600 εκατ. ευρώ για το 2016
Στα 450,648 εκατ. ευρώ υπολογίζει, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση το κόστος του προσφυγικού το 2015. Ο λόγος για μια δαπάνη που ξεπερνά το σύνολο των διαθέσιμων κονδυλίων από τα αρμόδια κοινοτικά ταμεία που δικαιούται η Ελλάδα για την 7ετία έως το 2020 (440 εκατ. ευρώ) και προέρχεται κυρίως από την δημιουργία ανοικτών υποδομών υποδοχής αλλά και από τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Μάλιστα, φέτος αναμένεται η δαπάνη να είναι πολύ μεγαλύτερη: 600 εκατ. ευρώ κατά την μελέτη της ΤτΕ που είχε παρουσιάσει η εφημερίδα Κεφάλαιο, ή έως 1 δισ. ευρώ σύμφωνα με τον αναπληρωτή ΥΠΕΣ Γ. Μουζάλα.
Ο απολογισμός του 2015 πλέον πιστοποιεί τις φετινές προβλέψεις. Μάλιστα, καθώς έγινε με… ανοικτά σύνορα, αναδεικνύει το μέγεθος των φετινών δημοσιονομικών κινδύνων. Σημειώνεται ότι το γερμανικό ΥΠΟΙΚ έχει υπολογίσει ότι το κόστος για την παραμονή κάθε πρόσφυγα στην Γερμανία είναι 10.000 ευρώ ετησίως….
Διαφωνία ΔΝΤ που βλέπει “μικρό” το πρόβλημα…
Και όλα αυτά ενώ το ΔΝΤ σε μελέτη του προηγούμενου Ιανουαρίου, “βλέπει” για το 2015 πολύ χαμηλότερη δημοσιονομική δαπάνη λόγω προσφυγικού στην Ελλάδα: περί τα 300 εκατ. ευρώ ή το 0,17% του ΑΕΠ.
Ο λόγος για πρόβλεψη που υπολείπεται πολύ αυτής που έκανε το Ταμείο για άλλες χώρες του “Βορά” Για παράδειγμα εκτιμά ότι η Δανία είχε το 2015 δημοσιονομικό κόστος 0,45% του ΑΕΠ και η Γερμανία 0,35% του ΑΕΠ προβλέποντας αύξηση του βάρους το 2016.
Τι εκτιμά για την Ελλάδα φέτος το Ταμείο; Στην ίδια μελέτη δηλώνει… αδυναμία εκτίμησης του κόστους του προσφυγικού για το 2016, και τούτο σε μία χώρα που.. επιτηρεί λόγω του μνημονίου.
Το κόστος του 2015
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό απολογισμό για το κόστος του προσφυγικού το 2015, η πιο μεγάλη κρατική δαπάνη είναι αυτή για ανοικτές υποδομές υποδοχής στα 195,2 εκατ. ευρώ (ή 214,2 ευρώ όπως εκτιμάται ότι θα είναι φέτος με βάση την έκθεση της ΤτΕ).
Για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης το 2015 δαπανήθηκαν 97,4 εκατ. ευρώ (το 2016 εκτιμάται ότι η δαπάνη θα φτάσει στα 157,8 εκατ. ευρώ).
Για την μεταφορά από τα νησιά στην ηπειρωτική Ελλάδα το 2015 εκτιμάται ότι χρειάστηκαν 49,1 εκατ. ευρώ ενώ για χορήγηση ασύλου και μετεγκατάσταση 8,2 εκατ. ευρώ.
Στον λογαριασμό δεν συνυπολογίζονται οι δαπάνες που καλύφθηκαν με εθελοντική εργασία ή με προσφορές υπαλλήλων, πολιτών και άλλων φορέων.
