Η κυβέρνηση Τσίπρα, ως γνωστόν, έθαψε τη διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Ρωσίας, πουσυνυπέγραψαν τον Μάιο στο Λένινγκραντ(Αγία Πετρούπολη) Λαφαζάνης και Νόβακ, για ένα μεγάλο αγωγό με ρώσικο φυσικό αέριο, που θα πέρναγε από τη χώρα μας και τον οποίο θα κατασκεύαζαν και θα διαχειρίζοντο από κοινού, 50% – 50%, το ελληνικό με το ρώσικοδημόσιο, με ιδιαίτερα τεράστια οφέλη για τον τόπο.
Και η συμφωνία αυτή ”ετάφη”, μαζί με τον εμπνευστή της από την ελληνική πλευρά, ως απαραίτητη προϋπόθεση για να υπογράψει ο Αλ. Τσίπρας το κατάπτυστο μνημόνιο, που υποθήκευε και έδινε τη χαριστική βολή στη χώρα.
Το μνημόνιο, βλέπετε, δεν είναι μόνο οικονομική υποδούλωση για την Ελλάδα αλλά και ενεργειακή καιπολιτική υποδούλωση!
Πριν ένα περίπου μήνα, η υπόθεση του αγωγού με ρώσικο φυσικό αέριο επανήλθε με άλλες, πολύ πιουποβαθμισμένες τώρα φιλοδοξίες και με μικρότερα οφέλη. Και επανήλθε στο προσκήνιο μεπρωτοβουλία όχι της Ελλάδας αλλά της Ιταλίας και συγκεκριμένα της Ιταλικής και θυγατρικής τουΓαλλικού ενεργειακού γίγαντα EDF, εταιρείας Edison, η οποία θα αποσπούσε και τη μερίδα του λέοντος στην όλη προσπάθεια, σε πλήρη αντίθεση με τη συμφωνία Λαφαζάνη, όπου το πάνω χέρι και τα μεγάλα οφέλη θα τα είχε η Ελλαδα.
Συγκεκριμένα, υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της Edison, της ελληνικής ΔΕΠΑ (Δημόσιο Εταιρεία Φυσικού Αερίου) και της γιγαντιαίας Ρώσικης Gazprom για την αναβίωση του γνωστού από παλιά σχεδίου αγωγού, του ITGI, όπου το φυσικό αέριο θα όδευε μέσω Ηγουμενίτσας και Αδριατικήςστην Ιταλία.
Το πάνω χέρι στον αγωγό αυτό έπαιρνε, όπως είναι προφανές, η Ιταλική πλευρά, η οποία και θα κέρδιζετη μερίδα του λέοντος, με την Ελλάδα σε ρόλο κομπάρσου.
Η ”προδοσία”, όμως, και το ξεπούλημα δεν γίνονται μόνο μια φορά.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Καθημερινής της Κυριακής (26/3), της Χρύσας Λιάγγου, η κυβέρνηση προβαίνει, μετά από πιέσεις γνωστών και μη εξαιρετέων Μάρος Σέφκοβιτς (αντιπρόεδρος της ΕΕ) καιΆμος Χοχστάιν (υπεύθυνος ενέργειας στο ΥΠΕΞ των ΗΠΑ), σε ”σιωπηρή” άρση της στήριξης της στη συμφωνία και στον αγωγό ITGI.
Όποιο project έχει σχέση με τη Ρωσία πρέπει να τερματίζεται εν τη γενέσει του, πολύ περισσότερο αν αφορά Ρώσικο φυσικό αέριο, ακόμα και αν το νέο έργο είναι πολύ μικρότερο από αυτό που σχεδίαζανΛαφαζάνης – Muller (Gazprom) και Νovak.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΑΡΤΙΝΟΣ
Ολόκληρο το ενδιαφέρον ρεπορτάζ της Χρύσας Λιάγγου από την Καθημερινή της Κυριακής (26/3/15), έχει ως εξής:
ΣΙΩΠΗΡΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΑΡΣΗ ΤΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΓΟ ΙΤGI
Tης ΧΡΥΣΑΣ ΛΙΑΓΓΟΥ
Αποστασιοποιημένη σε σχέση με το σχέδιο αναβίωσης του ελληνοϊταλικού αγωγού ITGI για τη μεταφορά ρωσικού αερίου εμφανίζεται η κυβέρνηση, μετά τις επιφυλάξεις που εκδηλώθηκαν από την πλευρά της Κομισιόν και τις αντιδράσεις των ΗΠΑ. Ενα μόλις μήνα μετά την υπογραφή MOU μεταξύ ΔΕΠΑ,Εdison και Gazprom για την αναβίωση του ITGI ως νέου νοτίου διαδρόμου για τη διέλευση ρωσικού αερίου, η κυβέρνηση υποχρεώθηκε σε σιωπηρή άρση της στήριξής της.
Αυτό έγινε ξεκάθαρο σε όσους παρακολούθησαν τις εργασίες ενεργειακού συνεδρίου που διοργάνωσε την περασμένη Τρίτη το ΤΕΕ και το ελληνικό ινστιτούτο ενεργειακής οικονομίας. Τόσο ο γενικός γραμματέας Ενέργειας Μιχάλης Βερροιόπουλος, που εκπροσώπησε το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος στο συνέδριο, όσο και ο ίδιος ο υπουργός Πάνος Σκουρλέτης, που χαιρέτισε μέσω μηνύματος, απέφυγαν οποιαδήποτε αναφορά στο συγκεκριμένο έργο.
