα μπύρας ενώ η οικονομική της πορεία την πενταετία 2007-2011 αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί (τα αποτελέσματα του 2012 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες):

 «ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ» ΑΕ (ΑΡΜΑΕ 45776/80/Β/2000/10) 

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών

Μικτά κέρδη 

Καθαρά κέρδη προ φόρων  

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

4.301.187

485.741

183.483

2.831.727

2008

4.813.290

536.666

373.900

7.309.349

2009

5.474.678

747.124

401.406

9.922.682

2010

6.377.913

1.310.464

-350.988

11.240.790*

2011

7.756.106

964.791

1.500

9.821.060

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης   *=Αναπροσαρμοσμένα ποσά.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_CRAFT_LOGO.jpg

 

(8) CRAFT ΠΡΟΤΥΠΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ

H «Craft» είναι η πρώτη Ελληνική μικροζυθοποιϊα που ιδρύθηκε στην Αθήνα (ΒΙΠΕ Παιανίας Αττικής) το 1997 από τον Παύλο Εμμανουηλίδη για την παραγωγή μπύρας με την φιλοσοφία και το μεράκι της μικρής παραγωγής – για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η «Craft» έγινε ευρύτερα γνωστή για τις  (συσκευασμένες) μπύρες CraftPilsner (ξανθιά κλασσική Pilsner), CraftRedAle (Κόκκινη μπύρα), CraftWeiss (Σταρόμπυρα), Craft Athens Lager (ξανθιά lager) και Craft Black Lager  (Μαύρη lager).

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_CRAFT.jpg

 

Η Μικροζυθοποιία την εποχή αυτή βρίσκεται σε μια μεταβατική φάση ριζικής αναδιάρθρωσης και οργάνωσης με στόχο τόσο την ανάπτυξη της όσο και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχει συσσωρεύσει η μακρά ύφεση που ταλανίζει την Ελληνική οικονομία. Την διανομή των προϊόντων της «Craft» σε ολόκληρη την Ελλάδα ανέλαβε η ΕΛΓΕΚΑ ενώ η εταιρία πραγματοποιεί (απ΄ ευθείας) εξαγωγές σε Αυστραλία, Σουηδία, Ιταλία, Κύπρο κ.α. Εκτιμάται ότι η «Craft» το 2012 διέθεσε (εσωτερική αγορά και εξαγωγές)  15.000 περίπου εκατόλιτρα ζύθου.

 

    http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/00_logo_MESSINIAKI.jpg

 

(9) ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΗ ΜΙΚΡΟΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΕΠΕ

Η «Μεσσηνιακή Μικροζυθοποιία» ιδρύθηκε το 2009 από τους Διονύση Χατζόπουλο και Μαρία Αναστασιάδου στο δρόμο Μεσσήνη – Μάδενα, 10 περίπου χιλιόμετρα έξω από την Καλαμάτα.  Η Μπύρα ΝΕΔΑ (θεότητα των νερών κατά την μυθολογία), της «Μεσσηνιακής Μικροζυθοποιίας», κυκλοφόρησε στην αγορά του νομού Μεσσηνίας τον Μάρτιο του 2009 σε φιάλες 330 & 500 ml καθώς και σε κουτί αλουμινίου 330 ml.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_NEDA_resized.jpg

 

Έκτοτε η μπύρα ΝΕΔΑ αποσπάει ολοένα και περισσότερο την προτίμηση των καταναλωτών της Μεσσηνίας (και όχι μόνο) αυξάνοντας την παραγωγή της μέσα σε λίγα χρόνια. Ήδη για το 2013 η «Μεσσηνιακή Μικροζυθοποιία» προγραμματίζει την κυκλοφορία μιας νέας μπύρας που θα προστεθεί στο υφιστάμενο πρόγραμμα της, ενώ εκτιμάται ότι το 2012 διέθεσε 3.000 περίπου εκατόλιτρα.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_final_CORFOU.jpg

 

(10) ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΗ ΜΙΚΡΟΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΕΠΕ – Corfu Beer

 

