New Wines of Greece

New Wines of Greece: Η ταυτότητα των Ελληνικών κρασιών που αποδίδει πλούσιους καρπούς σε ΗΠΑ και Καναδά – οι 20 κορυφαίες εξαγωγικές αγορές των Ελληνικών κρασιών το 2012.

 


 

 

Η αναγέννηση του Ελληνικού κρασιού στις Ηνωμένες Πολιτείες, την μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά του πλανήτη μας (σχετικό με το τελευταίο αυτό θέμα είναι το άρθρο μας 18ης Ιουνίου 2013 με τίτλο Top 15 Consumer Markets: Οι μεγαλύτερες καταναλωτικές αγορές του κόσμου για το έτος 2012) συνεχίζεται με έντονους ρυθμούς, χάρις στις προσπάθειες της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) η οποία μετά την ολοκλήρωση του «Στρατηγικού Σχεδιασμού Βranding και Μarketing για το ελληνικό κρασί στην εγχώρια και τις διεθνείς αγορές» το έτος 2010, εργάζεται με συνέπεια και επαγγελματισμό για να τον εφαρμόσει.

Η «ταυτότητα» που υιοθετήθηκε για την προσπάθεια προώθησης του Ελληνικού κρασιού στις αγορές του κόσμου (NewWinesofGreece)  παρ΄ όλο που δεν αποφασίστηκε ομόφωνα (σχετικό είναι το άρθρο μας24ης Μαρτίου 2010 με τίτλο «NewWinesofGreece»: Η εθνική υπογραφή που αμφισβητείται, μαζί με το λογότυπο που την συνοδεύει) ήδη θεωρείται εξαιρετικά πετυχημένη.

Ειδικά στην Αμερική, μια χώρα με απεριόριστες δυνατότητες ανάπτυξης των εξαγωγών μας,   οι εξαγωγικές επιδόσεις της Ελλάδος βελτιώνονται συνεχώς, χάρις στην συστηματική και απόλυτα ορθή (όπως φαίνεται από το αποτέλεσμα) δουλειά που γίνεται (και) στην αγορά αυτή. Το 2012 οι εξαγωγές Ελληνικού κρασιού αυξήθηκαν σε αξία κατά 38% στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και κατά 59% στον Καναδά, ενώ το 2013 αναμένεται περεταίρω αύξηση των εξαγωγών μας στην Βόρεια Αμερική. Η προσπάθεια αυτή υποστηρίζεται από πλήθος παραγόντων και δραστηριοτήτων, όπως:

 

 

(α)   Μετά το δημοσίευμα της έγκυρης εφημερίδας NewYorkTimes στις 8 Μαΐου 2012 (η εφημερίδα ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τα Ελληνικά κρασιά και αφιέρωσε εξαιρετικά σχόλια), το «καλό» επαναλήφτηκε και τον Μάιο του 2013. Αυτή την φορά δοκιμάστηκαν δέκα ελληνικά κρασιά που κυριολεκτικά ξετρέλαναν του κριτές τους: «Διεγερτικά, καθηλωτικά, με χαρακτήρα» ήταν μερικά από τα σχόλια των δοκιμαστών της έγκυρης εφημερίδας, οι οποίοι συνιστούν στους αναγνώστες τους «να αφήσουν το PinotGrigio (την δεύτερη, δημοφιλέστερη λευκή ποικιλία στις ΗΠΑ) για ένα Ασύρτικο, Μοσχοφίλερο ή Ροδίτη!». Για την ιστορία μεταξύ των δέκα κρασιών που μάγεψαν τον ουρανίσκο των ξένων δοκιμαστών ήταν κρασιά από το Κτήμα Κυρ-Γιάννη (Πέτρα), το Κτήμα Σεμέλη (Mountain Sun), το Κτήμα Αργυρού (Ασύρτικο και Ατλαντίς), το Κτήμα Σιγάλα (Ασύρτικο-Αθήρι, ΟΠΑΠ Σαντορίνη), το Κτήμα Λαζαρίδη (Αμέθυστος), το Κτήμα Παυλίδη (Θέμα) και την Γαία (Ασύρτικο και Θαλασσίτης).  

