Στην 3η θέση στην ΕΈ ως προς τις απορροφήσεις από το ΕΣΠΑ

Είπε ο κ. Χατζηδάκης στην συνέντευξη για την πορεία του ΕΣΠΑ:

Εισήγηση του Υπουργού Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, κ. Κωστή Χατζηδάκη, Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014

Κυρίες και Κύριοι,
Η Ελλάδα μπαίνει σε μια νέα περίοδο.
Χάρη στις θυσίες του ελληνικού λαού και της προσπάθειες της κυβέρνηση, αρχίζουμε να βγαίνουμε από την κρίση.
Θέσαμε συγκεκριμένους στόχους και αποδείξαμε πως θέλουμε και μπορούμε να τους πετύχουμε.
Αυτό έγινε και στην περίπτωση του τρέχοντος ΕΣΠΑ.
Το έργο απέδωσε – πιάσαμε και ξεπεράσαμε όλους τους στόχους που τέθηκαν σε κάθε εξάμηνο, από τον Ιούνιο του 2012 μέχρι σήμερα.
Αυτό αποδεικνύεται τόσο από την καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων όσο και από τα στοιχεία.
Αποτέλεσμα:
Η Ελλάδα έχει ανέβει πλέον στην 3η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς τις απορροφήσεις από το ΕΣΠΑ, από την 18η που βρισκόταν τον Ιούνιο του 2012.
Συγκριμένα:
· Στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης -που είναι και το μεγαλύτερο από τα επιμέρους ταμεία- η Ελλάδα είναι στην 1η θέση, σύμφωνα με τα προχθεσινά στοιχεία Ευρωπαϊκής Επιτροπής. (81,68%)
· Στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το ποσοστό απορρόφησης είναι στο 70,64% , έναντι μέσου όρου 68,71%.
· Στο Ταμείο Συνοχής, η ελληνική επίδοση είναι η τρίτη καλύτερη της ΕΕ. (81,88%)
Συνολικά, η Ελλάδα βρίσκεται σε μια από τις κορυφαίες θέσεις μεταξύ των “28”, καθώς έχει απορροφήσει το 79,32% των πόρων του ΕΣΠΑ, δηλαδή 14 μονάδες περισσότερο από τον κοινοτικό μέσο όρο.
Κι αυτό στέλνει τρία θετικά μηνύματα προς πάσα κατεύθυνση:
· Πρώτον, διαλύει το μύθο που επικρατούσε και στην Ευρώπη, πως τάχα η Ελλάδα έχει μόνον προβλήματα και δεν μπορεί να αξιοποιήσει ούτε τους κοινοτικούς πόρους.
· Δεύτερον, εκπληρώνεται και με το παραπάνω μια διεθνής υποχρέωση της χώρας, καθώς για το 2013 υπερκαλύψαμε τους μνημονιακούς στόχους, με ποσοστό απορρόφησης 118%.
· Τρίτον και κυριότερον, στηρίζεται η προσπάθεια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της ρευστότητας, για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και την επιστροφή της Ελλάδας στην ανάπτυξη.
Παρά το τεράστιο πρόβλημα της ρευστότητας, τα καταφέραμε διότι δουλέψαμε με μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα:

· Απλουστεύσαμε τις διαδικασίες υλοποίησης των έργων, με 32 συγκεκριμένες παρεμβάσεις μας
· Εκκαθαρίσαμε τα έργα που δεν προχωρούσαν
· Παρακολουθούσαμε συστηματικά και από κοντά τα έργα και την πορεία υλοποίησής τους
· Αναθεωρήσαμε τα προγράμματα όπου απαιτούνταν, παίρνοντας πόρους από τα προγράμματα που δεν προχωρούσαν και δίνοντάς τα εκεί που υπήρχαν περιθώρια μεγαλύτερης ενίσχυσης
Χάρη, λοιπόν, και σε αυτές τις πρωτοβουλίες, η Ελλάδα τα κατάφερε.
Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω όλους εκείνους που συνέβαλλαν καθοριστικά στην επιτυχία αυτή:
το Γενικό Γραμματέα κ. Γιαννούση, τα στελέχη του Υπουργείου και των συναρμόδιων Υπουργείων, των Διαχειριστικών Αρχών και της ΜΟΔ.
