H Tουρκία βγάζει το «Τσεσμέ» για έρευνες στο Αιγαίο-Σε ποιες περιοχές θα κατευθυνθεί

Δεν πρόλαβε η κυβέρνηση Τσίπρα με τη συναίνεση της ΝΔ, να αποδεχθεί μετά βαΐων την εμπολοκή του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο, στο όνομα της αντιμετώπισης του προβλήματος των διακινητών προσφύγων και μεταναστών και τα συνεπακόλουθα ήρθαν γρήγορα.

 

Η Τουρκία εξέδωσε αλλεπάλληλες προκλητικές ΝΟΤΑΜ, με τις οποίες αμφισβητούσε την ελληνικότητα της νησίδας Κίναρου, ενώ την ίδια ώρα εξέδωσε εξίσου προκλητική ΝΑVTEX, με την όποια γνωστοποιούσε ότι το υδρογραφικό πλοίο ”Τσέσμε”, θα πραγματοποιήσει έρευνες μεταξύ 16ης και 28ης Φεβρουαρίουστα διεθνή ύδατα ανάμεσα στην Εύβοια, τη Σκύρο και τα Ψαρά, παραβιάζοντας πλήρως την κατά το διεθνές δίκαιο ελληνική υφαλοκρηπίδα.  

Η ελληνική πολιτική ευρωατλαντικού οικοπέδου, ενώ κόβει κάθε σχέση και στρέφεται κατά της Ρωσίας, ανοίγει την όρεξη της Τουρκίας σε Αιγαίο και Κύπρο, τη στιγμή που η Άγκυρα κατατροπώνεται σε όλα τα άλλα μέτωπα.

ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ

Το «Τσεσμέ» πραγματοποίησε τελευταία φορά έρευνες στο Αιγαίο στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου. Τότε, μάλιστα, το «Τσεσμέ» συνοδευόταν από δύο τουρκικά πολεμικά πλοία, γεγονός που είχε θορυβήσει την Αθήνα.

H Tουρκία βγάζει το «Τσεσμέ» για έρευνες στο Αιγαίο-Σε ποιες περιοχές θα κατευθυνθεί

Μετά και τον εντοπισμό της σορού του Αναστάσιου Τουλίτση, κυβερνήτη του Agusta Bell 212, η δύσβατη περιοχή της Κινάρου, όπου συνετρίβη προχθές το ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού, έχει παραδοθεί στην ευθύνη των αξιωματικών και των εμπειρογνωμόνων της επιτροπής διερεύνησης που συνεστήθη για να βρεθούν τα αίτια που δυστυχήματος, μεταδίδει η Καθημερινή.

Από την πρώτη στιγμή, τόσο ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ευάγγελος Αποστολάκης, όσο και οι αξιωματικοί που είχαν εμπλακεί στην επιχείρηση είχαν τονίσει ότι οι καιρικές συνθήκες υπό τις οποίες έγινε το δυστύχημα δεν ήταν οι χειρότερες δυνατές. Οι χειριστές αυτών των ελικοπτέρων είχαν συνηθίσει να πραγματοποιούν εξαιρετικά επικίνδυνους ελιγμούς πάνω από τη θάλασσα αλλά και το έδαφος, καθώς το σενάριο αυτών των ασκήσεων περιλαμβάνει ανθυποβρυχιακό πόλεμο, εντοπισμό και προσβολή στόχων στην ξηρά και τη θάλασσα.

Η βραχώδης κορυφογραμμή στην οποία συνετρίβη το Agusta Bell στο οποίο επέβαιναν οι Αναστάσιος Τουλίτσης, Κωνσταντίνος Πανανάς και Ελευθέριος Ευαγγέλου είχε ύψος περί τα 290 μέτρα, και τα συντρίμμια του ελικοπτέρου βρέθηκαν σε υψόμετρο περίπου 250 μέτρων. Ωστόσο, κομμάτια του ελικοπτέρου έχουν εκσφενδονισθεί σε μια χαράδρα, αλλά και μέσα στο νερό. Μέσο βάθος της θάλασσας στην ευρύτερη περιοχή είναι περί τα 70 μέτρα. Με αυτά τα δεδομένα, γίνεται σαφές ότι το έργο των εμπειρογνωμόνων του Πολεμικού Ναυτικού είναι πολύ μακριά από την ολοκλήρωσή του.

