Η μελέτη του ΚΕΠΕ για την εξέλιξη των επενδύσεων στην Ελλάδα τα τελευταία δυο χρόνια.

Μετά τις υποσχέσεις των υπουργών δείτε και τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων…

Από την Συνέντευξη τύπου  των: Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κωστή Χατζηδάκη, Υφυπουργού Νότη Μηταράκη και Πρόεδρου του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) Νίκου Φίλιππα για την μελέτη του ΚΕΠΕ για τις επενδύσεις στην Ελλάδα

Κ. Χατζηδάκης: «Παρουσιάζουμε σήμερα, για να είμαστε ακριβείς το ΚΕΠΕ παρουσιάζει, μια μελέτη για την εξέλιξη των επενδύσεων στην Ελλάδα τα τελευταία δυο χρόνια.
Όπως ξέρουμε, η κρίση είχε συνέπειες σε όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του τομέα των επενδύσεων καθώς από το 2008 και μετά έχουμε μια σημαντική μείωση των επενδύσεων που έχει επιμείνει.
Όμως, το τελευταίο διάστημα το κλίμα αναστρέφεται. Και οι πρώτες εκτιμήσεις για το 2014 μας κάνουν αισιόδοξους ότι θα έχουμε θετικές εξελίξεις. Αυτό αποδεικνύεται από την κινητικότητα της τελευταίας περιόδου σε διάφορα μέτωπα: στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων, στο μέτωπο της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών, στο μέτωπο διαφόρων επιχειρηματικών συμφωνιών αλλά και από στοιχεία για την αύξηση των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα. Η μελέτη του ΚΕΠΕ που σήμερα δίνεται στη δημοσιότητα αποδεικνύει και αυτή από την πλευρά της ότι υπάρχει μια καινούργια κινητικότητα στο επίπεδο των επενδύσεων.
Δεν θριαμβολογούμε φυσικά, θέλω να είμαι σαφής. Αλλά δεν έχουμε και κανένα λόγο να προσχωρήσουμε στο μέτωπο της απαισιοδοξίας και του μηδενισμού υποβαθμίζοντας μια κινητικότητα η οποία ξεκίνησε να είναι ορατή και στο μέσο πολίτη.
Πριν λάβουν το λόγο ο κ. Μηταράκης και ο κ. Φίλιππας, επιτρέψτε μου από την πλευρά μου να σταθώ σε τρία μόνο στοιχεία:
Το πρώτο στοιχείο προκύπτει από την ενδιάμεση έκθεση για τη νομισματική πολιτική της Τράπεζας της Ελλάδος του Δεκεμβρίου του 2013 που αναφέρει επί λέξει: «Σε αντίθεση με την κατάρρευση των επενδύσεων και την κατασκευή κατοικίας, οι ιδιωτικές επενδύσεις σε πάγιο κεφάλαιο και μηχανολογικό εξοπλισμό, παρ’ ότι υποχώρησαν σημαντικά σε απόλυτες τιμές, μειώθηκαν πολύ λιγότερο ως ποσοστό του Ακαθάριστου Εθνικού Προιόντος από 9,7% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο στο διάστημα 2000 – 2008 σε 8,2% του ΑΕΠ στην περίοδο 2012 – 2013».
Αυτό υποδηλώνει κατά την ίδια την έκθεση ότι οι επιχειρήσεις συνέχισαν να επενδύουν και μέσα στην κρίση για την ανανέωση του κεφαλαιακού τους εξοπλισμού. Και αυτό είναι απόδειξη πως υπάρχει μια σπίθα που παρέμεινε ζωντανή πάνω στην οποία μπορούμε να στηριχθούμε για να προχωρήσουμε μπροστά. Και καθώς απομακρυνόμαστε από το μάτι του κυκλώνα, υπάρχουν αναλύσεις από μια σειρά διεθνών οργανισμών ότι αρχίζει πλέον, άρχισε πλέον μια αντίστροφη θετική πορεία για τη χώρα.
Το δεύτερο στοιχείο είναι αυτά που προκύπτουν για τις ξένες άμεσες επενδύσεις. Και εδώ έχουμε μια σημαντική αύξηση την τελευταία διετία, εάν συγκρίνει κανείς με το προηγούμενο διάστημα. Το 2013 σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και πάλι, οι ξένες επενδύσεις ξεπέρασαν το επίπεδο του 2007. Δεν είναι κάτι το οποίο πρέπει να περάσει απαρατήρητο. Δεν είναι κάτι το οποίο πρέπει να υποτιμήσουμε. Θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι οι εξελίξεις αυτές δεν είναι τυχαίες, αλλά συνδέονται με συγκεκριμένα γεγονότα.
Ο σχηματισμός της κυβέρνησης συνεργασίας είναι το πρώτο από αυτό, γιατί ήταν μια απάντηση στην πολιτική αστάθεια. Ταυτόχρονα είχαμε τη διάψευση των σεναρίων που ήθελαν την Ελλάδα εκτός ευρωζώνης. Την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στον προϋπολογισμό νωρίτερα από το προβλεπόμενο. Και δραστικό περιορισμό του ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, αρνητικό πληθωρισμό για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, βελτίωση των δεικτών ανταγωνιστικότητας, τρίτη θέση μεταξύ των 28 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων. Όλα αυτά συντείνουν στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος γιατί στέλνουν το μήνυμα ότι η Ελλάδα το παλεύει, ξεπερνά τις δυσκολίες και προχωρά μπροστά.
Το τρίτο στοιχείο, όπως θα αναλύσει στη συνέχεια ο αρμόδιος Υφυπουργός ο κ. Μηταράκης και όπως προκύπτει και από τη σχετική μελέτη του ΚΕΠΕ, είναι ότι την τελευταία διετία καταγράφεται μια γενικότερη αναζωπύρωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για την Ελλάδα. Μεγάλες επιχειρήσεις που είχαν ξεχάσει τη χώρα, εδώ και χρόνια, βάζουν και πάλι την Ελλάδα στα επενδυτικά τους πλάνα. Έλληνες και ξένοι επενδυτές υποβάλουν αιτήσεις υπαγωγής στον επενδυτικό νόμο. Η υλοποίηση των σχεδίων αυτών θα βοηθήσει ασφαλώς στην ανάπτυξη, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και νέες ευκαιρίες επιχειρήσεις στους εργαζομένους.
Από την πλευρά μας αυτά τα δυο χρόνια κάναμε το πιο άχαρο αλλά και το πιο χρήσιμο, ταυτόχρονα, κομμάτι της δουλειάς. Στο Υπουργείο Ανάπτυξης επιδιώξαμε να βάλουμε τα θεμέλια, κάτι που δεν είναι ίσως ορατό στο μέσο Έλληνα, αλλά κάτι απολύτως αναγκαίο προκειμένου η χώρα να γίνει ελκυστική σε επενδύσεις.
