ΠΣΕ: «Έτσι θα γίνει η Ελλάδα, Διεθνές Διαμετακομιστικό Κέντρο Εμπορίου»

Τις βάσεις για την ανάληψη κοινών δράσεων, με στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας σε Διεθνές Διαμετακομιστικό Κέντρο Εμπορίου, έθεσαν Έλληνες Εξαγωγείς και εκπρόσωποι επιχειρήσεων μεταφορών, διαμεταφορών και logistics, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, παρουσία του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κυρίου Κωστή Χατζηδάκη, με την υποστήριξη της metagora.gr.

 

Στην πρωτοποριακή ημερίδα δικτύωσης με θέμα: «Μεταφορές & Τεχνογνωσία: Τα Logistics της Εξωστρέφειας», περισσότεροι από 150 εκπρόσωποι εξωστρεφών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα που είχαν την ευκαιρία αφ’ ενός να ενημερωθούν άμεσα από τον αρμόδιο Υπουργό για τις επικείμενες δράσεις εξωστρέφειας και αφ’ ετέρου να γνωρίσουν και να δικτυωθούν με επιχειρήσεις που προσφέρουν ολοκληρωμένες λύσεις στην αποστολή ελληνικών προϊόντων προς όλο τον κόσμο.

 

Όπως τόνισε στο χαιρετισμό της η Πρόεδρος του ΠΣΕ, κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη, «ανοιχτοί ορίζοντες για τις ελληνικές εξαγωγές, υπάρχουν μόνο με ανοιχτούς δρόμους εμπορίου», επισημαίνοντας ότι «η εξωστρέφεια είναι μία αλυσίδα, στην οποία οι μεταφορείς και οι εταιρείες logistics είναι κρίσιμοι κρίκοι». Η ίδια απηύθυνε κάλεσμα προς τις εταιρείες των μεταφορών και των logistics για τη «διαμόρφωση ενός Cluster Συνεργασίας, που στόχο θα έχει να αναδειχθεί η Ελλάδα σε σύγχρονο Διαμετακομιστικό Κέντρο, σε ένα HUB εμπορίου, για την ευρύτερη περιοχή».

 

Εκ μέρους των εξωστρεφών και διεθνοποιημένων ελληνικών επιχειρήσεων όλων των κλάδων, ζήτησε από τον Υπουργό κ. Κωστή Χατζηδάκη, η Πολιτεία να παράσχει το σταθερό εκείνο πλαίσιο «που θα μας επιτρέψει ταχύτατα, συντονισμένα και με τα κατάλληλα logistcs να μεταφερθούμε στις διεθνείς αγορές», θυμίζοντας τη φράση: «Η ηγεσία έχει να κάνει με την κατεύθυνση. Η διαχείριση-υλοποίηση έχει να κάνει με την ταχύτητα, το συντονισμό και τα logistics, που θα μας οδηγήσουν στην κατεύθυνση αυτή».

 

Από την πλευρά του, ο Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Κ. Χατζηδάκης, επεσήμανε: «Είναι αναγκαίο πολύ γρήγορα, να αλλάξει η εικόνα της Ελλάδας. Να ανακτήσουμε την αξιοπιστία μας. Στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Υποδομών, υιοθετήσαμε τέσσερεις βασικούς άξονες: Πρώτον, την ενίσχυση της ρευστότητας για τις επιχειρήσεις και την ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην αγορά. Δεύτερον, την αναθέρμανση της οικονομίας και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, με μια σειρά μεταρρυθμίσεων που τονώνουν την οικονομία, μειώνουν τη γραφειοκρατία και κάνουν τη χώρα μας πιο ελκυστική για επενδύσεις. Τρίτον, την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την προστασία των καταναλωτών και τέταρτον, το νοικοκύρεμα και τον εκσυγχρονισμό όλων των εποπτευόμενων οργανισμών και επιχειρήσεων, για την ενίσχυση της διαφάνειας και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών».

Ειδικά για το πρόβλημα ρευστότητας των επιχειρήσεων, υπογράμμισε ότι θα αντιμετωπισθεί άμεσα, με την ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών, με τη σχεδιαζόμενη επιστροφή των οφειλών του Δημοσίου στις επιχειρήσεις και με την επιστροφή από το εξωτερικό των καταθέσεων των Ελλήνων.