Παράλληλα, το τραγικό δυστύχημα του ελικοπτέρου έφερε στην επιφάνεια και όλες τις πάγιες τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο. Μετά τις ΝΟΤΑΜ που εξέδωσε η Τουρκία για τη διεκδίκηση του δικαιώματος έρευνας και διάσωσης στην Κίναρο και την απόρριψή τους από την Αθήνα, η Αγκυρα επανήλθε.

Προχθές το βράδυ, ενώ στην Κίναρο διεξάγονταν οι έρευνες για τον εντοπισμό των τριών αξιωματικών και στις Βρυξέλλες γινόταν η ανακοίνωση για τις νατοϊκές περιπολίες στο Αιγαίο, oΤουρκικός Σταθμός Σμύρνης εξέδιδε μια NAVTEX (υπ’ αριθμόν 119/16) με την οποία γνωστοποιούνταν ότι το υδρογραφικό και ωκεανογραφικό πλοίο «Τσεσμέ» θα πραγματοποιήσει έρευνες μεταξύ 16ης και 28ης Φεβρουαρίου στα διεθνή ύδατα ανάμεσα στην Εύβοια, τη Σκύρο, και τα Ψαρά.

Το «Τσεσμέ» πραγματοποίησε τελευταία φορά έρευνες στο Αιγαίο στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου. Τότε, μάλιστα, το «Τσεσμέ» συνοδευόταν από δύο τουρκικά πολεμικά πλοία, γεγονός που είχε θορυβήσει την Αθήνα.

Συνήθως, το «Τσεσμέ» δεν εισέρχεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, ωστόσο πλέει πάνω από την υφαλοκρηπίδα, όπως αυτή ορίζεται παγίως τις τελευταίες δεκαετίες από την Αθήνα και δεν γίνεται αποδεκτή από την Αγκυρα. Υπενθυμίζεται ότι οι τελευταίες τουρκικές NOTAM και NAVTEX έρχονται σε συνέχεια εκείνων που είχαν εκδοθεί τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά και με τις οποίες, πρακτικά, δεσμευόταν ολόκληρο το Αιγαίο για στρατιωτικές ασκήσεις.

Σημειώνεται, τέλος, ότι και φέτος (όπως πέρυσι) στην Αγκυρα προκλήθηκε έντονος εκνευρισμός αλλά και διπλωματική κινητικότητα (έγινε διαμαρτυρία στον Ελληνα πρέσβη στην Αγκυρα) για την πτήση του ελικοπτέρου που πέταξε πάνω από τα Ιμια, ώστε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας να ρίξει στεφάνι στη μνήμη των πεσόντων του 1996.

 

ΤΟ ΝΑΤΟ… ”ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΗΣ”!

 

Του ΝΙΚΟΥ ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΥ*

 

TO NATO το 2014 έκανε δεκτά τα Σκόπια στη σύνοδό του ως «Μακεδονία». Στο ΝΑΤΟ ο σύμμαχοςΕρντογάν μίλησε για «δυο κράτη» στην Κύπρο. Το ΝΑΤΟ το 1974 διευκόλυνε την τουρκική εισβολή και έκτοτε συνηγορεί στο κατοχικό έργο του «Αττίλα». Πρώτο αυτό -και δη από το 1960- αμφισβητεί το εύροςτου ελληνικού εναέριου χώρου και ταυτίζεται με τη θέση της Τουρκίας για περιορισμό του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου από τα 10 στα 6 μίλια. Το ΝΑΤΟ κάνει πλάτες στην Τουρκία για το «γκριζάρισμα» του Αιγαίου.
Το αφεντικό του, οι ΗΠΑ, αμέσως μετά την κρίση των Ιμίων το 1996 απέσυραν τους θαλάσσιους χάρτεςπου έδειχναν την ελληνικότητα των βραχονησίδων και έκτοτε τηρεί στάση υποτιθέμενης «ουδετερότητας» αν τα Ιμια είναι Ιμια ή… «Καρντάκ». Στη νατοϊκή σύνοδο της Μαδρίτης ήταν που υπεγράφη το 1997 εκείνο τοκατάπτυστο κείμενο όπου αναγνωρίζονται «νόμιμα και ζωτικά συμφέροντα της Τουρκίας στο Αιγαίο».

