Edeka: No 1 στην Γερμανία, αλλά «άγνωστη» στην υπόλοιπη Ευρώπη – Οι δέκα κορυφαίες αλυσίδες της Γερμανικής αγοράς το 2012

Ο Όμιλος της Edeka, είναι ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής της Γερμανίας με συνολικό κύκλο εργασιών, μαζί με τον ΦΠΑ, 49,2 δισεκατομμύρια Ευρώ το έτος 2012.

Ο τομέας των τροφίμων (FOOD) καλύπτει το 90,5% περίπου του συνολικού αυτού κύκλου εργασιών και ανέρχεται σε 44,6 δισεκατομμύρια Ευρώ. Οι πωλήσεις του Ομίλου Edeka στον τομέα των εκπτωτικών καταστημάτων (αλυσίδα Netto) αυξήθηκαν το 2012 κατά 5,2%, ενώ στον τομέα των λοιπών καταστημάτων αυξήθηκαν κατά 6,4%.

 

Ο Όμιλος της Edeka συνεχίζει να κυριαρχεί στην μεγαλύτερη Ευρωπαϊκή αγορά, ξεπερνώντας στην μητρική αγορά, όλους τους ευρύτερα γνωστούς Γερμανικούς Ομίλους όπως η Metro(ειδικά στην Ελλάδα ΜΑΚΡΟ), η Lidl,  η Aldiή η Reweπου συμπεριλαμβάνονται μέσα στους 10 πρώτους γίγαντες του παγκόσμιου λιανεμπορίου (σχετικό είναι το άρθρο μας 16ης Νοεμβρίου 2012 με οικονομικά αποτελέσματα έτους 2010 και τίτλο Top 25 Worldwide Food Retailers 2012: Οι 25 γίγαντες του παγκόσμιου λιανεμπορίου).  Μέσα στην τεράστια Γερμανική αγορά ο  Όμιλος της Edeka εκτιμάται ότι κατέχει μερίδιο της τάξεως του 26%, απασχολεί 317.000 περίπου άτομα και μόνο μέσα στο 2012 δημιούργησε 11.200 νέες θέσεις εργασίας! 

 

 

 

Ο Όμιλος EdekaGroup, ιδρύθηκε το 1898 και ουσιαστικά αποτελεί μια μεγάλη ένωση  συνεταιρισμών ανεξάρτητων Σουπερμάρκετ η οποία λειτουργεί κάτω από την οργανωτική κάλυψη του Ομίλου.  Το όνομα του ομίλου αποφασίστηκε πριν από 100 ακριβώς χρόνια (1913) και  προέρχεται από τα αρχικά του Γερμανικού του τίτλου (EinkaufsgenossenschaftderKolonialwarenhandler). Τον αμέσως επόμενο χρόνο (1914) ιδρύθηκε η τράπεζα Edekabank και από το 1923 εφαρμόζεται από τον συνεταιρισμό το σύστημα των κεντρικών αγορών. Μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο έγινε η ανασυγκρότηση του δικτύου των μέχρι τότε καταστημάτων  και δημιουργήθηκε η νέα έδρα του Ομίλου στο Αμβούργο. Από το 1972 άλλαξε η οργανωτική δομή της συνεταιριστικής μορφής της Edeka με την δημιουργία 12 περιφερειακών εταιριών οι οποίες υπάγονται στον Όμιλο ενώ η συνεταιριστική τράπεζα μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρία.

Ο βασικός τομέας των επιχειρήσεων του Ομίλου Edeka είναι η καθετοποιημένη προσφορά υπηρεσιών σουπερμάρκετ με πολύ ενδιαφέρουσες ιδιαιτερότητες: 4.100 περίπου αυτοαπασχολούμενοι έμποροι λιανικής πώλησης, δυναμικό δίκτυο εκπτωτικών καταστημάτων το οποίο ενισχύθηκε σημαντικά με την εξαγορά των καταστημάτων Plusαπό την Tengelmann (σχετικό είναι το άρθρο μας 19ης Νοεμβρίου 2007 με τίτλο Edeka – Tengelmann: Υπεγράφη η συμφωνία, η οποία αφορά τα discount καταστήματα Netto και Plus των δύο μεγάλων γερμανικών αλυσίδων λιανικής), περιφερειακό και καλά οργανωμένο χονδρεμπόριο σε χιλιάδες επαγγελματίες, εγκαταστάσεις παραγωγής σε βασικά είδη όπως κρέας, αλλαντικά, αρτοποιία, φρούτα, λαχανικά, κρασί κ.α. είναι μερικές μόνο από τις ιδιαιτερότητες του μεγαλύτερου «συνεταιριστικού» ομίλου της Γερμανικής αγοράς ο οποίος παράλληλα αποτελεί και έναν από τους κορυφαίους «εκπαιδευτές» στον τομέα των λιανικών πωλήσεων με περισσότερους από 18.000 μαθητές!

