Δημοσιονομικοί κανόνες και παρακολούθηση
Η Κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας τη χρησιμότητα και αναγκαιότητα της ύπαρξης δημοσιονομικών
κανόνων με καθορισμένους στόχους που επιτυγχάνονται με την εφαρμογή συγκεκριμένων
μηχανισμών και συστημάτων παρακολούθησης κ αι ε λέγχου, παρενέβη με το Ν. 4111/2013 για την
αλλαγή του πλαισίου ως προς τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης
που διαχειρίζονται δημόσιους πόρους (ΝΠΔΔ και ΔΕΚΟ-ΝΠΙΔ). Με τον εν λόγω νόμο ρυθμίστηκαν
ζητήματα σχετικά με την παρακολούθηση και εκτέλεση των προϋπολογισμών όλων των φορέων της
Γενικής Κυβέρνησης, εντός των ορίων και των στόχων που αποφασίζονται και εγκρίνονται από τη
Βουλή των Ελλήνων. Ειδικότερα, θεσπίστηκε:
• Η έγκαιρη έγκριση των προϋπολογισμών όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης μέχρι την
31η Ιανουαρίου κάθε έτους.
• Η κατάρτιση προγραμμάτων μηνιαίας εκτέλεσης των προϋπολογισμών, καθώς και η θέσπιση
τριμηνιαίων στόχων των Υπουργείων και των εποπτευόμενων από αυτά φορέων.
• Η στενή παρακολούθηση των τριμηνιαίων στόχων και η έγκαιρη λήψη διορθωτικών μέτρων, σε
περίπτωση που διαπιστώνεται ότι οι αποκλίσεις από τους στόχους θέτουν σε κίνδυνο την
εκτέλεση του προϋπολογισμού.
• Η θέσπιση τριμηνιαίων ενημερωτικών δελτίων επίτευξης των στόχων των προϋπολογισμών των
δομών και των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα στο πλαίσιο της παρακολούθησής τους.
• Η σύναψη προγραμματικών συμφωνιών μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και των λοιπών
Υπουργείων. Με αυτές τα μέρη θα δεσμεύονται για την υλοποίηση των δράσεων οι οποίες θα
διασφαλίζουν την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
Επιπρόσθετα, προβλέπεται η επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, και συγκεκριμένα:
• Η περικοπή των προϋπολογισμών στους φορείς και στα ΝΠΔΔ της Γενικής Κυβέρνησης (ή
ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ του Κεφαλαίου Α’ τ ου Ν . 3429/2005 που λαμβάνουν επιχορήγηση από το
Δημόσιο) όταν οι αποκλίσεις υπερβαίνουν το 10% των συμφωνηθέντων στόχων και δεν
λαμβάνονται μέτρα διόρθωσης.
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2014 27
• Ο ορισμός Επόπτη των οικονομικών υπηρεσιών στους φορείς και στα ΝΠΔΔ της Γενικής
Κυβέρνησης, όπου διαπιστώνονται σοβαρές αποκλίσεις ή μη συμμόρφωση με τα προαναφερθέντα
ως προς την εκτέλεση του προϋπολογισμού.
• Η αναστολή της καταβολής των αμοιβών των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου ΔΕΚΟ ή ΝΠΙΔ
του Κεφαλαίου Α’ του Ν. 3429/2005 για όσο διάστημα οι αποκλίσεις υπερβαίνουν το 10% των
συμφωνηθέντων στόχων και δεν λαμβάνονται μέτρα διόρθωσης.
• Η αυτοδίκαιη λήξη της θητείας των εκτελεστικών μελών του Διοικητικού Συμβουλίου ΔΕΚΟ ή
ΝΠΙΔ του Κεφαλαίου Α’ του Ν. 3429/2005 όταν τα ετήσια οικονομικά στοιχεία αποκλίνουν σε
ποσοστό μεγαλύτερο του 10% του σχετικού στόχου.
Με την εφαρμογή των ανωτέρω δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών προσδοκάται η τόσο
αναγκαία για τη μακροχρόνια επιτυχή πορεία της χώρας προώθηση και εδραίωση της δημοσιονομικής
εξυγίανσης, προσαρμογής και πειθαρχίας.