Ένα παράδειγμα επιτυχημένης «περιφερειακής» μπύρας είναι και η περίπτωση της Corfu Beer Κερκυραϊκή Μικροζυθοποιία») που ιδρύθηκε το 2007 από τον  Σπύρο Καλούδη με μια επένδυση ύψους 1,2 εκ. Ευρώ.  Στον Αρίλλα, ένα μικρό χωριό στα βόρεια της Κέρκυρας, μέσα σε ένα πανέμορφο, καταπράσινο τοπίο δημιουργήθηκε ένα μικρό αλλά σύγχρονο μικροζυθοποιείο με πολύ μεγάλο κέφι αλλά και αγάπη για το αντικείμενο. Εκεί, έγινε το ξεκίνημα της Corfu Beer με δύο αφροζυμωτές μπύρες (Real Ale Special και Real Ale Bitter) και ακολούθησε η σειρά Ionian με την Royal Ionian καθώς και η Ionian Epos, μια μπύρα διπλής ζύμωσης, με περιεκτικότητα 7,5% αλκοόλ που περιέχει βιολογικά πιστοποιημένο μέλι ανθέων της Κέρκυρας.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_CORFOU_BEERS.jpg

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μπίρα «Koroibos Ale» (από τον Δρομέα Κόροιβο, που διακρίθηκε το 776 π.Χ. στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες)  της «Κερκυραϊκής Μικροζυθοποιίας» διακρίθηκε σε ευρύτατο τεστ γευσιγνωσίας, που διοργάνωσε η βρετανική αλυσίδα pubs Wetherspoon (με εκατοντάδες σημεία σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο) και αποτέλεσε την επίσημη μπίρα στα σημεία πώλησης του δικτύου της για το διάστημα των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου. Εκτιμάται ότι η «Κερκυραϊκή Μικροζυθοποιία» το 2012 διέθεσε 3.000 περίπου εκατόλιτρα ζύθου.

 

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_zeos_logo.jpg

 

(11) ΖΥΘΟΠΟΙΑ ΖΕΟΣ ΑΕ

Η Ζυθοποιία Ζέος βρίσκεται στο Άργος και αποτελεί δημιούργημα των Κρις Παπαδήμας (ομογενής από τον Καναδά), Ντέιβιντ Γουντ (η «ψυχή» της μικροζυθοποιϊας) και Μπάρι Μιούρεϊ. Η ζυθοποιία ιδρύθηκε το 1999 και πρόσφερε στην τοπική αγορά φρέσκια απαστερίωτη μπύρα, με σύντομη ημερομηνία λήξης αλλά εξαιρετική γεύση – κάτι που συνεχίζει μέχρι σήμερα σε όσους την επισκέπτονται.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_zeos_beer.jpg

 

Η σταδιακή αύξηση της ζήτησης οδήγησε την μπύρα Ζέος σε φιάλες, ήδη από το έτος 2001. Από τον Απρίλιο του 2011 άρχισαν και περιορισμένες εξαγωγές σε Καναδά και ΗΠΑ. Σήμερα η μικροζυθοποιία παράγει τις μπύρες ΖΕΟΣ Pilsner(χωρίς παστερίωση), ΖΕΟΣ BlackMakSchwarzbier(σταρένια με μαγιά) και  ΖΕΟΣ BlueMak (Μακεδονική Συνταγή), ενώ εκτιμάται ότι το 2012 διέθεσε 2.100 περίπου εκατόλιτρα ζύθου.

.

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_LOGO_resized.jpg

 

(12)SEPTEM ΜΙΚΡΟΖΥΘΟΠΟΙΙΑ 

Η πρότυπη μικροζυθοποιίαSeptem με έδρα το Αυλωνάρι Ευβοίας (Δήμος Κύμης Αλιβερίου) ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2009 από δύο καταξιωμένους επαγγελματίες: τα αδέλφια Σοφοκλή (χημικός / οινολόγος) και Γιώργο (οικονομολόγος) Παναγιώτου. Η Μικροζυθοποιία Septem (δηλαδή το επτά (7) στα λατινικά – συμβολίζει τον αριθμό της δημιουργίας) παράγει φρέσκια, μη παστεριωμένη μπύρα η οποία (μέχρι σήμερα) κυκλοφορεί σε διάφορους τύπους  που αντιστοιχούν σε διάφορες ημέρες της εβδομάδος ή εποχές: Septem Μonday’s – Pilsner, SeptemFridays – Pale Ale, Septem Thursday’s Red Ale , SeptemSundaysHoney Golden Ale (με χρήση μελιού ανθέων που αφθονεί στην καταπράσινη Εύβοια), Septem Seasonal Winter Porter(η πρώτη ελληνική μαύρη μπύρα τύπου Porter).

