Το νομοσχέδιο για την κεφαλαιαγορά

 

Στο  νομοσχέδιο επιδιώκεται η θέσπιση ορισμένων νέων επενδυτικών εργαλείων ανάπτυξης και η τροποποίηση ορισμένων διατάξεων της νομοθεσίας της κεφαλαιαγοράς με κύριο στόχο την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

 

 

Συγκεκριμένα, ως προς την θέσπιση νέων επενδυτικών εργαλείων ανάπτυξης, τροποποιούνται οι κάτωθι διατάξεις:

α) του ν. 2992/2002 σχετικά με τα Αμοιβαία Κεφάλαια Επιχειρηματικών Συμμετοχών κλειστού τύπου (ΑΚΕΣ), για τα οποία διευρύνεται το πεδίο των επιτρεπόμενων επενδύσεών τους, με στόχο να δημιουργηθεί μια αγορά στην Ελλάδα, όπου θα τελούν υπό διαπραγμάτευση τα συγκεκριμένα επενδυτικά σχήματα (funds) και παράλληλα, εφόσον εισάγονται σε οργανωμένη αγορά,  θα εμπίπτουν στην εποπτεία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (άρθρο 1),

β) του ν. 2367/1995 σχετικά με τις Εταιρείες Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΕΚΕΣ) με στόχο την επανεκκίνηση των ΕΚΕΣ (αα) με την απλοποίηση της διαδικασίας σύστασής τους και (ββ) με την  αύξηση της ευελιξίας τους ως προς τις επιτρεπόμενες επενδύσεις, χωρίς όμως να αλλοιώνεται ο σκοπός τους, ήτοι να επενδύουν σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται και στηρίζουν την ελληνική οικονομία. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται οι ΕΚΕΣ να γίνουν πιο ελκυστικές και παράλληλα να αξιοποιηθεί το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς που τις διέπει (άρθρο 2),

γ) του ν. 3371/2005 σχετικά με τις ΑΕΕΧ, με στόχο την ενδυνάμωση της ευελιξίας των ΑΕΕΧ ως προς τις επιτρεπόμενες επενδύσεις τους κατά τρόπο ώστε να γίνουν πιο ελκυστικές ως φορείς συλλογικών επενδύσεων και παράλληλα να αξιοποιηθεί το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς που τις διέπει (άρθρο 3),

δ) Την αύξηση του χρόνου κατά τον οποίο τα πρόσωπα που διαμεσολαβούν στην κατάρτιση συναλλαγών (Επιχειρήσεις Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών – ΕΠΕΥ, Ανώνυμες Εταιρίες Επενδυτικής Διαμεσολάβησης – ΑΕΕΔ) τηρούν σε ηχητική μορφή τις τηλεφωνικές συνομιλίες από ένα (1) σε πέντε (5) έτη, σύμφωνα και με τιε ευρωπαϊκές εξελίξεις σε αυτό το θέμα (άρθρο 15).

ε) ρυθμίζονται εκ νέου ζητήματα σχετικά με την παροχή της παρεπόμενης υπηρεσίας της πίστωσης από ΑΕΠΕΥ και πιστωτικά ιδρύματα για εξόφληση του τιμήματος αγοράς κινητών αξιών, που είναι εισηγμένες σε οργανωμένη αγορά ή αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε Πολυμερή Μηχανισμό Διαπραγμάτευσης (ΠΜΔ), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3606/2007. Οι προτεινόμενες διατάξεις είναι σύμφωνες με τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο και ειδικότερα με την εισαγωγή του ν. 3606/2007, λόγω της ιδιαιτερότητας της ελληνικής αγοράς, και αποσκοπούν στη διασφάλιση της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος (άρθρα 6-11).

 

Επίσης τροποποιούνται ορισμένες διατάξεις της νομοθεσίας της κεφαλαιαγοράς, με κύριο στόχο την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, οι κυριότερες δε αυτών αφορούν:

Τη μείωση του ελάχιστου μετοχικού κεφαλαίου των ΑΕΠΕΥ και των ΑΕΕΔ,

Την υποχρέωση πιστοποίησης φυσικών προσώπων που απασχολούνται σε Επιχειρήσεις Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών- ΕΠΕΥ, ΑΕΕΔ και ΑΕΔΑΚ,

Τη δυνατότητα ενσωμάτωσης στο ελληνικό δίκαιο με κανονιστικές αποφάσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς των κατευθυντηρίων αρχών και συστάσεων της Ευρωπαϊκής Αρχής Κινητών Αξιών και Αγορών- ΕΑΚΑΑ (European Securities and Markets AuthorityESMA),

Τη μεταφορά συμβάσεων παροχής επενδυτικών υπηρεσιών,

Την τροποποίηση διατάξεων του ν. 3461/2006 για τις δημόσιες προτάσεις με σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση της προστασίας των επενδυτών/ μετόχων της μειοψηφίας,

Την κατάργηση της υποχρέωσης για δημοσίευση των ενδιάμεσων οικονομικών καταστάσεων σε εφημερίδες σε συνέχεια της σχετικής κατάργησης για τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις,

Tην πρόβλεψη κυρώσεων σύμφωνα με το άρθρο 41 του Κανονισμού (ΕΕ) 236/2012 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Μαρτίου 2012 για τις Ανοικτές Πωλήσεις (άρθρο 18), του ν. 2778/1999 όπου με τις προτεινόμενες ρυθμίσειςαναμορφώνεται το νομοθετικό και λειτουργικό πλαίσιο για τις Ανώνυμες Εταιρίες Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας (ΑΕΕΑΠ).

Με τις προτεινόμενες διατάξεις  αυξάνονται οι δυνατότητες επένδυσης σε ακίνητα (μεταξύ άλλων και ακινήτων του ελληνικού δημοσίου) και σε εταιρίες που σχετίζονται με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και βελτιώνονται οι όροι δραστηριοποίησης των ΑΕΕΑΠ, ενώ τροποποιούνται άλλες διατάξεις της νομοθεσίας που δεν ανταποκρίνονται πλέον στην παρούσα οικονομική συγκυρία ούτε στις οικονομικές εξελίξεις και στις ανάγκες των συναλλαγών (άρθρο 19).

 

 

Περιληπτική αναφορά

σΕ ΑΛΛΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΥΧΟΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ νομου:

Στο Κεφάλαιο Ε’ περιέχονται επιμέρους διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας που εναρμονίζονται με διατάξεις του δικαίου της Ένωσης που προέρχονται από τροποποίηση των εφαρμοστέων διατάξεων ή από υποχρεώσεις συμμόρφωσης σε αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης, ρυθμίζονται επιμέρους θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, που σχετίζονται με τα τυχερά παίγνια, την ασφάλιση των οχημάτων, ορισμένα επαγγέλματα, τις αποκρατικοποιήσεις, τη δημόσια περιουσία ή άλλα θέματα που απαιτούν στοχευμένες παρεμβάσεις, οι οποίες αναλύονται ειδικότερα στα επιμέρους άρθρα.

Επίσης, εντάσσονται φορολογικές διατάξεις κάποιες εκ των οποίων αποτελούν μνημονιακές υποχρεώσεις.

 

Τέλος, στο Κεφάλαιο ΣΤ’ ρυθμίζονται θέματα των Υπουργείων Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, τα οποία αναλύονται ειδικότερα στα επιμέρους άρθρα.