Παράλληλα, και όσον αφορά την παρακολούθηση του προϋπολογισμού, αναβαθμίστηκε ο ρόλος του
Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, αρχικά με την επαναλειτουργία του και στη
συνέχεια με τη διασφάλιση της θεσμικής του υπόστασης.
Αναμόρφωση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας
Προκειμένου να εναρμονιστεί το υφιστάμενο εθνικό νομικό πλαίσιο με όσα ισχύουν πλέον σε όλη την
Ευρωζώνη βάσει του Δημοσιονομικού Συμφώνου, προωθείται η επικαιροποίηση και αναμόρφωση του
πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας, επιδιώκοντας τη βελτίωση των δημόσιων
οικονομικών και τον αποτελεσματικότερο συντονισμό των εθνικών πολιτικών για την ανάπτυξη και
την απασχόληση. Πρωτεύοντα ρόλο στο βελτιωμένο αυτό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης έχει η
έννοια του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου ενισχυμένης συνεργασίας των οικονομικών και δημοσιονομικών
πολιτικών, που αποτελεί έναν ετήσιο κύκλο συντονισμού μακροοικονομικών, δημοσιονομικών και
διαρθρωτικών πολιτικών. Επιπρόσθετα, ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδεται στη δημιουργία και λειτουργία
ενός αποτελεσματικού πλαισίου για την πρόληψη και τη διόρθωση υπερβολικών δημόσιων
ελλειμμάτων (Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης) και μακροοικονομικών ανισορροπιών.
Από το 2011 έχει θεσπιστεί μια δέσμη πέντε Κανονισμών και μιας Οδηγίας (six-pack) που ενισχύουν
την προληπτική παρακολούθηση και την άμεση παρέμβαση για τη διόρθωση του ελλείμματος και τη
μείωση του χρέους, ενώ προβλέπουν και την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των
κρατών-μελών. Επίσης, μία δεύτερη δέσμη Κανονισμών (two-pack) που αφορά μόνο τα κράτη-μέλη
της Ευρωζώνης και υιοθετήθηκε μόλις πρόσφατα (το Μάιο 2013) περιέχει προβλέψεις για τις χώρες
που βρίσκονται σε Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείμματος και για εκείνες που αντιμετωπίζουν σοβαρά
προβλήματα οικονομικής σταθερότητας ή λαμβάνουν οικονομική βοήθεια.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, η αναμόρφωση του νομικού πλαισίου εστιάζει, κυρίως, στους ρόλους και στις
αρμοδιότητες των θεσμικών οργάνων που συμμετέχουν στη δημοσιονομική διαχείριση, στους
δημοσιονομικούς κανόνες που θα διέπουν τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής και στην
προετοιμασία της κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και σχεδιασμού του Μεσοπρόθεσμου
Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής. Επιπρόσθετα, προβλέπεται η ενσωμάτωση όλων των
διατάξεων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και αυτό συνεπάγεται την εισαγωγή της έννοιας του
μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου (medium-term objective) και των κατάλληλων διορθωτικών
μηχανισμών σε περίπτωση σημαντικών αποκλίσεων από το στόχο αυτό.
Επίσης θεσμοθετείται ένα ανεξάρτητο Δημοσιονομικό Συμβούλιο, με βάση τόσο τα προβλεπόμενα
από το ευρωπαϊκό πλαίσιο όσο και τη διεθνή πρακτική των τελευταίων δεκαετιών. Το Δημοσιονομικό
Συμβούλιο θα είναι επιφορτισμένο, μεταξύ άλλων, με την αξιολόγηση και τη συμμόρφωση της χώρας
με τους δημοσιονομικούς κανόνες. Σ’ αυτό το πλαίσιο θα δημοσιοποιεί Έκθεση που θα επεξηγεί τα
αποτελέσματα των αξιολογήσεών του για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις, τους
δημοσιονομικούς στόχους και τα δημοσιονομικά αποτελέσματα, σε σχέση με τον ετήσιο Κρατικό
Προϋπολογισμό και το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
3. Στοχευμένες Δράσεις Εξορθολογισμού Δημοσίων Δαπανών
Η δημοσιονομική διαχείριση που ακολουθήθηκε κατά το έτος 2013 ήταν ιδιαίτερα προσεκτική.