 

 http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_SEPTEM_BOTTLES.jpg

 

Μόνο το 2012 οι μπύρες της μικροζυθοποιίας Septem κατέκτησαν τρία μετάλλια στον διεθνή διαγωνισμό International Beer Challenge, (θωρείται ότι απονέμει τα πιο σημαντικά Ευρωπαϊκά Βραβεία) ανάμεσα σε χιλιάδες μπύρες που συμμετείχαν σε πολλές, ξεχωριστές κατηγορίες. Το 2012 η μικροζυθοποιία αύξησε σημαντικά την (μικρή) παραγωγή της (εκτιμάται ότι διέθεσε 1.700 περίπου εκατόλιτρα) ενώ το 2013 προγραμματίζει την κυκλοφορία ενός ακόμα προϊόντος στην Ελληνική αγορά.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_LOGO_piraiki.jpg

 

 

(13)  ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΜΙΚΡΟΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Η «Πειραϊκή Μικροζυθοποιία» ιδρύθηκε στον Πειραιά το 2005 σαν ΕΠΕ – μετατράπηκε σε ΑΕ το 2009 με το σύνολο των μετοχών να περιέρχονται στον Αλέξη Κουμάντο.  Η «Πειραϊκή Μικροζυθοποιία» έχει δημιουργήσει την  πρώτη φρέσκια, ελληνική βιολογική μπύρα παραδοσιακής ζυθοποίησης παντρεύοντας αρμονικά την τεχνολογία που διαθέτει στις εγκαταστάσεις της με την παράδοση στην διαδικασία ζυθοποίησης.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_PIRAIKI.jpg

 

Τα προϊόντα της «Πειραϊκής Μικροζυθοποιίας» προσφέρονται σε δύο τύπους (Pils και Pale Ale) – ζυμώνονται και ωριμάζουν σε 6 εβδομάδες ανεξάρτητα από εποχή σε δυο εκδοχές με διαφορετική ετικέτα η κάθε μία (φρέσκια και παστεριωμένη). Η «Πειραϊκή Μικροζυθοποιία» από το φθινόπωρο του 2011 εγκαταστάθηκε σε μια νέα, υπερσύχρονη μονάδα στην ΒΙΠΕ Λαμίας, ενώ εκτιμάται ότι το 2012 διέθεσε 1.000 περίπου εκατόλιτρα μπύρας.

 

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/FINAL_brinks.jpg

 

(14) ΡΕΘΥΜΝΙΑΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ

Η «Ρεθυμνιακή Ζυθοποιία» τον Αύγουστο του 2001 κυκλοφόρησε στην Ελλάδα την πρώτη βιολογική μπύρα. Δέκα χρόνια αργότερα, στα θετικά της έχει (μεταξύ άλλων) ένα βραβείο ποιότητας και ήθους (Καθημερινή, 2008), μια εγκατάσταση που ολοκληρώθηκε μόλις το 2010 και μια σταθερά ανοδική πορεία. Εναντίον της, έχει την ελληνική γραφειοκρατία που της απαγόρευσε να ονομάζεται «Ρεθυμνιακή μπύρα» γιατί «δεν υπάρχει σχετικό νομοθετικό πλαίσιο» έτσι, η  (Γερμανική)  οικογένεια Brink,  ιδιοκτήτρια της «Ρεθυμνιακής Ζυθοποιίας», αποφάσισε να λύσει το θέμα βάζοντας το όνομα της επάνω στην ετικέτα της μπύρας που παράγει στο Ρέθυμνο: BrinksBeer .

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_Brinks.jpg

 

Η μπύρα αυτή κυκλοφορεί σε δύο τύπους (Ξανθιά και Μαύρη) και παραμένει (όπως και η «Ρεθυμνιακή μπύρα») προϊόν βιολογικής γεωργίας πιστοποιημένο από την ΔΗΩ. Και οι δυο μπύρες Brinksείναι αφιλτράριστες και απαστερίωτες με οινοπνευματικό βαθμό 4,8%. Εκτιμάται ότι το 2012 η «Ρεθυμνιακή Ζυθοποιία» διέθεσε 900 περίπου εκατόλιτρα μπύρας.