Υιοθετήσαμε το νέο επενδυτικό νόμο, τον νόμο πλαίσιο για την διευκόλυνση των αδειοδοτήσεων, τον νόμο για την άρση των εμποδίων, την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων, απελευθερώσαμε αγορές, προωθήσαμε συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Στο μέτωπο της ρευστότητας επισημαίνω την επιτάχυνση της απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων, προσπάθεια που ασφαλώς θα συνεχιστεί με το νέο ΕΣΠΑ, την ίδρυση του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, τη συνεχή προσπάθεια που γίνεται για την απορρόφηση των διαθέσιμων κονδυλίων από τα χρηματοοικονομικά εργαλεία που σχετίζονται με το Υπουργείο μας.
Επομένως, έχουμε μια σαφή αλλαγή του κλίματος μπροστά μας. Όλο αυτό δεν έγινε τυχαία. Ασφαλώς η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί. Ασφαλώς δεν θριαμβολογούμε. Αλλά ασφαλώς καταγράφουμε και με στοιχεία του ΚΕΠΕ μια διακριτή πρόοδο η οποία θα πρέπει να παραμείνει και να ενταθεί.
Και ένα κρίσιμο στοιχείο σε σχέση με αυτές τις εξελίξεις θα είναι και τα αποτελέσματα των εκλογών της επόμενης Κυριακής. Μη γελιόμαστε. Όλα αυτά που έχουμε μπροστά μας, όλες οι θετικές εξελίξεις στηρίζονται ασφαλώς στις θυσίες των Ελλήνων πολιτών αλλά και στις προσπάθειες της κυβέρνησης. Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο καμπής, στο σημείο που το αεροπλάνο πια μπορεί να απογειωθεί, η χώρα να προχωρήσει με ταχύτητα μπροστά.
Δεν είναι η ώρα να θέσουμε σε αμφιβολία τα επιτεύγματα όλων των Ελλήνων. Είναι η ώρα με την ψήφο μας να δώσουμε μια ώθηση έτσι ώστε να σιγουρέψουμε αυτά που πετύχαμε και να μπορέσουμε το 2014 να είναι μια πραγματικά διαφορετική χρονιά. Ξεκίνησε θετικά, μπορεί να προχωρήσει ακόμη θετικότερα. Όχι για την κυβέρνηση, για όλους τους Έλληνες.

Ν. Μηταράκης: Μέχρι πριν από λιγότερο από δυο χρόνια οι πολίτες πλήρωναν περισσότερο, χωρίς όμως να βελτιώνονται τα οικονομικά μεγέθη. Χωρίς την παραμικρή ένδειξη ότι θα βγούμε από την κρίση. Οι περισσότεροι εντός και εκτός Ελλάδας πίστευαν ότι η χώρα μας δεν θα τα καταφέρει. Δεν πρόκειται να αποφύγει τη χρεοκοπία, δεν πρόκειται να αποφύγει την έξοδο από την Ευρωζώνη.
Αντιλαμβάνομαι ότι πολλοί εδώ στον τόπο μας θέλουν να ξεχαστεί η κατάσταση που επικρατούσε το καλοκαίρι του ’12 και οι προβλέψεις που τότε έκαναν. Όμως οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν τι καταφέραμε μέσα σε ένα διάστημα 22 μηνών. Οι θυσίες τους έπιασαν τόπο και πλέον ξεκινάμε μια εξίσου δύσκολη προσπάθεια. Να αφήσουμε οριστικά πίσω τα μνημόνια. Να επουλώσουμε σταδιακά τις μεγάλες πληγές που άφησε αυτή η πρωτοφανής οικονομική και κοινωνική κρίση στον τόπο μας και να οικοδομήσουμε ένα νέο οικονομικό και παραγωγικό μοντέλο, που θα αναδεικνύει τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, θα στηρίζεται στην εξωστρέφεια και στην καινοτομία.
Οι τρεις βασικοί λόγοι που μας οδήγησαν στον ειδικό μηχανισμό στήριξης το Μνημόνιο, σύμφωνα και με την τελευταία έκθεση της Κομισιόν έχουν πλέον αντιστραφεί. Πρώτον το δημοσιονομικό έλλειμμα του χτες έγινε σήμερα πλεόνασμα. Οι εξαγωγές, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών έγινε κι αυτό πλεόνασμα. Και η χώρα, παρά την καταστροφολογία, παρά τις θεωρίες συνωμοσίας, κατάφερε να ξαναβγεί στις αγορές. Και όταν λέω «η χώρα κατάφερε να ξαναβγεί στις αγορές» δεν αναφέρομαι μόνο στο δημόσιο. Αναφέρομαι και στον ιδιωτικό τομέα στις ελληνικές επιχειρήσεις που πλέον έχουν πρόσβαση στις διεθνείς αγορές ομολόγων. Και όπως είχα πει σε ομιλίες μου από το 2013 η επάνοδος και της χώρας και του ιδιωτικού τομέα στις αγορές, θα σηματοδοτήσει τη μετά μνημόνιο εποχή.
Ταυτόχρονα με όλα αυτά η έκθεση του ΚΕΠΕ μας δείχνει ότι υπάρχει ακόμη ένα κρίσιμο στοιχείο για τη χώρα μας. Για πρώτη φορά η ελληνική οικονομία γίνεται ένας ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις. Για πρώτη φορά, όπως εμφανίζεται στον πίνακα που θα δείτε τώρα και παρουσίασε και χθες ο Πρωθυπουργός, στο διάστημα των τελευταίων 22 μηνών, έχουν στη χώρα μας έρθει νέες επενδύσεις 37,6 δισ. ευρώ.
Έχω πει πολλές φορές και το επεσήμανα και σε σχετική ενημέρωση που έκανα στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, ότι οι επενδύσεις που γίνονται πλέον στην Ελλάδα, είναι επενδύσεις με ονοματεπώνυμο. Προέρχονται από μεγάλες διεθνείς εταιρείες, από μεγάλους θεσμικούς επενδυτές, που επιλέγουν είτε να έρθουν για πρώτη φορά στη χώρα μας, είτε να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους. Οι εταιρείες αυτές δίνουν μια ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και οι θετικές αναφορές στο ελληνικό επενδυτικό περιβάλλον, ξεπερνούν πλέον τον οικονομικό Τύπο και εμφανίζονται σε μέσα ευρείας κυκλοφορίας του εξωτερικού.

Όπως σας είπα η Ελλάδα προσελκύει επενδύεις συνολικού ύψους 37,6 δις ευρώ. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται:
– Τα 9,7 δισ. ευρώ από τις επενδύσεις στο Ελληνικό, τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ και την ανακεφαλοποίηση της Eurobank
– Τα 1,4 δισ. ευρώ επενδύσεις του fast track.
– Τα 17,4 δισ. ευρώ από ιδιωτικές επενδύσεις και αποκρατικοποιήσεις
– Τα 7,3 δις από έργα που θα γίνουν με τη διαδικασία των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και παραχωρήσεων
– Και από μικρομεσαίες επιχειρήσεις 1,8 δις επενδυτικών σχεδίων που κατατέθηκαν και εντάχθηκαν το 2013 στον Αναπτυξιακό Νόμο.