Συνέχισε να είναι προσανατολισμένη στην κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών με την ταυτόχρονη
υλοποίηση στοχευμένων δράσεων περιστολής δημόσιων δαπανών.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων που εισήχθησαν στη λειτουργία του Δημοσίου,
συνεχίσθηκε η εφαρμογή ρυθμίσεων που θεσμοθετήθηκαν τα προηγούμενα έτη, ενώ θεσπίστηκε μια
σειρά παρεμβάσεων μισθολογικού χαρακτήρα, που είχαν ως σκοπό αφενός μεν την παγίωση της νέας
αντίληψης σχετικά με το ύψος και τον τρόπο καθορισμού των αμοιβών των απασχολουμένων στο
Δημόσιο, αφετέρου δε με την επίτευξη των στόχων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής
Στρατηγικής.
Σε συνέχεια των ρυθμίσεων του Ν. 4081/2012, με τον οποίο επήλθαν μειώσεις της δημόσιας δαπάνης
για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος και για τη λειτουργία της πολιτικής διοίκησης της χώρας,
υλοποιήθηκαν τα εξής:
α) Ολοκληρώθηκε η εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4093/2012, σύμφωνα με τις οποίες:
• Μειώθηκαν αναδρομικά, από 01.08.2012, οι αποδοχές των αμειβόμενων με ειδικά μισθολόγια
και καταργήθηκαν οι διατάξεις που προέβλεπαν την αναστολή χορήγησης χρονοεπιδόματος και
μισθολογικών προαγωγών στα ειδικά μισθολόγια.
• Καταργήθηκαν, από 01.01.2013, τα επιδόματα εορτών και αδείας, εφαρμόστηκε το Ενιαίο
Μισθολόγιο στο προσωπικό των ΝΠΙΔ και των ΔΕΚΟ του Α’ Κεφαλαίου του Ν. 3429/2005,
μειώθηκαν ο ι α ποδοχές δ ιορισμένων σ ε θ έσεις Ν ΠΔΔ κ αι Ν ΠΙΔ, μειώθηκαν οι αποδοχές των
Γενικών και Ειδικών Γραμματέων Υπουργείων και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, μειώθηκαν οι
αποδοχές των αιρετών των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και καταργήθηκε η αποζημίωση των μελών
των Δημοτικών Συμβουλίων για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις, καταργήθηκε η
αποζημίωση λόγω λήψης εκπαιδευτικής άδειας στο εσωτερικό και το χρονοεπίδομα των
δικηγόρων του Δημοσίου με έμμισθη εντολή.
β) Με τις διατάξεις του Ν. 4111/2013:
• Επανακαθορίστηκαν αναδρομικά, από 01.08.2012, οι αποδοχές των υπαλλήλων του
Διπλωματικού Κλάδου.
• Ρυθμίσθηκαν μισθολογικά θέματα του προσωπικού της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και του
καλλιτεχνικού προσωπικού του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΟΤΑ.
• Ρυθμίστηκαν μισθολογικά θ έματα τ ων υπαλλήλων τ ης Β ουλής κ αι τ ης Π ροεδρίας τ ης
Δημοκρατίας.
γ) Με τις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν. 4141/2013, ρυθμίσθηκε το μισθολογικό και βαθμολογικό
καθεστώς του προσωπικού των εταιρειών των οποίων το σύνολο ή μέρος των μετοχών τους
περιέρχεται στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), ή τα
δικαιώματα ψήφου από τις ανωτέρω μετοχές ασκούνται από το ΤΑΙΠΕΔ και καθορίσθηκε ότι για όσο
χρόνο ο ι μ ετοχές ή τ α δ ικαιώματα ψ ήφου ε π’ α υτών α νήκουν σ το ΤΑΙΠΕΔ εφαρμόζεται ο Ν.
4024/2011.
Καθώς η διαδικασία των μεταρρυθμίσεων είναι συνεχής και απαιτεί διαρκείς προσαρμογές, σε μια
δυναμική και συνεχώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, καθίσταται αναγκαία η συνεχής
παρακολούθηση της υλοποίησης των μισθολογικών ρυθμίσεων, η αξιολόγηση του υφιστάμενου
μηχανισμού αμοιβών και του βαθμού επίτευξης των επιδιωκόμενων οικονομικών και λειτουργικών
στόχων, καθώς επίσης και η εκτίμηση της ανάγκης πραγματοποίησης σχετικών στοχευμένων
διορθωτικών παρεμβάσεων.
