2012 Power 50: Ο κατάλογος των πιο ισχυρών προσωπικοτήτων των ΗΠΑ στους τομείς αλυσίδων λιανικής / χονδρικής, κυβερνητικών υπηρεσιών, προμηθευτών & βιομηχανικών ομίλων.
Το Αμερικανικό Supermarket News ανακοίνωσε για δέκατη συνεχόμενη χρονιά τον κατάλογο 2012 Power 50 με τα πιο ισχυρά πρόσωπα του κλάδου για την χρονιά που πέρασε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο κατάλογος αυτός κυριολεκτικά «ανδροκρατείται» αφού στις κορυφαίες προσωπικότητες του 2012 περιλαμβάνει μόνο επτά γυναίκες. Ας ρίξουμε μια σύντομη ματιά στις τρείς πρώτες θέσεις του καταλόγου, παραθέτοντας στην συνέχεια τον αναλυτικό κατάλογο με όλα τα ονόματα των 2012 Power 50.
Πρώτος στον κατάλογο και ο ισχυρότερος άνθρωπος του κλάδου για το 2012 είναι (ποιος άλλος😉 ο Mike Duke το διοικητικό αφεντικό της Wal Mart, του μεγαλύτερου λιανοπωλητή του πλανήτη μας (νεώτερο αναλυτικό άρθρο μας για την αλυσίδα θα αναρτηθεί Φεβρουάριο 2013 μετά την ολοκλήρωση της οικονομικής χρήσης 2012).
Η βασική αιτία της αναρρίχησης του Mike Duke στην κορυφή του καταλόγου 2012 Power 50 των ΗΠΑ, είναι η ικανότητα του να αντλεί πολύτιμα διδάγματα από τα σφάλματα του παρελθόντος και να τα μετατρέπει σε πολύτιμα «όπλα» του μέλλοντος. Στα τρία χρόνια που παραμένει στο τιμόνι της Wal–Mart (στον όμιλο εργάζεται από το 1995) άλλαξε ριζικά πολλά πράγματα, πήρε πρωτοβουλίες και αποφάσεις που αντέστρεψαν τους πτωτικούς ρυθμούς των πωλήσεων μέσα στις ΗΠΑ και κατάφερε να οδηγήσει και πάλι την αλυσίδα μέσα στα πλαίσια των βασικών αρχών του ιδρυτή της (Sam Walton). Η φιλοσοφία του Mike Duke γίνεται καλύτερα αντιληπτή από ένα απόσπασμα της ομιλίας του στην τελευταία Γενική Συνέλευση των μετόχων της Wal–Mart:
«Αν γυρίσουμε πίσω και κοιτάξουμε την επιτυχία που έχουμε εδώ και 50 χρόνια ίσως μας γεννηθεί μια εύλογη απορία. Γιατί άραγε η Wal–Mart και όχι κάποια άλλη αλυσίδα; Η απάντηση, κατά την γνώμη μου, είναι απλή: Είναι ο πολιτισμός, είναι οι αρχές, είναι οι διαχρονικές αξίες που συνυπάρχουν μαζί μας και εκφράζονται μέσα από τις καθημερινές μας πράξεις και αποφάσεις. Ανεξάρτητα από το ποιοι είμαστε, ανεξάρτητα από πού προέρχεται ο κάθε ένας από εμάς, όλοι βρισκόμαστε γύρω από κοινές αξίες που μας κρατούν σφιχτά ενωμένους. Μας σπρώχνουν συνεχώς να γίνουμε καλύτεροι, να γίνουμε πιο ισχυροί. Αυτό ακριβώς είναι και το σημερινό μου μήνυμα. Οι αξίες που δημιούργησαν την Wal–Mart και την διατήρησαν για πέντε ολόκληρες δεκαετίες, θα μας οδηγήσουν στην επιτυχία και θα μας κάνουν υπερήφανους και για τα επόμενα 50 χρόνια!»