Αυτό είναι το ΝΑΤΟ. Που σπέρνει «ανθρωπισμό» από Γιουγκοσλαβία και Ιράκ μέχρι Αφγανιστάν. Κι όμως, ιδού πού φτάσαμε: Μια ελληνική κυβέρνηση, που παριστάνει μάλιστα την «αριστερή» (!), καλωσορίζει τη νατοϊκή απόβαση στο Αιγαίο. Και προσπαθεί να μας παραστήσει το ΝΑΤΟ περίπου σαν… «ναυαγοσωστικό» οργανισμό! Που θα σώζει πρόσφυγες. Δηλαδή οι νατοϊκοί, αυτούς που μετέτρεψαν σε πρόσφυγες βομβαρδίζοντάς τους στη στεριά, στις πατρίδες τους, τώρα θα τους σώζουν στη θάλασσα! Και ετούτη η τουρκικής (και γερμανικής) έμπνευσης νατοϊκή απόβαση, λέει η «αριστερή» κυβέρνηση, δενεγκυμονεί κινδύνους για τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας…

Γρηγορείτε!

* Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα Realnews της Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

Γρηγορείτε!

ΠΩΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΚΟΨΟΥΝ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΣΤΗ ΜΕΣΗ  

Ως ιταμή πρόκληση εξέλαβε η ελληνική κοινή γνώμη την τουρκική NOTAM, μετά το τραγικό δυστύχημα του ελικοπτέρου του Πολεμικού Ναυτικού στην Κίναρο, με την οποία η Άγκυρα αμφισβητούσε το δικαίωμα της χώρας μας να διεξάγει επιχείρηση έρευνας και διάσωσης σε αυτή την περιοχή του Αιγαίου. Δεν επρόκειτο, ωστόσο, για κάτι το ασυνήθιστο.  

Σε κάθε ευκαιρία, η Τουρκία υποστηρίζει με συνέπεια ότι ανατολικά του 25ου μεσημβρινού η αρμοδιότητα για έρευνα και διάσωση της ανήκει. Και τα ”δικαιώματα” της αυτά φροντίζει να τα προβάλει με αφορμή παρόμοιες τραγωδίες. Αρκεί να θυμηθεί κανείς ότι ακόμα και τον Μάιο του 2006, μετά τη σύγκρουση που προκάλεσε τον θάνατο του σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη στον εναέριο χώρο ανάμεσα στην Κάρπαθοκαι την Κρήτη, η Τουρκία είχε εκδώσει ΝΟΤΑΜ και αμφισβητούσε την ελληνική αρμοδιότητα για έρευνα και διάσωση στην περιοχή.  

Αυτή η πρακτική ασκείται εμφατικά από το 2001, με νόμο της τουρκικής Εθνοσυνέλευσης που όρισε ως περιοχή αρμοδιότητας της Τουρκίας για έρευνα και διάσωση την περιοχή ανατολικά του 25ουμεσημβρινού. Πρόκειται για μια νοητή γραμμή, κάθετη στον Ισημερινό,που στην ελληνική επικράτεια περνάει κοντά από την Ξάνθη, δυτικά της Λήμνου, διασχίζει την Τήνο και καταλήγει στο Ηράκλειο τηςΚρήτης.  

Ο στόχος της Τουρκίας είναι προφανής και διαχρονικός. Πρόκειται για την αναθεώρηση του νομικούκαθεστώτος που διέπει το Αιγαίο στην κατεύθυνση της συνδιαχείρισης. Η προσπάθεια αυτή της γείτονος έχει ως πρώτο στόχο τον περιορισμό του FIR Αθηνών στα όρια του 25ου μεσημβρινού, ώστε να μοιραστεί η αρμοδιότητα στη μέση.  

Το FIR Αθηνών (η περιοχή ελέγχου πτήσεων) εκτείνεται στα όρια του εθνικού εναέριου χώρου. Η Ελλάδα με προεδρικό διάταγμα από το 1931 έχει ορίσει το πλάτος της ζώνης των χωρικών υδάτων γι’ αυτόν τον σκοπό στα 10 ναυτικά μίλια, Η ρύθμιση αυτή έγινε διεθνώς αποδεκτή από τις συνδιασκέψεις τωνΠαρισίων (1952) και της Γενεύης (1958), στις οποίες η Τουρκία ήταν παρούσα. Τα όρια του FIR Αθηνών αναγνωριζόταν και από την Άγκυρα ως το 1974. Άρχισαν να τα αμφισβητούν τον Αύγουστο του 1974, μετά την κρίση της Κύπρου.  

Η Άγκυρα πιάστηκε από την παράδοξη ρύθμιση που έχει προχωρήσει η χώρα μας, η οποία διατηρεί εθνικό εναέριο χώρο στα 10 ναυτικά μίλια, αιγιαλίτιδα ζώνη όμως στα 6. Οι Τούρκοι αμφισβητούν παγίως αυτή τη διαφορά των 4 μιλίων, υποστηρίζοντας ότι ο χώρος από τα 6 έως τα 10 μίλια είναι διεθνής. Η αμφισβήτηση του FIR, όμως, συνδέεται άμεσα και με την έρευνα και διάσωση.  