«Η κυβέρνηση εφαρμόζει πολυδιάστατη πολιτική χτίζοντας γέφυρες εκεί όπου οι άλλοι χτίζουν τείχη», είπε ο κ. Σκουρλέτης και συμπλήρωσε «Τέτοιες γέφυρες είναι ο αγωγός Tap που κατασκευάζεται τον Μάιο, ο αγωγός IGB, η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, η συμφωνία με το Ιράν, αλλά και η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο και το Ισραήλ».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο γ.γ. Ενέργειας κ. Βερροιόπουλος, ο οποίος τόνισε ότι η «κυβέρνηση προσπαθεί να μειώσει τη γεωγραφική απομόνωση και να ενισχύσει την ασφάλεια προμήθειας με έργα όπως ο Tap, η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, το τερματικό LNG της Αλεξανδρούπολης, ο Eurasia Interconnector και η συμφωνία με το Ιράν».
Η εκ των υστέρων αυτή σιωπηλή ευθυγράμμιση της κυβέρνησης με την πολιτική διαφοροποίησης πηγών και οδεύσεων του φυσικού αερίου από τη Ρωσία είναι αποτέλεσμα των αντιδράσεων που εκδηλώθηκαν από πλευράς τόσο της Ε.Ε. όσο και των ΗΠΑ. Οι πρώτες αντιδράσεις είχαν εκδηλωθεί από το Μπακού, μία μόλις εβδομάδα μετά τη συμφωνία ΔΕΠΑ, Edison, Gazprom διά στόματος του αντιπροέδρου της Ε.Ε.Μάρος Σέφκοβιτς και του ειδικού απεσταλμένου του State Department Αμος Χόκστιν.
Η αντίδραση των ΗΠΑ εκφράστηκε για δεύτερη φορά μέσα σε ένα μήνα δημοσίως, αυτή τη φορά από την Αθήνα και από τον διευθυντή του γραφείου του State Department Ουίλιαμ Σίλκγουορθ. Στο ενεργειακό συνέδριο του ΤΕΕ, ο Αμερικανός αξιωματούχος εξέφρασε τον ενθουσιασμό του με την πρόοδο του αγωγού Tap και του IGB, έργα που, όπως είπε, μπορούν να θωρακίσουν την ασφάλεια τροφοδοσίας τηςΕυρώπης σε φυσικό αέριο και να συμβάλουν στην ανεξαρτησία περισσότερων χωρών από τη μονομερή τροφοδότηση. Προχώρησε παράλληλα σε έμμεση κριτική στη στήριξη που παρέχει η Ελλάδα στο σχέδιο αναβίωσης του ελληνοϊταλικού αγωγού. «Υπάρχουν και project που μας αποσπούν την προσοχή σε σχέση με τη διαφοροποίηση των πηγών, που επαναπροωθούν με διαφορετικό τρόπο το υπάρχον φυσικό αέριο και υπονομεύουν τη διαφοροποίηση της τροφοδοσίας της Ευρώπης», είπε ο Ουίλιαμ Σίλκγουορθ. «Η Ρωσία θέλει να είναι ο κύριος πάροχος φυσικού αερίου στην Ευρώπη και να επηρεάζει διάφορες οικονομικές καταστάσεις», επεσήμανε ο ίδιος και συμπλήρωσε: «Δεν θέλουμε να εξαλείψουμε το ρωσικό αέριο από την ευρωπαϊκή αγορά, αλλά να εξασφαλίσουμε τον ανταγωνισμό και τη διαφάνεια στις αγορές προς όφελος των καταναλωτών».
Χαμηλότερους τόνους κράτησε για το θέμα η πλευρά της Κομισιόν, η οποία εκπροσωπήθηκε στο συνέδριο από τον επικεφαλής της αντιπροσωπείας της στην Ελλάδα Πάνο Καρβούνη. «Ολοι στις Βρυξέλλες θέλουν να αναδειχθεί η Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο, πράγμα που επιβεβαίωσε και ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μάρος Σέφκοβιτς κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα», είπε ο κ. Καρβούνης κάνοντας αναφορά μόνο στους αγωγούς Tap και ΙGB.
ΠΡΟΧΩΡΑΕΙ Ο ΑΓΩΓΟΣ ΤΑΡ
Ο αγωγός Tap, πάντως, προχωράει με τη στήριξη της Ε.Ε. και των ΗΠΑ. Μέσα στον Μάιο, σε ημερομηνία που δεν έχει ακόμη προσδιορισθεί, θα πραγματοποιηθούν στη Θεσσαλονίκη από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα τα εγκαίνια της έναρξης κατασκευής του έργου. Οπως επεσήμανε ο υπεύθυνος της κοινοπραξίας του Tap για την Ελλάδα, ήδη 150 ελληνικές επιχειρήσεις είναι προμηθευτές του αγωγού, ενώ ελληνικές εταιρείες κέρδισαν σημαντικά συμβόλαια, όπως συνέβη με τους σωλήνες. O Διαδριατικός Αγωγός φυσικού αερίου (ΤΑP) θα ξεκινήσει από τους Κήπους, στα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία, όπου θα διασυνδεθεί με τον αγωγό ΤΑΝΑP, o oποίος θα μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στηνΤουρκία. Από εκεί το χερσαίο τμήμα του Tap θα διασχίσει όλη τη Βόρεια Ελλάδα –πρόκειται για το μεγαλύτερο τμήμα του αγωγού– και, κατευθυνόμενο από τα ανατολικά προς τα δυτικά μέσω της Αλβανί.
*Πηγή: kathimerini.gr