Σε αυτά τα 37,6 δις δεν συμπεριλαμβάνουμε επενδυτικά σχέδια ύψους 4 δις ευρώ που κατατέθηκαν και πάλι από ελληνικές επιχειρήσεις στον αναπτυξιακό νόμο για ένταξη μέσα στο 2014, τα οποία σήμερα εξετάζονται και θα ολοκληρωθεί η ένταξή τους εντός του Ιουνίου του 2014.
Όπως θα δείτε στο επόμενο γράφημα, το πλέον σημαντικό στοιχείο είναι ότι από αυτά τα έργα, 18,8 δισ. ευρώ αναφέρονται σε νέες επενδύσεις. Σε επενδύσεις που μπαίνει η μπουλντόζα για πρώτη φορά και δημιουργούν «από το μηδέν» θέσεις εργασίας. Είναι επενδύσεις οι οποίες έχουν πολύ αυξημένο πολλαπλασιαστή και έχουν επίδραση σε ολόκληρο το οικονομικό και τοπικό οικονομικό σύστημα.
Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο εργαστήκαμε σκληρά και με σχέδιο. Πρώτον, προχωρήσαμε στην ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου ήδη από το 2013 με το Νόμο 4146. Προχωρήσαμε σε διακρατικές συμφωνίες για την προστασία και την προσέλκυση επενδύσεων. Δουλέψαμε συστηματικά στο εξωτερικό σε συγκεκριμένες χώρες τις οποίες βάλαμε ως στόχο, χώρες από τις οποίες πιστεύαμε ότι μπορούμε και τελικά καταφέραμε να προσελκύσουμε επενδύσεις.
Η Κυβέρνηση συστηματικά σε όλα τα επίπεδα, με πρώτο τον Πρωθυπουργό, εργάστηκε έχοντας συστηματικές επαφές με θεσμικούς και βιομηχανικούς επενδυτές. Καταδεικνύει όμως ότι η χώρα μας πλέον είναι μια χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα. Και το πιο σημαντικό: σε κάθε επαφή που κάναμε παρακολουθήσαμε συστηματικά το επόμενο διάστημα τα αποτελέσματα αυτής της επαφής, ώστε να αυξήσουμε την πιθανότητα οι αρχικές επαφές να οδηγούν τελικά σε επενδυτικά σχέδια που κατατίθενται και ξεκινούν.
Να τονίσω την έναρξη λειτουργίας από το Νοέμβριο του 2013 της Κεντρικής Αδειοδοτικής Αρχής στο Υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο έχει την ευθύνη της αδειοδότησης των μεγάλων στρατηγικών επενδύσεων, μειώνοντας σημαντικά τη γραφειοκρατία. Η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας απαιτεί συγκεκριμένα βήματα και η Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή ήταν το πρώτο συγκεκριμένο βήμα στο θέμα της αδειοδότησης επιχειρήσεων. Και όπως είχε δεσμευτεί και ο Υπουργός, τον Απρίλιο του 2013 στη Βουλή, η πρωτοβουλία που ξεκίνησε από τις μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις γιατί αυτές έχουν ένα μεγάλο πολλαπλασιαστή, προχώρησε εντός των επόμενων 12 μηνών στο νόμο – πλαίσιο για την αδειοδότηση και την απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων.
Τέλος στρατηγικές δράσεις είναι και η ενοποίηση των φορέων εξωστρέφειας στο Enterprise Greece και είναι μαζί μας και ο Διευθύνων Σύμβουλος ο κ. Στέφανος Ησαΐας ο οποίος με χαρά θα απαντήσει σε σχετικά σας ερωτήματα. Ήδη από την 1η Απριλίου λειτουργεί ο νέος φορέας και την 1η Οκτωβρίου του 2014, όπως είχε προαναγγελθεί, θα έχει ολοκληρωθεί και το νέο οργανόγραμμα και θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία.
Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής είναι κάτι παραπάνω από θετικά. Και πάω τώρα πιο συγκεκριμένα. Κατά πρώτον, η χώρα μας τους τελευταίους 12 μήνες προσέλκυσε αυτό που ονομάζουμε mega-deals.
Τρεις ιδιωτικές επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ η κάθε μία και αυτές είναι πολύ σημαντικές επενδύσεις, πλησιάζουν σχεδόν και υπερβαίνουν το 1,5% του ΑΕΠ, είναι πάνω από 0,8% του ΑΕΠ η κάθε μία από αυτές.
Ξεκινάω με την αξιοποίηση του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού. Ένα έργο, 7 δισ. ευρώ το οποίο προσέλκυσε ελληνικά, εμιρατινά και κινεζικά κεφάλαια.
Δεύτερον, είναι ο αγωγός φυσικού αερίου ο ΤΑΡ ο οποίος ήδη έχει προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμών για τους εργολάβους και υπερεργολάβους για να ξεκινήσει η υλοποίηση αυτού του πολύ σημαντικού έργου.
Τρίτον να αναφέρω την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Eurobank κατά 1,3 δις ευρώ από έναν όμιλο συγκεκριμένο θεσμικών επενδυτών, με πρώτη τη  Fairfax, ο οποίος τελικά βοήθησε να πραγματοποιηθεί η αύξηση στην αγορά και έτσι το ελληνικό δημόσιο δεν χρειάστηκε να δανειστεί για να καλύψει τις κεφαλαιακές ανάγκες της Eurobank.
Να σας θυμίσω ότι έχουν εγκριθεί τους τελευταίους 22 μήνες τρία μεγάλα έργα και έχουν ενταχθεί στο fast track. Και να σας πω ότι εντός του επόμενου τριμήνου αναμένονται να κατατεθούν στη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων και νέα έργα, τα οποία ήδη βρίσκονται στη φάση της αξιολόγησης.
Προχωρώντας στο επόμενο slide, αναφέρεται στα έργα ΣΔΙΤ: 14 έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δις ευρώ τα οποία εντάχθηκαν από τη διυπουργική Επιτροπή τους τελευταίους 22 μήνες.
Στο επόμενο slide, είναι η μελέτη του ΚΕΠΕ παρουσιάζει την επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων. Ένα έργο, το οποίο το ξέρετε πολύ καλά και το έχουμε συζητήσει και σε αυτή την αίθουσα, συνολικού προϋπολογισμού 5,5 δισ. ευρώ.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι ιδιωτικοποιήσεις που έχουν γίνει στην Ελλάδα το αντίστοιχο χρονικό διάστημα, συνολικού ύψους 3,1 δισ. ευρώ χωρίς σε αυτό να υπολογίζω το Ελληνικό.
Ακολούθως, η μελέτη αναφέρεται σε νέες επενδύσεις από ξένες εταιρείες συνολικού προϋπολογισμού 900 εκ. ευρώ. Ξεχωρίζουν οι επενδύσεις από την Cosco το λιμάνι του Πειραιά και η επένδυση που ανακοίνωσε η Ryanair για τη δημιουργία βάσης στην Ελλάδα, το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον τουρισμό και για την αύξηση των αφίξεων ειδικά στην πρωτεύουσα. Στο επόμενο slide, αναφέρομαι σε επενδύσεις που έχουν γίνει για επέκταση υφιστάμενων εγκαταστάσεων, συνολικού προϋπολογισμού 537 εκατομμύρια ευρώ. Στο επόμενο slide αναφέρονται επενδύσεις σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, εξαγορές και συγχωνεύσεις, από ξένους επενδυτές προς την Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 4,6 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Όλα είναι συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως η επένδυση της INVEL στην ΠΑΝΓΑΙΑ, όπως η επένδυση της DUFRY στα καταστήματα αφορολογήτων ειδών, όπως η επένδυση της FAIRFAX στη Eurobank Properties.