Νομικά, η έρευνα και διάσωση για αεροπορικά ατυχήματα διέπεται από τη Σύμβαση του Σικάγο (1944) και τους κανόνες του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας ICAO. Η ελληνική πλευρά ευθύνης για έρευνα και διάσωση SAR (Search and Rescue) έχει καθοριστεί το 1952 (με συμφωνία τότε της Τουρκίας) και συμπίπτει με την περιοχή του FIR Αθηνών. Αν και η έρευνα και διάσωση σε περίπτωση ναυτικών ατυχημάτων καθορίζεται από τη Διεθνή Σύμβαση του Αμβούργου (1979) και στη θάλασσα τους κανόνες θέτει άλλος οργανισμός, ο ΙΜΟ (International Maritime Organisation), και οι δύο οργανισμοί θεωρούν ως ενδεδειγμένη την υιοθέτηση ταυτόσημων περιοχών για τη ναυτική και αεροπορική έρευνα και διάσωση, εντός των ορίων του εκάστοτε FIR.  

Μετά το 1974, η Τουρκία προσπάθησε να αμφισβητήσει το ισχύον καθεστώς. Ωστόσο, το 1989, ο ICAOεπιβεβαίωσε ότι οι περιοχές ευθύνης της Ελλάδος και Τουρκίας σχετικά με την αεροναυτική έρευνα και διάσωση παραμένουν αμετάβλητες, όπως είχαν οριστεί και συμφωνηθεί στο πλαίσιο του Οργανισμού. ΟICAO δεν επρόκειτο να θέσει σε κίνδυνο πρακτικές δεκαετιών επειδή άλλαξε άποψη η Άγκυρα. Στη θάλασσα, ωστόσο, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Το 1979 η διαφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία υπήρχε ήδη. Και η σύμβαση του Αμβούργου προβλέπει στο άρθρο 2.1 παράγραφος 5 τα εξής: ”Δυο παράκτιες χώρες πρέπει να συμφωνήσουν και να καθορίσουν τις περιοχές έρευνας και διάσωσης για ναυτικά ατυχήματα. Σε περίπτωση μη συμφωνίας, η κάθε χώρα θα ορίσει τη δική της περιοχή έρευνας και διάσωσης με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση της έρευνας και διάσωσης”.  

Τέτοια συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία δεν έγινε ποτέ. Με αυτό το πάτημα, η Τουρκία άρχισε σιγά – σιγά να αμφισβητεί την αρμοδιότητα διάσωσης της Αθήνας και να διεκδικείαρμοδιότητα αεροπορικής διάσωσης στο Αιγαίο. Αποκορύφωμα όλων αυτών ήταν ο νόμος του 2001, που ορίζει μονομερώς το μισό Αιγαίο και το βόρειο τμήμα του FIR Λευκωσίας ως περιοχή της Άγκυρας για θαλάσσια έρευνα και διάσωση. Και αξίζει να σημειωθεί πως ο νόμος αυτός, λόγω αδράνειας της ελληνικής πλευράς, έχει συμπεριληφθεί στο σχετικό Διεθνές Εγχειρίδιο του ΝΑΤΟ.

 

ΠΑΝΑΓΗΣ ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΣ

Πηγή: Eφημερίδα Realnews της Κυριακής (14/2

 

Το «Τσεσμέ» πραγματοποίησε τελευταία φορά έρευνες στο Αιγαίο στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου. Τότε, μάλιστα, το «Τσεσμέ» συνοδευόταν από δύο τουρκικά πολεμικά πλοία, γεγονός που είχε θορυβήσει την Αθήνα.

H Tουρκία βγάζει το «Τσεσμέ» για έρευνες στο Αιγαίο-Σε ποιες περιοχές θα κατευθυνθεί  

Μετά και τον εντοπισμό της σορού του Αναστάσιου Τουλίτση, κυβερνήτη του Agusta Bell 212, η δύσβατη περιοχή της Κινάρου, όπου συνετρίβη προχθές το ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού, έχειπαραδοθεί στην ευθύνη των αξιωματικών και των εμπειρογνωμόνων της επιτροπής διερεύνησης που συνεστήθη για να βρεθούν τα αίτια που δυστυχήματος, μεταδίδει η Καθημερινή.  

