Τι ειπώθηκε στην συνέντευξη για το άτυπο συμβούλιο για την πολιτική συνοχής της ΕΕ
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Κυρίες και κύριοι, το Συμβούλιο Συνοχής που λαμβάνει χώρα στην Αθήνα χθες και σήμερα, είναι αφιερωμένο σε τρία θέματα.
Την αναβάθμιση αυτού καθ’ εαυτού του Συμβουλίου καθώς το Συμβούλιο αυτό έχει άμεση σχέση με το 30% του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ένα θέμα το οποίο θα συζητηθεί αμέσως μετά κατά την διάρκεια του γεύματος.
Δεύτερον. Την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις πόλεις. Εδώ μιλάμε για τα 2/3, ίσως και παραπάνω, των κατοίκων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει πάρει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες έτσι ώστε στη νέα προγραμματική περίοδο η πολιτική για τις πόλεις να αντανακλάται εντονότερα στα επιμέρους προγράμματα και να υπάρχουν συντονισμένες δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Η Ελληνική Προεδρία πήρε την πρωτοβουλία μέσα στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής να αναδείξει το ζήτημα της φτώχειας στις αστικές περιοχές. Είναι κάτι που μας απασχολεί ιδιαίτερα ως Ελλάδα, γιατί ξέρετε ότι είμαστε η χώρα εκείνη η οποία έχει πληγεί περισσότερο απ’ όλες από την κρίση τα τελευταία χρόνια. Και η κρίση είναι δυστυχώς επικεντρωμένη ακόμη περισσότερο στα αστικά κέντρα.
Τρίτον. Το θέμα που συζητήθηκε στην πρωινή μας συνεδρίαση, που αφορά στη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, είναι ένα ζήτημα που λιγότερο ή περισσότερο αφορά όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Περισσότερο φυσικά αυτές που επλήγησαν από την κρίση και αφορά σίγουρα στο 85% των εργαζομένων, γιατί τόσοι είναι οι εργαζόμενοι που δουλεύουν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Είναι ζωτικής σημασίας λοιπόν η στήριξή τους. Έγινε εκτεταμένη ανταλλαγή απόψεων. Από την πλευρά της Προεδρίας επισημάνθηκε ότι πρέπει να δράσουμε με ταχύτητα, με ευελιξία. Η γραφειοκρατική προσέγγιση δεν βοηθάει. Με έμφαση στην καινοτομία και με προσοχή έτσι ώστε οι κανόνες περί ανταγωνισμού να είναι πράγματι κανόνες ανταγωνισμού και η ενιαία αγορά να λειτουργεί πράγματι ως ενιαία αγορά, διότι σε ορισμένες περιπτώσεις έχουμε την εντύπωση ότι παραγνωρίζονται κάποιες παράμετροι και τελικώς αντί να έχουμε πράγματι ισότητα των όπλων, οδηγούμαστε σε φαινόμενα τα οποία λειτουργούν εις βάρος των ασθενέστερων χωρών.
Σταθήκαμε σε έξι επιμέρους προτάσεις τις οποίες αμέσως σας τις αναφέρω.
Πρώτον, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που προχωρεί σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αυτό που είναι γνωστό στις Βρυξέλλες ως Small Business Act, να διαμορφωθούν ειδικώς προσαρμοσμένα ευέλικτα χρηματοδοτικά προϊόντα για τις χώρες που πλήττονται περισσότερο από την κρίση.
Η ενιαία προσέγγιση στο συγκεκριμένο ζήτημα δεν οδηγεί πουθενά, γιατί οι χώρες που πλήττονται από την κρίση έχουν συγκεκριμένες χρηματοδοτικές ανάγκες.
Δεύτερον, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε και τα μη τραπεζικά χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι τα business angels & τα venture capital funds.
Τρίτον, πρέπει να μπορούμε να έχουμε ευελιξία. Να αναπροσαρμόζουμε εύκολα τα εργαλεία, ανταποκρινόμενοι με ταχύτητα στις εκάστοτε ανάγκες χωρίς τους στενούς περιορισμούς που υπάρχουν. Ρυθμίσεις που ενδεχομένως υιοθετήθηκαν το 2011 ή το 2012, σήμερα έχουν ξεπεραστεί, διότι η αγορά είναι ένας ζωντανός οργανισμός και πρέπει να παρακολουθούμε τις εξελίξεις.