Σήμερα ο Όμιλος Edekaβρίσκεται στην 342η θέση του καταλόγου των 500 μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κόσμου που συντάσσει κάθε χρόνο το CNNMoney.

     

 

 

 

Σε δηλώσεις του, με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του 2012, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου MarkusMosa δήλωσε, μεταξύ πολλών άλλων, και τα εξής:

«Το έτος 2012 απέδειξε και πάλι ότι οι αυτοαπασχολούμενοι –  ανεξάρτητοι έμποροι λιανικής πώλησης του δικτύου μας είναι κοντά στους πελάτες μας προσωποποιώντας το σήμα της EDEKA. Ειδικά σε περίοδο οικονομικής αβεβαιότητας ενισχύουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών επιτυγχάνοντας αύξηση της τάξης του 1,3 δις Ευρώ και επιβεβαιώνοντας τα «πρότυπα» των αυτοαπασχολούμενων –  ανεξάρτητων εμπόρων λιανικής πώλησης του δικτύου της EDEKA. Το στοιχείο της επιχειρηματικότητας ενισχύθηκε και το 2012 αφού 83 καταστήματα μεταφέρθηκαν από την κυβερνητική εξουσία στα χέρια των ανεξάρτητων επιχειρήσεων λιανικής. Η EDEKA συνόδευσε 122 νέους επιχειρηματίες, στο ξεκίνημά τους, στην δική τους επιχείρηση, συνεχίζοντας την συνεταιριστική της αποστολή να οδηγεί μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην επιτυχία…..….. Η EDEKA μέσα στο 2012 επένδυσε 1,4 δις Ευρώ σε εκσυγχρονισμό της πληροφορικής, των logistics και της αγοράς καθώς τόσο οι υπάρχοντες χώροι εκσυγχρονίζονται ή επεκτείνονται όσο και νέες αγορές αναπτύσσονται με νέους χώρους logistics. Τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα σε συνδυασμό με την πάγια, συνεταιριστική μας αρχή επιβάλλουν να επενδύεται αυτόματα το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος που κερδίζουμε. Αυτό ενισχύει κατά κύριο λόγο τους εμπόρους της EDEKA στις τοπικές τους επιχειρήσεις και στις θέσεις εργασίας των εργαζομένων τους. Η συνολική έκταση των καταστημάτων μας αυξήθηκε μέσα στο 2012 από 10,3 σε 10,4 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα……………… Το 2013 η EDEKA θα συνεχίσει με περαιτέρω επενδύσεις 1,6 περίπου δις ευρώ αφού στο μέλλον η ποιότητα των χώρων και η προσωπική εξυπηρέτηση θα καθορίζουν την επιτυχία στον τομέα του λιανικού εμπορίου τροφίμων………… Οι  αυτοαπασχολούμενοι –  ανεξάρτητοι έμποροι λιανικής πώλησης του δικτύου μας διακρίνονται μέσα από την προσαρμοσμένη στις τοπικές ανάγκες σύνθεση των προϊόντων που διαθέτουν σε επώνυμα προϊόντα, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και προϊόντα τοπικής κουζίνας. Ιδιαίτερα τα προϊόντα μας ιδιωτικής ετικέτας έχουν αναβαθμιστεί μέσα στο 2012 τόσο με βελτιωμένες συνθέσεις όσο και με την προσθήκη νέων προϊόντων. Περισσότερο εστιάζουμε στην καινοτομία όπως π.χ. η συνεργασία μας με το Ινστιτούτο Fraunhofer στο κρέας και τα προϊόντα κρέατος που οδηγεί τα σήματα μας στην πρώτη θέση από απόψεως ποιότητας και ασφάλειας, ξεπερνώντας κατά πολύ τις νόμιμες απαιτήσεις που υπάρχουν».