Σ’ αυτό δεν αναφέρομαι στα 8,1 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία ήταν η αύξηση των μετοχικών κεφαλαίων των συστημικών Τραπεζών, η οποία πραγματοποιήθηκε σ’ αυτό το διάστημα.
Στη συνέχεια η μελέτη αναφέρεται το τι γίνεται στον Αναπτυξιακό Νόμο. Και ο Αναπτυξιακός νόμος είναι ένα πολύ σημαντικό βαρόμετρο για την ψυχολογία των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όταν παρουσιάσαμε τα αποτελέσματα των αιτήσεων του Β’ κύκλου του 2013 αλλά ακόμα πιο σημαντικό, του πρώτου κύκλου του 2014, αναδείξαμε τη μεγάλη αύξηση αιτήσεων που έχουμε από ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αυτό μας δείχνει ότι η ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση ξανατολμά. Σε ένα δύσκολο περιβάλλον, σε μια φάση που η ελληνική οικονομία ανακάμπτει, είναι σημαντικό ότι ο μικρομεσαίος ξανατολμά. Και βλέπουμε ότι από τα 842 εκατομμύρια τα οποία ήταν οι αιτήσεις στο Β’ κύκλο του 2013, φτάσαμε στα 4 δισεκατομμύρια ευρώ στον πρώτο κύκλο του 2014. Να τονίσω επ’ ευκαιρία, επειδή αναφέρομαι στον αναπτυξιακό νόμο, ότι ήδη έχουν εκδοθεί οι πίνακες για όλα τα έργα του 2013, οριστικοί και προσωρινοί στο β’, από εβδομάδα οι οριστικοί του β’ και μέχρι το τέλος Ιουνίου θα έχουν ανακοινωθεί και οι οριστικοί του α’ κύκλου του 2014. Άρα στις 30 Ιουνίου δεν θα υπάρχει καμία εκκρεμότητα από την πλευρά του Υπουργείου μας όσον αφορά σε υπαγωγές του Αναπτυξιακού Νόμου για οποιονδήποτε κύκλο.
Νομίζω αναφερθήκαμε αρκετά κι έβαλε το ΚΕΠΕ ως παράδειγμα για την αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο ο ξένος τύπος αντιμετωπίζει τη χώρα μας ως επενδυτικό προορισμό. Και βλέπουμε -στο επόμενο slide- τα ονόματα των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Ελλάδα, αυτό είναι μια επιλογή που έκανε το “Enterprise Greece” για λογαριασμό του ΚΕΠΕ, καταδεικνύει πλέον το εύρος των εταιρειών που επιλέγουν να έρθουν στη χώρα μας.
Όλα αυτά που σας ανέφερα δε σημαίνει ότι επαναπαυόμαστε. Θέλουμε ακόμα περισσότερες επενδύσεις και θέλουμε φυσικά και αυτές που ξεκίνησαν να ολοκληρωθούν, να υλοποιηθούν και να δημιουργήσουν τις θέσεις εργασίας. Σας θυμίζω ότι μια επένδυση θέλει από 1 έως 3 χρόνια για να ολοκληρωθεί από την ημέρα που καταθέτει το φάκελο στην αδειοδοτική διαδικασία, μέχρι τελικά να μπορέσουν να δημιουργηθούν οι τελικές θέσεις εργασίας.
Είναι σημαντικό, πρώτον, να συνεχίσουμε να προσελκύουμε επενδύσεις. Και δεύτερον, να αποδείξουμε στην πράξη ότι κάτι έχει αλλάξει στη νοοτροπία μας, στην περίφημη ελληνική γραφειοκρατία αλλά και στη στάση που πολλές φορές είχαμε, ως προς την αδειοδότηση των μεγάλων επενδύσεων. Η καταπολέμηση της ανεργίας πρέπει να είναι η πρώτη, η μεγάλη προτεραιότητά μας ως χώρα τα επόμενα χρόνια. Και αυτό απαιτεί επιλογές. Απαιτεί να απενοχοποιήσουμε την επιχειρηματικότητα. Και σ’ αυτό το Υπουργείο, το έχουμε κάνει πράξη.
Θα πω ότι το “Enterprise Greece” πραγματοποίησε ένα ευρύ πρόγραμμα 55 αποστολών σε χώρες πτώχευσης όπως η Κίνα, η Ρωσία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, οι ΗΠΑ, το Ισραήλ, η Κορέα, η Μεγάλη Βρετανία, η Ιαπωνία. Κατά τη διάρκεια των αποστολών υπήρχε επαφή με περίπου 2.000 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε κλάδους προτεραιότητας όπως ο τουρισμός, τα ακίνητα, η ενέργεια, το περιβάλλον, τα τρόφιμα και τα ποτά, οι τεχνολογίες πληροφορικής, επικοινωνιών και υγείας. Διοργανώσαμε το 2013 δυο επιχειρηματικές αποστολές στο πλαίσιο επίσημων πρωθυπουργικών επισκέψεων, στην Κίνα και στο Ισραήλ. Στην Κίνα πραγματοποιήσαμε συνολικά 455 διμερείς επαφές Ελλήνων επιχειρηματιών με Κινέζους επιχειρηματίες. Υπεγράφη δε μνημόνιο συνεργασίας με τη China Development Bank για την προώθηση επενδυτικών έργων σε Κινέζους επενδυτές.
Στο Ισραήλ πραγματοποιήθηκαν 400 κατ’ ιδίαν συναντήσεις μεταξύ ελληνικών και ισραηλινών επιχειρήσεων στους τομείς των φαρμακευτικών προϊόντων, της τεχνολογίας, του τουρισμού και της ακίνητης περιουσίας. Ως αποτέλεσμα των ενεργειών προώθησης, έλαβε η χώρα μας υποδοχή 85 διεθνών εταιρειών, αντιπροσωπειών από χώρες της Ευρώπης, της Ασίας, της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αμερικής, στις οποίες υποδείχθηκαν συγκεκριμένοι χώροι πιθανής εγκατάστασης, διοργανώθηκαν συναντήσεις με κατάλληλα επιλεγμένες ελληνικές εταιρείες, φορείς και εκπροσώπους της Δημόσιας Διοίκησης και ενημερώθηκαν για κάθε ειδικό θέμα ενδιαφέροντός τους. Το ενδιαφέρον τους εστιάστηκε κυρίως στους κλάδους του τουρισμού, της ακίνητης περιουσίας, των τροφίμων, της ενέργειας, της μεταποίησης, της τεχνολογίας, των υπηρεσιών, της εξόρυξης, της διαχείρισης αποβλήτων και των υποδομών.