(β)  Οι οινοχόοι της Βορείου Αμερικής παρέχουν στα Ελληνικά κρασιά μεγάλη υποστήριξη στην μαζική εστίαση των Ηνωμένων Πολιτειών και του Καναδά με αποτέλεσμα η Ελλάδα, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, να αποτελεί μια ξεχωριστή ενότητα στην ετήσια δημοσκόπηση μεγάλου οινικού περιοδικού της Αμερικής (Wine & Spirits). Εξ άλλου, μεγάλη υποστήριξη σε όλα τα Ελληνικά τρόφιμα & ποτά και ιδιαίτερα στο Ελληνικό κρασί, προσφέρει η εκστρατεία «Αγοράζουμε Ελληνικά» του περιοδικού Estiator το οποίο εδώ και 25 χρόνια καλύπτει την αγορά της μαζικής εστίασης των ομογενών μας σε ΗΠΑ και Καναδά. 

(γ) Η συνεργασία της ΕΔΟΑΟ με τον πολύ παραγωγικό στις μέρες μας Οργανισμό Προώθησης των Εξαγωγών, ο οποίος παρά την σαρωτική μείωση των πόρων του (στο παρελθόν οι πλούσιοι πόροι του Οργανισμού κατασπαταλήθηκαν όχι σπάνια απερίσκεπτα – σχετικό είναι το άρθρο μας 27ης Απριλίου 2006 με τίτλο Οργανισμός Προώθησης Εξαγωγών (Ο.Π.Ε.): Japan Trade Mission (s)), παράγει ένα πληθωρικό έργο με λιγότερο από το μισό προσωπικό και με κερδοφόρα αποτελέσματα! Την δραστήρια «ιδιωτικών κριτηρίων» Διοίκηση του ΟΠΕ (σε αντίθεση με το παρελθόν όπου οι θέσεις κλειδιά ήταν υπόθεση των συνήθως ανίκανων ή άχρηστων «εκλεκτών» της εκάστοτε κομματικής εξουσίας που «κυριαρχούσε» στο Ελληνικό δημόσιο) είχαμε επισημάνει από το 2012 (σχετικό είναι το άρθρο μας 15ης Μαΐου 2012 με τίτλο ΟΠΕ – Ελληνικός Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου: Αθόρυβα και δημιουργικά, συνεισφέρει στην αύξηση των Ελληνικών εξαγωγών – όλες οι δραστηριότητες του Οργανισμού το δεύτερο εξάμηνο του 2012). Ο συνδυασμός ΕΔΟΑΟ και ΟΠΕ στην υλοποίηση του προγράμματος προβολής των NewWinesofGreece(με εθνική και κοινοτική χρηματοδότηση) μόνο το 2013 υλοποίησε μια σειρά πολύ σημαντικών εκδηλώσεων όπως γευστικές δοκιμές Ελληνικών κρασιών, VIP οινικά δείπνα, σεμινάρια, προβολές μέσα σε καταστήματα των αγορών-στόχων, συμμετοχή σε εκθέσεις, συνέδρια κ.α. Όλες αυτές οι δράσεις ενισχύθηκαν μέσω ενός ταυτόχρονου,  ολοκληρωμένου προγράμματος διαφημιστικών καταχωρήσεων σε αμερικανικά και καναδικά έντυπα καθώς και ηλεκτρονικά περιοδικά (Food & Wine, Wine & Spirits, Food & Drink, WineSpectator, WineEnthusiast, BonAppetit, Snooth, Eater, Urbandaddy) αλλά και μέσα από την επίσκεψη ομάδας 21 MastersofWine στη χώρα μας τον Απρίλιο 2013. Εξ άλλου, μέσα στον Μάιο 2013 πραγματοποιήθηκε ένα εξαιρετικά επιτυχημένο πρόγραμμα εκδηλώσεων (RoadShow) με την υποστήριξη εξειδικευμένων στελεχών (Κων. Λαζαράκη, MasterofWine, Σοφία Πέρπερα, Διευθύντρια  του Γραφείου Οίνου της Βορείου Αμερικής -λειτουργεί στο πλαίσιο του κοινοτικού προγράμματος της ΚΟΑ που υλοποιεί η ΕΔΟΑΟ και ο ΟΠΕ κ.α.). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεκίνησε με  γευστική δοκιμή και γεύμα σε δημοσιογράφους και επαγγελματίες της αγοράς του Τορόντο. Ακολούθησε ειδικό εκπαιδευτικό σεμινάριο και γευστική δοκιμή για διευθυντές καταστημάτων του μονοπωλίου της πολιτείας του Quebec, Societe des alcools du QuebecSAQ (με ομιλήτρια διάσημη δημοσιογράφο και οινοχόο) με την συμμετοχή κορυφαίων Ελλήνων οινοπαραγωγών καθώς και γευστική δοκιμή προς δημοσιογράφους και εκπροσώπους της οινικής αγοράς του Μόντρεαλ. Η εκδήλωση των NewWinesofGreece στο Μόντρεαλ αποτέλεσε το αποκορύφωμα ενός μήνα συνεχών εκδηλώσεων, αφιερωμένων στο ελληνικό κρασί, που διοργανώθηκαν από κοινού από το Καναδικό μονοπώλο Societe des alcools du QuebecSAQ, την ΕΔΟΑΟ και τον ΟΠΕ και περιελάμβανε προβολές μέσα σε περισσότερα από 90 καταστήματα της δεύτερης μεγαλύτερης αγοράς Ελληνικών κρασιών μέσα στον Καναδά (instorepromotions), γευστικές δοκιμές στα καταστήματα αυτά, καταχωρήσεις στον εξειδικευμένο Τύπο, επίσκεψη των αγοραστών κρασιού στους ελληνικούς αμπελώνες κ.α.  Επόμενος σταθμός του προγράμματος (με την παρουσία κορυφαίων εντύπων του οινικού και γαστρονομικού Τύπου όπως τα WineSpectator, Wine & Spirits, Food & Wine και WineEnthusiast) ήταν η Νέα Υόρκη με εκδήλωση  γευστικής δοκιμής και τελικός προορισμός η Ουάσινγκτον, όπου πραγματοποιήθηκε γευστική δοκιμή και γεύμα προς δημοσιογράφους και επαγγελματίες.