Από την πρώτη στιγμή, τόσο ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ευάγγελος Αποστολάκης, όσο και οι αξιωματικοί που είχαν εμπλακεί στην επιχείρηση είχαν τονίσει ότι οι καιρικές συνθήκες υπό τις οποίες έγινε το δυστύχημα δεν ήταν οι χειρότερες δυνατές. Οι χειριστές αυτών των ελικοπτέρων είχαν συνηθίσει να πραγματοποιούν εξαιρετικά επικίνδυνους ελιγμούς πάνω από τη θάλασσα αλλά και το έδαφος, καθώς το σενάριο αυτών των ασκήσεων περιλαμβάνει ανθυποβρυχιακό πόλεμο, εντοπισμό και προσβολή στόχων στην ξηρά και τη θάλασσα.  

Η βραχώδης κορυφογραμμή στην οποία συνετρίβη το Agusta Bell στο οποίο επέβαιναν οι Αναστάσιος Τουλίτσης, Κωνσταντίνος Πανανάς και Ελευθέριος Ευαγγέλου είχε ύψος περί τα 290 μέτρα, και τασυντρίμμια του ελικοπτέρου βρέθηκαν σε υψόμετρο περίπου 250 μέτρων. Ωστόσο, κομμάτια του ελικοπτέρου έχουν εκσφενδονισθεί σε μια χαράδρα, αλλά και μέσα στο νερό. Μέσο βάθος της θάλασσας στην ευρύτερη περιοχή είναι περί τα 70 μέτρα. Με αυτά τα δεδομένα, γίνεται σαφές ότι το έργο των εμπειρογνωμόνων του Πολεμικού Ναυτικού είναι πολύ μακριά από την ολοκλήρωσή του.  

Παράλληλα, το τραγικό δυστύχημα του ελικοπτέρου έφερε στην επιφάνεια και όλες τις πάγιες τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο. Μετά τις ΝΟΤΑΜ που εξέδωσε η Τουρκία για τη διεκδίκηση του δικαιώματος έρευνας και διάσωσης στην Κίναρο και την απόρριψή τους από την Αθήνα, η Αγκυρα επανήλθε.  

Προχθές το βράδυ, ενώ στην Κίναρο διεξάγονταν οι έρευνες για τον εντοπισμό των τριών αξιωματικών και στις Βρυξέλλες γινόταν η ανακοίνωση για τις νατοϊκές περιπολίες στο Αιγαίο, o Τουρκικός Σταθμός Σμύρνης εξέδιδε μια NAVTEX (υπ’ αριθμόν 119/16) με την οποία γνωστοποιούνταν ότι το υδρογραφικό και ωκεανογραφικό πλοίο «Τσεσμέ» θα πραγματοποιήσει έρευνες μεταξύ 16ης και 28ης Φεβρουαρίου στα διεθνή ύδατα ανάμεσα στην Εύβοια, τη Σκύρο, και τα Ψαρά.  

Το «Τσεσμέ» πραγματοποίησε τελευταία φορά έρευνες στο Αιγαίο στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου. Τότε, μάλιστα, το «Τσεσμέ» συνοδευόταν από δύο τουρκικά πολεμικά πλοία, γεγονός που είχε θορυβήσει την Αθήνα.  

Συνήθως, το «Τσεσμέ» δεν εισέρχεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, ωστόσο πλέει πάνω από την υφαλοκρηπίδα, όπως αυτή ορίζεται παγίως τις τελευταίες δεκαετίες από την Αθήνα και δεν γίνεται αποδεκτή από την Αγκυρα. Υπενθυμίζεται ότι οι τελευταίες τουρκικές NOTAM και NAVTEX έρχονται σε συνέχεια εκείνων που είχαν εκδοθεί τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά και με τις οποίες, πρακτικά,δεσμευόταν ολόκληρο το Αιγαίο για στρατιωτικές ασκήσεις.  

Σημειώνεται, τέλος, ότι και φέτος (όπως πέρυσι) στην Αγκυρα προκλήθηκε έντονος εκνευρισμός αλλά και διπλωματική κινητικότητα (έγινε διαμαρτυρία στον Ελληνα πρέσβη στην Αγκυρα) για την πτήση του ελικοπτέρου που πέταξε πάνω από τα Ιμια, ώστε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας να ρίξει στεφάνι στη μνήμη των πεσόντων του 1996.

http://iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=23483:notam-tsesme&catid=81:kivernisi&Itemid=198