Στον τομέα των πρακτικών ενεργειών ο Mike Duke επανέφερε σε όλα τα καταστήματα που παρουσίαζαν μείωση τζίρου, την αρχική απλότητα: Ποικιλία στα ράφια, παλέτες στους διαδρόμους, έμφαση στις φθηνές τιμές και παράλληλη μείωση του κόστους λειτουργίας. Όλα αυτά συνοδεύτηκαν με μια έξυπνη διαφημιστική καμπάνια (See for yourself / Δείτε το μόνοι σας!) και το αποτέλεσμα δεν άργησε να έρθει: Μετά από οκτώ διαδοχικά τρίμηνα συνεχών απωλειών τζίρου μέσα στις ΗΠΑ, το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο της προηγούμενης οικονομικής χρήσης παρουσίασαν αύξηση 1,3% και 1,5% αντίστοιχα, ενώ η αύξηση στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους ξεπέρασε το 2,6%! Παράλληλα, πάντα μέσα στο 2012 ο Mike Duke έπεισε πως αντιμετωπίζει αποφασιστικά το μεγάλο σκάνδαλο δωροδοκίας που ξέσπασε στο Μεξικό: «Κάνουμε μια έρευνα που θα φθάσει στο βάθος του προβλήματος πριν ανακοινώσουμε τις σχετικές αποφάσεις. Μην αμφιβάλλετε πως θα ξεκαθαρίσει πλήρως το θέμα αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η έρευνα!»
Ο Mike Duke, σύμφωνα με το Forbes, είχε κατά την διάρκεια της τελευταίας (κλεισμένης) οικονομικής χρήσης αμοιβές ύψους 18,1 εκ. Δολαρίων ή 1,5 εκ. Δολάρια μηνιαίο μισθό ή 50.000 Δολάρια «μεροκάματο»! Με άλλα λόγια, μια ώρα του Mike Duke στο τιμόνι της Wal–Mart αποφέρει το ίδιο εισόδημα που εξασφαλίζει ένας μέσος Αμερικανός εργαζόμενος ….. σε ένα ολόκληρο χρόνο!
Ο David Dillon, με δεκαετή προϋπηρεσία στην θυγατρική, παραδοσιακή αλυσίδα Dillon, ανέλαβε την διοίκηση της Kroger, της Νο 6 στον κατάλογο των Top-25 αλυσίδων λιανικής του κόσμου. Το 2003 ο David Dillon εγκαινίασε μια νέα στρατηγική (Customer First / Πρώτα ο πελάτης!) που θεωρήθηκε τεκτονική αλλαγή στην μέχρι τότε στρατηγική του ομίλου. Η στρατηγική αυτή συνδυάζει με πολύ ιδιαίτερο τρόπο τρία διαφορετικά στοιχεία: εξαιρετική εμπειρία του καταναλωτή μέσα στο κατάστημα, κατάλληλη συμβολή εκπαιδευμένου προσωπικού και ιδανικό πρόγραμμα προϊόντων. Οι αντικειμενικοί στόχοι τη στρατηγικής ήταν η απόδοση χειροπιαστής «αξίας» στον καταναλωτή (φθηνές τιμές, ποιοτικά προϊόντα) και η αύξηση του μεριδίου αγοράς του ομίλου στην αγορά των ΗΠΑ. Και οι δύο επιτεύχθηκαν: Το 2011 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10% ενώ το 2012 αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη αύξηση! Η φιλοσοφία που εφαρμόζει ο David Dillon είναι αφοπλιστικά απλή: Όταν ο πελάτης είναι ευχαριστημένος, θα ακολουθήσουν τόσο η αύξηση του κύκλου εργασιών όσο και τα κέρδη – κάτι που επιβεβαιώνεται μετά από 34 συνεχόμενα τρίμηνα κερδών στον τζίρο, με τον ίδιο αριθμό καταστημάτων! Το γεγονός αυτό υποχρεώνει την διοικητική ομάδα του ομίλου στην επείγουσα εξέταση σεναρίων επέκτασης σε νέες αγορές.
Το 2012 ο όμιλος Kroger παρουσίασε την σειρά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με το σήμα Simple Truth (Απλή Αλήθεια). Πρόκειται για φυσικά ή βιoλογικά προϊόντα που αντικαθιστούν παλαιότερα σήματα σε υφιστάμενα προϊόντα (Naturally Preferred, Private Select Organic), ενώ εξαγόρασε ένα μεγάλο τμήμα των καταστημάτων της αλυσίδας Schnuck Markets στην μεγαλύτερη πόλη (Μέμφις) της πολιτείας Τένεσι.
Ο David Dillon, σύμφωνα με το Forbes, είχε κατά την διάρκεια της τελευταίας (κλεισμένης) οικονομικής χρήσης αμοιβές ύψους 12 εκ. Δολαρίων ή 1 εκ. Δολάρια μηνιαίο μισθό ή 33.330 Δολάρια «μεροκάματο»!