Τέταρτον, οι πόροι για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις πρέπει πράγματι να πηγαίνουν σε αυτές και όχι τελικώς να χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς, έργα υποδομών για παράδειγμα. Όχι γιατί είναι αρνητικό να χρηματοδοτούμε έργα υποδομών, αλλά αρνητικό είναι να αυξάνονται άλλοι επιμέρους προϋπολογισμοί εις βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Πέμπτον, η αξιοποίηση των κονδυλίων θα πρέπει να γίνει ώστε να δοθεί ειδική έμφαση στην ανταγωνιστικότητα και στην επιχειρηματικότητα. Όχι γενικώς όμως στην επιχειρηματικότητα και στην ανταγωνιστικότητα, αλλά με έμφαση σε συγκεκριμένους τομείς όπου υπάρχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα και όπου προσδοκούμε να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίας και με αυτό τον τρόπο να επιταχυνθεί η ανάπτυξη.
Γι΄ αυτό το λόγο η Ελλάδα τόσο στο ΕΣΠΑ όσο και στο σχέδιο ανάπτυξης το οποίο έχει παρουσιάσει στις Βρυξέλλες, επικεντρώνει την προσοχή της σε εννιά συγκεκριμένους τομείς, βάσει των μελετών του ΙΟΒΕ και της Mc Kinsey όπου θεωρούμε πως έχουμε συγκεκριμένα συγκριτικά πλεονεκτήματα και φυσικά δίνοντας πάντοτε έμφαση στην εξωστρέφεια και στην καινοτομία, που είναι μια οριζόντια πολιτική.
Τελευταίο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, είναι αναγκαίο να αντιμετωπίσουμε τις δυσμενείς επιπτώσεις που δημιουργούνται από τις λεγόμενες κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, σε σχέση με τον ανταγωνισμό, τις κρατικές ενισχύσεις, οι οποίες ενίοτε λειτουργούν εις βάρος αδυνάμων κρατών.
Για την περίπτωση της Ελλάδος, για να γίνω πιο συγκεκριμένος, οι κατευθυντήριες αυτές γραμμές έχουν εκπονηθεί με στατιστικά στοιχεία της περιόδου 2008 – 2010 όταν είχαμε μια άλλη Ελλάδα.
Γι’ αυτό τονίζω ότι ο ανταγωνισμός, η πολιτική ανταγωνισμού πρέπει όντως να οδηγεί σε αυτό που θεωρητικά έρχεται να προστατεύσει. Να εξασφαλίζει πράγματι ισότητα των όπλων. Με αυτή την έννοια πρέπει να εξετάσουμε, γιατί τώρα συζητείται, και το λεγόμενο απαλλακτικό κανονισμό και τις επιπτώσεις του ώστε να μην υπονομεύεται από τις Βρυξέλλες, η προσπάθεια των κρατών μελών για ανάπτυξη και ανάκαμψη.
Θέλω να ευχαριστήσω τόσο τους συναδέλφους που συμμετείχαν στις συζητήσεις, τους ειδικούς που είχαμε καλέσει από το European Investment Fund, από το IIF, από τις Ευρωπαϊκές Ενώσεις των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων. Αλλά ειδικά θέλω να ευχαριστήσω τον Επίτροπο τον κ. Hahn ο οποίος έχει δώσει τον καλύτερό του εαυτό ως Επίτροπος αρμόδιος για τα θέματα της Περιφερειακής Πολιτικής τα τελευταία χρόνια, αλλά και ο οποίος είναι ένας σταθερός φίλος και σύμμαχος της Ελλάδας στην προσπάθειά μας να ξεπεράσουμε την κρίση και να ανοίξουμε ένα καινούργιο κεφάλαιο στη χώρα.
Χάρη στη συνεργασία που είχαμε τα τελευταία χρόνια με τον κ. Hahn και τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ιδιαίτερα της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής, καταφέραμε από το τέλος του πίνακα σε σχέση με τις απορροφήσεις, να ανέβουμε στην κορυφή, να είμαστε πρώτοι στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ως προς τις απορροφήσεις και τρίτοι γενικά στα διαρθρωτικά ταμεία.