Όμως, θέλω να τονίσω πως το ΕΣΠΑ, δεν είναι μονάχα ποσοστά και επιδόσεις.
Το ΕΣΠΑ έχει πρωτίστως αντανάκλαση στην καθημερινότητα.
Σας παρουσιάζω, λοιπόν, τον πίνακα με έναν συνοπτικό απολογισμό μερικών από όσα έγιναν πράξη, χάρη στην 3η θέση που πετύχαμε ως προς τις απορροφήσεις, και αφορούν:
· στα έργα υποδομής,
· στον τομέα της ενίσχυσης των ΜμΕ,
· στη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων,
· στην υποστήριξη της ρευστότητας επιχειρήσεων
· στην υγεία
· στην κατάρτιση και τη στήριξη των ανέργων,
· στις δράσεις που ωφέλησαν τις γυναίκες και τις μητέρες
· στην πρόνοια για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες,
· στα προγράμματα για την εκπαίδευση και τα σχολεία
Φυσικά, δεν ισχυρίζομαι πως με όλες αυτές τις δράσεις η Ελλάδα έγινε ξαφνικά παράδεισος ή πως λύθηκαν τα προβλήματά μας.
Παρέθεσα, όμως, στοιχεία που επιδρούν θετικά στην καθημερινότητα, στη ζωή εκατομμυρίων πολιτών.
Η εφαρμογή του ΕΣΠΑ συνέπεσε εν πολλοίς, με την άνευ προηγουμένου κρίση.
Και γι’ αυτό, τα αποτελέσματα στα οποία αναφέρθηκα, να μην επαρκούν για να ανακουφίσουν όσους σήμερα δοκιμάζονται.
Ας σκεφτούμε, όμως, πως τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα αν έλειπε το ΕΣΠΑ.
Το ΕΣΠΑ λειτούργησε ως κάποιο ανάχωμα στην κρίση, προκειμένου να αμβλυνθούν οι αρνητικές της συνέπειες.
Όμως, η προσπάθεια συνεχίζεται και με το νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020.
Το νέο ΕΣΠΑ έχει έναν βασικό στόχο: να επιστρέψει η Ελλάδα σε τροχιά ανάπτυξης, στηρίζοντας και την κοινωνική συνοχή.
Προφανώς, δεν είναι πανάκεια.
Τα 20,8 δις ευρώ του νέου ΕΣΠΑ δεν αρκούν για να λύσουν όλα τα προβλήματα της χώρας, αλλά μπορούν να αποτελέσουν τον καταλύτη για μια νέα, καλύτερη περίοδο.
Θα υπάρχουν 4 Εθνικά Επιχειρησιακά Προγράμματα και 13 Περιφερειακά, καθώς η κάθε Περιφέρεια, θα διαθέτει πλέον το δικό της πρόγραμμα με αυξημένους πόρους που ανέρχονται συνολικά στο 35% του συνολικού προϋπολογισμού.
· Σε ό,τι αφορά το Εθνικό Πρόγραμμα για την Κοινωνική Συνοχή, οι δράσεις που αφορούν την καταπολέμηση της φτώχειας και της ανεργίας και η υλοποίησή τους θα είναι εμπροσθοβαρής , με έμφαση στο διάστημα 2014-2016, γιατί τώρα βιώνουμε τις συνέπειες της κρίσης.
Το πρόγραμμα αυτού του Ταμείου είναι ύψους περίπου 2,4 δις ευρώ και το μερίδιό του είναι αυξημένο στο νέο ΕΣΠΑ, σε σχέση με το σημερινό.
Για την ακρίβεια, το μερίδιό του θα ανέρχεται σε ποσοστό 31% έναντι του σημερινού 25%, επί του συνόλου των δράσεων του ΕΤΠΑ και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.
· Και το κυριότερο:
Το Πρόγραμμα “Επανεκκίνηση” του νέου ΕΣΠΑ που αφορά την επιχειρηματικότητα, την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία θα είναι το μεγαλύτερο από όλα τα προγράμματα.
