Παράταση ισχύος των Κατευθυντήριων Γραμμών περί Κρατικών Ενισχύσεων στις Θαλάσσιες Μεταφορές

Μετά από διαβουλεύσεις τριών ετών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε (2014) την επ’ αόριστον παράταση
ισχύος των Κατευθυντήριων Γραμμών περί Κρατικών Ενισχύσεων στις Θαλάσσιες Μεταφορές χωρίς αλλαγές.
Η απόφαση βασίστηκε στα εξής στοιχεία: η διαδικασία αναθεώρησης κατάδειξε σαφώς ότι οι Κατευθυντήριες
Γραμμές είχαν θετικό αποτέλεσμα επί της ναυτιλιακής αγοράς και της απασχόλησης και δεν
κατατέθηκαν προσφυγές από ενδιαφερόμενους φορείς.

Οι Κατευθυντήριες Γραμμές της ΕΕ θέτουν το πλαίσιο για τη λήψη από τα κράτη
μέλη ορισμένων μέτρων, δημοσιονομικού κυρίως χαρακτήρα, η εφαρμογή
των οποίων θα συμβάλλει στην αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας του
ευρωπαϊκού στόλου, με αποτέλεσμα την ανάσχεση της διαρροής ευρωπαϊκών
πλοίων προς τρίτες σημαίες, τη δημιουργία θέσεων εργασίας για τους κοινοτικούς
ναυτικούς, την ανάπτυξη του ναυτιλιακού πλέγματος δραστηριοτήτων και τη διατήρηση
ενός αναγκαίου στόλου υπό σημαίες και/ή έλεγχο της ΕΕ για την εξυπηρέτηση των οικονομικών, εμπορικών,
ενεργειακών και στρατηγικών συμφερόντων της.
Στα πλαίσια της διαδικασίας αναθεώρησης, η Ένωση Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA) με
αλλεπάλληλα υπομνήματα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βάσει τεκμηριωμένων στοιχείων και επιχειρημάτων,
ανέδειξε την ανάγκη χρονικής παράτασης της εφαρμογής των Κατευθυντήριων Γραμμών που αποτελούν
τη βάση διατήρησης και ανάπτυξης μίας ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Η ΕΕΕ είχε προεξάρχοντα
ρόλο στη διαμόρφωση της τελικής θέσης της ECSA. Σημειωτέον ότι τα συστήματα φόρου χωρητικότητας των
κρατών μελών κρίνονται για την συμβατότητά τους με το δίκαιο της ΕΕ βάσει των ανωτέρω Κατευθυντήριων
Γραμμών.