Η προσπάθειά μας θα συνεχιστεί, αλλά η προσπάθεια για την ενίσχυση των πολιτικών συνοχής σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι συνολική μας ευθύνη και θεωρώ πως υπάρχει δέσμευση όλων των συναδέλφων στο επίπεδο του Συμβουλίου να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση.
J. HAHN: Ευχαριστώ Κωστή. Δράττομαι για άλλη μια φορά της ευκαιρίας να ευχαριστήσω δημοσίως και εξ ονόματος των συναδέλφων μου την ελληνική πλευρά για την εξαιρετική διοργάνωση αυτής της Υπουργικής Συνόδου. Να σας ευχαριστήσω όμως και για την ετοιμότητά σας και τη διάθεσή σας να ενσωματώσετε τις θέσεις μας στην ημερήσια διάταξη, να εντοπίσουμε στη συζήτηση στις προτεραιότητες της πολιτικής συνοχής. Μεταξύ αυτών η πολιτική για τις πόλεις και να μην εξαιρούμε και τις νέες δημοσιονομικές προοπτικές στο πλαίσιο των οποίων θα δαπανήσουμε άνω του 50% του συνολικού προϋπολογισμού για τις πόλεις.
Επίσης τροποποιήσαμε την επικέντρωση της πολιτικής και η πολιτική αυτή από μια πολιτική η οποία επικεντρωνόταν στις υποδομές, επικεντρώνεται πλέον στην προώθηση της οικονομίας εν γένει. Κάτι, το οποίο αποτυπώνεται στο ότι διπλασιάζουμε τα κονδύλια για την τόνωση της οικονομίας σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο 2007-2013.
Στην προηγούμενη περίοδο δαπανήσαμε 70 περίπου δις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ στη νέα προγραμματική περίοδο θα δαπανήσουμε τουλάχιστον 140 δισεκατομμύρια ευρώ, παρά την εν γένει μείωση του προϋπολογισμού συνολικά. Νέα στόχευση λοιπόν.
Ευχαριστώ την Ελληνική Προεδρία για την συνεργασία της εν προκειμένω. Η Ελλάδα γνωρίζει πολύ καλά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σήμερα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ιδιαίτερα όσον αφορά στη χρηματοδότηση, την πρόσβαση σε δάνεια, σε εγγυήσεις, σε χρηματοδοτικά εν γένει εργαλεία. Αυτό ήταν άλλωστε και στη σημερινή μας συζήτηση.
Υπενθυμίσαμε για άλλη μια φορά, το έπραξαν πολλοί ομιλητές, ότι απαιτούνται κι άλλες προσπάθειες για την υποστήριξη των νέων επιχειρήσεων, των νεοϊδρυόμενων επιχειρήσεων που δεν έχουν εγγυήσεις να παράσχουν, που δεν έχουν κεφαλαιακή δομή και αυτό αποτυπώνει και τη δυσκολία της ευρωπαϊκής οικονομίας εν γένει.
Δεν υπάρχουν αρκετά κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capitals). Πρέπει επίσης να επικεντρώσουμε την προσπάθειά μας στην έρευνα, στις επενδύσεις, σε συγκεκριμένες επιχειρηματικές προσπάθειες που έχουν μέλλον και εδώ τα Διαρθρωτικά Ταμεία σίγουρα μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κατάστασης.
Μια άλλη πτυχή που έθιξαν πολλοί ομιλητές σήμερα το πρωί είναι η ανάγκη μείωσης της γραφειοκρατίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αν δεν κάνω λάθος ήδη το 2007 όταν εγκρίναμε την πράξη για τις μικρομεσαίες (Small Business Act) εντοπίσαμε το πρόβλημα λέγοντας ότι τα κράτη – μέλη οφείλουν να μειώσουν τη γραφειοκρατία για τις ΜΜΕ. Για παράδειγμα πρέπει να μειώσουμε τον χρόνο που χρειάζεται για την ίδρυση μιας νέας επιχείρησης και να μην χρειάζεται πάνω από τρεις μέρες.
Μετά από επτά χρόνια δυστυχώς μόνο τρία κράτη – μέλη έχουν υλοποιήσει την πράξη για τις μικρομεσαίες στον τομέα αυτό.