Προς αυτή την κατεύθυνση, στο πλαίσιο της αρμοδιότητας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το
2013 συνεχίστηκαν οι έλεγχοι των αποδοχών και των πρόσθετων αμοιβών του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ,
των ΟΤΑ και των ΝΠΙΔ που επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, οι οποίοι επέφεραν
θετικά οικονομικά αποτελέσματα τόσο στον Κρατικό Προϋπολογισμό όσο και στους
προϋπολογισμούς των ελεγχθέντων φορέων. Πέραν του οικονομικού αποτελέσματος που προκύπτει
από την αναζήτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, σημαντικό αποτέλεσμα αποτελεί η
διακοπή τ ων μ η σ ύννομων πληρωμών η οποία επιφέρει μείωση της δαπάνης του Κρατικού
Προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού των οικείων ΟΤΑ Α’ βαθμού και λοιπών ΝΠΔΔ, καθώς
και η εφεξής συμμόρφωση των εν λόγω φορέων.
Στο πλαίσιο αυτό, πέραν των πρωτοβουλίων που έχουν ήδη αναληφθεί από την πολιτική ηγεσία του
Υπουργείου Οικονομικών για τη διασφάλιση της πιστής εφαρμογής των σχετικών νόμων που
αφορούν στην προσαρμογή του επιπέδου των αποδοχών σε όλο το φάσμα του ευρύτερου δημόσιου
τομέα, για το 2014 σχεδιάζεται η τακτική συλλογή και επεξεργασία μισθολογικών δεδομένων από
όλους τους φορείς του Δημοσίου, η παρακολούθηση της εξέλιξης των αντίστοιχων μισθολογικών
δαπανών, η αξιολόγηση των σχετικών πληροφοριών και η ανάληψη πρωτοβουλιών προκειμένου να
ενισχυθεί η συμμετοχή του συστήματος αμοιβών του προσωπικού του Δημοσίου στην προσπάθεια
αποτελεσματικής λειτουργίας του.
4. Πολιτική Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών
Η εκτέλεση του προϋπολογισμού απαιτεί έλεγχο για την καταπολέμηση της σπατάλης των δημόσιων
πόρων διασφαλίζοντας τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση. Ο έλεγχος αυτός αποσκοπεί στην
παρεμπόδιση υπέρβασης χορηγούμενων πιστώσεων και στην αποφυγή σπατάλης και διασπάθισης του
δημόσιου χρήματος.
Περαιτέρω, ο έλεγχος της δημόσιας διαχείρισης αποβλέπει:
• Στον έλεγχο των διατακτών και των διαχειριστών του δημόσιου χρήματος.
• Στην εξακρίβωση της ορθότητας της διαχείρισης του δημόσιου πλούτου από τους υπολόγους.
• Στον καταλογισμό ευθυνών σε περίπτωση μη νόμιμης διαχείρισης.
• Στην αποκατάσταση της ζημίας που τυχόν προκλήθηκε στο Δημόσιο.
Ο δημοσιονομικός έλεγχος για να είναι αποτελεσματικός θα πρέπει να λαμβάνει έκταση και βάθος, να
ασκείται στον κατάλληλο χρόνο και τόπο και να υπεισέρχεται στην ουσία των δαπανών χωρίς να
παραμελεί την κανονικότητα των λογαριασμών. Αντικείμενο του ασκούμενου δημοσιονομικού
ελέγχου αποτελεί επίσης και η αποτελεσματικότητα της συνολικής διαχείρισης του ελεγχόμενου
φορέα, στο πλαίσιο των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.
Με τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν μετά τη θέσπιση των διατάξεων των άρθρων 21-22Α του Ν.
3871/2010 και του ΠΔ 113/2010 και στο πλαίσιο επαύξησης της ευθύνης των διατακτών, όσον αφορά
στην ανάληψη υποχρεώσεων (δεσμεύσεων) για την πραγματοποίηση δαπανών, παρακολουθείται,
πλέον, συστηματικά από τους διατάκτες, μέσω του Μητρώου Δεσμεύσεων, η π ορεία τ ων
αναλαμβανόμενων υποχρεώσεων, ούτως ώστε να αποτρέπεται, σε πρώιμο στάδιο και πριν από την
πραγματοποίηση οποιασδήποτε σχετικής ενέργειας των αρμόδιων οργάνων, η πραγματοποίηση
δαπανών πέραν των υφιστάμενων προβλέψεων και των πιστώσεων που έχουν εγγραφεί στον
προϋπολογισμό του οικείου φορέα. Παρακολουθείται επίσης η πορεία πληρωμής των υποχρεώσεων
του οικείου φορέα προς το σκοπό αποφυγή
καθυστέρησης στην πληρωμή των πιστωτών, καθώς και της καταβολής εκ του λόγου αυτού τόκων
υπερημερίας.
