Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας παρουσίασε χθες στο ξενοδοχείο Hilton, για 15η συνεχή χρονιά την Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου, τα ενδιαφέροντα συμπεράσματα της οποίας κατέδειξαν για ακόμη μία φορά τη σημαντική συμβολή του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών στην επιστημονική τεκμηρίωση των θέσεων της ΕΣΕΕ. Η εφετινή Έκθεση, η οποία εκπονήθηκε από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ), εμπεριέχει μία σειρά από σημαντικά ευρήματα σε ό,τι αφορά στην κατάσταση του ελληνικού εμπορίου και τις προβλέψεις των ελλήνων εμπόρων για το μέλλον των επιχειρήσεών τους.
Το Προεδρείο της ΕΣΕΕ επέδωσε το πρωί της ίδιας ημέρας την Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2015 στον αξιότιμο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλο, ο οποίος έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις θέσεις και τις προτάσεις του ελληνικού εμπορίου.
Στην ομιλία του ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης ανέδειξε τα 7 πεδία παρέμβασής της για το επόμενο διάστημα και επεσήμανε ότι η «Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου για το 2015» θα είναι το εφαλτήριο για μία νέα προσέγγιση του οικονομικού προβλήματος, που θα λαμβάνει υπ’ όψιν τη μικρομεσαία επιχείρηση και θα διανοίγει την αναπτυξιακή προοπτική του μέλλοντος. Ο κ. Βασίλης Κορκίδης, με την ευκαιρία της εκδήλωσης επισήμανε τη σημαντική, για πάνω από μία εικοσαετία, παρουσία και συνάμα πολυδιάστατη συνεισφορά της Συνομοσπονδίας στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας.
Ειδικότερα, έδωσε έμφαση στις άκρως ευεργετικές, αναληφθείσες κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα, πρωτοβουλίες της ΕΣΕΕ όπως εκείνες που αφορούν τη συνεργασία με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος αλλά και τη συνεργασία με το χρηματοπιστωτικό όμιλο της Eurobank. Απώτερος στόχος των παραπάνω συνεργειών είναι αφενός η προφύλαξη του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου της χώρας αλλά και των καταναλωτών από φαινόμενα διαδικτυακής απάτης, μέσω της εφαρμογής «FeelSafe» και αφετέρου η δυνατότητα ταυτόχρονης εφαρμογής ηλεκτρονικών πωλήσεων από τις μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, χωρίς κανένα κόστος, μέσω των υπηρεσιών E-commerce. Παράλληλα, η εξοικείωση του εμπορικού κόσμου με τις νέες μεθόδους αποδοχής πληρωμών και πραγματοποίησης πωλήσεων (POS), βασικών παραμέτρων του νέου ψηφιακού οικονομικού περιβάλλοντος, συνιστούν στην ουσία τη διαδικασία μετάβασης σε μία νέα εποχή, γεγονός για το οποίο η Συνομοσπονδία δεν μπορεί αλλά ούτε επιθυμεί να αγνοήσει. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Κορκίδης παρουσίασε την πρωτοβουλία «eμπόριο» η οποία συνιστά ένα πιλοτικό πρόγραμμα δημιουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος ώστε κάθε Μμε εμπορική επιχείρηση, πέρα από τη φυσική της βιτρίνα, να δημιουργήσει και την «ψηφιακή» της βιτρίνα.
H Ελληνική Κυβέρνηση εκπροσωπήθηκε από τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Γιώργο Κατρούγκαλο και τον Γ.Γ. Εμπορίου κ. Αντ. Παπαδεράκη. Η Αξιωματική Αντιπολίτευση εκπροσωπήθηκε από τον Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννη Πλακιωτάκη. Στη διάρκεια της εκδήλωσης τοποθετήθηκαν η Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών κα Λούκα Κατσέλη και ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank κ. Θεόδωρος Καλαντώνης. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ομιλίες του Πρόεδρου της ΓΣΕΕ κ. Γιάννη Παναγόπουλου, του Πρόεδρου του ΣΕΒ κ. Θεόδωρου Φέσσα, του Πρόεδρου της ΓΣΕΒΕΕ κ. Γιώργου Καββαθά, του Πρόεδρου της ΟΚΕ και Γενικού Γραμματέα του ΣΕΤΕ κ. Γιώργου Βερνίκου και του Πρόεδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος κ. Κωνσταντίνου Μίχαλου. Παρευρέθηκαν, επίσης, νυν και πρώην Βουλευτές, πρώην Πρόεδροι της ΕΣΕΕ, Πρόεδροι Επιμελητηρίων, Πρόεδροι φορέων και οργανώσεων και πολλοί άνθρωποι του επιχειρηματικού κόσμου. Είχε προηγηθεί το πρωί ομιλία της Αναπληρώτριας Υπουργού Κοινωνικής Αλληλεγγύης κυρίας Ράνιας Αντωνόπουλου και στρογγυλό τραπέζι με τους επιστημονικούς διευθυντές των Ινστιτούτων των κοινωνικών εταίρων.