Αν θέλουμε όμως η ευρωπαϊκή οικονομία εν γένει να γίνει πιο ανταγωνιστική, πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε και ως προς αυτή την πτυχή του νομίσματος.
Τέλος ένα άλλο θέμα που συζητήσαμε είναι τα επόμενα βήματα, κάτι που ενδιαφέρει τα μάλα και την Ελλάδα για να βελτιώσουμε τις δυνατότητές μας και τις δυνατότητες της διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ μικρομεσαίων, να βρίσκουμε επιχειρηματικούς εταίρους, να έχουν πρόσβαση σε νέες αγορές. Όλα αυτά είναι καλά μέτρα που πρέπει να συνοδευτούν όμως και από δυνατότητες χρηματοδότησης. Και αυτό κάνει η πολιτική συνοχής για τη βελτίωση των επιδόσεων της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Στο πλαίσιο αυτό θα συζητήσουμε και την προοπτική δημιουργίας μιας Υπουργικής Συνόδου ειδικά για θέματα συνοχής. Είναι κάτι που δεν υπάρχει στο Συμβούλιο, ενώ υπάρχει στο ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τη μορφή της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης. Πιστεύω ότι είναι μια πρωτοβουλία, η διαμόρφωση δηλαδή ενός Συμβουλίου Υπουργών Συνοχής που θα μας βοηθήσει πάρα πολύ. Ευχαριστώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την Ισπανία, η ερώτηση είναι προς τον Επίτροπο. Συζητήσατε συγκεκριμένους τρόπους για να βοηθήσετε να έχουμε καλύτερη κατανομή πιστώσεων στις ΜΜΕ μέσω του τραπεζικού τομέα; Πως θα αναγκάσετε ακριβώς τον τραπεζικό τομέα να ξαναφέρει τα λεφτά στην πραγματική οικονομία, ιδιαίτερα στις ΜΜΕ;
Αν συζητήσατε συγκεκριμένα μέτρα να πιέσετε τον τραπεζικό τομέα να βάλει ξανά τα λεφτά στην πραγματική οικονομία και ιδιαίτερα στις ΜΜΕ.
J. HAHN: Μα φυσικά. Ήδη κάναμε πολλά προς αυτή την κατεύθυνση και σε ορισμένες χώρες δεν είμαστε καθόλου ικανοποιημένοι με τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα ότι δεν έφτασαν στους τελικούς δικαιούχους τα λεφτά. Γιατί έχουμε ήδη τα απαραίτητα κονδύλια, αλλά η κατάσταση βελτιώνεται φυσικά γενικά μιλώντας.
Εντούτοις υπάρχουν προκλήσεις συγκεκριμένες γιατί υπάρχουν υφιστάμενες επιχειρήσεις που δεν έχουν τις απαραίτητες εγγυήσεις για να αποκτήσουν τα δάνεια και θα παρουσιάσουμε πολύ σύντομα προς αυτή την κατεύθυνση νέα χρηματοοικονομικά προϊόντα, αν θέλετε να τα ονομάσουμε έτσι, για να αντιμετωπίσουμε έτσι το θέμα με τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά Ταμεία για να αντιμετωπίσουμε την αδυναμία αυτή.
Αυτό είναι το πιο επείγον θέμα για να μειώσουμε τα προβλήματα, να απαλύνουμε τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με την έλλειψη εγγυήσεων των επιχειρήσεων ιδιαίτερα των ΜΜΕ για να έχουν πρόσβαση στα δάνεια. Θα δώσουμε τις απαραίτητες εγγυήσεις εμείς και γι’ αυτό τον λόγο θα τροποποιήσουμε την αλυσίδα των προϊόντων μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλησπέρα σας. Κύριε Χατζηδάκη θα ήθελα να μείνουμε λίγο στο θέμα των κατευθυντήριων γραμμών από Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία των χωρών. Ήδη για την Ελλάδα λαμβάνεται υπόψη τα στοιχεία 2008-2010. Ένα σχόλιο δικό σας πάνω σε αυτό, τι πρέπει να γίνει, τι συζητήθηκε μέσα, αν συμφώνησαν οι εταίροι για να αλλάξει κάτι και ένα σχόλιο επίσης από τον κ. Hahn γι’ αυτό ακριβώς το θέμα. Ευχαριστώ πολύ.