Τα λεφτά της ΕΕ
Είναι χαρακτηριστικό των δημοσιονομικών μεγεθών ότι τα εγκεκριμένα κονδύλια από τα κοινοτικά ταμεία (ταμείο ασύλου- μετανάστευσης και ταμείο εσωτερικής ασφάλειας) που έχει η Ελλάδα για την περίοδο από το 2014 έως και το 2020 ώστε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα είναι 446 εκατ. ευρώ στα οποία προστίθεται όπως εξηγούν αρμόδια κυβερνητικά στελέχη η εθνική συνδρομή…
Έως τώρα έχουν πιστωθεί σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στον ειδικό λογαριασμό της ΤτΕ 33,2 εκατ. ευρώ. Περίπου 50 εκατ. ευρώ επιπλέον έχουν δοθεί ως έκτακτη οικονομική ενίσχυση αλλά και για ανθρωπιστικές και άλλες οργανώσεις (περίπου 28 εκατ. ευρώ ως έκτακτη ενίσχυση, 4,1 για ανθρωπιστική βοήθεια και περίπου 20 εκατ. ευρώ για τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης).
Ωστόσο, ακόμη και όλα τα λεφτά έως το 2020 αν έφταναν το 2015 στην Ελλάδα, θα κάλυπταν οριακά μόνο τις ανάγκες μόνο της περσινής χρονιάς…
Η μελέτη της ΤτΕ για το 2016
Σύμφωνα με την έκθεση που εκπόνησε η Τράπεζα της Ελλάδος και παρουσίασε ήδη ο διοικητής, Γιάννης Στουρνάρας, σε θεσμούς στο εξωτερικό, ο αρχικός υπολογισμός για κόστος τουλάχιστο 600 εκατ. ευρώ (0,3% του ΑΕΠ) μπορεί να ξεπεραστεί για δύο λόγους που αμφότεροι έχουν αρχίσει να… πραγματώνονται: είτε αν αυξηθεί η ροή των προσφύγων, είτε αν (π.χ., λόγω κλειστών συνόρων) οι πρόσφυγες παραμείνουν στην Ελλάδα, αυξάνοντας τις δαπάνες στέγασης, σίτισης, περίθαλψης.
Οι παραπάνω υπολογισμοί μάλιστα, αφορούν μόνο το άμεσο –δημοσιονομικό– κόστος. Δεν συνυπολογίζουν τις τυχόν “παρενέργειες” στον τουρισμό (οι πρώτες ενδείξεις κάνουν λόγο για μεγάλη μείωση κρατήσεων στα “προσφυγικά” νησιά), αλλά και σε άλλους τομείς της οικονομίας όπως στις εξαγωγές.
(Πηγή: capital.gr)
Ελληνική οργή εν μέσω φόβων για συμφόρηση προσφύγων
Η Ελλάδα ξέσπασε κατά των γειτόνων της και ξεκίνησε να μεταφέρει πρόσφυγες και μετανάστες από τα βόρεια σύνορά της την Τρίτη, καθώς νέοι περιορισμοί από τις χώρες της κύριας ηπειρωτικής διαδρομής προς τη δυτική Ευρώπη παγίδευσαν εκατοντάδες ανθρώπους σε μια συμφόρηση στα σύνορα.
Η Αθήνα υπέρβαλε μια σπάνια διπλωματική καταγγελία κατά της Αυστρίας, η οποία απέκλεισε τους έλληνες αξιωματούχους από υψηλού επιπέδου συνάντηση με θέμα τα μέτρα για τη μείωση της μεγαλύτερης μεταναστευτικής κρίσης της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Περισσότεροι από ένα εκατομμύριο μετανάστες και πρόσφυγες πέρασαν από την Ελλάδα πέρυσι, και σχεδόν 100.000 έχουν ήδη φτάσει φέτος. Σχεδόν όλοι έφτασαν στην Ελλάδα μέσω θαλάσσης και συνέχισαν το ταξίδι τους από ξηράς μέσω της Βαλκανικής χερσονήσου, προς τις πλουσιότερες χώρες της ΕΕ βορειότερα και δυτικότερα, και πρωτίστως τη Γερμανία.