Βασικές διαπιστώσεις
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ Το διεθνές οικονομικό περιβάλλον κατά το 2015 και η Ελλάδα • Η παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα επιβραδύνθηκε το 2015, όπως επίσης και η άνοδος του διεθνούς εμπορίου. Ο ρυθμός ανόδου του παγκόσμιου προϊόντος παρέμεινε άνισος μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών. Ενώ στις προηγμένες οικονομίες συνεχίστηκε η επιτάχυνση, στις αναδυόμενες οικονομίες συνεχίστηκε η πολυετής επιβράδυνση του ΑΕΠ. • Το εμπόριο αύξησε την προστιθέμενη αξία κατά 4,6% το 2014 έναντι μείωσης κατά 2,5% το 2013, ενώ ο δείκτης όγκου λιανικών πωλήσεων αυξήθηκε το πρώτο οκτάμηνο του 2015 κατά 1,0% έναντι της ίδιας περιόδου πέρυσι. Η ελληνική αγορά εργασίας το 2015 • Μετά από μια περίοδο συνεχούς συρρίκνωσης (2008-2013) και τη σταθεροποίηση το 2014 η απασχόληση στην Ελλάδα αυξήθηκε το 2015 κατά 2,4%. Ωστόσο παραμένει σε εξαιρετικά χα- μηλά επίπεδα. Από τη βελτίωση της απασχόλησης επωφελήθηκαν οι γυναίκες, καθώς 7 στις 10 θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν τον τελευταίο χρόνο καλύφθηκαν από αυτές ενώ πολύ ισχυρή ήταν η αύξηση των εργοδοτών, ανεξαρτήτως φύλου. • Το ποσοστό ανεργίας συρρικνώθηκε σε 24,6% από 26,8% το 2014, ενώ σε απόλυτα μεγέθη οι άνεργοι είναι κατά 100.000 λιγότεροι σε σύγκριση με πέρυσι. • Η απασχόληση στο εμπόριο αυξήθηκε κατά 5,3% φέτος μετά από συνεχή συρρίκνωση την περίοδο 2009-2014, ενισχυμένη κατά 32.824 θέσεις εργασίας και παραμένει ο σημαντικό- τερος εργοδότης της χώρας, με μερίδιο 18,1% στη συνολική απασχόληση . Επιπλέον, το εμπόριο εξακολουθεί να συγκεντρώνει την υψηλότερη αναλογία των εργαζόμενων νέων κάτω των 25 ετών σε σύγκριση με το σύνολο της οικονομίας. • Η αύξηση που διαπιστώθηκε υποστηρίχθηκε κυρίως από την ισχυρή αύξηση των εργοδο- τών και των μισθωτών Μελετώντας τον απολογισμός των επιχειρήσεων για το 2014: • Hταν έτος ορόσημο για την ελληνική οικονομία, δεδομένου ότι, μετά από μια εξαετία βαθιάς ύφεσης, υπήρξε ανάσχεση της πτωτικής πορείας στην οποία βρισκόταν η ελληνική οικο- νομία. • Στις ΑΕ και ΕΠΕ ανακόπηκε η υποχώρηση των πωλήσεων και των μεικτών κερδών στις εταιρείες του εμπορίου. Οι μεν πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1,3%, τα δε μεικτά κέρδη κατά 1,9%. • Αναφορικά με τις ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ 6 στις 10 δήλωσαν μείωση των πωλήσεων τους ενώ σχεδόν οι 2 στις 3 δήλωσαν μείωση των κερδών τους για το 2014. Χαρτογραφώντας τις εκτιμήσεις τους για το 2015: • Εικόνα επιδείνωσης έχει επικρατήσει και στις δύο ομάδες επιχειρήσεων για το 2015. • Στις ΑΕ και ΕΠΕ η επιδείνωση ήταν απότομη, με την πλειοψηφία (52,7%) να εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν. Ακόμη εντονότερη είναι η αίσθηση της επιδείνωσης των πωλήσεων στις μικρότερες επιχειρήσεις καθώς σχεδόν οι 7 στις 10 ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ εκτιμούν νέα επιδεί- νωση των πωλήσεών τους το τρέχον έτος. Αναλύοντας τις προβλέψεις για το 2016: • Κοινή συνισταμένη των προβλέψεων των εμπορικών επιχειρήσεων για το 2016 είναι η απαισι- οδοξία και η αβεβαιότητα αφού για πρώτη φορά μία σημαντική μερίδα των επιχειρήσεων αδυ- νατούν να κάνουν πρόβλεψη για βασικά μεγέθη της επιχείρησης τους. Η επιβίωση στην οικονομική κρίση • Οι 3 στις 10 ΑΕ και ΕΠΕ και σχεδόν 1 στις 2 ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ θεωρούν αρκετά ή πολύ πιθανό να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους το 2015. • Το 16,5% των ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ και σχεδόν το 6% των ΑΕ και ΕΠΕ θεωρούν αρκετά ή πολύ πιθανή την παύση εργασιών τους (λουκέτο) μέσα στο 2015. Αναφορικά με την γεωγραφική προέλευση των εμπορευμάτων • Στις ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ διαπιστώνεται ελαφρά ενίσχυση της τάσης για στροφή προς τα εγ- χώρια αγορά. Στην περσινή έρευνα το 44,3% των επιχειρήσεων δήλωνε ως βασική περιοχή παραγωγής των εμπορευμάτων τους την Ελλάδα, ενώ στη φετινή έρευνα το αντίστοιχο ποσοσ- τό διευρύνθηκε σε 46,4%. • Επιπλέον, οι ίδιες επιχειρήσεις θεωρούν ότι το 2015 αποδυναμώθηκε περαιτέρω η στροφή των ανταγωνιστών τους σε εμπορεύματα από την Ασία. Σε μία πρωτότυπη έρευνα που διενέργησε το ΙΝΕΜΥ για Κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά των εμπόρων στην κρίση (το ειδικό θέμα της Έκθεσης), • Φαίνεται η κρίση ενίσχυσε τάσεις συνέργειας και αλληλεγγύης σε σημαντικά ποσοστά. • Ως πιο σημαντική αξία αναδεικνύεται αυτή της «οικογένειας τόσο για τις μεγάλες όσο και για τις μικρότερες επιχειρήσεις