Ο Steve Burd, που κατέλαβε την τρίτη θέση του καταλόγου, επί 20 ολόκληρα χρόνια κατείχε είτε την ιδιότητα του Προέδρου, είτε την διπλή ιδιότητα του Προέδρου & του Διευθύνοντος Συμβούλου της Safeway (έδρα στην Καλιφόρνια, Pleasanton). Τον Απρίλιο του 2012, παρέδωσε τον τίτλο του προέδρου της εταιρίας στον Robert Edwards ώστε να αφιερώσει περισσότερο χρόνο σε μια ποικιλία από στρατηγικές πρωτοβουλίες.
Είναι η πρώτη φορά που ο Steve Burd αναλαμβάνει ευθύνη σε καθαρά εκτελεστικό επίπεδο εστιάζοντας στην βασική δουλειά της αλυσίδας, δηλαδή την λιανική πώληση τροφίμων. Ανακοινώνοντας την αλλαγή, ο Steve Burd δήλωσε ότι η ανάληψη της καθημερινής εποπτείας των εργασιών λιανικής από τον Robert Edwards του παρέχει την ευκαιρία να επικεντρωθεί με περισσότερο χρόνο στην καινοτομία και σε μια σειρά στρατηγικών πρωτοβουλιών που θα οδηγήσουν τόσο τις βασικές όσο και τις μη βασικές δραστηριότητες της εταιρίας σε τροχιά μακροπρόθεσμης ανάπτυξης. Μιλώντας για το θέμα αυτό προς τους μετόχους, στα πλαίσια της τελευταίας Γενικής Συνέλευσης, εξήγησε πως «υπάρχουν πολλές στρατηγικές επιλογές που πρέπει να αξιολογήσουμε, τομέας που αισθάνομαι αρκετά καλός και με ευχαριστεί. Η διοικητική αυτή αλλαγή μου δίνει την δυνατότητα να εστιάσω τον χρόνο μου σε μερικά πράγματα που πιστεύω πως δημιουργούν αξίες», προσθέτοντας, «Αν αναλογιστούμε πως είμαι 62 ετών και πως δεν σχεδιάζω να πάω σύντομα κάπου αλλού, είναι λογικό να δημιουργήσω κάποιες λογικές ευκαιρίες διάδοχης κατάστασης για την εταιρία».
Απαντώντας σε ερώτηση αν σκέφτεται να αποσυρθεί, ο Steve Burd σχολίασε πως «είμαι ένας νέος 62 ετών και θα έπρεπε να υποθέσετε πως είναι λογικό να προετοιμάζομαι για το γεγονός πως κάποια μέρα θα παύσω να αποτελώ τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, κάτι βέβαια που είναι αρμοδιότητα του Διοικητικού Συμβουλίου. Όσο χρόνο διαθέτει ο Robert Edwards στο μάρκετιγκ και στην λιανική, εγώ θα διαθέτω τον αντίστοιχο, λιγότερο χρόνο στους τομείς αυτούς κάνοντας άλλα πράγματα που θα διασφαλίσουν μια αύξηση των πωλήσεων κατά 3% με τον ίδιο αριθμό καταστημάτων».
Ανεξάρτητοι αναλυτές επισημαίνουν ότι οι διοικητικές αλλαγές θα επιτρέψουν στον Steve Burd να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην ευρύτερη εικόνα του ομίλου τόσο στον βασικό πυρήνα των εργασιών της επιχειρήσης όσο και σε μη βασικούς τομείς, ώστε να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη ανάπτυξη και μακροπρόθεσμες υπεραξίες προς όφελος των μετόχων.
Ο Steve Burd, σύμφωνα με το Forbes, είχε κατά την διάρκεια της τελευταίας (κλεισμένης) οικονομικής χρήσης αμοιβές ύψους 11,5 εκ. Δολαρίων ή 958.000 Δολάρια μηνιαίο μισθό ή 32.000 Δολάρια «μεροκάματο»!