Στις αρχές Ιουνίου 2013 δεκαπέντε  Αμερικανοί και Καναδοί αγοραστές οίνου επισκέφτηκαν Ελληνικούς αμπελώνες σε Σαντορίνη, Πελοπόννησο και Μακεδονία δοκιμάζοντας 100 περίπου Ελληνικά κρασιά από ολόκληρο τον Ελληνικό αμπελώνα. Παράλληλα, τα ελληνικά κρασιά έλαβαν μέρος στο 6ο Συνέδριο των WineBloggers (PentictonBritishColumbia, 6-8/6/2013), στην ιδρυτική πρωτοβουλία και στο 1ο ετήσιο συνέδριο MenusofChange που διοργανώθηκε από κοινού από το CulinaryInstituteofAmerica και το HarvardSchoolofPublicHealth(10-12/6/2013), στην έκθεση γαστρονομίας και ποτών Food & WineClassic που έγινε στο Άσπεν στο Κολοράντο (14-16/6/2013) ενώ συμμετέχουν στο ετήσιο συνέδριο της SocietyofWineEducatorsκαι στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ένωσης GuildofSommeliers αναλαμβάνοντας παράλληλα την διοργάνωση 5 εκπαιδευτικών σεμιναρίων προς τους διευθυντές των καταστημάτων του μονοπωλίου LiquorControlBoardofOntarioLCBO στο Τορόντο.

Οι πληθωρικές και πολύ σημαντικές αυτές δραστηριότητες οδηγούν τις εξαγωγές του ελληνικού κρασιού σε πρωτόγνωρα επίπεδα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ενώ στον Καναδά επαναφέρουν το Ελληνικό κρασί στις δόξες της δεκαετίας του 1990 και με πολύ καλύτερες τιμές.

Οι δραστηριότητες όμως της ΕΔΟΑΟ δεν περιορίζονται μόνο στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Επεκτείνονται και στην Κίνα, στην Ρωσία και σε άλλες αγορές με στόχο την ενίσχυση των εξαγωγών Ελληνικού κρασιού σαν «αντιστάθμισμα» στην πρωτοφανή κρίση που σαρώνει την Ελληνική αγορά. Άλλωστε η μεγάλη ανάγκη «εξωστρέφειας» των εκατοντάδων «Κτημάτων» τα οποία παράγουν κρασιά εξαιρετικού ποιοτικού δυναμικού σε ολόκληρη την Ελλάδα, αποτελεί πλέον μονόδρομο μέσα στις σημερινές οικονομικές συνθήκες.