Σε αντίθεση με το παρελθόν, εκεί κατευθύνονται οι περισσότεροι πόροι, δηλαδή το 25% του συνολικού προϋπολογισμού με κονδύλια ύψους 4,2 δις ευρώ. 
Θέλουμε το πρόγραμμα “Επανεκκίνηση” να σηματοδοτήσει την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.
Στοχεύει πρωτίστως σε εννέα τομείς της αγοράς όπου οι διαθέσιμες  μελέτες συγκλίνουν πως αποτελούν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για τη χώρα.
Από εκεί και πέρα, υπάρχουν επίσης τα Εθνικά Επιχειρησιακά Προγράμματα για τη Μεταρρύθμιση στο Δημόσιο που θα λάβει περίπου 430 εκ. ευρώ και το Πρόγραμμα για το Περιβάλλον και τις Μεταφορές με 4 δις ευρώ.
Με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, τα Προγράμματα θα σταλούν στις Βρυξέλλες.
Εκτίμησή μας είναι πως μέχρι τις 28 Απριλίου , θα έχουν σταλεί όλα τα Τομεακά και Περιφερειακά Προγράμματα, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Κλείνοντας, θέλω να σας ενημερώσω και για ορισμένες θεσμικές αλλαγές.
Κατά την ανακοίνωση του νέου ΕΣΠΑ, σας είχαμε παρουσιάσει τις αλλαγές στο διαχειριστικό και διοικητικό επίπεδο, που αποσκοπούν στην απλούστευση των διαδικασιών και την επιτάχυνση της υλοποίησης των δράσεων που εντάσσονται σε αυτό.
Αναφέρομαι στη δημιουργία επιτελικής ομάδας ΕΣΠΑ σε κάθε υπουργείο, τον περιορισμό του πλήθους και την αποσαφήνιση του ρόλου των Διαχειριστικών Αρχών, την περαιτέρω απλούστευση των διαδικασιών, κλπ.
Έχοντας αντλήσει εμπειρία τόσο από το τρέχον πρόγραμμα, όσο φυσικά και από τα προηγούμενα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, έχουμε επεξεργαστεί επιπλέον θεσμικές αλλαγές στη διοίκηση του νέου ΕΣΠΑ.
Στόχος μας είναι να μειώσουμε τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και να επιταχύνουμε την εκτέλεση των προγραμμάτων, άρα και την εισροή των κοινοτικών πόρων στην ελληνική οικονομία.
Οι αλλαγές αυτές θα διευκολύνουν:
· τόσο τους φορείς του Δημοσίου για την προετοιμασία των φακέλων, τη διεξαγωγή των διαγωνισμών και την διεκπεραίωση των διαδικασιών χρηματοδότησης από τα Κοινοτικά ταμεία
· όσο και τους τελικούς ωφελούμενους από τις Κοινοτικές χρηματοδοτήσεις, τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα.
Ειδικότερα, προωθούμε πέντε συγκεκριμένες αλλαγές:
1. Η ΜΟΔ θα αποκτήσει ένα νέο βραχίονα.
Αυτός θα αφορά στην υποστήριξη, σε φορείς μικρού μεγέθους προκειμένου να διεκδικήσουν Κοινοτική χρηματοδότηση για έργα τοπικής εμβέλειας.
Η δυνατότητα αυτή αναμένεται να έχει ευρεία εφαρμογή σε μικρούς Δήμους, νησιά κλπ. όπου δεν υπάρχει η απαιτούμενη υποδομή τεχνικών υπηρεσιών για την προετοιμασία τευχών δημοπράτησης, παρακολούθηση των μελετών, των διαγωνισμών κλπ.
Τα στελέχη της ΜΟΔ θα αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωση όλων αυτών των διαδικασιών με αποτέλεσμα την επιτάχυνση των έργων και τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στις τοπικές κοινωνίες.
2. Μία, επίσης, από τις νέες αρμοδιότητες της ΜΟΔ θα είναι η δημιουργία και στελέχωση ομάδων εργασίας ή άλλης μορφής διοικητικών δομών που θα κληθούν να υλοποιήσουν δράσεις αυξημένης σημασίας στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, όπως είναι για παράδειγμα:
η προώθηση της καινοτομίας και της εξωστρέφειας στις επιχειρήσεις, η εφαρμογή της διοικητικής μεταρρύθμισης, η προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, κ.α.