 

 

  

Είναι αξιοσημείωτο ότι όλες ανεξαιρέτως οι δέκα κορυφαίες αλυσίδες της Γερμανικής αγοράς, κατά την διάρκεια του 2012 σημείωσαν αύξηση του συνολικού κύκλου εργασιών τους σε σχέση με το 2011, από 0,4% (Tengelmann) μέχρι 15,8% (BartelsLangness), όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα 1 με τις δέκα κορυφαίες Γερμανικές αλυσίδες, χωρίς βέβαια τις διεθνείς τους δραστηριότητες: 

ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΟΙ ΔΕΚΑ ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ το 2012 

Α/Α

Εταιρία

Κύκλος Εργασιών με ΦΠΑ*

Διαφορά από 2011

Κ. Εργασιών μόνο FOOD

1

Edeka-Gruppe

49,267

+4,5%

44.567 (90,5% τζίρου)

2

Rewe-Gruppe

36,766

+3,5%

26.225 (71,3% τζίρου)

3

Metro-Gruppe

30,362

+1%

11.311 (37,3% τζίρου)

4

Schwarz-Gruppe

29,700

+3,7%

24.084 (81,1% τζίρου)

5

Aldi Gruppe

25,525

+2,2%

20.931 (82,0% τζίρου)

6

Lekkerland

 8,265

+3,3%

 8.182 (99,0% τζίρου)

7

Tengelmann

 7,351

+0,4%

 2.052 (27,9% τζίρου)

8

Globus

 5,112

+14%

 4.601 (90,9% τζίρου)

9

Rossmann

 4,552

+4,3%

 2.504 (55,0% τζίρου)

10

Bartels-Langness

 4,450

+15,8%

 4.005 (90,0% τζίρου)

*Κύκλος εργασιών σε δισεκατομμύρια Ευρώ – Πηγή: LebensmittelZeitung – Πίκανας: Λεωνίδας Κουμάκης

 

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι στις αρχές Δεκεμβρίου του 2012, είχαν δει το φως της δημοσιότητας φήμες που ήθελαν την Walmartνα βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Δανέζικη DanskSupermarked η οποία κατείχε το 75% στην εκπτωτική αλυσίδα NettoStavenhagen,  η οποία με την σειρά της αποτελούσε jointventure με τον Όμιλο της Edeka.

Στο τέλος όμως του Δεκεμβρίου 2012 ανακοινώθηκε ότι ο Όμιλος της Edeka πούλησε το ποσοστό 25% που κατείχε στην Δανέζικη DanskSupermarked μετά από σχετική συμφωνία με τον Όμιλο που ελέγχει την αλυσίδα (MollerMaersk) και με βάση σχετικό όρο του «συμφώνου συνεργασίας» ο οποίος προέβλεπε για την Edeka είτε πλειοψηφικό μερίδιο είτε πλήρη εξαγορά (100%). Η φημολογούμενη «ανάμειξη» της Walmart είναι μια πολύ πιθανή αιτία της εξέλιξης αυτής.

Πάντως η «επιστροφή» της Walmartστην Ευρώπη μετά την καταστροφική αποχώρηση της από την Γερμανία το καλοκαίρι του 2006,   (σχετικό είναι το άρθρο μας 7ης Απριλίου 2010 με τίτλο Wal-Mart: Ο ηγέτης του παγκόσμιου λιανεμπορίου εξυπηρετεί 100 εκ. καταναλωτών ετησίως σε 15 χώρες του κόσμου, αλλά απέτυχε παταγωδώς να διεισδύσει στην Γερμανική αγορά) συζητείται ολοένα και εντονότερα με την φημολογία να επιμένει σε συζητήσεις με την Ισπανική αλυσίδα Mercadona, την Ιταλική Esselunga καθώς και τον Γερμανικό όμιλο Metro στον οποίο πούλησε τα καταστήματα της όταν έφυγε από την Γερμανία! Για την Ελλάδα δεν έχει καταγραφεί πουθενά κάποιο ευρύτερα γνωστό ενδιαφέρον αν και δεν πρέπει να αποκλειστεί τελείως μια μεγάλη έκπληξη με «πρωταγωνίστρια» κορυφαία (πολυεθνική) αλυσίδα της χώρας μας! 

Λεωνίδας Κουμάκης

9 Μαΐου 2013

lk@kbanalysis.com

http://www.casss.gr/PressCenter/Articles/2886.aspx