Η θέση σε ισχύ της Σύμβασης του ILO1 περί Ναυτικής Εργασίας (MLC) 2006 την 20/8/13 σηματοδοτεί μία νέα
εποχή όσον αφορά την επίτευξη όρων ισότιμου ανταγωνισμού στη ναυτιλία διεθνώς. Με την κωδικοποίηση 68
Συμβάσεων, η MLC θεωρείται ο «τέταρτος πυλώνας» των διεθνών ναυτιλιακών Συμβάσεων. Η διεθνής ναυτιλία
είναι ο μόνος μεγάλος κλαδος δραστηριότητας που έχει αναπτύξει περιεκτικό πλαίσιο προδιαγραφών της
απασχόλησης αποδεικνύοντας την προσήλωσή του στην κοινωνική βιωσιμότητα.
Η Διεθνής Συνομοσπονδία
Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF) και η Διεθνής Ναυτική Συνομοσπονδία (ISF) συμφώνησαν ότι η καθιέρωση
διεθνώς ανταγωνιστικού επιπέδου για τις προδιαγραφές εργασίας είναι προς όφελος του καλώς εννοούμενου
συμφέροντος τόσο των εφοπλιστών όσο και των ναυτικών.
Η MLC δεν είναι μόνο Κώδικας καλών προθέσεων, αλλά θα
απαιτήσει εφαρμογή πολύ λεπτομερών κανονισμών
που καλύπτουν όλο το φάσμα της απασχόλησης στη
θάλασσα με στόχο την «ευπρεπή εργασία» για όλους τους
ναυτικούς. Η εφαρμογή της MLC εγείρει σειρά πρακτικών
ερωτημάτων. Τα δύο κύρια ερμηνευτικά προβλήματα που
εξετάζονται προς το παρόν λόγω έλλειψης σαφήνειας αφορούν
του ορισμού του «πλοιοκτήτου» και «ναυτικού» για τους σκοπούς της MLC. Τον Μάιο 2013 η Επιτροπή
Λιμενικού Ελέγχου του Μνημονίου των Παρισίων (Paris MoU) υιοθέτησε τροπολογίες στο Μνημόνιο για να
συμπεριλάβει την MLC μεταξύ των σχετικών νομοθετημάτων του Paris MoU. Νέες Κατευθυντήριες Γραμμές
για τους Αξιωματικούς του Λιμενικού Ελέγχου έχουν συμφωνηθεί για την εφαρμογή των πρακτικών πτυχών
της νέας Σύμβασης κατά τις επιθεωρήσεις.
Πλοία χωρών που δεν έχουν κυρώσει την MLC δεν πρέπει να έχουν ευμενέστερη μεταχείριση από τα πλοία των
χωρών που την έχουν κυρώσει. Συνεπώς, τέτοια πλοία θα υποστούν πιο ενδελεχή έλεγχο για να διαπιστωθεί
η συμμόρφωσή τους προς την MLC. Στα κρίσιμα στάδια εφαρμογής της MLC, οι κυβερνήσεις καλούνται να
ακολουθήσουν ρεαλιστική προσέγγιση κατά την εφαρμογή των πολύπλοκων νέων απαιτήσεων πιστοποίησης
για να αποφευχθούν παρεξηγήσεις με τις αρχές του λιμενικού ελέγχου. Μετά την κύρωση της MLC το 2012, η
Σύμβαση έχει τεθεί σε ισχύ για την Ελλάδα από την 4/1/14. Η ΕΕΕ συνεργάσθηκε με το Υπουργείο Ναυτιλίας
και Αιγαίου για να ολοκληρωθεί το κανονιστικό πλαίσιο εφαρμογής της MLC στην Ελλάδα.