Με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλισθεί η ταχύτερη προετοιμασία και εκτέλεση των διαγωνισμών, άρα και η ταχύτερη ένταξη των επιχειρήσεων στα προγράμματα καινοτομίας, εξωστρέφειας, κλπ.
3. Προσδιορίζονται νομοθετικά οι αρμοδιότητες σε πολιτικό επίπεδο (Περιφερειάρχες, γενικοί και ειδικοί γραμματείς υπουργείων) και διακρίνονται επακριβώς σε σχέση με το ρόλο των Διαχειριστικών Αρχών.
Η πολιτική ηγεσία μεταξύ άλλων θα θέτει τις αναπτυξιακές προτεραιότητες, ενώ η Διαχειριστική Αρχή θα ελέγχει την επιλεξιμότητα των έργων σύμφωνα με τους Κοινοτικούς Κανονισμούς, την ωριμότητα και τη δυνατότητα χρηματοδότησής τους με βάση τους προϋπολογισμούς των επιμέρους προγραμμάτων.
Με τη χάραξη σαφών ορίων μεταξύ πολιτικής ηγεσίας και δημόσιας διοίκησης θα αποφεύγονται καθυστερήσεις ή ακόμη και σύγχυση που δημιουργείται με την ένταξη έργων που δεν έχουν την απαιτούμενη ωρίμανση (π.χ. δεν έχουν γίνει οι απαιτούμενες μελέτες) ή / και τους απαιτούμενους πόρους για τη χρηματοδότησή τους και θα διευκολύνεται η υλοποίηση των έργων που πληρούν τις προϋποθέσεις αυτές.
4. Απλοποιούνται οι διοικητικές πράξεις που απαιτούνται για τη λειτουργία και στελέχωση των δομών του νέου ΕΣΠΑ, με τη νομοθετική κατοχύρωση της διατήρησής τους εκτός των οργανωτικών δομών των υπουργείων και Περιφερειών.
5. Τέλος προβλέπονται βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ΜΟΔ με τρεις κινήσεις:
•εκσυγχρονισμός του συστήματος επιλογής / τοποθέτησης / αξιολόγησης του προσωπικού με απόλυτη αξιοκρατία, υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ
ενσωμάτωση στη ΜΟΔ των Δημοσίων υπαλλήλων που υπηρετούν στους φορείς διαχείρισης και ελέγχου, προκειμένου να εξαλειφθούν μισθολογικές ή άλλου είδους διαφορές
•ανανέωση του προσωπικού μέσω επιλογής με διαγωνισμό νέων στελεχών μεταξύ των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και των αριστούχων Πανεπιστημιακών σχολών που έχουν συναφές αντικείμενο με το ΕΣΠΑ.

Η συζήτηση με τους δημοσιογράφους

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω, αν θυμάμαι καλά, υπήρχαν κάποιες εκκρεμότητες και κάποιες προετοιμασίες, ως προς την έκδοση δύο προγραμμάτων, το «Εξωστρέφεια», είναι ο δεύτερος κύκλος αν θυμάμαι καλά και η «Νέα και Καινοτομική Επιχειρηματικότητα». Έχουμε κάποιο νέο από αυτά; Θα βγουν ή όχι;
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Θα σας πω δυο νούμερα να μου πείτε αν περί αυτού μιλάτε. Μιλάτε για τα 30 εκατομμύρια που έπρεπε να γίνουν 38; Που θέλαμε επιπλέον χρήματα; Π.χ. θα διαπραγματευθούμε άμεσα με την Κοινότητα, αυτή την επέκταση. Δηλαδή τα 30 χωράνε στο τρέχον ΕΣΠΑ. Τα 8 δε χωράνε στο τρέχον ΕΣΠΑ, αλλά είναι απολύτως προσανατολισμένα προς τις κατευθύνσεις της νέας προγραμματικής περιόδου.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι εξωστρεφείς επιχειρηματικές δραστηριότητες είναι στον πυρήνα της αναπτυξιακής πολιτικής που θέλουμε να ακολουθήσουμε την επόμενη περίοδο. Άρα τι να κάνουμε; θα μπορέσουμε να τις χρηματοδοτήσουμε και αυτές μόλις συμφωνήσουμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να είναι ξεκάθαρα τα πράγματα ότι μια τέτοια δράση θα είναι επιλέξιμη στη νέα περίοδο.