Για τη βελτίωση της ελεγκτικής διαδικασίας έχει δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στον έλεγχο των
δεσμεύσεων των πιστώσεων που αναλαμβάνονται από τους διατάκτες, στην άσκηση του επιτόπιου
ελέγχου, στη στελέχωση της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων (ΓΔΔΕ) καθώς και στον
έλεγχο των δαπανών των εκτός Δημοσίου φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Προς την κατεύθυνση της ελεγκτικής θωράκισης, αναθεωρήθηκε επί της ουσίας ο Ν. 3492/2006 με το
Ν. 4081/2012, διαμορφώνοντας ένα σύστημα δημοσιονομικών ελέγχων, το οποίο, προσαρμοσμένο
στις διεθνείς πρακτικές και στα ελεγκτικά πρότυπα, θα συμβάλει αποτελεσματικά στην εξυγίανση των
δομών και στη διαφάνεια της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης. Συγκεκριμένα επήλθαν οι
κατωτέρω ουσιαστικές αλλαγές:
• Θεσπίσθηκε, με τη συγχώνευση δύο Επιτροπών, η Επιτροπή Συντονισμού Ελέγχων (ΕΣΕΛ),
εξασφαλίζοντας την ευέλικτη λειτουργία του φορέα και την αρχή της ανεξαρτησίας σύμφωνα και
με τα διεθνή ελεγκτικά πρότυπα.
• Επετράπη η σύσταση των μονάδων εσωτερικού ελέγχου με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και όχι
με τη χρονοβόρο διαδικασία της έκδοσης Προεδρικών Διαταγμάτων.
• Στελεχώθηκαν οι μονάδες αυτές από το υφιστάμενο προσωπικό, χωρίς την αύξηση των οργανικών
θέσεων και το κόστος νέων προσλήψεων.
• Προβλέφθηκε η διενέργεια έκτακτων ελέγχων μετά από αξιολόγηση της σκοπιμότητάς τους από
την Επιτροπή Συντονισμού Ελέγχων, αποφεύγοντας τη συσσώρευση τεράστιου όγκου υποθέσεων
και την επιβάρυνση του έργου της ΓΔΔΕ.
• Συστάθηκε Γραφείο Νομικού Συμβούλου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για τη νομική
υποστήριξη των υπηρεσιακών μονάδων της ΓΔΔΕ, παρέχοντας συμβουλευτική γνώμη.
Μέσω των ανωτέρω τροποποιήσεων ασκείται έλεγχος στη διαχείριση του προϋπολογισμού των
φορέων του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς επίσης και στα συστήματα διαχείρισης και
ελέγχου των φορέων αυτών προκειμένου να διαπιστωθεί η επάρκειά τους. Ο έλεγχος πλέον δεν
περιορίζεται μόνο στον προληπτικό χαρακτήρα αλλά είναι πλήρης και ουσιαστικός, διενεργείται
βάσει μοντέλου ανάλυσης κινδύνου και περιλαμβάνει τόσο το δημοσιονομικό έλεγχο, όσο και τον
έλεγχο του φυσικού αντικειμένου. Έτσι, ανιχνεύονται συστημικές αδυναμίες στους φορείς και
λαμβάνονται ή προτείνονται μέτρα για τη βελτίωσή τους. Ασκείται, για πρώτη φορά, έλεγχος στους
φορείς προκειμένου να διαπιστωθεί εάν λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την εξασφάλιση
της είσπραξης των εσόδων και εάν όλα τα έσοδα εισπράττονται και εμφανίζονται σύμφωνα με τις
ισχύουσες διατάξεις. Επίσης, εφόσον κατά τον έλεγχο διαπιστωθούν παρατυπίες ή μη αποδοτικές ή
περιττές δαπάνες, επιβάλλονται κυρώσεις (δημοσιονομικές διορθώσεις, καταλογισμοί), σύμφωνα με
τον Κανονισμό Δημοσιονομικών Διορθώσεων της ΓΔΔΕ και εφαρμόζονται οι διαδικασίες ανάκτησης
των αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών.