 

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/15_HARMA_LOGO.jpg

 

(15) ΚΡΗΤΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Η «Κρητική Ζυθοποιία»(Ι. Λιονάκης & Σια ΟΒΕΕ) ιδρύθηκε το 2007, με έδρα το Ζουνάκι Κυδωνίας Χανίων με Γερμανική τεχνολογία καθώς και την υποστήριξη Γερμανού ζυθοποιού. Πιστοποιημένη κατά ISO 9001:2000 και ISO 22000:20005 για την ασφάλεια τροφίμων και την ποιότητα υπηρεσιών αντίστοιχα, η Χανιώτικη ζυθοποιία παράγει δύο φρέσκιες, αφιλτράριστες και απαστερίωτες μπύρες (χωρίς καμιά επεξεργασία, χωρίς πρόσθετα) τις οποίες προσφέρει μόνο σε βαρέλια 20 λίτρων στην περιοχή των Χανίων. Η διάρκεια ζωής της φρέσκιας μπύρας της «Κρητικής Ζυθοποιίας» δεν ξεπερνά τους 2 μήνες, αλλά διαθέτει υψηλή διατροφική αξία. Από το 2008 άρχισε η διάθεση της πρώτης Χανιώτικης μπύρας σε φιάλες με το σήμα «Χάρμα» σε δύο τύπους: Ξανθιά και μαύρη.

Η «Κρητική Ζυθοποιία» έχοντας εξαντλήσει την μικρή παραγωγική της δυνατότητα (της τάξεως των 800 εκατόλιτρων) αντιμετωπίζει την ανάγκη πραγματοποίησης επενδύσεων μέσα σε μια περίοδο αρνητικής οικονομικής συγκυρίας. Εκτιμάται ότι το 2012 η «Κρητική Ζυθοποιία» διέθεσε 800 περίπου εκατόλιτρα μπύρας, όσα δηλαδή της επιτρέπει η παραγωγική της δυνατότητα.

 

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_DONKEY_logo.jpg

 

(16) SANTORINIBREWINGCo

Η «SBC – SantoriniBrewingCompany» είναι η μικροζυθοποιία που δημιουργήθηκε στην Σαντορίνη το 2011 και διαθέτει πληθωρικές ιδιαιτερότητες: Μια «πολυεθνική» παρέα τεσσάρων φίλων (ο Σέρβος ζυθοποιός Boban Κrunic, ο Άγγλος οινέμπορος Steve Daniel, η πολυτάλαντη Αμερικανίδα Majda Anderson και ο γνωστός Έλληνας οινολόγος / οινοπαραγωγός Γιάννης Παρασκευόπουλος) ένωσαν τον ενθουσιασμό, το ταλέντο και την φαντασία τους για να δημιουργήσουν στην Μέσα Γωνιά της Σαντορίνης ένα μικρό ζυθοποιείο με εξαιρετικό εξοπλισμό που προσφέρει μπύρες οι οποίες προέρχονται από ένα είδος «διασταύρωσης» των δροσιστικών Lager με τις μεστές και αρωματικές Κέλτικες Ale. Το εμπορικό σήμα των προϊόντων της νέας Σαντορινής μικροζυθοποιίας είναι ….. το παραδοσιακό γαιδουράκι του πανέμορφου και διάσημου σε ολόκληρο τον κόσμο Αιγαιοπελαγίτικου νησιού.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_DONKEY_BEERS.jpg

 

Έτσι, οι τρείς ετικέτες που κυκλοφόρησαν σε ιδιαίτερα περιορισμένη παραγωγή και άρχισαν να διατίθενται από τον Νοέμβριο του 2011 είναι οι αφιλτράριστες και φρέσκιες YellowDonkey, RedDonkey και CrazyDonkey – για την παραγωγή τους χρησιμοποιούνται σπάνιες πρώτες ύλες όπως π.χ. Λυκίσκοι που προέρχεται από την Νέα Ζηλανδία μέχρι την Σλοβενία! Οι μπύρες με σήμα το παραδοσιακό γαϊδουράκι του διάσημου Αιγαιοπελαγίτικου νησιού κυκλοφόρησαν κανονικά το καλοκαίρι του 2012 και έτυχαν εξαιρετικής υποδοχής δημιουργώντας τις προϋποθέσεις μιας μεγάλης επιτυχίας – το 2012 εκτιμάται ότι διετέθησαν 400 περίπου εκατόλιτρα μπύρας.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_VOLKAN_LOGO.jpg

 

(17) FIRST LOMAX ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ

Το καλοκαίρι του 2011 είχε ανακοινωθεί ότι μια νέα μικροζυθοποιία με φιλόδοξους στόχους θα προσφέρει Ελληνική μπύρα που θα περιλαμβάνει αρωματικό χαρμάνι από μέλι Σαντορίνης και κίτρο Νάξου. Το φιλόδοξο σχέδιο (όραμα ενός Σαντορινιού επιχειρηματία) περιλάμβανε την παραγωγή δύο τύπων μπύρας (VolkanPilsner και VolkanWeiss).

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/02_VOLKAN_beers.jpg

 

Πειραματικές και πολύ περιορισμένες ποσότητες κυκλοφόρησαν στην αγορά με την συνεργασία Γερμανού ζυθοποιού που δραστηριοποιείται στον Νομό Αργολίδος από τα τέλη του 2011 αλλά η κανονική «κυκλοφορία» της μπύρας Volkan έγινε το καλοκαίρι του 2012  με την σημαντική ιδιαιτερότητα ότι η μπύρα αυτή αποτελεί το πρώτο πιστοποιημένο προϊόν της (μη κυβερνητικής, μη κερδοσκοπικής, μη πολιτικής) κίνησης GDF (GreeceDeptFree). Αυτό σημαίνει ότι οι μπύρες Volkan προσφέρουν το 50% των κερδών τους για την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους (Σχετικό video στο Υoutubeεδώ). Οι φιάλες 330 γραμμαρίων των ζύθων Volkan κυκλοφορούν στην αγορά σε τιμές που βρίσκονται στα επίπεδα των 3 Ευρώ / φιάλη – το 2012 εκτιμάται ότι διετέθησαν 350 περίπου εκατόλιτρα.

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/16_POLITIA_LOGO.jpg

 

(19) ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΜΙΚΡΟΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Η «Μικροζυθοποιία Πολιτεία» δημιουργήθηκε μέσα σε ένα τεράστιο κτιριακό συγκρότημα πολιτισμού που λειτούργησε στην Πάτρα το 2004. Στο συγκρότημα αυτό, με τα παραδοσιακά πέτρινα κτίρια, στεγαζόταν από το 1903 τα παλιά σφαγεία της Πάτρας. Ο χώρος βρίσκεται απέναντι από το νέο λιμάνι της πόλης και έχει κυριολεκτικά μεταμορφωθεί σε ένα πλούσιο πολυχώρο τέχνης και πολιτισμού που παραπέμπει νοσταλγικά στο παρελθόν αποτελώντας ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για την πόλη – και όχι μόνο. Μέσα στον χώρο αυτό, όπου η υψηλή αισθητική συνυπάρχει αρμονικά με την αρχιτεκτονική και την διακόσμηση, λειτουργεί η «Μικροζυθοποιία Πολιτεία» η οποία σύντομα κατατάχτηκε μέσα στα 10 καλύτερα μικροζυθοποιεία της Ευρώπης! Πρόκειται για την μικρογραφία ενός μεγάλου ζυθοποιείου, με την ίδια όμως τεχνολογία και με το πρόσθετο χάρισμα του απόλυτου ελέγχου της ποιότητας της παραγωγής. Ξανθιά, κόκκινη ή μαύρη, χωρίς ίχνος συντηρητικού, ώριμη, φρέσκια και χωρίς κανένα φιλτράρισμα, η μπύρα προσφέρεται κατ΄ευθείαν από την παραγωγή (συνολικά 150 περίπου εκατόλιτρα το 2012) μέσα στον ιδιαίτερο αυτό χώρο σε όσους τυχερούς τον επισκέπτονται!