 

Ο κ. Χατζηδάκης προσέθεσε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η «υλοποίηση μιας εθνικής στρατηγικής logistics, που διακρίνεται σε τέσσερεις βασικές παραμέτρους:

i)  την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την άρση των διοικητικών εμποδίων,

ii)  τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων υποδομών και τη στοχευμένη ανάπτυξη νέων,

iii) τις δράσεις προώθησης των ελληνικών logistics

iv)  και τις δράσεις ανάπτυξης των αναγκαίων δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού

Για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου έχει υπάρξει σχετική προεργασία τον τελευταίο χρόνο από μια ειδική επιτροπή στο πρώην ΥΠΟΜΕΔΙ με έμφαση στα θέματα των εμπορευματικών κέντρων και των διαμεταφορέων».

 

Εκ μέρους της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, ο Πρόεδρος της EEL, κ. Σωτήρης Τριχάς αναφέρθηκε στη σημαντική συνεισφορά του κλάδου στο ελληνικό ΑΕΠ, ενώ έθεσε ως βασικό σύνθημα των προκλήσεων της προσεχούς περιόδου «από τη θάλασσα να βγούμε στη στεριά», μέσω των συνδυασμένων μεταφορών. Ο κ. Τριχάς αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη ενίσχυσης του ρόλου των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα και ανέφερε ως παράδειγμα ανάπτυξης την Ολλανδία και τις υπεραξίες που δημιουργεί εκεί η προσέλκυση διερχόμενου φορτίου. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «η Ελλάδα αποτελεί γεωγραφικά τον φυσικό λιμένα της ηπείρου μας γι’ αυτό και κεντρικό μας σύνθημα εδώ και χρόνια είναι η μεταμόρφωση της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιανατολικής Ευρώπης. Θα πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ώστε τα πλοία που διέρχονται το Σουέζ να επιλέγουν την Ελλάδα ως σταθμό διαμετακόμισης, αντί να αναγκάζονται, όπως σήμερα, να καταπλέουν στα λιμάνια του Βελγίου ή της Ολλανδίας. Με τα κατάλληλα λιμάνια, τις σωστά δομημένες οδικές αρτηρίες και τα απαραίτητα σιδηροδρομικά δίκτυα, μπορούμε να τα καταφέρουμε. Η δικτύωση των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων με τους παρόχους υπηρεσιών διατροπικών μεταφορών μπορούν να οδηγήσουν στην πολυπόθητη ανάπτυξη και οικονομική ευημερία».

 

Σε ανάλογο κύματος, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διεθνών Μεταφορών, Διαμεταφορών και Logistics, κύριος Βασίλης Μπαρμπαγιάννης αναφέρθηκε στη στενή σχέση εξαγωγών και διαμεταφορών. Μάλιστα, αναφέρθηκε στις λύσεις έμμεσης χρηματοδότησης που προσφέρουν οι διαμεταφορείς στους Έλληνες Εξαγωγείς, καθώς και στη τεχνογνωσία υποστήριξης για εξαγωγικές δραστηριότητες, ειδικά σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Όπως τόνισε «οι διαμεταφορείς με προσωπικό κόστος υποστηρίζουν συνολικά την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων». Ως παραδείγματα επιτυχημένων συμπράξεων αναφέρθηκε στις συνέργιες με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια που αναπτύσσονται με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, αλλά και στη σημαντική αύξηση του μεταφορικού έργου που προέκυψε την τελευταία διετία στο Λιμάνι του Πειραιά.

 

Εκπροσωπώντας την Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος Διεθνών Μεταφορών (ΟΦΑΕ), ο κ. Κώστας Αντωνίου τόνισε ότι «το φορτηγό αποτελεί το θεμέλιο της ελληνικής εξωστρέφειας» και απηύθυνε «κάλεσμα συσπείρωσης για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας». Όπως υπογράμμισε, θα πρέπει όλη η αλυσίδα της εξωστρέφειας να δείξει την προτίμησή της στη ναύλωση ελληνικών φορτηγών, σημειώνοντας την ανάγκη πάταξης της παράνομης μεταφοράς και την υποκλοπή μεταφορικού έργου από φορτηγά «ξένης σημαίας».