Όπως σας παρουσιάζει η μελέτη του ΚΕΠΕ, έγινε μια πολύ συστηματική δουλειά τα τελευταία δύο χρόνια. Η χώρα προσέλκυσε πλέον νέες επενδύσεις ύψους 37,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Προχωράμε πλέον με σταθερά βήματα στην υλοποίηση αυτών των έργων, με στοίχημα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Ν. Φίλιππας: Ζούμε σ’ έναν πολύ ενδιαφέροντα καιρό παγκόσμια και είναι προφανές ότι παρατηρείται απ’ όλα τα κράτη, λόγω του δημογραφικού προβλήματος αλλά κυρίως της οικονομικής ανάπτυξης, μια προσπάθεια απ’ όλες τις χώρες, να προσελκύσουν επενδύσεις. Για πρώτη φορά, η Ευρωζώνη από 50% των παγκόσμιων ξένων επενδύσεων έχει κατέβει κάτω από 20% περίπου. Kαι για πρώτη φορά πάλι στην ιστορία τα BRICS, οι επονομαζόμενες χώρες, Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία και Κίνα προσελκύουν πλέον περισσότερες επενδύσεις από την Ευρωζώνη. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, ζούμε σ’ έναν κόσμο μεγάλων αναταράξεων. Και πρέπει κι εμείς, μια χώρα με την ιδιαίτερη θέση που έχουμε, το γεωπολιτικό και στρατηγικό ρόλο καθώς είμαστε ανάμεσα σε τρεις ηπείρους εκ των οποίων οι δύο η Ασία και η Αφρική είναι οι επόμενοι μεγάλοι παίκτες του πλανήτη. Πρέπει να εκμεταλλευτούμε τα μοναδικά, όχι μόνο φαινόμενα όπως είναι ο τουρισμός, ο ήλιος και τα νησιά μας, αλλά και το ανθρώπινο κεφάλαιο το οποίο είναι μοναδικό. Ακόμα και σήμερα που μιλάμε, το Ιράν και η Κούβα, προωθούν κίνητρα για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων που είναι οι τελευταίοι τόποι παγκόσμιας απομόνωσης, σήμερα προχωρούν σε σημαντικά κέντρα. Δεν μιλάω για τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης οι οποίες έχουν κάνει πολύ δυναμικά κίνητρα, σήμερα η Γεωργία έχει εξαιρετικές επενδύσεις σε 5άστερα, 6άστερα ή 7άστερα ξενοδοχεία, που δεν έχει φυσικά τις ομορφιές της χώρας μας. Άρα υπάρχουν λόγω του δημογραφικού προβλήματος το οποίο είναι πολύ σημαντικό και των εκατομμυρίων ανέργων που έχουν οι χώρες αυτές, αλλά και λόγω του ότι η μόνη θεραπεία είναι η ανάπτυξη, η υγιής οικονομική ανάπτυξη. Και υγιής οικονομική ανάπτυξη σημαίνει στην πραγματική οικονομία και όχι στον χρηματοπιστωτικό τομέα που τόσα χρόνια βιώσαμε και έσκασε αυτή η φούσκα το τελευταίο διάστημα που ξέρουμε όλες τις επιπτώσεις.

Στην Ελλάδα από το 2007-2008 έχουμε δραματική μείωση των επενδύσεων και ξέρουμε ότι μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να προσεγγίζει πλέον και να δημιουργήσει θέσεις απασχόλησης. Το βασικό βέβαια είναι ότι δεν είναι μόνο αυτά τα άμεσα οφέλη, αλλά προέρχονται και από τη διάχυση της απαιτούμενης γνώσης και τεχνολογίας.
Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Θα φέρω ένα παράδειγμα από την Cosco στον Πειραιά, το τελευταίο διάστημα έχουν φέρει τις μεγαλύτερες γερανογέφυρες οι οποίες ξεφορτώνουν μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και κάνουν το λιμάνι του Πειραιά φοβερά ανταγωνιστικό, αφού πλέον με τις νέες τεχνολογίες μπορούν αν ξεφορτώσουν και να φορτώσουν πάρα πολύ εύκολα και εκμεταλλευόμαστε το μοναδικό πλεονέκτημα των 10 ημερών σε σχέση με το να πάνε στα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.
Εμείς προσπαθήσαμε στο ΚΕΠΕ να καταγράψουμε μια πρώτη, σχεδόν ολοκληρωμένη μελέτη αλλά έχουμε ακόμα κάποιες λεπτομέρειες να εντάξουμε στη μελέτη αυτή. Προσπαθήσαμε να καταγράψουμε όλες τις επενδύσεις που έχουν γίνει από τον Ιούνιο του 2012 μέχρι σήμερα αλλά η διεθνής βιβλιογραφία συνδυάζει άμεσα την οικονομική ανάπτυξη με τις επενδύσεις. Και νομίζω ότι δεν υπάρχει πλέον κάποιο άλλο βέβαια ενταγμένο σε ένα ευρύτερο αναπτυξιακό πρότυπο που να αναδεικνύει τη μοναδικότητα της χώρας, δεν είναι το ίδιο, ούτε οι επενδύσεις είναι ίδια η μία με την άλλη, ούτε και οι χώρες είναι ίδιες.

Δημοσιογράφος: Ήθελα να ρωτήσω από τις τρεις επενδύσεις, που νομίζω τρεις παρουσιάσατε που έχουν ενταχθεί στο fast track, έχει ξεκινήσει κάποια από αυτές;
Ν. Μηταράκης: Από τις τρεις επενδύσεις που αναφέρονται, η «ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑ» πέρασε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων με μεγάλη πλειοψηφία και με στήριξη όλων σχεδόν των φορέων του νησιού, πέρασε από το ΚΑΣ και ολοκληρώνεται η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Για την Pravita Estate Holdings δεν έχει ξεκινήσει, με ευθύνη της εταιρείας, η διαδικασία για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, περιμένουμε την τελική κατάθεση στοιχείων.
Έχει ξεκινήσει η διαδικασία της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το τρίτο έργο, για το έργο του Kilada Hills. Είναι προαπαιτούμενη η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, για να γραφτεί να προετοιμαστεί το Προεδρικό Διάταγμα το οποίο πάει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την κρίση του, πριν ολοκληρωθεί και καθορίσει τις χρήσεις γης, τα πολεοδομικά και χωροταξικά θέματα της επένδυσης. Αυτό είναι το βασικό νομοθετικό βήμα που απαιτείται για να αδειοδοτηθεί η επιχείρηση. Μετά οι επόμενες άδειες θα βγουν όλες από την Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή.

Δημοσιογράφος: Εγώ ήθελα να ρωτήσω δυο πράγματα. Το πρώτο είναι, κ. Μηταράκη πότε μπήκαν αυτές οι τρεις επενδύσεις στο νόμο του fast track και πόσος καιρός έχει περάσει κι αν τελικά αποδίδει ο νόμος fast track;
Κι το δεύτερο, πριν από περίπου τρεις εβδομάδες, αν θυμάμαι καλά, είχε κάνει μια εισήγηση ο κ. Μανιάτης στη διυπουργική του fast track για να ενταχθούν κάποια έργα κοινού ενδιαφέροντος στον ενεργειακό τομέα. Έγινε αποδεκτή αυτή η εισήγηση, τι γίνεται;
Ν. Μηταράκης: Η μέχρι στιγμής εμπειρία είναι ότι οι νομοθετικές αλλαγές που έγιναν με τον 4146 για το fast track επαρκούν για την αδειοδότηση των μεγάλων έργων.