Συνεπώς, με την ψήφιση του Ν. 4081/2012 επιτυγχάνεται η θέσπιση μιας νέας ελεγκτικής
προσέγγισης στον ασκούμενο μέχρι σήμερα δημοσιονομικό έλεγχο βάσει διεθνώς αποδεκτών
πρακτικών και ελεγκτικών προτύπων με απτά και άμεσα αποτελέσματα, ιδίως όσον αφορά:
• Στη β ελτίωση κ αι π αρακολούθηση της συμμόρφωσης στα Συστήματα Διαχείρισης και Ελέγχου
(ΣΔΕ) των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
• Στην ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών τόσο από φορείς όσο και από πρόσωπα
που έλαβαν ποσά για μη νόμιμη αιτία.
Με στόχο την περαιτέρω ελεγκτική θωράκιση και την αναβάθμιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών
των ελέγχων και προκειμένου να θεσπιστεί νέα ελεγκτική προσέγγιση, ψηφίστηκε ο Ν. 4151/2013.
Με τις διατάξεις του, σε συνέχεια παρεμβάσεων του Ν. 4081/2012, επιχειρήθηκε η ενδυνάμωση, τόσο
στελεχιακά όσο και οργανωτικά, των Υπηρεσιών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που ασκούν
δημοσιονομικούς ελέγχους με σκοπό τη βελτίωση του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου.
Ειδικότερα:
• Συστάθηκε Διεύθυνση Έκτακτων Δημοσιονομικών Ελέγχων, με αποστολή τη διενέργεια ελέγχων
για πληθώρα εκκρεμών υποθέσεων της Οικονομικής Επιθεώρησης, που περιήλθαν στην
αρμοδιότητα της ΓΓΔΕ, νέων υποθέσεων που βαίνουν αυξανόμενες καθώς και των αποδοχών και
των π ρόσθετων α μοιβών π ροσωπικού τ ου Δ ημοσίου, τ ων Ο ΤΑ κ αι τ ων Ν ΠΙΔ, που
επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
• Καθορίστηκε η διάρκεια της θητείας των Δημοσιονομικών Ελεγκτών της ΓΔΔΕ και της
Επιτροπής Δημοσιονομικών Ελέγχων (ΕΔΕΛ).
• Ρυθμίστηκαν τα θέματα της κατάρτισης και τήρησης του Μητρώου Δημοσιονομικών Ελεγκτών
και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ καθώς και του Μητρώου Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς
Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ και της ένταξης σε αυτά δημοσίων υπαλλήλων και
εμπειρογνωμόνων.
Περαιτέρω, σε επίπεδο θεσμικού πλαισίου:
• Ολοκληρώθηκε η διαδικασία έκδοσης όλων των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων με στόχο την
ενίσχυση στη διαφάνεια της λειτουργίας της ΓΔΔΕ.
• Τέθηκαν σε ισχύ τα σχέδια Υπουργικών Αποφάσεων:
– Ο «Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσιονομικών Ελεγκτών της ΓΔΔΕ».
– Ο «Κανονισμός Λειτουργίας των Διευθύνσεων της ΓΔΔΕ».
– Ο «Κανονισμός της ΓΔΔΕ περί Επιβολής Δημοσιονομικών Διορθώσεων».
– Ο «Κανονισμός Διενέργειας Ελέγχων και Ερευνών της ΓΔΔΕ».
• Εκπονήθηκε η εγκύκλιος «Πρότυπα και Μεθοδολογίες των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου των
Υπουργείων, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και Λοιπών Φορέων».
Οι Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου οφείλουν να υλοποιούν πλήρως τις προδιαγραφές που ορίζονται
από τα ανωτέρω πρότυπα, να ενημερώνουν τη ΓΔΔΕ σχετικά με τα ευρήματα των ελέγχων τους και
να παρέχουν διαβεβαίωση περί της επάρκειας των συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου των φορέων
της αρμοδιότητάς τους.
Έλεγχοι από την Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων