Οριστική φορολογική περαίωση εισοδημάτων και περιουσίας

Συζητήσεις στο εσωτερικό της Κυβέρνησης έχει προκαλέσει η πρόταση που διατύπωσε προ ημερών ο πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς Μιχάλης Σάλλας για οριστική φορολογική περαίωση εισοδημάτων και περιουσίας.

 

Μιλώντας στις 15 Ιανουαρίου σε ημερίδα του ΣΕΒ ο κ. Σάλλας τάχθηκε υπέρ μιας οριστικής φορολογικής περαίωσης περιουσίας για εταιρείες και ιδιώτες, έναντι καταβολής ενός περιορισμένου ποσού, λέγοντας πως αυτή θα μπορούσε να συμβάλλει καθοριστικά στην προσπάθεια κάλυψης του δημοσιονομικού κενού της επόμενης διετίας και να δημιουργήσει την κατάλληλη ηρεμία στο επενδυτικό περιβάλλον.

Η πρόταση του επικεφαλής της Τράπεζας Πειραιώς συνίστατο στη φορολόγηση με συντελεστές από 4% έως και 10% αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων. Μάλιστα, θέτοντας ως προϋπόθεση ότι οι φορολογούμενοι θα πειστούν πως πρόκειται για μία «οριστική διευθέτηση» με το παρελθόν ο κ. Σάλλας προσδιόρισε τα έσοδα που μπορούν να αντληθούν από αυτή τη διαδικασία μεταξύ 7 έως 10 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Τα Νέα, αν και η πρόταση Σάλλα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις επιβολές του Μνημονίου το οποίο στην τελευταία του επικαιροποίηση απαγορεύει φορολογικές αμνηστεύσεις, στελέχη της Κυβέρνησης, του υπουργείου Οικονομικών, αλλά και της φορολογικής διοίκησης την χαρακτηρίζουν χρήσιμη, τονίζοντας πως θα μπορούσε να εισφέρει σημαντικά στα δημόσια έσοδα τη διετία 2014- 2015 , αλλά και να διευκολύνει την επικείμενη εφαρμογή του περιουσιολογίου.

Πάντως, τα ίδια στελέχη ξεκαθαρίζουν πως ενδεχόμενη κυβερνητική πρόθεση εφαρμογής της περιουσιακής περαίωσης θα ανοίξει ένα νέο ολοκαίνουργιο κεφάλαιο στις διαπραγματεύσεις με την τρόικα.

Σημειώνεται πως το Μνημόνιο το οποίο απαγορεύει ρητά τις φοροαμνηστεύσεις. Σύμφωνα με την τελευταία επικαιροποίηση του Μνημονίου οι ελληνικές φορολογικές Αρχές πρέπει να διατηρήσουν τα κατάλληλα κίνητρα προς την κατεύθυνση μιας «υγιούς κουλτούρας πληρωμών» και ως εκ τούτου να μην υιοθετηθούν νέες φορολογικές αμνηστίες ή να μην επεκτείνουν τις υφιστάμενες αμνηστίες για τη συλλογή των φόρων και των κοινωνικών εισφορών τουλάχιστον κατά τη διάρκεια των ετών που καλύπτονται από το πρόγραμμα προσαρμογής.

Υπό το βάρος της απαγόρευσης της τρόικας η πρώτη αντίδραση του υπουργείου Οικονομικών στην πρόταση Σάλλα ήταν πως το θέμα δεν έχει συζητηθεί στους κόλπους του υπουργείου και ότι ενδεχόμενη περαίωση θα έπρεπε σε κάθε περίπτωση να συνοδεύεται από την επιβολή φόρου με υψηλό συντελεστή. Ακολούθησε δε δημόσια τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Χ.Θεοχάρη με την οποία απέρριπτε μια τέτοια ρύθμιση.

Ωστόσο, την τελευταία εβδομάδα τόσο στο εσωτερικό της Κυβέρνησης όσο και στο υπουργείο Οικονομικών οι γνώμες φαίνεται πως μεταστρέφονται. Είναι ενδεικτικό πως για το ίδιο θέμα ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών ανέφερε στα «ΝΕΑ» πως δεν είναι αντίθετος με την πρόταση Σάλλα, αλλά θα έπρεπε να δρομολογηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μην πρόκειται για περαίωση, να μην μπορεί να θεωρηθεί φοροαμνήστευση και να έχει τη μορφή «αναδρομικής πληρωμής φόρου». Θέλοντας να γίνει πιο συγκεκριμένος ανέφερε πως οι φορολογικοί συντελεστές θα μπορούσαν να ποικίλουν ανάλογα με το είδος του περιουσιακού στοιχείου και το χρόνο που αυτό αποκτήθηκε. «Κατάθεση σε ξένη τράπεζα που έγινε το 1980 θα μπορούσε να φορολογηθεί με συντελεστή 3%, αλλά κατάθεση του 2009 θα πρέπει να φορολογηθεί στην κλίμακα», υπογράμμισε σχετικά.

Οι συντελεστές φορολόγησης

Η πρόταση της Τράπεζας Πειραιώς προβλέπει πως οι συντελεστές φορολόγησης για την περαίωση εισοδημάτων και περιουσίας θα πρέπει να διαφοροποιούνται ανάλογα την περίπτωση.

  • Για περιουσιακά στοιχεία εντός Ελλάδας που δηλώνονται ο συντελεστής θα μπορούσε να είναι 4%-5%.
  • Για περιουσιακά στοιχεία εκτός Ελλάδας που δηλώνονται και παραμένουν εκτός ο συντελεστής θα μπορούσε να είναι 9%-10%.
  • Για περιουσιακά στοιχεία εκτός Ελλάδας που δηλώνονται και επιστρέφουν στην ελληνική οικονομία ο συντελεστής θα μπορούσε να είναι 6%-7%.
  • Για περιουσιακά στοιχεία εκτός Ελλάδας που δηλώνονται, επιστρέφουν και επενδύονται αγορές ακινήτων , ελληνικών ομολόγων, συμμετοχή σε ΑΜΚ, κ.α.. στην ελληνική οικονομία ο συντελεστής θα μπορούσε να είναι 4%-5%.

http://sofokleous10.gr/2012-07-24-09-28-23/253214-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%83%CE%AC%CE%BB%CE%BB%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AE-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%AF%CF%89%CF%83%CE%B7-%C2%AB%CE%BC%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%AC-%C2%BB-%CE%B7-%CE%BA%CF%85%CE%B2%CE%AD%CF%81%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B7