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Δεν είναι αρμοδιότητα του κ. Hahn είναι θέμα που αφορά στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αυτό το οποίο λέμε τόσο εμείς όσο και άλλες χώρες είναι ότι οι αρχές του ανταγωνισμού περί ισότητας των όπλων δηλαδή σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα πρέπει όντως να οδηγούν σε αυτή την κατεύθυνση. Η πολιτική περί κρατικών ενισχύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπιστεί έτσι ώστε πράγματι να λειτουργεί μια ενιαία αγορά και να μην υπάρχουν υπερβολικές επιδοτήσεις σε ένα κράτος, σε σχέση με αυτές που υπάρχουν σε κάποιο άλλο, προκειμένου πράγματι να έχουμε ένα πεδίο όπου οι αρχές του ανταγωνισμού λειτουργούν και δεν υπάρχουν αθέμιτα πλεονεκτήματα.
Όταν παραγνωρίζεται πως η Ελλάδα του 2014 είναι τελείως διαφορετική από την Ελλάδα του 2008 και του 2009, που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία, τότε αυτό δημιουργεί κάποια αδικία εις βάρος της Ελλάδας και εις βάρος άλλων χωρών που έχουν πληγεί από την κρίση.
Αυτό ήταν που είχαμε επικαλεσθεί και κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για τα Διαρθρωτικά Ταμεία για τη νέα προγραμματική περίοδο, έτσι ώστε τελικώς η Ελλάδα να λάβει περισσότερα κονδύλια, μαζί μας κι άλλες χώρες.
Είναι κάτι το οποίο επικαλούμαστε και σε σχέση με τον νέο χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων 2014-2020, που αφορά ακριβώς την ένταση των κρατικών ενισχύσεων, των επιδοτήσεων στις επιχειρήσεις μέσω του επενδυτικού νόμου και του ΕΣΠΑ, αλλά και στο πλαίσιο της συζήτησης για τον απαλλακτικό κανονισμό ο οποίος με άλλο τρόπο οδηγεί τελικώς στο ίδιο πεδίο εφαρμογής.
Ο απαλλακτικός κανονισμός είναι ακόμα ανοικτός κι είναι ένα ζήτημα το οποίο το συζητήσαμε με τον κ. Αλμούνια και θα καταθέσουμε δικές μας προτάσεις. Ο περιφερειακός χάρτης για τις κρατικές ενισχύσεις έχει κλείσει, εμείς έχουμε τις απόψεις μας, τις εξέφρασα προηγουμένως, ελπίζω ότι κι από την πλευρά των Βρυξελών αυτή η οπτική θα γίνει κατανοητή.
Δε ζητάμε κάποιο προνόμιο, δε ζητάμε κάποια ειδική μεταχείριση, ζητάμε και στο πλαίσιο της πολιτικής ανταγωνισμού να γίνει για την Ελλάδα αυτό που έγινε για τη διανομή των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων, να ληφθεί υπόψιν ότι τα στατιστικά στοιχεία της περιόδου 2008-2010 δεν έχουν καμία σχέση με την παρούσα πραγματικότητα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δεχθεί ότι θα υπάρξει μία ρήτρα αναθεώρησης από το 2016 και μετά, εμείς στο πλαίσιο της συζήτησης για τον απαλλακτικό κανονισμό αγωνιζόμαστε για θετικές ρυθμίσεις για τη χώρα.
J. HAHN: Εν συντομία για το θέμα αυτό να πω ότι οι ημερομηνίες όσον αφορά όλα αυτά τα στοιχεία δεν διαπραγματεύονται τα κράτη-μέλη ξεχωριστά, γιατί έχουν για όλα τα κράτη 2008 με 2010 μέσους όρους τα στοιχεία για όλες τις χώρες όσες έκαναν την αίτηση.
Εντάξει, κανείς δεν είναι ικανοποιημένος για την ψαλίδα αυτή, αλλά όταν έπρεπε να παρουσιάσουμε τον προϋπολογισμό για το 2012 τότε θεωρήσαμε ότι αυτά τα στοιχεία ήταν τα πιο λογικά διαθέσιμα κι έπρεπε να δούμε ακριβώς τι ήταν στο παρελθόν.