Άρα την προεντάσουμε την προχρηματοδοτούμε και όταν εγκριθεί το πρόγραμμα Επανεκκίνηση την καθιστούμε και τυπικά επιλέξιμη, όπως και οι ενέργειες προχωρούν ήδη από τώρα. Γιατί σας θυμίζω ότι από άποψη νομική και τυπική οι κοινοτικοί κανονισμοί προβλέπουν πως ό,τι δαπάνες γίνουν από την 1η Ιανουαρίου του ’14 και μετά, ακόμη κι αν δεν έχουν υποβληθεί καν τα προγράμματα στην Κοινότητα και δεν έχουν εγκριθεί προφανώς, όταν θα εγκριθούν εφόσον κριθούν ότι είναι επιλέξιμες αυτές οι δράσεις οι δαπάνες που θα έχουν κάνει από 1η Ιανουαρίου θα είναι επιλέξιμες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου αρχικά) … ή θα πάει στο νέο ΕΣΠΑ;
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Θα χρησιμοποιήσουμε αυτή την ύλη αυτές τις επενδύσεις και θα τις χρηματοδοτήσουμε από το νέο ΕΣΠΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πρόκειται να προκηρυχθεί μέχρι τέλος του χρόνου; Μέχρι 2ο εξάμηνο; Αυτό εννοώ.
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Όχι, είναι προκηρυγμένο, είναι κατά κάποιο τρόπο επιλαχόντες – επιλαχούσες δηλαδή δεν χωρούσαν μέσα στον προϋπολογισμό. Εκεί λοιπόν δεν θα τους αφήσουμε να περιμένουν. Θα κινήσουμε τη διαδικασία ώστε κι αυτές να καταστούν ενεργές επιχορηγήσεις από τώρα. Άσχετα αν προς το παρόν θα τις πληρώνουμε από εθνικά λεφτά και προς το καλοκαίρι ή μετά το καλοκαίρι όταν θα εγκριθούν τα προγράμματα θα μας επιστρέψει η Κοινότητα εμάς στο κράτος τα λεφτά αυτά. Ο στόχος μας είναι να μην αισθανθεί η αγορά την κοιλιά ανάμεσα στις δυο προγραμματικές περιόδους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η προκήρυξη;
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Μα δεν υπάρχει θέμα προκήρυξης. Σας είπα ότι είναι προκηρυγμένα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάτι σύντομο και διευκρινιστικό. Το νέο ΕΣΠΑ εξαντλεί την κοινοτική συμμετοχή στο 95% δηλαδή έχουμε τους ίδιους όρους με αυτούς που είχαμε; Και αν υπάρχουν ιδιωτικοί πόροι αν και θα κινητοποιήσει ιδιωτικούς όρους ή εθνικούς και πόσους. Δηλαδή το 20,8% είναι το καθαρό, το κοινοτικό κομμάτι; Αυτό θα αυξηθεί με ένα κομμάτι ιδιωτικής συμμετοχής και εθνικής και πόσο είναι αυτή.
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Τα 20,8 δις. για να είμαστε ακριβείς είναι τα 16 τόσο που είναι από τα τρία διαρθρωτικά Ταμεία, το ΕΤΠΑ, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ταμείο Συνοχής και είναι και τέσσερα που είναι από το δεύτερο πυλώνα του Γεωργικού Ταμείου. Όλα αυτά προστιθέμενα εν πάση περιπτώσει είναι 20,8 με την εθνική συμμετοχή ανεβαίνουμε παραπάνω, δεν έχω μπροστά μου τα στοιχεία αλλά θα τα θυμάται ο Γενικός και να πει και τα υπόλοιπα περί εθνικής και κοινοτικής συμμετοχής.