 

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολούθησαν οι συμμετέχοντες την παρουσίαση του Γενικού Διευθυντή της GLOBAL-Ναυτικό Πρακτορείο, κ. Αντώνη Δούκα, σχετικά με την υπηρεσία intermodal, για το συνδυασμό φορτηγού-τραίνου-πλοίου στις μεταφορές. Ο κ. Δούκας χαρακτήρισε «αδερφική τη σχέση μεταξύ Εξαγωγέων και Μεταφορέων», επισημαίνοντας ότι «Ελλάδα είναι το σπίτι μας, αλλά σήμερα πρέπει να βγούμε έξω από τα σύνορά της».

Στις πρωτοποριακές και καινοτόμες λύσεις που προσφέρει στους Έλληνες Εξαγωγείς ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, εστίασε ο Διευθυντής Εμπορευματικής Ανάπτυξης του ΔΑΑ, κ. Αλέξης Σιώρης. Κάνοντας λόγο για μία «ζωντανή εφοδιαστική αλυσίδα, με ισχυρούς συνδέσμους συνεργιών», ο κ. Σιώρης αναφέρθηκε στους τρόπους επέκτασης του ωραρίου λειτουργίας των δομών του Αεροδρομίου για τη διευκόλυνση των εξαγωγών, στην απλούστευση των τελωνειακών διαδικασιών, καθώς και στην επικείμενη ανάπτυξη Υπηρεσίας One Stop Shop 24/7, προς όφελος διαμεταφορέων και εξαγωγέων. Ως παραδείγματα συνεργιών αναφέρθηκε στη δράση SEAnAIRgy, για το συνδυασμό θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών, καθώς και στην πρωτοβουλία UP GREEK Logistics, που στόχο έχει την ανάδειξη του κλάδου διεθνώς.

 

Μία ακόμη καινοτομία της εκδήλωσης ήταν η πρώτη ευρείας κλίμακας παρουσίασης της πρώτης και μεγαλύτερης Πύλης Δικτύωσης Μεταφορών στην Ελλάδα, της metagora.gr, από τον Γενικό Διευθυντή, κ. Κώστα Θεοφανίδη. Όπως ανέφερε o κ. Θεοφανίδης «μέσω της metagora.gr οι Έλληνες εξαγωγείς μπορούν να ενημερώνονται και να διαμορφώνουν ναύλους μεταφοράς, επιλέγοντας τους κατάλληλους μεταφορείς, καθώς την αξιοποίηση συνεργιών σε επίπεδο συνδυασμού φορτίων (Groupage) μεταξύ εξαγωγών και εισαγωγών, με στόχο τη μείωση του κόστους μεταφοράς και τον περιορισμό των επιστροφών «άδειων φορτίων», εξαιτίας και της μείωσης των εισαγωγών στην Ελλάδα».

 

Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της εκδήλωσης αποφασίστηκε η υποβολή κοινού Υπομνήματος θέσεων και προτάσεων από τους Έλληνες Εξαγωγείς, τους Μεταφορείς, τους Διαμεταφορείς και τις Επιχειρήσεις Logistics, προς το Υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου άμεσα να ενταχθεί η εφοδιαστική αλυσίδα στις δράσεις της Εθνικής Στρατηγικής Εξωστρέφειας.

 

Χορηγός της Ημερίδας ήταν η GLOBAL Ναυτικό Πρακτορείο AE, ενώ τη διοργάνωση υποστήριξαν η EUROBANK, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών AE, η ΤΝΤ Σκάιπακ Ελλάς ΕΠΕ και η INTERTRANS ΑΕ, ενώ χορηγός επικοινωνίας ήταν η εφημερίδα Καθημερινή.

 

Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε στο ξενοδοχείο Hilton, στο πλαίσιο του Συνεδρίου «Capital+Vision 2012», που διοργάνωσαν το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο, η εφημερίδα «Κεφάλαιο», πύλη Capital.gr και η Συμεών Γ. Τσομώκος ΑΕ.