Διότι στο παρελθόν είχαμε δει ότι δεν είχαμε όλα τα στοιχεία στη Eurostat σωστά, δεν είχαν δοθεί σωστά στη Eurostat, γι΄ αυτό είναι απαραίτητο να επικυρώσουμε τα στοιχεία και αυτό είναι χρονοβόρος διαδικασία και γι΄ αυτό αναφερόμαστε στον μέσο όρο την περίοδο 2008 με 2010, αυτές είναι οι ημερομηνίες.
Αλλά αυτό αφορά κάθε κράτος-μέλος και όπως είπε ήδη και ο Υπουργός στους κανονισμούς μας υπάρχει μια διάταξη που λέει «από το 2016 έχω μια ρήτρα ενδιάμεσης αναθεώρησης» και εκεί θα λάβουμε υπόψιν τις πιο πρόσφατες εξελίξεις και αν υπάρξει διαφορά στην απόδοση του ΑΕΠ μεταξύ Ελλάδας και άλλων χωρών ίσως θα χρειαστεί να υπάρξει μια αναπροσαρμογή μετά.
Ευχαριστώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ερώτηση προς τον κ. Hahn, για το θέμα της διαφάνειας. Στο παρελθόν στην Ελλάδα έγιναν καταχρήσεις των κονδυλίων των ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών Ταμείων. Υπάρχει κάποια πρόθεση άμεσου ελέγχου από τις Βρυξέλες δηλαδή του πως δαπανώνται τα κονδύλια των Διαρθρωτικών Ταμείων; Από τις Βρυξέλες κι όχι από την Αθήνα.
J. HAHN: Μια στιγμή να καταλάβω. Η πολιτική βασίζεται στην επιμερισμένη διαχείριση, σε αυτή την αρχή, το οποίο σημαίνει ότι η χώρα και η περιφέρεια φροντίζουν για το θέμα κι έχουν ευθύνη για την υλοποίηση στην πράξη των πολιτικών.
Για την περίοδο 2007-2013 και για το σύνολο της Ευρώπης, υλοποιήθηκαν 2 εκατομμύρια έργα, δεν είναι ρεαλιστικό να περιμένει κανείς ότι η Commission θα μπορούσε να ελέγξει όλα αυτά τα έργα από τις Βρυξέλες, 2 εκατομμύρια έργα. Αναγκαστικά λοιπόν βασιζόμαστε στα κράτη-μέλη και αντιστρόφως αν θέλετε.
Βάσει της αρχής της επικουρικότητας είναι σαφές ότι τα κράτη-μέλη και οι περιφέρειες έχουν μακράν πολύ καλύτερη γνώση των τοπικών αναγκών και του πως πρέπει να δαπανηθούν τα συμφωνημένα κονδύλια, στο πλαίσιο των συμφωνημένων μέτρων.
Αν δείτε τα ποσοστά αστοχιών, τα ποσοστά σφάλματος, η κατάσταση έχει βελτιωθεί θεματικά. Είμαι θα έλεγα αρκετά ικανοποιημένος και με τις επιδόσεις των Ελλήνων ελεγκτών και των ελεγκτικών φορέων, υπάρχει λιγότερη ανησυχία αν θέλετε σε σχέση με το παρελθόν.
Φυσικά υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης και μάλιστα μία από τις προτάσεις μας η οποία θα υλοποιηθεί μέχρι τα τέλη του 2015 είναι να χρησιμοποιήσουμε τα Διαρθρωτικά Ταμεία βάσει ηλεκτρονικών υποδειγμάτων, για περισσότερη διαφάνεια. Αυτό θα επιτρέψει και ταχύτερους χρόνους αντίδρασης στις οποιεσδήποτε αλλαγές.
Η ηλεκτρονική πάντως υποβολή σημαίνει σίγουρα περισσότερη διαφάνεια και όπως είπα επιτάχυνση εν γένει των ρυθμών υποβολής και επεξεργασίας των αιτήσεων και εντέλει φυσικά ταχύτερης υλοποίησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλησπέρα, ήθελα να ρωτήσω το εξής: Αναφέρθηκε από τον κ. Hahn αν δεν κάνω λάθος ότι «το 50% του συνολικού προϋπολογισμού» του Ταμείου Συνοχής υποθέτω, αυτό θέλει και μια διευκρίνιση, «θα κατευθυνθεί στις πόλεις». Ποιος είναι ο συνολικός προϋπολογισμός κι αν υπάρχει εικόνα από την πλευρά του Υπουργείου Ανάπτυξης κι αυτή είναι ερώτηση για τον κ. Χατζηδάκη. Αυτό σε τι αναλογεί στη δική μας περίπτωση κατά την περίοδο 2014-2020; Ευχαριστώ πολύ.