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Στη νέα προγραμματική περίοδο είναι 90% το ποσοστό της κοινοτικής χρηματοδότησης. Από εκεί και πέρα αν κάποια έργα δημιουργούν έσοδα, τότε μπορεί να είναι χαμηλότερο, διότι πρέπει να ληφθεί υπόψη η ενδεχόμενη δυνατότητα των έργων να δημιουργούν έσοδα.
Εμείς βεβαίως όταν λέμε δημόσια δαπάνη, γιατί το 100 που μου είπατε είναι η δημόσια δαπάνη, από εκεί και πέρα όταν η μικρομεσαία επιχείρηση επιδοτείται, βάζει και δικά της λεφτά, χοντρικά βάζει άλλα τόσα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό λέω. Πόσοι θα είναι οι ιδιωτικοί πόροι…:
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Δεν μπορεί κανείς να το πει αυτή τη στιγμή ανάλογα με τις δράσεις. Ας πούμε στο Εξοικονομώ υπάρχει και η ιδιωτική συμμετοχή, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις υπάρχει και ιδιωτική συμμετοχή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο πρόγραμμα Επανεκκίνηση;
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Δεν είμαι σε θέση να σας το πω αυτή τη στιγμή. Όμως πρόθεσή μας είναι να μεγιστοποιήσουμε το αναπτυξιακό αποτέλεσμα. Άρα από όπου προβλέπουμε ότι μπορούμε να αντλήσουμε ιδιωτικούς πόρους προφανώς θα τους χρησιμοποιήσουμε. Γι’ αυτό άλλωστε είναι και τα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία παραμένουν στο οπλοστάσιο κατά τη νέα προγραμματική περίοδο για να μπορέσουν να δημιουργήσουν τη μόχλευση και έτσι να αυξηθεί το συνολικό αποτέλεσμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Κοιτάξτε, υπάρχουν πολλές κατηγορίες έργων που θεωρητικά η ευρωπαϊκή νομοθεσία μας επιβάλλει να τα ελέγξουμε από αυτή την άποψη. Παραδείγματος χάριν μια τηλεθέρμανση είναι πλέον ένα έργο το οποίο επειδή έχει έσοδα πρέπει να εξετάζεται και από αυτή την άποψη.
Θα μπορούσα να σας αναφέρω οιοδήποτε έργο, ένας δρόμος ο οποίος έχει διόδια είναι ένα έργο το οποίο αποφέρει έσοδα, είναι αρκετά πολύπλοκη αυτή η νομοθεσία, έχει να κάνει και με το δίκιο του ανταγωνισμού και με τη νομοθεσία των διαρθρωτικών Ταμείων που λένε ότι αν ένα έργο μπορεί να αυτοχρηματοδοτηθεί σε ένα ποσοστό, αυτό το ποσοστό να το υπολογίσουμε και να συγχρηματοδοτήσει η Κοινότητα τα υπόλοιπα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ρωτήσω το εξής: ποιο ποσοστό του προϋπολογισμού του νέου ΕΣΠΑ καλύπτεται από έργα γέφυρες. Για παράδειγμα τα σιδηροδρομικά, τους οδικούς άξονες και σειρά άλλων έργων τα οποία δεν θα ολοκληρωθούν από ό,τι φαίνεται εντός της τρέχουσας περιόδου ειδικά με τα σιδηροδρομικά είναι κάτι που σέρνεται από το Γ’ ΚΠΣ, κάτι έχετε ακούσει από ό,τι ξέρω κ. Γιαννούση εσείς γι’ αυτό. Ποιο είναι αυτό το ποσοστό;
Και δεύτερον αν έχει αποφασιστεί οριστικά η ένταξη έργων σταθερής τροχιάς παραδείγματος χάριν επέκταση Μετρό Αθήνας και Μετρό Θεσσαλονίκης, ποια θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ.