Όμως αρκετές από τις χώρες σε αυτή τη διαδρομή έχουν ξεκινήσει να λαμβάνουν νέα μέτρα για να κλείσουν τα σύνορά τους, οδηγώντας και τις επόμενες σε αυτήν την αλυσίδα να επιβάλουν παρόμοιους περιορισμούς για να αποτρέψουν μια συμφόρηση.
Η ελληνική αστυνομία απομάκρυνε τους μετανάστες από τα σύνορα Ελλάδας-Σκοπίων την Τρίτη, καθώς οι νέες απαγορεύσεις που επέβαλαν οι σκοπιανές αρχές άφησαν εκατοντάδες ανθρώπους, κυρίως αφγανούς, παγιδευμένους στα σύνορα.
Περίπου 450 από αυτούς επιβιβάστηκαν σε λεωφορεία και μεταφέρθηκαν σε κέντρα υποδοχής στην Αθήνα, προσχωρώντας σε εκατοντάδες ακόμη νέες αφίξεις από τα ελληνικά νησιά που έφτασαν στην ηπειρωτική Ελλάδα το πρωί της Τρίτης.
Καθώς τα λεωφορεία κατευθύνθηκαν ξανά νότια, εκατοντάδες ακόμη άνθρωποι συνέχιζαν να ταξιδεύουν βόρεια προς τα σύνορα, ελπίζοντας σε μια ευκαιρία να μπουν στα Σκόπια. Η αστυνομία επόπτευε περιστασιακά τα ιδιωτικά λεωφορεία, τα οποία άλλαζαν το ταξίδι τους για να αποφύγουν τη συμφόρηση στα σύνορα.
Σε ένα πρατήριο καυσίμων στην κοινότητα του Αλμυρού, 270 χιλιόμετρα βόρεια της Αθήνας, περίπου 600 άνθρωποι, μεταξύ αυτών αφγανοί, σύροι και ιρακινοί, περίμεναν να μάθουν πότε θα μπορούσαν να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς τα σύνορα των Σκοπίων.
«Μας είπαν πως τα Σκόπια έχουν κλείσει» είπε ο Φαντί, ένας 40χρονος σύρος που έφτασε στην Ελλάδα μέσω της Κω.
Βρισκόταν σε λεωφορείο που ξεκίνησε από την Αθήνα το πρωί της Δευτέρας, σε ένα ταξίδι που διαρκεί συνήθως 7 ώρες. Μέχρι το βράδυ της Τρίτης, εκείνος, η γυναίκα του και τα τρία παιδιά τους, είχαν κλείσει στον δρόμο 36 ώρες.
Στα σύνορα των Σκοπίων τη Δευτέρα, μάρτυρες ανέφεραν πως οι σύροι πρόσφυγες που δεν είχαν όλα τα χαρτιά τους, όπως διαβατήρια, δεν μπόρεσαν να περάσουν.
Οι ευρωπαϊκές χώρες προσπαθούν να επιβραδύνουν το μεταναστευτικό κύμα, το οποίο συμπεριλαμβάνει εκατοντάδες χιλιάδες προσφύγων από τη Συρία και άλλες εμπόλεμες περιοχές καθώς και μεγάλους αριθμούς άλλων μεταναστών από τη βόρεια Αφρική, την Κεντρική Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Η Αυστρία θα υποδεχτεί την Τετάρτη δυτικά Βαλκανικά κράτη για να συζητήσουν τις προσπάθειες διαχείρισης και μείωσης της ροής, όμως δεν κάλεσε και την Ελλάδα. Σε μια ασυνήθιστα δριμεία γλώσσα που δείχνει πώς η μεταναστευτική κρίση έχει αυξήσει τα πάθη σε όλη την Ευρώπη, ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς περιέγραψε την παράληψη ως «μονομερή και μη φιλική πράξη».