J. HAHN: Για το θέμα των πόλεων, των αστικών περιοχών, υπάρχει διαφορετικό σύστημα εκθέσεων, ελαφρά διαφορετικό στα διάφορα κράτη-μέλη, οπότε δεν είναι ακριβώς δυνατόν να το εκφράσουμε ποσοτικά αυτό. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και τις γνώσεις μας για την περίοδο 2007-2013 οι επενδύσεις στις αστικές περιοχές ήταν λίγο παραπάνω από 40%.
Και αν λάβουμε υπόψη και τη νέα κατεύθυνση τη θεματική επικέντρωση, επικέντρωση των στόχων στις αστικές μεταφορές, μέτρα ενεργειακής αποδοτικότητας, βελτίωση των δυνατοτήτων ΙΤ, τη μείωση της φτώχιας, αν τα λάβουμε όλα αυτά υπόψη θα δείτε ότι συνδέονται με δράσεις και παρεμβάσεις στις αστικές περιοχές όλες αυτές οι δράσεις.
Και γι΄ αυτό το λόγο θα έλεγα ότι σε όλη την Ευρώπη το 60% των κονδυλίων των Διαρθρωτικών Ταμείων θα προσανατολιστούν προς τις αστικές περιοχές κι αυτό δικαιολογείται φυσικά λαμβάνοντας υπόψη ότι το 75% του πληθυσμού της Ευρώπης ζει σε αστικά κέντρα.
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όπως είναι κατανοητό, για τα Διαρθρωτικά Ταμεία ισχύουν συγκεκριμένοι κανόνες σε όλη την Ευρώπη, τόσον όσον αφορά στη διαχείριση των πόρων, όσο και ως προς την κατανομή τους. Επομένως δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια διακριτικής ευχέρειας για τα κράτη-μέλη ή τόσα όσα φαντάζεται κάποιος ο οποίος δεν είναι εξοικειωμένος με τους κανονισμούς.
Υπάρχουν θεματικές προτεραιότητες, υπάρχουν πληθυσμιακά κριτήρια, υπάρχουν κριτήρια κατανομής των πόρων με βάση το σχετικό ποσοστό πλούτου, το ακαθάριστο εθνικό προϊόν σε κάθε χώρα και σε κάθε περιοχή.
Με αυτό τον τρόπο κινείται και η Ελλάδα. Βάσει των θεματικών προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προχωράμε, έχοντας φυσικά τις δικές μας προτεραιότητες τις εθνικές σε σχέση με τους εννέα τομείς για την επιχειρηματικότητα στους οποίους αναφέρθηκα.
Ή σε σχέση με την προτεραιότητα που δίνουμε σε ζητήματα εκπαίδευσης και απασχόλησης. Το ίδιο ισχύει και για τις πόλεις. Δεν κατανέμονται τα χρήματα στις πόλεις ή στις αγροτικές περιοχές ανάλογα με το εάν ο Υπουργός συμπαθεί κατοίκους των πόλεων ή των αγροτικών περιοχών. Κατανέμονται με βάση συγκεκριμένα πληθυσμιακά και οικονομικά κριτήρια.
Επομένως οι πόλεις που είναι φτωχότερες έχουν κατά τεκμήριο ισχυρότερη ενίσχυση. Οι περιφέρειες οι οποίες είναι φτωχότερες έχουν μεγαλύτερο προϋπολογισμό κατά κεφαλήν.
Εάν δείτε την κατανομή του πληθυσμού και δείτε και το σχετικό πλούτο, θα βγάλετε και τα συμπεράσματα για την κατανομή των κονδυλίων. Οι συνάδελφοί σας που ασχολούνται με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ, έχουν πάρει ένα πίνακα από εμάς ο οποίος αναφέρεται στο πώς θα κατανεμηθούν τα κονδύλια ανά πρόγραμμα και ανά περιφέρεια. Επομένως μπορείτε να βγάλετε συγκεκριμένα συμπεράσματα.