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Για να αρχίσω από το δεύτερο. Είναι πρώιμο για να ορίσουμε τη λίστα. Όταν υποβάλλουμε τα προγράμματα δεν υποβάλλουμε τα έργα. Αντίκειται προς τους κοινοτικούς κανονισμούς το να περιλαμβάνουμε τη λίστα των έργων. Η Κοινότητα θεωρεί ότι επί επτά χρόνια πρέπει να έχεις το δικαίωμα να προγραμματίζεις, βάζεις κριτήρια, έχεις τις Επιτροπές Παρακολούθησης, κάνεις προσκλήσεις, κάποιοι έχουν στο νου τους ότι δεν θα υποβάλλουν πολλοί έργα για Μετρό, αλλά είναι πρώιμο.
Σε ό,τι αφορά το πρώτο σας ερώτημα. Πράγματι στον τομέα των μεταφορών θα έχουμε ένα σημαντικό μέρος το οποίο δεν θα μπορέσει να χωρέσει είτε χρονικά είτε προϋπολογιστικά. Δεν μπορώ να σας το προσδιορίσω τώρα, αυτή τη στιγμή κάνουμε μια ενδελεχή δουλειά με κάθε ένα πρόγραμμα για να προσδιορίσουμε ποια είναι εκείνα τα αντικείμενα που χρονικά και προϋπολογιστικά χωράνε στην παρούσα περίοδο, ποια είναι εκείνα που από τη φύση τους μπορούν να πάνε στην επόμενη γιατί μερικά μπορεί να μην μπορούν, ενώ άλλα να μπορούν.
Είναι η δουλειά μας, είναι το επάγγελμά μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Εκείνο που έχει σημασία για εμένα είναι ότι εκ του ασφαλούς όλα αυτά τα έργα τα οποία ενδεχομένως θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν και πόρους της επομένης περιόδου για να ολοκληρωθούν, θα είναι έργα απολύτου προτεραιότητας τα οποία είναι χρήσιμα για τη χώρα, αναγκαία για τη χώρα για την οικονομία και τα οποία εντάσσονται στους προσανατολισμούς και τις προτεραιότητες της Κοινότητας. Κανένα έργο το οποίο είναι έξω από αυτή την κατεύθυνση δεν πρόκειται να το κάνουμε γέφυρα.
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Και πάντως να καταστήσουμε σαφές ότι σε σχέση με τα δημόσια έργα για παράδειγμα είναι ευθύνη πρώτα και κύρια του Υπουργείου Υποδομών να έρθει και να προτείνει όταν έρθει η ώρα, ανεξάρτητα από τι έχουν στο μυαλό τους, αλλά επισήμως λέω, ότι «θέλουμε αυτό, αυτό, κι αυτό». Σε αυτούς ανήκει το δικαίωμα της πρωτοβουλίας. Είναι ευθύνη του Υπουργείου Περιβάλλοντος να πουν ότι θέλουν αυτούς τους βιολογικούς καθαρισμούς ή αυτά τα έργα διαχείρισης αποβλήτων και τα λοιπά. Δεν είναι δική μας ευθύνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Είναι γνωστό ότι ειδικά στο θέμα των δημοσίων έργων και στο θέμα του περιβάλλοντος για λόγους που όλοι ξέρουμε έχουμε και τη μεγαλύτερη ωριμότητα. Στις μεν μεταφορές γιατί υπάρχουν έργα τα οποία πρέπει να ολοκληρωθούν, πρέπει να ολοκληρωθεί για παράδειγμα το σιδηροδρομικό δίκτυο το ξέρουμε αυτό, δεν μπορούμε να το αφήσουμε στη μέση και να έχουμε μισή ηλεκτροκίνηση. Στα έργα του περιβάλλοντος γιατί έχουμε εκκρεμότητα σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση που επίσης πρέπει να κλείσουν. Βεβαίως και να μην υπήρχε η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι εκκρεμότητες απέναντι στη συνείδησή μας, λέω εγώ το να έχουμε μια ολοκληρωμένη διαχείριση των αποβλήτων.
Άρα πάνω – κάτω ξέρουμε αλλά η απάντηση του Γενικού είναι σωστή. Όταν θα υποβάλλουμε τα προγράμματα δεν υποβάλλουμε τα έργα ένα προς ένα, δεν το ζητάνε οι κοινοτικοί κανονισμοί αλλά όχι μόνο δεν το ζητάνε, το απαγορεύουν στην παρούσα φάση. Έρχεται αργότερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια και ο λόγος για τις μεταφορές, θα αλλάξει κάτι σε σχέση με την ακτοπλοΐα σε σχέση με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο; Η επιδότηση λειτουργίας δηλαδή όχι κατασκευής, επειδή υπάρχει μεγάλη αγωνία στους νησιώτες και επειδή αναφερθήκατε παραπλεύρως για την ανάγκη μικρών νησιών ή οτιδήποτε.