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/01_CHIOS_LOGO_RESIZED.jpg

 

(20) ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΧΙΟΥ

Από τις 3 Μαΐου 2012 μια ακόμα Ελληνική μπύρα προστέθηκε στον κατάλογο της Ελληνικής παραγωγής μπύρας: Πρόκειται για την φρέσκια (αφιλτράριστη & απαστερίωτη) Μπύρα Χίου, η οποία διατηρείται μόνο σε ψυγείο (4,9% ABV), από την πανέμορφη Χίο με την μοναδική φυσική και πολιτιστική μας κληρονομιά. Δημιουργός της, ο Μάνος Ναζλίδης στον Κάμπο της Χίου, με υψηλούς ποιοτικούς στόχους: Κάθε παρτίδα της Μπύρας Χίου είναι μοναδική και παράγεται από εκλεκτές ποικιλίες βύνης και ολόκληρο λυκίσκο. Ζυμώνεται και ωριμάζει για 4 έως 6 εβδομάδες σε περιορισμένης ποσότητας παρτίδες, χωρίς καμία προσθήκη συντηρητικών ή άλλων πρόσθετων. Η δυναμικότητα του Ζυθοποιείου θα είναι στην αρχή μόλις 4.000 λίτρα τον μήνα και μέσα στα μελλοντικά σχέδια περιλαμβάνονται μπύρες που θα πλημμυρίζουν από χιώτικο χαρακτήρα – όπως π.χ. με μαστίχα Χίου! 

 

http://www.x-hellenica.gr/Images_PressCenter/20130217/020_BEER.jpg

 

Όπως προκύπτει από το παραπάνω, συνοπτικό «πανόραμα» της Ελληνικής αγοράς ζύθου η χώρα μας προσφέρει πλέον μια αξιόλογη ποικιλία ετικετών ελληνικής μπύρας με πολλές και εξαιρετικές ιδιαιτερότητες που ικανοποιούν κάθε απαίτηση ακόμα και «ιδιότροπων» καταναλωτών. Αποτελεί συνεπώς απορίας άξιο το γεγονός ότι εξακολουθούμε να κάνουμε εισαγωγές σχεδόν 70.000.000 λίτρων μπύρας από ολόκληρο τον κόσμο, καταβάλλοντας (σε χονδρικές τιμές) ποσά της τάξεως των 50.000.000 Ευρώ ετησίως!

Όταν πριν από λίγα μόλις χρόνια, οι δυνατότητες επιλογών ανάμεσα σε μπύρες Ελληνικής παραγωγής ήταν περιορισμένες κάναμε το σφάλμα να βάλουμε στο τραπέζι ή στην τουριστική μας αγορά εισαγόμενες μπύρες με αποτέλεσμα η ελληνική αγορά να «κατακλυστεί» σταδιακά από ένα πλήθος χρυσοπληρωμένων ξένων προϊόντων ζύθου – με την «βοήθεια» βέβαια και της αθεράπευτης ξενομανίας που μας χαρακτηρίζει!

Σήμερα όμως που οι οικονομικές συνθήκες είναι δραματικές στο σύνολο σχεδόν  της ελληνικής κοινωνίας αποτελεί, κατά την γνώμη μας, ασυγχώρητη επιπολαιότητα και πραγματική αναισθησία να επιμένουμε σε εισαγόμενες μπύρες όταν έχουμε μπροστά μας μια τόσο αξιόλογη ποικιλία ζύθων Ελληνικής παραγωγής.

Όταν, αγοράζοντας μια μπύρα Ελληνικής παραγωγής, μπορούμε να προσφέρουμε απασχόληση στην στρατιά των ανέργων μας.

Όταν, αγοράζοντας μια μπύρα Ελληνικής παραγωγής, μπορούμε να δώσουμε ανάσα στα ασφαλιστικά μας ταμεία.

Όταν, αγοράζοντας μια μπύρα Ελληνικής παραγωγής, μπορούμε να συνεισφέρουμε (ελάχιστα, έστω) στην μείωση του ελλείμματος του εμπορικού μας ισοζυγίου (Σχετικό είναι το άρθρο μας Αγοράζουμε Ελληνικά / Εξάγουμε Ελληνικά ή πως μειώσαμε το έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου από 44,7 δις Ευρώ το 2008 σε 12 δις Ευρώ το 2012!

Όταν τελικά, είναι στο δικό μας χέρι να ψάχνουμε και να αγοράζουμε προϊόντα που παράγονται μέσα στην χώρα μας και φέρνουν την (δυστυχώς προαιρετική πλέον) ένδειξη «Ελληνικό προϊόν» για να μειώσουμε την εξάρτηση μας από «προστάτες», «φίλους», ποικιλόμορφες «τρόϊκες» και μια ολόκληρη στρατιά αδίστακτων κερδοσκόπων!

 

Λεωνίδας Κουμάκης*

18 Φεβρουαρίου 2013

lk@kbanalysis.com