 

 

Προωθητικόμήνυματης Hellas Imports, Hollywood, USA

 

Το 2012 οι 20 κορυφαίες εξαγωγικές αγορές των Ελληνικών κρασιών, σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία Ιουνίου 2013  της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, έχουν ως εξής:

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΟΙ 20 ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΕΞΑΓΩΓΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΡΑΣΙΩΝ

Α/Α

ΧΩΡΑ

Αξία Εξαγωγών Ευρώ

Λίτρα εξαχθέντων κρασιών

1

ΓΕΡΜΑΝΙΑ

27,107,577

14,462,095

2

Η Π Α

8,761,540

2,394,351

3

ΓΑΛΛΙΑ

5,119,918

3,476,191

4

ΚΑΝΑΔΑΣ

4,174,721

1,126,519

5

ΚΥΠΡΟΣ

2,877,845

888,026

6

ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ

2,740,757

380,721

7

ΒΕΛΓΙΟ

                    2,476,182

1,006,253

8

ΙΤΑΛΙΑ

 2,117,672 

3,877,205

9

ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ

               1,813,378

851,876

10

ΚΙΝΑ

1,609,711

438,190

11

ΑΥΣΤΡΙΑ

1,077,402

336,787

12

ΕΛΒΕΤΙΑ

894,065

270,538

13

ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ

635,946

246,785

14

ΠΟΛΩΝΙΑ

560,524

409,426

15

ΡΩΣΙΑ

542,559

294,566

16

ΔΑΝΙΑ

458,788

150,367

17

ΣΟΥΗΔΙΑ

346,387

80,848

18

ΔΗΜ. ΤΗΣ ΤΣΕΧΙΑΣ

299,324

217,302

19

ΧΟΓΚ-ΚΟΓΚ

298,198

87,119

20

ΟΥΓΓΑΡΙΑ

276,890

153,512

 

ΣΥΝΟΛΑ

64,189,384

31,148,677

 Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης. Στοιχεία Ιουνίου 2013 Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

 

Οι συνολικές εξαγωγές Ελληνικών κρασιών το 2012 (κλάση 22.04 – χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι εξαγωγές μούστου σταφυλών), σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής Ιουνίου 2013, ανήλθαν σε 66,218,702 Ευρώ (αύξηση σε σχέση με το 2011 κατά 6,4%) και 31,991,181 λίτρα κρασιού (αύξηση σε σχέση με το 2011 κατά 1,39%). Συνεπώς οι 20 κορυφαίες εξαγωγικές αγορές του Πίνακα 1, απορρόφησαν το έτος 2012 το 97% περίπου των συνολικών μας εξαγωγών σε αξία και το 97,5% σε ποσότητα.

Οι εισαγωγές ξένων κρασιών στην Ελλάδα μειώθηκαν το 2012 κατά 12,3% σε ποσότητα (σε σχέση με το 2011) αλλά πέτυχαν μεγαλύτερες τιμές με αποτέλεσμα η αξία τους να κυμανθεί στα ίδια περίπου επίπεδα του έτους 2011 (-0,02%), όπως προκύπτει από τον παρακάτω Πίνακα 2 που επεξεργάστηκε η Κεντρική Συνεταιριστική Ένωση Αμπελοοινικών Προϊόντων – KEOΣOE με βάση αντίστοιχα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής:

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΞΕΝΩΝ ΚΡΑΣΙΩΝ

ΕΤΟΣ

Εισαγωγές Κιλά

Εισαγωγές Αξία

2011

20.293.900

25.977.205

2012

17.789.100

25.972.666

Διαφορά

-12,34%

-0,02%

 

 

 

Είναι πραγματικά απορίας άξιο πως οι εισαγωγές ξένων κρασιών στην Ελλάδα διατηρούνται ακόμα σε αξιόλογα επίπεδα όταν η Ελληνική παραγωγή κρασιού προσφέρει θαυμάσια και πολυβραβευμένα κρασιά σε μια πληθωρικά πλούσια ποικιλία. Τον πλούτο αυτό έχουμε όλοι υποχρέωση να προσφέρουμε με τον σωστό τρόπο, στο καλύτερο δυνατό ποιοτικό επίπεδο, στα εκατομμύρια των ξένων επισκεπτών της χώρας μας.

 

Οι επαγγελματίες της τουριστικής βιομηχανίας (ξενοδοχεία κάθε μορφής και κατηγορίας καθώς και η μαζική εστίαση) έχουν υποχρέωση να προβάλλουν τους θησαυρούς των αμπελώνων του Διόνυσου στους ξένους πελάτες τους οι οποίοι είναι απόλυτα λογικό να θέλουν να γνωρίσουν τα προϊόντα του τόπου που επισκέπτονται. Είναι λοιπόν το ελάχιστο που οφείλουν, όχι μόνο στη χώρα τους αλλά και στους αμπελουργούς και στους παραγωγούς που συνεχίζουν να τιμούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την απύθμενη Ελληνική οινική παράδοση!

 

Λεωνίδας Κουμάκης*

25 Ιουνίου 2013

lk@kbanalysis.com