Ο πλήρης κατάλογος με όλα τα ονόματα των 2012 Power 50 έχει ως εξής:
Α/Α |
ΟΝΟΜΑ |
ΕΠΩΝΥΜΙΑ |
1 |
Mike Duke |
Wal Mart Stores |
2 |
David Dillon |
Kroger Co. |
3 |
Steve Burd |
Safeway |
4 |
Craig Herkert |
Supervalu |
5 |
John Mackey |
Whole Foods Market |
6 |
Ed Crenshaw |
Publix Super Markets |
7 |
Dick Boer |
Ahold |
8 |
Pierre-Olivier Beckers |
Delhaize America |
9 |
Danny Wegman |
Wegmans Food Markets |
10 |
Craig Jelinek |
Costco Wholesale |
11 |
Charles C. Butt |
H.E. Butt Grocery Co. |
12 |
Laura Shapira Karet |
Giant Eagle |
13 |
Randy Edeker |
Hy-Vee |
14 |
Fred Morganthall |
Harris Teeter |
15 |
Randall Onstead |
Bi-Lo/Winn-Dixie |
16 |
Joseph S. Colalillo |
Wakefern Food Corp. |
17 |
Rick Cohen |
C&S Wholesale Grocers |
18 |
Jerry Garland |
Associated Wholesale Grocers |
19 |
Al Plamann |
Unified Grocers |
20 |
Steven Spinner |
United Natural Foods Inc. |
21 |
Charles Youngstrom |
Aldi U.S. |
22 |
Gregg Steinhafel |
Target Corp. |
23 |
Dan Bane |
Trader Joe’s |
24 |
Hank Meijer |
Meijer Inc. |
25 |
Shon Boney |
Sprouts Farmers Market |
26 |
Rick Dreiling |
Dollar General Corp. |
27 |
Paul Bulcke |
Nestle S.A. |
28 |
Bob McDonald |
Procter & Gamble |
29 |
Indra Nooyi |
PepsiCo |
30 |
Kees Kruythoff |
Unilever North America |
31 |
Irene Rosenfeld |
Kraft Foods |
32 |
Muhtar Kent |
The Coca-Cola Co. |
33 |
Luiz Edmond |
Anheuser-Busch |
34 |
Donnie Smith |
Tyson Foods |
35 |
Kendall J. Powell |
General Mills |
36 |
John Bryant |
Kellogg Co. |
37 |
Gary Rodkin |
ConAgra Foods |
38 |
William R. Johnson |
H.J. Heinz Co. |
39 |
Daniel Servitje |
Grupo Bimbo |
40 |
Jeffrey Ettinger, Hormel Foods |
Denise Morrison, Campbell Soup Co. |
41 |
Denise Morrison |
Campbell Soup Co. |
42 |
John P. Bilbrey |
The Hershey Co. |
43 |
Robert E. Hill Jr. |
Acosta Sales & Marketing Co. |
44 |
Joseph Hansen |
United Food and Commercial Workers |
45 |
The Mobile Consumer |
|
46 |
Leslie G. Sarasin |
Food Marketing Institute |
47 |
Peter Larkin |
National Grocers Association |
48 |
Pamela Bailey |
Grocery Manufacturers Association |
49 |
Tom Vilsack |
U.S. Department of Agriculture |
50 |
Margaret Hamburg |
U.S. Food and Drug Administration |
Η ιδιαιτερότητα του παραπάνω καταλόγου βρίσκεται στην θέση Νο 45 την οποία έχει καταλάβει ο ανώνυμος χρήστης της κινητής τεχνολογίας για να υπογραμμιστεί η μεγάλη σημασία που έχει πλέον για τον κλάδο, αφού σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα το 25% του χρόνου (ή σε μια από κάθε τέσσερις επισκέψεις σε σουπερμάρκετ) οι μισοί και πλέον πελάτες είτε έχουν ψάξει τις τιμές ή τις προσφορές πριν επισκεφτούν το κατάστημα είτε το κάνουν μόλις φθάσουν στο κατάστημα!
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι τα φυσικά πρόσωπα που περιλαμβάνονται στον παραπάνω κατάλογο απολαμβάνουν ετήσιες αποδοχές που ξεπερνούν κατά πολύ ακόμα και τις μεγαλύτερες αποζημιώσεις πολιτικών προσώπων, με ότι αυτό συνεπάγεται στην αφανή, παρασκηνιακή επιρροή που έχουν τα παραπάνω πρόσωπα στα κέντρα λήψης των πολιτικών αποφάσεων. Η τεράστια δύναμη των μεγάλων πολυεθνικών δεν είναι μόνο οικονομική αλλά δυστυχώς και πολιτική, μια δύναμη που δεν χρησιμοποιείται απαραίτητα για το «κοινωνικά ωφέλιμο» ή απλά το «κοινό καλό»!
Λεωνίδας Κουμάκης * ,
2 Ιανουαρίου 2013,