«Η εξαίρεση της χώρας μας από αυτήν την συνάντηση θεωρείται ως μια μη φιλική κίνηση καθώς δίνει την εντύπωση πως κάποιοι, εν απουσία μας, επισπεύδουν αποφάσεις που μας αφορούν άμεσα.»
Η Ελλάδα κατηγόρησε επίσης την Τουρκία ότι προσπαθεί να «τινάξει στον αέρα» μια συμφωνία πως το ΝΑΤΟ θα βοηθούσε στην επίβλεψη των διαβλητών θαλάσσιων συνόρων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για να πατάξει τη λαθραία μεταφορά ανθρώπων.
Η Τουρκία, η οποία φιλοξενεί 2,5 εκατομμύρια σύρους, τον μεγαλύτερο προσφυγικό πληθυσμό στη γη, λέει πως προσπαθεί να τους εμποδίσει να κινηθούν προς την Ελλάδα, αλλά χρειάζεται περισσότερη βοήθεια.
Η Ελλάδα, που συνεχίζει να πασχίσει σε μια οικονομική κρίση που έχει καταβάλει το εγχώριο βιοτικό επίπεδο, υποστηρίζει πως δεν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στην εισροή μόνη της, εάν η πορεία των μεταναστών προς τα Βαλκάνια κλείσει.
Επισημαίνει πως δεν μπορεί να διώξει τις χιλιάδες ανθρώπων που φτάνουν καθημερινά στις ακτές της μέσα σε φουσκωτές λέμβους, επικαλούμενοι διεθνείς συνθήκες.
Η Αυστρία, το τελευταίος σταθμός στη διαδρομή προς τη Γερμανία, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα πως είπε επιβάλει ημερήσιο όριο 3.200 ανθρώπων στους διερχόμενους μετανάστες, και 80 αιτήσεων ασύλου.
Χαμηλότερα, η Ουγγαρία είπε πως θα έκλεινε τρία σιδηροδρομικά περάσματα με την Κροατία που χρησιμοποιούνται από μετανάστες, ξεκινώντας από τις 22 Φεβρουαρίου. Η Σλοβενία έχει αναγείρει φράκτη στα νότια σύνορά της με την Κροατία, για να εξασφαλίσει πως οι μετανάστες θα μπαίνουν μόνο από τα επίσημα σημεία διέλευσης.
«Η βαλκανική διαδρομή ήταν ένας ανθρωπιστικός διάδρομος. Θα μπορούσε να κλείσει ύστερα από διαβουλεύσεις και όχι στρέφοντας τη μία χώρα κατά της άλλης» είπε ο υπουργός μεταναστευτικής πολιτικής της Ελλάδας Γιάννης Μουζάλας. «Αντιμετωπίζουμε μια ενέργεια που έχει στοιχεία πραξικοπήματος.»
Η Βιέννη αρνήθηκε πως είχε περιφρονήσει την Αθήνα αποκλείοντάς τη από τις συζητήσεις της Τετάρτης. Η συνάντηση των δυτικών βαλκανικών εθνών ήταν μια κατεστημένη διάταξη που συνεδρίαση πρώτη φορά στην Αυστρία πέρυσι, με θέμα τους φανατικούς ισλαμιστές, είπε εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών.
Η συνάντηση συμπεριλαμβάνει υπουργούς εσωτερικών και εξωτερικών από την Αλβανία, τη Βοσνία, τη Βουλγαρία, το Κόσσοβο, την Κροατία, τα Σκόπια, το Μαυροβούνιο, τη Σερβία και τη Σλοβενία.
http://sofokleous10.gr/top-story/373441-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BF%CF%81%CE%B3%CE%AE-%CE%B5%CE%BD-%CE%BC%CE%AD%CF%83%CF%89-%CF%86%CF%8C%CE%B2%CF%89%CE%BD-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%BC%CF%86%CF%8C%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%86%CF%8D%CE%B3%CF%89%CE%BD