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Δυστυχώς δεν είμαι σε θέση να σας απαντήσω. Ξέρω το θέμα ως αίτημα, έχει κατά καιρούς αντιμετωπιστεί με διάφορους τρόπους δεν είμαι όμως ειδικός, νομίζω ότι αντιμετωπίζεται στα πλαίσια της λογικής των αμιγώς υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος. Δεν ξέρω όμως αν κάτι μπορεί σε σχέση με αυτό να συνδυαστεί με το ΕΣΠΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μιλήσατε για ενιαία αντιμετώπιση των υπαλλήλων που δραστηριοποιούνται, που ασχολούνται με το ΕΣΠΑ και βρίσκονται στο δημόσιο τομέα στο Υπουργείο στην κεντρική Υπηρεσία ή στη ΜΟΔ. Αυτό θα γίνει με εξίσωση προς τα πάνω ή προς τα κάτω;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Δεν είναι το κυρίαρχο το μισθολογικό σε αυτή την προσέγγιση τη δική μας. Το κυρίαρχο είναι να υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση, ενιαίο Σώμα υπαλλήλων, ενιαία προσόντα και γι΄ αυτό δεν μιλάμε και για αυτόματη ένταξη των υπαλλήλων, μιλάμε για διαδικασίες οι οποίες θα προηγηθούν και για τις οποίες διαδικασίες θα προηγηθεί επίσης συνεννόηση αφενός με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και αφετέρου με το Υπουργείο Οικονομικών.
Δεν έχουμε αυτή την ώρα ετοιμάσει μια λεπτομερειακή ρύθμιση. Καταλαβαίνω το ενδιαφέρον, αλλά ξαναλέω εμάς η δική μας έμφαση είναι στη δουλειά αυτή καθαυτή και στο να υπάρχει ένα ενιαίο Σώμα. Δεν ξέρω αν ο Γενικός θέλει να πει κάτι παραπάνω στο σημείο αυτό.
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ: Νομίζω ότι έχει σημασία να δημιουργήσουμε την αίσθηση σε όλο αυτό τον κόσμο ότι ανήκει σε μία ομάδα κι αυτή η ομάδα είναι μία ελίτ, είναι πολύ σημαντικό αυτό. Σήμερα εκεί μέσα υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν παραδείγματος χάρη βαθμολογική εξέλιξη, οι υπάλληλοι της ΜΟΔ δεν εξελίσσονται βαθμολογικά, ότι ήταν όταν μπήκαν, αυτό παραμένουν μέχρι το τέλος.
Αντιθέτως, έχουμε τους δημοσίους υπαλλήλους που έχουν βαθμολογική εξέλιξη, αλλά έχουν άλλες διαφορές, άλλα υπέρ, άλλα κατά. Και θέλουμε αυτή την οικογένεια να τη σφίξουμε, να τη δέσουμε, για να μπορέσουμε να τους δώσουμε την πνοή που χρειάζεται για να τρέξει τη νέα αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ μια που τελειώσαμε από το ΕΣΠΑ, πως απαντάτε στην Αντιπολίτευση που υποστηρίζει ότι «η έξοδος στις αγορές είναι εικονική»;
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Η Αντιπολίτευση νομίζω στα καλάθια περισσεύει, στα κοφίνια δε χωράει. Δηλαδή μέχρι τώρα υποτίθεται ότι δανειζόμασταν από τοκογλύφους κατά την Αντιπολίτευση, τώρα που μπορεί να μην δανειζόμαστε από τους συγκεκριμένους αλλά να δανειστούμε κι από τις αγορές, πάλι κι αυτό είναι βλαπτικό. Νομίζω ότι το πιο βλαπτικό από όλα είναι η στάση της Αντιπολίτευσης.