Ως προς τους χρόνους, θα δούμε μετά την έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων τελικά τι χρόνοι χρειάζονται για το Προεδρικό Διάταγμα. Αυτό είναι ένα σημείο το οποίο ουδέποτε είχαμε μπορέσει και ούτε θέλαμε να δεσμευθούμε χρονικά, γιατί η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος έχει πολλά στάδια τα οποία δεν εξαρτώνται από την Κεντρική Διοίκηση. Ένα είναι η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση που παρεμβαίνει και εκφράζει γνώμη, το δεύτερο είναι το Συμβούλιο της Επικρατείας και αν το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει παρατηρήσεις που φυσικά είναι αποδεκτές πρέπει να επιστρέψει και να επανασχεδιαστεί. Και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων η οποία πρέπει να περάσει από το ΥΠΕΚΑ. Νομοθετικά τα εργαλεία που έχουμε από ότι φαίνεται στα έργα που ξεκινήσαμε να αδειοδοτούμε λειτουργεί ικανοποιητικότατα κι αυτή είναι και η άποψη των εταιρειών που μέχρι στιγμής εμπλέκονται.
Να απαντήσω ως προς το θέμα του ΥΠΕΚΑ, όντως ο Υπουργός ΥΠΕΚΑ έχει κάνει μία εισήγηση προς τη Διυπουργική Επιτροπή, η οποία αναμένεται να συνεδριάσει τις πρώτες μέρες του Ιουνίου του 2014 και θα εξεταστεί σε εκείνη τη συνεδρίαση.
Στέφανος Ησαϊας (Διευθύνων Σύμβουλος Enterprise Greece): Να σας πω ότι για μένα τελικά το κριτήριο αν κάτι πετυχαίνει ή όχι είναι αν το πιστεύει η αγορά, γιατί εμείς μπορούμε να λέμε πολλά ο καθένας για να ευλογεί τα γένια του. Να σας πω λοιπόν ότι πριν ενάμισι χρόνο τα έργα στο fast track ήταν 9: τα 8 ήταν ανανεώσιμων πηγών ενέργειας άρα επιδοτούμενα και μόνο 1 εξορυκτικό. Στη διαδικασία η οποία προβλέπεται ουσιαστικά για να δώσει ζωή σε κλάδους με μεγάλα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα δεν υπήρχε για παράδειγμα ένα τουριστικό έργο και ίσως αυτό να ήταν ενδεικτικό.
Από την τροποποίηση του νόμου από το νέο νόμο και μετά πρέπει να σας πω πως είχαμε 7 νέες καταθέσεις στο fast track τον τελευταίο ενάμισι χρόνο. 3 έργα ήταν ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και απορρίφθηκαν, υπήρξαν 4 καταθέσεις για τουριστικά έργα τα 3 εκ των οποίων είναι αυτά που σας αναφέραμε τα οποία και εντάχθηκαν και τα 2 που σας λέμε έχουν προχωρήσει κι έχουν προχωρήσει πολύ πιο γρήγορα από όσο θα φανταζόταν κάποιοι, άλλο 1 είναι έτοιμο να κατατεθεί. Και πρέπει να σας πω ότι στο pipeline του Οργανισμού τους επόμενους τρεις-τέσσερις μήνες θα περιμένετε υπέρδιπλάσια από αυτά τα έργα που τώρα σας αναφέραμε. Η αγορά το πιστεύει και ενδεικτικό αυτού είναι ότι κάποιες εκ των εταιρειών που έχουν ήδη καταθέσει ετοιμάζονται να φέρουν και δεύτερο έργο στο fast track.
Αυτό νομίζω είναι η καλύτερη απόδειξη του αν λειτουργεί ή όχι. Είναι μια διαδικασία ειδικά από το ΕΣΧΑΣΕ που τώρα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά, όπως με όλα τα θέματα αν λειτουργήσουν τα πράγματα και πάρουν τις άδειες όπως περιμένουν. Εκεί θα το δούμε, θα υπάρξει στη συνέχεια πολύ μεγάλη συνέχεια και πολλαπλάσιες επενδύσεις. Έχει ήδη εξορθολογιστεί το χαρτοφυλάκιο όπως σας είπα, έχει διαφοροποιηθεί ανά κλάδο κι έχουν μπει επενδύσεις με μεγάλα πολλαπλασιαστικά οφέλη για την απασχόληση και για συγγενείς κλάδους.

Δημοσιογράφος: Αυτά τα 37 δισεκατομμύρια επενδύσεις από το 2012 μέχρι τώρα, σε πόσες θέσεις εργασίας έχουν υπολογιστεί ότι θα ανταποδώσουν;
Ν. Φίλιππας: Υπάρχει μία εκτίμηση, αλλά αυτή τη στιγμή δεν τη βάλαμε μέσα στη μελέτη, διότι είναι λίγο πολλαπλασιαστικά τα αποτελέσματα, δεν είναι κάτι στατικό.
Ν. Μηταράκης: Είναι 95 χιλιάδες εργασίας που αναφέρονται σε αυτόν τον πίνακα, χωρίς να υπολογίζουμε όπως είπε ο κ. Φίλιππας τις επιπτώσεις αυτών των επενδύσεων στο οικοσύστημα το οικονομικό.

Δημοσιογράφος: Ερώτηση για τον κ. Φίλιππα. Χθες βγάλατε μία μελέτη όπου προβλέπεται ανάπτυξη στη χώρα 0,5% όταν το Υπουργείο Οικονομικών προβλέπει 0,6%. Η διαφορά μπορεί να είναι μικρή, αλλά μπορείτε να μας πείτε για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η απόκλιση; Και το δεύτερο, αν εκτιμάτε ότι είναι διαχειρίσιμο το χρέος της χώρας ή αν χρειάζεται νέο κούρεμα.
Ν. Φίλιππας: Για το πρώτο είναι απλό, κατ΄ αρχάς είναι σημειακές εκτιμήσεις και πάντα οι σημειακές εκτιμήσεις έχουν ένα διάστημα εμπιστοσύνης. Από κάτω ακριβώς από τον πίνακα που παραδώσαμε έχει ένα διάστημα εμπιστοσύνης το οποίο είναι σύνηθες, ποτέ δεν έχουμε ακρίβεια, άρα είναι στατιστικά ασήμαντη η διαφορά. Είναι πολύ συντηρητική η πρόβλεψη διότι φυσικά απαιτείται πολιτική σταθερότητα, είναι αυτονόητο αυτό για όλους κι έχει να κάνει και με τη χρηματοδότηση ή με παραδοχές που το γράφει πολύ προσεκτικά η ερευνήτρια, η οποία πιστεύει, που όλοι το πιστεύουμε λυθεί το δεύτερο θέμα που αναφέρατε, το θέμα του χρέους, νομίζω ότι μπορούμε να πούμε πολύ υψηλότερα και να ξεχωρίζουμε τις προβλέψεις της Alpha Βank γιατί είναι λίγο πιο αισιόδοξες.
Δημοσιογράφος: Χρειάζεται νέο κούρεμα;
Ν. Φίλιππας: Αυτό δεν είναι, άμα μου κουρεύανε και το δικό μου χρέος θα ήμουνα πολύ ευτυχής. Αλλά αυτό δημιουργεί πολλαπλές επιπτώσεις σε θέματα σε άλλες χώρες, όπως είναι η Ισπανία και η Ιταλία και νομίζω ότι είναι λίγο πολύπλοκο το θέμα. Ας δούμε μέχρι το Σεπτέμβριο, ήδη νομίζω σήμερα ανακοινώθηκε ότι ξεκινάει η κουβέντα του ευρωπαϊκού χρέους.

Δημοσιογράφος: Δεν είναι λίγο πολιτικά ανορθόδοξο και επιστημονικά μη τεκμηριωμένο να μας παρουσιάζετε 37,6 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύσεων, άλλες εκ των οποίων έχουν γίνει και απλώς άλλες είναι στο στάδιο της εξαγγελίας; Μπορείτε να μας ξεκαθαρίσετε ποιες είναι αυτές που έχουν ήδη υλοποιηθεί;
Ν. Φίλιππας: Αυτό που είπα πριν ότι χρειάζεται ακόμα η μελέτη να βάλουμε σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή πότε ακριβώς ξεκίνησε ή θα ξεκινήσει η κάθε μία για να γίνει μια διαφοροποίηση. Επιστημονικά όχι. Νομίζω ότι το ΚΕΠΕ, όπως και κάθε επιστημονικός οργανισμός, πρέπει να δίνει πληροφόρηση. Έχουν συγκεκριμένα ονόματα αυτές οι επενδύσεις. Είναι υπογεγραμμένες και πάνω σε αυτή τη λογική τοποθετηθήκαμε.
Δηλαδή από τη στιγμή που είναι υπογεγραμμένη κάποια επένδυση …

Δημοσιογράφος: Το Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη στο παρελθόν το εξαγγέλλαμε πάρα πολλά χρόνια. Δεν υλοποιήθηκε. Ο ΤΑΠ είναι μια αντίστοιχη ιστορία που δεν ξέρουμε εάν θα γίνει ποτέ. Θα ήθελα μια πολιτική απάντηση σε αυτό.
Ν. Μηταράκης: Όταν παρουσιάζεις μια μελέτη για τις επενδύσεις πρέπει να δεχτείς ένα κριτήριο βάσει του οποίου υπολογίζεις μια επένδυση. Κάθε χώρα ανά πάσα στιγμή έχει ένα αριθμό επενδύσεων που έχουν ανακοινωθεί στο παρελθόν και υλοποιούνται τώρα, επενδύσεις που ανακοινώνονται τώρα και θα γίνουν τα επόμενα χρόνια.
Το κριτήριο αυτής της μελέτης ήταν ποιες είναι οι νέες επενδύσεις που ανακοινώθηκαν και ξεκίνησαν με ένα σημαντικό βαθμό σιγουριάς αυτούς τους 22 μήνες στη χώρα. Αυτό ήταν το κριτήριο. Κάποιες επενδύσεις είναι άμεσες. Δηλαδή μια εξαγορά ανακοινώνεται και υλοποιείται πιθανόν και την ίδια μέρα. Κάποιες άλλες επενδύσεις, κυρίως αυτές που θέλουμε ως χώρα, αυτές που δημιουργούν θέσεις εργασίας, πρέπει πρώτον να ολοκληρωθεί η διαιτητική διαδικασία, δεύτερο να μπουν στη φάση κατασκευής, να χτιστούν και τρίτον να μπουν στη φάση λειτουργίας. Το κριτήριο της μελέτης του ΚΕΠΕ είναι τι καινούργιο ήρθε σε αυτή τη χώρα; Υπάρχουν και επενδύσεις οι οποίες έχουν ανακοινωθεί νωρίτερα και πιθανότατα υλοποιούνται σήμερα. Αυτές δεν τις συμπεριλάβαμε, συμπεριλάβαμε αυτές που τώρα ανακοινώθηκαν.
Ν. Φίλιππας: Εμείς ασχολούμαστε με τις ξένες επενδύσεις εδώ και καιρό. Και πριν από μερικούς μήνες γράψαμε ένα πολύ σημαντικό άρθρο, ένας συνεργάτης από το ΚΕΠΕ στη Ναυτεμπορική εδώ και μήνες στα πλαίσια του μηνιαίου τεύχους. Από την άλλη μεριά υποτιμούμε την ελληνική πραγματικότητα πολλές φορές λόγω άγνοιας. Για παράδειγμα, ενώ γίνονται και αφορίζουμε και εμείς οι ίδιοι οι πανεπιστημιακοί και λέμε δεν γίνεται τίποτα στην Ελλάδα, δεν γίνεται καμία επένδυση. Εάν πάμε ιδιαίτερα στην επαρχία θα δούμε σημαντικές επενδύσεις. Εγώ πρώτη φορά πήγαινα στο CostaNavarino το οποίο είναι μια εξαιρετική και μοναδική επένδυση η οποία αυτή τη στιγμή μιλάμε για άλλα 400 – 500 εκατομμύρια. Πόσοι Έλληνες ξέρουν αυτή τη στιγμή ότι σήμερα το Costa Navarino προχωράει για άλλα 500 εκατομμύρια επενδύσεις σήμερα; Πόσοι ξέρουν για παράδειγμα τις παράπλευρες επενδύσεις αυτής που συνεργάζεται το Costa Navarino με 3.000 τοπικούς παραγωγούς; Παρουσιάσαμε σαν ΚΕΠΕ και σαν Πανεπιστήμιο με τοπικές επιχειρήσεις εξαιρετικής ποιότητας που εγώ δεν τις ήξερα, που ασχολούμαι λίγο με αυτά.
Άρα λοιπόν η μελέτη έχει τις αδυναμίες αυτές που είπατε, αλλά όμως από το να αφορίζουμε και να λέμε κανείς δεν κάνει επενδύσεις στην Ελλάδα, εδώ έχουμε ονοματεπώνυμο. Εάν η γραφειοκρατία ή όχι είναι ένα άλλο θέμα το οποίο το συζητάμε, βεβαίως, δεν είναι κάτι που το κάναμε για πρώτη φορά. Η διεθνής βιβλιογραφία μιλάει για τις ξένες άμεσες επενδύσεις, αυτό που σας είπα ένα παράδειγμα, το θέμα ότι γίνεται ένας παγκόσμιος ανταγωνισμός προσέλκυσης ξένων άμεσων επενδύσεων. Όλες οι χώρες αυτή τη στιγμή αυτό κάνουν λόγω των δημοσιονομικών περιορισμών. Και η ευρωζώνη ένας από τους λόγους των διαρθρωτικών προβλημάτων, ακριβώς είναι ότι δεν έχει πολύ μεγάλες ξένες άμεσες επενδύσεις και έχουν μεταφερθεί στην Κίνα και σε άλλες χώρες. Αυτή είναι μια πραγματικότητα.
Νομίζω ότι είναι σημαντικό να τις καταγράψουμε πρώτα, γιατί υποτιμούμε πολλές φορές και στο θέμα των εξαγωγών την ελληνική πραγματικότητα και την ελληνική δυναμική. Αν ξέραμε για ένα θέμα που έχουμε μιλήσει εδώ και πολύ καιρό, που θα ήθελα να το κάνω και σαν ερευνητής και σαν πανεπιστημιακός, ήταν να ανακαλύψουμε τα διαμάντια της ελληνικής οικονομίας, που υπάρχουν, απλά δεν τα ξέρουμε. Έχω έρθει σε επαφή με πολλούς εξαγωγείς οι οποίοι κάνουν εξαιρετικές εξαγωγές και δεν ξέρουμε καν το όνομά τους. Νομίζω ότι είναι ένας σημαντικός ρόλος που πρέπει να παίξει το πανεπιστήμιο ή το ΚΕΠΕ και σε άλλα θέματα που αν είχα την ευκαιρία, αλλά δεν έχω, για το θέμα της καινοτομίας. Και το ρόλο της καινοτομίας που δουλεύουμε στο ΚΕΠΕ σε διάφορα χαρτοφυλάκια ιδεών, τα οποία θα τα κάνουμε στο επόμενο διάστημα.

Κ. Χατζηδάκης: Εν πάση περιπτώσει αυτό που είναι σαφές, είναι ότι στη μελέτη του ΚΕΠΕ υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία και επενδύσεις με ονοματεπώνυμο. Άλλες έχουν να κάνουν με επιχειρηματικές συμφωνίες και όπως σημείωσε ο κ. Μηταράκης, προχωρούν αμέσως, αυτόματα. Άλλες έχουν να κάνουν με την κατασκευή ξενοδοχείων, με την κατασκευή έργων που απαιτεί χρόνο, απαιτεί προετοιμασία.
Προχωρούν όμως τα πράγματα. Είναι ξεκάθαρο ότι εκεί που οι αποκρατικοποιήσεις ήταν κολλημένες, έχουμε μια πρόοδο. Είναι ξεκάθαρο ότι Κινέζοι, Άραβες και Έλληνες αποφάσισαν να επενδύσουν στο Ελληνικό. Άραβες αποφάσισαν να επενδύσουν στον Αστέρα της Βουλιαγμένης. Αζέροι αποφάσισαν να επενδύσουν στην ΔΕΣΦΑ. Ένα διεθνές κονσόρτσιουμ συμπεριέλαβε την Ελλάδα στους σχεδιασμούς του σε σχέση με το TAP, που είναι ένα έργο πολύ μεγάλης εμβέλειας και από πλευράς σχεδιασμού αρκετά προχωρημένο.
Εδώ λοιπόν δεν ερχόμαστε να πούμε ότι η Ελλάδα μεταβλήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια σε επενδυτικό παράδεισο. Ερχόμαστε να πούμε ότι έγινε μια δουλειά υποδομής, τόσο στο επίπεδο γενικότερα της κυβερνητικής πολιτικής, όσο και στο επίπεδο των πολιτικών που υιοθετήθηκαν και των μέτρων που υιοθετήθηκαν από την πλευρά του Υπουργείου Ανάπτυξης και πια είμαστε στη φάση της καρποφορίας. Στη φάση που αρχίζουν να φαίνονται τα αποτελέσματα. Και εάν δεν υπάρξει κανένα ατύχημα και δεν έχω κανένα λόγο να πιστεύω ότι θα υπάρξει κάποιο ατύχημα, αλίμονο, ως λαός έχουμε το ένστικτο της αυτοσυντήρησης, πιστεύω ότι στο επόμενο εξάμηνο θα υπάρχουν ακόμη μεγαλύτερες ταχύτητες και η Ελλάδα θα μπει σε μια εξαιρετικά θετική τροχιά. Αυτό είναι το μήνυμα που πιστεύω ότι προκύπτει από τη σημερινή παρουσίαση της μελέτης του ΚΕΠΕ.
Ν. Μηταράκης: Να πω και εγώ κλείνοντας ότι δυο χρόνια που δουλεύουμε μαζί, μας έχετε ρωτήσει πολλές φορές τι γίνεται σε κάθε ταξίδι, σε κάθε επαφή, πώς προχωράμε στην προσέλκυση επενδύσεων.

Δημοσιογράφος: Σαν απολογισμός μοιάζει
Ν. Μηταράκης: Νομίζω ότι όταν πλησιάζεις το μεσοδιάστημα στο μέσο της τετραετίας, είναι σημαντικό να κάνεις ένα πρώτο απολογισμό και να τονίσεις τι έχεις καταφέρει σε αυτά τα δυο χρόνια να κάνεις. Και επιμένω. Όπως είπε ο κ. Υπουργός επαφίεται τώρα να το υλοποιήσουμε, να μη βάλουμε εμπόδια ως χώρα σε αυτά τα έργα, γιατί έχουν ακουστεί για κάθε ένα από αυτό το έργο, για κάθε ένα έχουν ακουστεί συγκεκριμένες αντιρρήσεις.
Έχουν ακουστεί αντιρρήσεις από ανθρώπους που δεν θέλουν επενδύσεις στην Ελλάδα και δεν μπορούν να μας πούνε πώς αλλιώς θα βρούμε θέσεις εργασίας για τα νέα τα παιδιά.
Κ. Χατζηδάκης: Να πω κάτι πάνω σε αυτό που λέτε. Ο Πρωθυπουργός χθες παρουσίασε το αναπτυξιακό όραμα για τη χώρα. Μέσα στο αναπτυξιακό όραμα, μέσα σε όλα όσα είπε ο Πρωθυπουργός, υπήρχαν και αναφορές σε αυτή τη μελέτη και στα στοιχεία που σας δώσαμε. Σήμερα κάναμε μια εξειδίκευση και κάνουμε αυτή την εξειδίκευση, διότι θέλουμε να παρουσιάσουμε στους Έλληνες πολίτες την πρόοδο η οποία υπάρχει.
Στους Έλληνες πολίτες, ασφαλώς και λόγω των εκλογών, καθένας στις εκλογές παρουσιάζει τα στοιχεία του. Δεν έχουμε κανένα λόγο να κρυφτούμε πίσω από το δάχτυλό μας. Αλλά παρουσιάζουμε τα στοιχεία αυτά και στις αγορές και στους επενδυτές γιατί έχουν ένα μήνυμα. Ένα μήνυμα για το πώς εξελίσσονται τα πράγματα στη χώρα. Και η μελέτη αυτή από την πλευρά της στέλνει επίσης το μήνυμα πως η χώρα ανακάμπτει, πως η χώρα αλλάζει πορεία. Αυτό το νόημα είχε η σημερινή παρουσίαση.